معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۵

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته سوم بهمن ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کوبا در ژانویه نفت کمتری از ونزوئلا دریافت کرد

براساس گزارش رسانه‌های بین المللی، کوبا در ژانویه کمتر از آخرین ماه سال 2022 از ونزوئلا نفت دریافت کرد. رویترز پس از تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به صادرات نفت خام، نفت کوره و سایر فرآورده‌های پالایش شده در ماه دسامبر اعلام کرد در اولین ماه سال 2023 میزان 1.23 میلیون بشکه یا 39775 بشکه در روز نفت خام، نفت کوره و سایر فرآورده‌های پالایش شده وارد جزیره شد که کمتر از 57500 بشکه در روز در دسامبر بود. صادرات نفت خام ونزوئلا در ماه ژانویه به دنبال تصمیم مدیر اجرایی شرکت انحصاری نفت دولتی ونزوئلا، پدرو تله‌چیا، برای مسدود کردن بیشتر محموله‌ها در انتظار بررسی قرارداد، کاهش یافت. وی پس از تصدی سمت خود در ابتدای سال 2023، بیشتر صادرات نفت خام و سوخت را به حالت تعلیق درآورد تا تیم او بتواند شرایط قرارداد را برای شناسایی مواردی از خریدارانی که بدون انجام تمام پرداخت‌های خود کنار می‌کشند، بررسی کند. این تصمیم باعث‌شد صادرات نسبت به آنچه در دسامبر 2022 به بازارهای بین‌المللی فروخته‌شده بود، 19 % کاهش یابد.

کوبا وابستگی زیادی به نفت برای تولید برق در این جزیره دارد. افزایش قیمت هر بشکه یا کاهش واردات نفت خام تأثیر فوری بر سیستم ملی برق جزیره دارد. در اکتبر 2022 دولت ونزوئلا به متحد خود کوبا 52000 بشکه نفت در روز ارسال کرد. شرکت دولتی پترولئوس د ونزوئلا (PDVSA) حدود 52000 بشکه در روز نفت خام، نفت کوره، دیزل و سوخت جت به کوبا ارسال کرد تا تقاضای داخلی برای سوخت در بحبوحه افزایش مصرف و واردات ناکافی پس از یک آتش سوزی گسترده که به کوبا آسیب رساند جبران گردد. بیشتر محموله‌های ارسال شده در اکتبر گذشته از طریق واسطه‌ها به مقاصد آسیایی، عمدتاً مالزی و چین، ارسال شد. در حالی که بخش دیگری از صادرات به ایران می رفت.

https://www.cibercuba.com/noticias/2023-02-06-u1-e208227-s27061-cuba-recibio-menos-petroleo-venezolano-enero

دلتا در ماه آوریل مسیر خود به‌هاوانا را از سر خواهد گرفت

طبق تایید مقامات هوانوردی جزیره، شرکت آمریکایی دلتا ایرلاینز پروازهای خود را به فرودگاه بین المللی خوزه مارتی در هاوانا در آوریل آینده از سر خواهد گرفت. خوزه رامون هرناندز، مدیر عملیات شرکت فرودگاه‌ها و خدمات فرودگاهی کوبا (Ecasa) گفت که فعال سازی مجدد این مسیر نشان دهنده علاقه روزافزون خطوط هوایی بین المللی به مقصد کوبا است. دلتا تنها ایرلاین آمریکایی بود که قبل از 1961 پروازهای منظمی‌به این جزیره ارائه کرد و همچنین آخرین شرکت هواپیمایی آمریکا بود که با تعلیق خدمات خود از هاوانا به نیواورلئان از بازار کوبا خارج شد. در 1 دسامبر 2016، سفرهای خود به پایتخت کوبا را مجدداً فعال کرد زیرا یکی از هشت شرکت هواپیمایی بود که از وزارت حمل و نقل آمریکا مجوز پرواز به این کشور را در بحبوحه آرامش روابط دوجانبه در دوره دولت اوباما دریافت کرد.

از زمانی که مرزها به لطف مهار بیماری همه گیر COVID-19 در کوبا بازگشایی شدند، تعداد خطوط هوایی که تعداد پروازهای خود را بازیابی یا افزایش داده اند به تدریج افزایش یافته است و اکنون دلتا نیز به این جنبش اضافه شده است. در حال حاضر 48 شرکت هواپیمایی بین المللی که پروازهای تجاری انجام می دهند در کوبا فعالیت می‌کنند. از این تعداد، 20 مورد از آمریکای لاتین و کارائیب، 14 مورد از اروپا، 6 مورد از کانادا، هفت مورد از ایالات متحده (چهار معمولی و سه منشور) و یک مورد از آفریقا این کار را انجام می دهند. مدیر Ecasa به رسانه‌ها توضیح داد که چهار شرکت هواپیمایی دیگر برای آوردن بار به کشور پرواز انجام می دهند. هرناندز در خصوص بازارهایی که بیشترین حجم مسافر را دارند، به بازارهای کانادایی، اسپانیایی و کوبایی-آمریکایی اشاره کرد و تاکید کرد که عملیات تجاری بین المللی در تمامی فرودگاه‌های جزیره به جز مانزانیلو و سینفوئگوس پذیرفته می‌شود.

مانوئل لوپز بلو، مدیرکل فرودگاه بین المللی خوزه مارتی، اشاره کرد که پروازها از ایالات متحده به ترمینال 2 این تاسیسات دارای فرکانس تقریبی روزانه بین 10 تا 14 عملیات هستند و امکان افزایش این تعداد وجود دارد. رسانه گرانما تصریح کرد: تاسیسات فرودگاه اصلی کوبا در سال گذشته جابجایی بیش از 3 میلیون مسافر را تجربه کرد و پروازهای 30100 هواپیما در آنجا انجام شد که نشان‌دهنده تطابق جزئی با برنامه‌های برنامه ریزی شده بود.

https://oncubanews.com/cuba/delta-retomara-en-abril-su-ruta-a-la-habana/

هیئتی از تجار قناری در ماه آوریل به کوبا سفر خواهند کرد

آنجل ویکتور تورس، رئیس جمهور قناری در پایان سفر رسمی خود از کوبا اعلام کرد که یک هیئت تجاری از این جامعه خودمختار در ماه آوریل به‌هاوانا سفر خواهد کرد تا «مدل اقتصادی و چالش های آینده» را مورد بررسی قرار دهند. در این نشست که انتظار می رود بازرگانان جزایر قناری و نمایندگان مقامات بندری لاس پالماس و سانتا کروز د تنریف در آن شرکت کنند، به مسائل مربوط به مدل های اقتصادی این منطقه اسپانیایی و کوبا و همچنین مسائلی مرتبط با توسعه گردشگری پرداخته خواهد شد. برای تورس، سفر به جزیره، که با دیدار با معاون رئیس جمهور کشور، سالوادور والدس به اوج خود رسید، بر اساس آنچه او در نقل قولی از خبرگزاری افه اعلام کرد، به تقویت بیشتر روابط بین دو سرزمین کمک کرده است. او همچنین اظهار داشت «که احساس می‌کند در خانه است و می‌تواند فرزندان قناری‌ها را در آغوش بگیرد و ارتباط خود را با آنها حفظ کند.» وی همچنین با ریکاردو کابریساس معاون نخست وزیر و رودریگو مالمیرکا وزیر تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری خارجی دیدار کرد. او از ایجاد یک کمیسیون کاری برای رسیدگی به موضوعاتی مانند گردشگری، تجارت و تغییرات آب و هوایی خبر داد.

رئیس جمهور قناری اعلام کرده است که این منطقه اسپانیایی و کوبا می خواهند در هدف مشترک کربن‌زدایی که در جزایر با دستورکار 2030 مشخص شده است، پیشرفت کنند و اقدامات در روابط تجاری جزایر قناری با کوبا را پروتکل کنند. آنجل ویکتور تورس سپس از ونزوئلا بازدید می‌کند و در آنجا با فرماندار ایالت میراندا و وزیر امور خارجه دیدار خواهدکرد و از اتحادیه قناری ونزوئلا در وارگاس بازدید خواهد کرد.

https://oncubanews.com/cuba/delegacion-de-empresarios-canarios-viajara-a-cuba-en-abril/

برنامه 3.5 میلیون گردشگر در کوبا بدون تغییر باقی مانده است

هدف وزارت گردشگری کوبا (Mintur) برای حضور 3.5 میلیون بازدیدکننده خارجی در سال جاری حفظ شده است. در ماه اول سال کمی‌بیش از 246000 مسافر وارد جزیره شدند که در مقایسه با 86424 مسافر در ژانویه سال گذشته افزایش قابل توجهی را نشان می دهد. رویکرد چندین آژانس مسافرتی بین المللی به این جزیره که علاقمند به کوبا به عنوان یک مقصد گردشگری هستند، به افزایش مذکور کمک کرده است. در سال 2022 تعداد 1،614،877 بازدیدکننده در کوبا پذیرفته شد که از این تعداد 1،585،712 بازدیدکننده از طریق هوا و بقیه با قایق‌های تفریحی و کشتی‌های تفریحی سفر کردند. وی خاطرنشان کرد که بین سال‌های 2011 تا 2019 بیش از یک میلیون کانادایی در مناطق آفتابی و ساحلی کوبا، عمدتاً در استراحتگاه وارادرو و شمال کوبا، مناطقی که بهترین هتل‌های جامع را در این کشور دارند، تعطیلات خود را سپری کردند.

ورود 532487 گردشگر کانادایی نتیجه افزایش تعداد پروازها از این کشور شمالی است. بازار مهم دیگر، بازار کوبایی‌های مقیم خارج از کشور با 333191 بازدیدکننده بود که از این تعداد 286443 نفر ساکن ایالات متحده بودند. پنج بازار اصلی در سال گذشته شامل ایالات متحده با 100494 مسافر، اسپانیا با 8325 هزار مسافر و آلمان با 58715 مسافر بودند. Mintur این پیام را تکرار کرد که وزارت گردشگری پیشنهاد پذیرش 3.5 میلیون بازدیدکننده خارجی در سال جاری را حفظ می‌کند، ابتکاری که تاکنون توسط رسانه‌های مختلف در سال جاری منتشر شده است. به همین منظور، وزارت گردشگری با بیش از 85000 اتاق هتل به ویژه چهار و پنج ستاره که در سراسر مجمع الجزایر توزیع شده است، برنامه‌های سرمایه گذاری خود را به ویژه در بخش هتل ها تقویت می‌کند.

https://cubasi.cu/en/news/plan-35-million-tourists-cuba-remains-unchanged

وزیر اقتصاد تاکید کرد که تولید مواد غذایی در اولویت سرمایه گذاری خارجی قرار گیرد

آلخاندرو گیل فرناندز، معاون نخست وزیر جمهوری کوبا از مدیران اصلی وزارت صنایع غذایی (MINAL) خواست تا تولید مواد غذایی را در اولویت سرمایه گذاری خارجی قرار دهند. به همین ترتیب، او بر لزوم کشف پتانسیل در صادرات، نه تنها در اقلام سنتی، بلکه در سایر کالاهایی که به سختی مورد بهره برداری قرار می‌گیرند و می‌توانند سود قابل توجهی را به همراه داشته باشند، تاکید کرد. همچنین با حضور وزیران مانوئل سانتیاگو سوبرینو، از وزارت صنایع غذایی و رودریگو مالمیرکا، از تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری خارجی با توجه به کمبود ارزی که کوبا برای توسعه و پرداخت بدهی‌های خود نیاز دارد، آخرین فعالیت ها و صادرات و کسب‌وکارهایی که در جریان نمایشگاه‌های بین المللی‌هاوانا و غذا در سال 2022 برگزار شد، بررسی کردند.

معاون نخست‌وزیر دستور داد همه‌چیز مربوط به روابط قراردادی با سرمایه‌گذار یا شریک خارجی، بازارهای احتمالی، رقابتی بودن کسب‌وکار، نحوه استهلاک سرمایه‌گذاری، منافعی که برای کشور به همراه خواهد داشت، ارزیابی شود و همیشه اطمینان حاصل شود که درآمد ارزی از خارج به دست می آید نه از فروش در مرز. پیگیری توافقات سفرهای بین المللی رئیس جمهور و نخست وزیر با هدف تقویت همکاری و روابط مشورتی با کشورهای حوزه کارائیب نیز موضوع این دیدار بود. برای سال 2023، برنامه صادراتی این بخش 232،787،600 دلار است که در آن فروش رام و محصولات شیلات برجسته است و به ویژه در درآمد، رشد بیش از 11،357،000 دلار در نظر گرفته شده است.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2023/02/09/ministro-de-economia-insto-a-priorizar-dentro-de-la-inversion-extranjera-la-produccion-de-alimentos/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما