معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۳

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته سوم بهمن ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش قیمت مواد غذایی در قزاقستان – آکتائو در رتبه سوم گرانی پیاز

      به گزارش رسانه‌های قزاقستان قیمت مواد غذایی در این کشور به صورت مرتب و ادامه دار در حال افزایش است. این مورد موجب انتقاد برخی نمایندگان مجلس نسبت به عملکرد برخی از نهاد های ذیربط از جمله دفتر حفاظت و توسعه رقابت این کشور که بخش عمده ای از مسئولیت ثبات قیمت ها را بر عهده دارد شده است. برای مثال؛ میانگین قیمت پیاز در قزاقستان، طی ژانویه امسال 22.5 درصد افزایش یافت. این میزان در آکتائو 30.4 درصد بوده است که بالاتر از میانگین کشوری است. بازار قزاقستان درحالی شاهد افزایش قیمت این محصول می‌باشد که دولت این کشور ماه گذشته صادرات آن را با هدف ثبات قیمت ممنوع اعلام کرده بود. رتبه‌های اول و دوم افزایش قیمت این محصول متعلق یه ژزکازگان و قزل اوردا می‌باشد. همچنین گزارش شده است در شهرهای آستانه و آلماتی به ترتیب قیمت پیاز با افزایش 26.1 و 23.6 درصدی همراه بوده است. علاوه براین در خصوص گوشت گوسفند نیز عنوان شده است در طول سال گذشته این محصول 14 درصد افزایش قیمت داشته است. کارشناسان دلیل این امر را صادرات دام زنده از قزاقستان می دانند.

https://www.inaktau.kz/news/3541970/aktau-popal-v-trojku-gorodov-s-samym-dorogim-lukom

https://tumba.kz/ekonomika/13-ekonomika/60418-Pochemu_v_Kazahstane_podor

 

رتبه نخست مانگیستائو در تورم سالانه جمهوری قزاقستان

      استان منگیستائو با مرکزیت بندر آکتائو بالاترین نرخ تورم جمهوری قزاقستان را به نام خود ثبت کرد.  در آمار جدید ارئه شده از سوی بانک مرکزی جمهوری قزاقستان تورم سالانه در 9 منطقه این کشور بالاتر از سطح میانگین ملی بوده که در این میان بیشترین مقدار در منطقه منگیستاو - 8.9٪، ثبت شده است. پس از مانگیستائو مناطق آتیرائو و آکتوبه به ترتیب با نرخ 8.8 و 8.6 درصد بیشترین تورم را تجربه کرده اند. همچنین به گزارش بانک مرکزی قزاقستان در بخش تورم ماهیانه بیشترین افزایش قیمت در این کشور مربوط به مواد غذایی بوده است. تورم سالیانه جمهوری قزاقستان براساس این گزارش در دو بخش مواد خوراکی و غیر خوراکی دسته بندی شده است که به ترتیب برابر با 10.6 و 6.7 درصد بوده است.

https://tumba.kz/ekonomika/13-ekonomika/60496-Mangistau_nazvan_regionom_s_samoj_bolshoj_infljaciej.html

محدودیت در ترانزیت کالاهای خاص از طریق قلمرو جمهوری قزاقستان

بنا به گزارش اتاق کارآفرینی (بازرگانی) استان مانگیستائو (آتامکن)، کمیته توسعه صنعتی جمهوری قزاقستان (RK IIDM  )پیش نویس قطعنامه ای را "در مورد اعمال محدودیت در ترانزیت کالاهای خاص از طریق قلمرو جمهوری قزاقستان" تهیه کرده است. براساس این پیشنویس برنامه ریزی شده است که محدودیت هایی در حمل و نقل ترانزیت از طریق قلمرو این کشور برای محموله‌های زیر به مدت 3 سال اعمال شود:

  1. ضایعات فلزات آهنی و غیر آهنی، از جمله ضایعات مس، ضایعات آلومینیوم، ضایعات سرب؛
  2. ضایعات فلزات آهنی، شمش‌های فلزات آهنی برای ذوب (شمش شارژی)، لوله‌های فلزی مستعمل.
  3. اقلام فلزی آهنی مورد استفاده در صنعت حمل و نقل ریلی شامل: راه‌آهن یا تراموا؛ ریل‌ها؛ ریل‌های متقابل و ریل‌های دنده ای؛ ریل‌های انتقال؛ صلیب‌های کور؛ میله‌های انتقال و سایر اتصالات افقی؛ تراورس‌ها، آسترها و آسترهای مفصلی؛ گوی ‌ها و صفحات نگهدارنده؛ پیچ‌های ریل چشمی؛ بالش و برانکارد ریلی؛ مقاطع و سایر قطعات برای اتصال یا تثبیت ریل؛ لوله‌های توخالی، لوله‌ها و پروفیل های چدنی، توخالی یا بدون درز؛ لوله‌ها و پروفیل های فلزات آهنی.
  4. لوله‌های انتقال نفت و گاز و ضایعات مربوطه

        همچنین عنوان شده است؛ هدف از این طرح محدود کردن ترانزیت ضایعات آهنی و غیرآهنی از طریق خاک قزاقستان است. لازم به ذکر است، طرح فوق به صورت پیشنویس بوده و فعلا لازم الاجرا نیست و برای اجرا نیاز به تصمیم و تصویب مراجع ذیربط قزاقستان دارد.

https://www.instagram.com/p/CoYkSHBo91-/?utm_source=ig_web_copy_link

قزاقستان صادرات فرآورده‌های نفتی از این کشور را ممنوع کرد

     براساس تصمیم دولت قزاقستان صادرات برخی از انواع فرآورده‌های نفتی به خارج ممنوع شده است. این محدودیت چهار ماه به طول خواهد انجامید. مقامات مالیاتی به فعالین اقتصادی خارجی وداخلی، شرکت های حمل و نقل و ترانزیت، شرکت های حمل و نقل داخلی، نمایندگان گمرک و سایر اشخاص ذینفع اطلاع داده اند که بر اساس دستورالعمل جدید"صادرات برخی از فرآورده‌های نفتی از قلمرو جمهوری قزاقستان" ممنوع است. این ممنوعیت شامل تمامی مسیرهای زمینی، ریلی، هوایی و دریایی می‌شود.اقلام مشمول این ممنوعیت عبارتند از:  بنزین، سوخت دیزل و انواع خاصی از فرآورده‌های نفتی به استثنای روغن‌های روان کننده.گفته شده است این دستور العمل ده روز تقویمی‌پس از اولین انتشار رسمی (20 فوریه 2023 -30 بهمن 1401) لازم الاجرا خواهد بود.

https://www.inaktau.kz/news/3544275/kazahstan-zapretil-vyvozit-iz-strany

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما