معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۴

اخبار اقتصادی سوئیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئیس در نیمۀ دوم بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

شاخص قیمت مصرف کننده در ژانویه 2023

ارقام اداره آمار فدرال (BFS) نشان می‌دهد شاخص ملی قیمت مصرف کننده (CPI) در ژانویه 2023 نسبت به ماه قبل، 0.6 درصد افزایش یافته و به 105.0 واحد (دسامبر 2020 = 100) رسید. این افزایش 0.6 درصدی نسبت به ماه قبل در نتیجه عوامل مختلفی از جمله افزایش قیمت برق و گاز است. هزینه‌های اقامت هتل، نان و قهوه نیز افزایش یافته است. در مقابل، قیمت‌های حمل‌ونقل هوایی و فرآورده‌های نفتی و همچنین لباس‌ و کفش‌ کاهش داشته است.همچنین تورم نسبت به ماه مشابه سال قبل، 3.3+ درصد بوده است.

منبع: سایت اداره آمار فدرال سوئیس

افزایش 0.7 درصدی شاخص قیمت تولید و واردات در ژانویه

طبق بررسی اداره آمار فدرال (BFS)، در ژانویه 2023، شاخص کل قیمت تولیدکننده و واردات با 0.7 درصد افزایش نسبت به ماه قبل به 109.2 واحد رسید (دسامبر 2020 = 100). نفت خام، گاز طبیعی و برق به ویژه قیمت‌های بالاتری را نشان دادند. با این حال، فرآورده‌های نفتی ارزان‌تر شدند. در مقایسه با ژانویه 2022، سطح قیمت عرضه کل محصولات داخلی و وارداتی، 3.3 درصد افزایش یافته است.

افزایش شاخص قیمت تولیدکننده نسبت به ماه قبل، بیشتر ناشی از افزایش قیمت برق بوده است. ساعت، قطعات الکترونیکی و بردهای مدار چاپی، گاز، تجهیزات و مواد پزشکی و دندانپزشکی، محصولات فلزی، ابزار اندازه‌گیری و کنترل و محصولات ساخته شده از فلزات غیرآهنی نیز گران شدند. از سوی دیگر محصولات فولادی، ارتوپدی و پروتز کاهش قیمت داشتند.

در شاخص قیمت واردات به ویژه در نفت و گاز طبیعی نسبت به دسامبر 2022 افزایش قیمت ثبت شده است. همچنین محصولات فلزی، مبلمان، قطعات الکترونیکی و بردهای مدار چاپی و سایر فلزات غیرآهنی هم افزایش قیمت داشتند. دیگر فرآورده‌های نفتی، رایانه‌ها و وسایل جانبی، آلومینیوم و محصولات ساخته شده از آن، محصولات تخصصی دارویی، محصولات ارتوپدی و پروتز نیز ارزان شدند.

منبع: سایت اداره آمار فدرال سوئیس

تلاش برای حفظ پول نقد

جنبش آزادی خواهانه سوئیس (Mouvement libertaire suisse) تلاش دارد با ارائه ابتکاری به منظور حفظ پول نقد و اسکناس در چارچوب قانون اساسی کشور، از دیجیتالی شدن کامل تراکنش‌های مالی جلوگیری نماید. آنها همچنین پیشنهاد دارند که هر اقدامی‌برای لغو استفاده از فرانک سوئیس باید توسط مردم و کانتون‌ها تأیید شود. این جنبش معتقد است که در صورت رای‌گیری، به احتمال زیاد مردم سوئیس به این ابتکار رأی خواهند داد. تاکنون این جنبش برای ابتکار خود بیش از 157 هزار امضا جمع‌آوری کرده که از این تعداد، بیش از 111 هزار مورد تایید می‌باشد.

منبع: سایت swissinfo

 وضعیت نرخ بیکاری در سوئیس

در ماه ژانویه، میزان بیکاری در سوئیس اندکی افزایش یافت، اما با این حال و علیرغم کندی رشد اقتصادی سوئیس، چشم‌انداز آینده خوب است. دبیرخانه امور اقتصادی سوئیس اعلام کرد که در پایان ژانویه، 100776 نفر به عنوان بیکار ثبت شده‌اند که نسبت به ماه قبل 3800 نفر افزایش داشته است. در نتیجه، نرخ بیکاری از 2.1 درصد به 2.2 درصد افزایش یافت. این پایین‌ترین نرخ بیکاری در ماه ژانویه در بیش از 20 سال گذشته است. علیرغم این افزایش، وضعیت بازار کار سوئیس در مقایسه با ارقام 12 ماه قبل مطلوب است، زیرا تعداد بیکاران در ژانویه 2022 تقریبا 21500 نفر بیشتر بود.

کارشناسان می‌گویند نرخ بیکاری معمولاً در معرض نوسانات فصلی است، زیرا در ماه‌های زمستان در صنایع مختلف به عنوان مثال، در ساخت و ساز، کشاورزی و غذا، موقعیت کاری کمتری وجود دارد. اقتصاددانان دولتی انتظار دارند در کل سال، افزایش اندکی در بیکاری مشاهده شود: یعنی به طور متوسط، مقدار 2.3 درصد برای سال 2023 و 2.4 درصد برای سال 2024.

منبع: سایت swissinfo

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما