معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

انجام فعالیت‌های اکتشاف گاز در راهبردی‌ترین جزیره‌ی یونان

بر اساس گفته‌های مقامات یونانی، فعالیت لرزه‌نگاری کنسرسیوم اکسون‌موبیل و هلنیک‌انرژی در غرب و جنوب غربی جزیره‌ی کرت در اواخر فوریه 2023 به پایان خواهد رسید. به‌گفته‌ی آنان، احتمال انجام لرزه‌نگاری سه‌بعدی نیز وجود دارد و چنانچه همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، اولین حفاری آزمایشی احتمالاً در اوایل سال 2025 و نصب نخستین دکل حفاری در سال 2026 به انجام خواهد رسید. اگرچه هنوز برای برآورد اندازه‌ی ذخایر احتمالی گاز طبیعی در این منطقه زود است اما یافته‌های تحقیقات آغازین، انتظارات زیادی را برمی‌انگیزد.

افتتاح مناقصه بلوکهای نفت و گاز در جمهوری دموکراتیک کنگو

رئیس جمهوری دموکراتیک کنگو 28 ژوئیه، فراخوان برای مناقصه 30 بلوک هیدروکروبوری از جمله 27 بلوک نفتی و 3 بلوک گازی از دریاچه کیوو را طی مراسمی در کینشازا افتتاح کرد و ساخت یک یا چند پالایشگاه در جمهوری دموکراتیک کنگو را تضمینی برای استقلال انرژی این کشور برشمرد.

گزارش وبینار انرژی با عنوان "اهمیت ژئواستراتژیک و اقتصادی دریای سیاه"

کشور رومانی سالهاست بدنبال کشف و استخراج ذخایر گاز طبیعی در دریای سیاه است. کشف منابع گازی در دریای سیاه، امیدهای رومانی برای کشف میادین هیدروکربوری به‌ویژه در فراساحل را افزایش داده است. اخیرا رومانی پیش از ترکیه توانسته است با همکاری شرکت آمریکایی اکسون موبیل و شرکت اوام‌ وی – پتروم پس از حفاری در بلوک نپتون واقع در ۱۷۰ کیلومتری سواحل این کشور و در عمق حدود یک هزار متری، یک ذخیره گازی به میزان 42 تا 84 میلیارد متر مکعب از ذخایر گازی را در دریای سیاه کشف کند، اما این بلوک تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است .به نظر می رسد اگر رومانی بتواند همکاری نزدیک و کاملی را با شرکت‌‌های بین‌المللی انجام دهد و تسهیلاتی از جمله مشوق‌های مالیاتی در نظر بگیرد، بهره‌برداری از این میدان گازی طی چهار الی پنج سال آینده سال آینده غیرممکن نخواهد بود. بر اساس اظهارات ویرجیل پوپسکو، وزیر انرژی رومانی استخراج گاز فرا ساحلی برای رومانی می‌تواند منافعی زیادی بدنبال  داشته باشد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:کمک به بهبود اقتصاد رومانی، بهبود چشم‌انداز تقاضای گاز رومانی و کاهش مصرف زغال سنگ، کاهش سهم واردات در سبد تقاضای گاز طبیعی رومانی، صادرات گاز به کشورهای همسایه