معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۶

انجام فعالیت‌های اکتشاف گاز در راهبردی‌ترین جزیره‌ی یونان

بر اساس گفته‌های مقامات یونانی، فعالیت لرزه‌نگاری کنسرسیوم اکسون‌موبیل و هلنیک‌انرژی در غرب و جنوب غربی جزیره‌ی کرت در اواخر فوریه 2023 به پایان خواهد رسید. به‌گفته‌ی آنان، احتمال انجام لرزه‌نگاری سه‌بعدی نیز وجود دارد و چنانچه همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، اولین حفاری آزمایشی احتمالاً در اوایل سال 2025 و نصب نخستین دکل حفاری در سال 2026 به انجام خواهد رسید. اگرچه هنوز برای برآورد اندازه‌ی ذخایر احتمالی گاز طبیعی در این منطقه زود است اما یافته‌های تحقیقات آغازین، انتظارات زیادی را برمی‌انگیزد.

به گفته‌ی اسکرکاس، وزیر محیط‌زیست و انرژی یونان، تحقیقات کنونی در زمینه‌ی منبع هیدروکربنی منطقه‌ی کرت انتظارات زیادی ایجاد کرده است. وی مدعی شد که چنانچه امکان بهره‌برداری از منابع گازی کرت تأیید گردد، این منطقه خواهد توانست کمبود انرژی اروپا را به مدت 10 سال تأمین کند.

وی این سخنان را پس از دیدار روز سه‌شنبه 24 ژانویه با 6 تن از مدیران ارشد اکسون‌موبیل بیان کرد. در این دیدار همچنین احتمال تسریع در نصب نخستین دکل حفاری در سال 2024 (به‌جای 2026) توسط این شرکت آمریکایی مطرح و توافق شد هیئتی عالی‌رتبه از اکسون‌موبیل برای دیدار با میچوتاکیس به‌زودی به آتن سفر کند. این امر نشانه‌ای از علاقه‌ی جدی این شرکت به توسعه‌ی منابع هیدروکربنی یونان و اراده‌ی آن برای تسریع برنامه‌ی کنونی ارزیابی می‌شود.

این دومین دیدار مدیران اکسون‌موبیل با وزیر محیط‌زیست و انرژی یونان بود. دیدار نخست در 9 دسامبر 2022 در حاشیه‌ی کنفرانس Capital Link در نیویورک به انجام رسیده و طرف یونانی در آن حمایت کامل دولت را از برنامه‌ی این کنسرسیوم اعلام کرده بود.

گفتنی است کشتی Sanco Swift متعلق به شرکت نروژی PGS که کنسرسیوم اکسون‌موبیل و هلینیک‌انرژی کرایه کرده‌اند فعالیت زمین‌لرزه‌نگاری در غرب و جنوب غرب کرت را از اوایل نوامبر 2022 در مساحت 40 هزار مترمربع آغاز کرد.

همچنین، به‌گفته‌ی منابع آگاه، شرکت شورون نیز علاقه‌ی خود برای ورود به میدان‌های گازی کرت و دریای ایونیو را ابراز نموده و مذاکرات آن با شرکت یونانی هلنیک‌انرژی برای خرید سهم آن در میدان‌های گازی این منطقه در جریان است. اسکرکاس در پاسخ به پرسشی در‌باره‌ی علاقه‌ی شورون، ضمن تأیید تمایل شمار بیشتری از شرکت‌های نفتی به انجام فعالیت‌های اکتشافی در کرت و ایونیو، تأکید کرد که یونان از ورود سرمایه‌گذاران جدید استقبال می‌کند.

شایان ذکر است که پس از تحولات اخیر در اوکراین و در راستای برنامه‌های پیشین دولت یونان در این زمینه، نخست‌وزیر این کشور دستور تسریع در اکتشاف و بهره‌برداری از منابع هیدروکربنی به‌ویژه نفت و گاز در این کشور را صادر کرد. به‌گفته‌ی وی، فعالیت‌های تحقیقاتی در شش منطقه‌ در غرب یونان در نزدیکی جزیره‌ی کرت انجام می‌شود.

بر اساس نقشه‌ی راه دولت یونان، پس از انجام فعالیت‌های لرزه‌نگاری در پایان سال 2023، حفاری‌های اکتشافی در 2025 یا 2026 در مناطق شناسایی‌شده آغاز خواهد شد و بهره‌برداری از این منابع، چنانچه صرفه‌ی اقتصادی داشته باشد، در سال 2028 یا 2029 آغاز خواهد گردید.

(برای مطالعه‌ی متن اصلی گزارش به این آدرس بروید.)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما