معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۰

جایگاه لهستان در رتبه‌بندی آژانس های مطرح دنیا

هر سه آژانس رتبه‌بندی مطرح دنیا، یعنی S&P ،Fitch و Moody چشم‌انداز با ثباتی را برای اقتصاد لهستان پیش‌بینی نموده‌اند و از بین آن‌ها، آژانس Moody بالاترین رتبه، یعنی A2 را به این کشور اختصاص داده است.

آژانس رتبه‌بندی Standard and Poor's روز 17 فوریه 2023، رتبه بلندمدت ارز خارجی لهستان را در سطح A با چشم‌اندازی پایدار ارزیابی نمود. بر مبنای گزارش این آژانس، لهستان به دلیل تنوع اقتصادی، انعطاف‌پذیری بازارهای کار، محصولات تولیدی و نیروی کار تحصیل‌کرده، قادر خواهد بود در دو سال آینده بیشتر خطراتی که اقتصاد کشورها را در سطح کلان به علت مشکلات ناشی از جنگ اوکراین تهدید می‌کند، با موفقیت پشت سر بگذارد. همچنین عضویت لهستان در اتحادیه اروپا و ناتو، چشم‌انداز تامین انرژی نسبتا مطمئن، میزان بدهی عمومی و خصوصی قابل مدیریت، دسترسی به منابع مالی خارجی غیرمولد از جمله منابع اتحادیه اروپا و بازارهای سرمایه داخلی نسبتا توانمند از دیگر عوامل موثر در این رتبه لهستان است.

آژانس S&P در گزارش خود به این نکته نیز اشاره کرده است که چنانچه پیامدهای جنگ در اوکراین تشدید شود و یا تبدیل به جنگی فرسایشی شود و یا چنانچه انتقال‌ منابع مالی از اتحادیه اروپا به لهستان به دلیل تنش‌های سیاسی مداوم بین این کشور و مقامات اتحادیه کاهش یابد، چشم‌انداز رشد میان‌مدت لهستان کاهش یافته و ممکن است رتبه آن دچار تنزل شود. هرچند این آژانس، اخیرا و در بحبوحه جنگ اوکراین، پیش‌بینی خود در مورد رشد تولید ناخالص داخلی لهستان در سال 2023 را از پیش‌بینی قبلی‌اش یعنی 1.2 درصد، به 0.9 درصد کاهش داده بود، اما در آخرین گزارش، عملکرد لهستان را با توجه به تبعات این مناقشه، به طور کلی قابل قبول و یا حتی قوی‌تر از انتظارات آژانس توصیف نموده است.

بر اساس برآوردهای آماری لهستان، تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2022 رشد 4.9 درصدی را تجربه کرده است. در بودجه سال 2023 این کشور نیز که در اوایل فوریه سال جاری توسط آندری دودا، رئیس‌جمهور لهستان امضا شد، رشد اقتصادی 1.7 درصدی پیش‌بینی شده است. شایان ذکر است هر سه آژانس رتبه بندی مطرح دنیا، یعنیS&P ، Fitch و Moody چشم‌انداز با ثباتی را برای اقتصاد لهستان پیش‌بینی نموده‌اند و از بین آن‌ها، آژانس Moody بالاترین رتبه، یعنی A2 را به این کشور اختصاص داده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما