معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۰

سیمای سرمایه گذاری خارجی ازبکستان طی 5 سال اخیر، سیاست ها و برنامه‌ها

کارشناسان موسسه پیش بینی و تحقیقات اقتصاد کلان ازبکستان میزان موفقیت دولت ازبکستان در جذب سرمایه خارجی در بازه زمانی بین سالهای 2017 تا 2022 را مورد بررسی قرار داده و نتایج تجزیه و تحلیل خود را در قالب گزارشی منتشر نموده اند. بخش هایی از گزارش این موسسه به شرح زیر ارائه می گردد.

طی 5 سال اخیر دولت ازبکستان با هدف بالا بردن جذابیت فضای سرمایه گذاری کشور و افزایش ورود سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی سیاست های زیر را بکار برده است:

- تدوین قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی

- اصلاح قانون مالیاتی کشور

-ارائه مشوق ها، مزایا و معافیت های مالیاتی و گمرکی

-ایجاد مرکز داوری سرمایه گذاری خارجی در تاشکند ((TIAC

- ارائه تسهیلات اعتباری و یارانه به سرمایه گذاران خارجی

- ارائه تسهیلات صدور روادید سرمایه گذاران خارجی

- افزایش مناطق آزاد تجاری از 3 منطقه در سال 2017 به 22 منطقه (از این تعداد، بر اساس حوزه فعالیت 12 واحد به بخش صنعت،  6 واحد به حوزه دارو، 2 واحد به حوزه گردشگری و 2 واحد به بخش کشاورزی اختصاص دارد).

- افزایش رتبه کشور در شاخص آزادی اقتصادی (در دوره زمانی بین سالهای 2017 لغایت 2022 میلادی، ازبکستان جایگاه خود را در رتبه بندی جهانی شاخص آزادی اقتصادی با 31 رتبه ارتقاء از رتبه 148 به 117 ارتقاء بخشیده است).

- تقویت ارتباط با موسسات و سازمان‌های مالی و پولی بین المللی  مانند بانک جهانی، بانک توسعه آسیایی، بانک توسعه اسلامی، بانک اروپایی بازسازی و توسعه، بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیایی و.... به منظور استفاده ازتسهیلات آنها

حجم سرمایه گذاری خارجی طی 5 سال اخیر

در بازه زمانی بین سالهای  2017 لغایت2022، حجم سرمایه گذاری با منشاء خارجی در ازبکستان حدود 1.5 برابر افزایش و این میزان تنها در  سال 2022 میلادی حدود 3.3 میلیارد بوده است.

طبق گزارش وزارت سرمایه گذاری، صنایع و تجارت ازبکستان، طی سالیان اخیر مجموع کلی سرمایه گذاری مستقیم خارجی به 31 میلیارد دلار رسیده است. در نتیجه حجم تولید محصولات صنعتی کشور حدود 1.4 و صادرات محصولات مذکور نسبت به سال 2017 میلادی 1.5 برابر شده است.

طی 5 سال اخیر تعداد شرکت ها و سازمان‌های با منشا سرمایه گذاری خارجی در ازبکستان در حال افزایش بوده است. بطوریکه  اگر در سال 2017 تعداد 5500 شرکت با سرمایه خارجی در این کشور وجود داشت، تا سال 2022 تعداد آنها به 15700 شرکت رسید. از این تعداد حدود 6400 شرکت مشترک و 9300 شرکت کاملا با منشا سرمایه خارجی تاسیس گردیده اند.

از مجموع کل شرکت های با منشا سرمایه گذاری خارجی، 30.5 درصد در تجارت، 27.5 درصد در صنعت، 8.0 درصد در ساخت و ساز، 4.8 درصد در کشاورزی، 4.1 درصد در هتلداری و تغذیه عمومی، 2.9 درصد در زمینه حمل و نقل و انبارداری، 4.8 درصد  در حوزه مخابرات و ارتباطات، 17.4 درصد در سایر حوزه‌ها فعالیت دارد.

به علاوه طی این سالها دامنه جغرافیایی کشورهایی که در اقتصاد ازبکستان سرمایه گذاری می‌کنند، در حال گسترش بوده  است.  طبق آخرین آمار  موسسه تا پایان سال 2022 میلادی، تعداد کشورهای خارجی سرمایه‌گذار در بخش های مختلف اقتصاد ازبکستان  به 50 کشور  افزایش یافته که در این میان، فدراسیون روسیه، چین، ترکیه، آلمان و کره جنوبی و..... در این رتبه بندی پیشرو هستند.

به غیر از جذب سرمایه گذاری کشورهای خارجی، دولت ازبکستان در این دوره زمانی 5 ساله در جذب سرمایه موسسات پولی و مالی بین المللی نیز موفق عمل نموده، بطوریکه در این دوره، حجم ورودی سرمایه‌ و وام‌های موسسات پولی و مالی بین المللی به جمهوری ازبکستان به 9.8 میلیارد دلار رسیده است. این مقدار در مقایسه با  سال 2017 (3.3 میلیارد دلار) تقریباً سه برابر افزایش و سهم سرمایه‌گذاری‌ها و وام‌های خارجی از کل حجم سرمایه‌گذاری‌ها در اقتصاد کشور از 23.8 درصد به 40.5 درصد افزایش یافت.

برنامه‌های دولت در جذب سرمایه گذاری خارجی در سال 2023 میلادی

شوکت میرضیائف، رئیس جمهور ازبکستان در نشستی که به منظور بررسی برنامه‌های دولت در راستای ارتقاء رشد اقتصادی و صنعتی در تاریخ 27 فوریه برگزار شد، اولویت جذب سرمایه گذاری خارجی را بخش صنعت کشور شامل صنایع منسوجات، صنعت چرم، صنایع تولید مصالح ساختمانی، جواهرسازی، صنایع غذایی، صنایع دارویی و.. همچنین اجرای پروزه‌های توسعه ای و زیربنایی کشور اعلام نمود. وی با تاکید بر این مطلب که طی 5 سال آینده تولیدات صنعتی کشور باید یک رشد 1.5 برابری دیگر را تجربه کرده و به میزان 30 میلیارد دلار برسد، اظهار داشت:

دستیابی به این هدف حدود 120 میلیارد دلار سرمایه می خواهد که حدود 70 میلیارد دلار آن باید از محل سرمایه گذاری خارجی جذب گردد.

رئیس جمهور ازبکستان با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی، تقویت ارتباط ماموریت های دیپلماتیک ازبکستان در خارج کشور با شرکت های بزرگ سرمایه گذار ، همچنین نهادهای پولی و مالی منطقه ای و جهانی به منظور جذب سرمایه خارجی و تامین مالی پروژه‌های توسعه ای کشور را خواستار گردید. بنا به اظهارات وی، تا آخر سال 2023 میلادی اجرای 304 پروژه بزرگ و حدود 3000 پروژه منطقه ای کوچک و متوسط در کشور برنامه ریزی شده است.

https://nuz.uz/ekonomika-i-finansy/1267627-kakie-rezultaty-prineslo-privlechenie-inostrannyh-investiczij-v-uzbekistan-v-2017-2022-godah.html

https://uzdaily.uz/ru/post/75741

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما