معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۰

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته اول بهمن ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ازسرگیری صادرات گاز ترکمنستان به ازبکستان

طبق سرویس مطبوعاتی شرکت «اوزگازترنس» ازبکستان، از 21 ژانویه، ازبکستان دوباره واردات گاز از ترکمنستان را آغاز کرده است. تحویل از 12 ژانویه متوقف شده بود.  ترکمنستان به تدریج صادرات گاز به ازبکستان را از سر می‌گیرد ترکمنستان از 12 ژانویه به دلایل فنی ناشی از سرمازدگی، عرضه گاز به ازبکستان را متوقف کرد. بر اساس اطلاعات دریافتی از منابع مختلف، علت توقف گازرسانی، تشکیل هیدرات در ارتباطات درون میدانی میدان میعانات گازی گالکینیش است.  متخصصان توضیح دادندکه این در هوای خیلی سرد و یخبندان شدید روی می دهد و یک رویداد فورس ماژور است.

با این حال، از 21 ژانویه، تحویل گاز به تدریج از سر گرفته می‌شود. به گزارش شرکت« اوزترانس گاز» ازبکستان، قبل از سرد شدن هوا، ترکمنستان روزانه 16 میلیون متر مکعب گاز به ازبکستان تحویل می داد.

به گزارش خبرگزاری TDH، سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان در 19 ژانویه سال جاری از بزرگترین میدان گازی این کشور به نام گالکینیش بازدید کرد و در آنجا با پیشرفت توسعه صنعتی آن آشنا شد. در ماه دسامبر، برای اولین بار، ازبکستان قرارداد کوتاه مدت عرضه گاز مستقیم و بدون مشارکت شخص ثالث را با ترکمنستان منعقد کرد.

 

ازبکستان از ترکمنستان نفت می خرد

به گزارش سرویس مطبوعاتی شرکت «ازبک نفت وگاز»، شرکت در نظر دارد امسال از پتروناس کاریگالی ترکمنستان نفت بخرد تا ظرفیت های پالایشگاه نفت بخارا را بارگیری کند .

این موضوع در ملاقات مقامات «ازبک نفت گاز» و هیئت «پتروناس کاریگالی» در تاشکند مورد بررسی قرار گرفت.  طرفین توافق کردند که به طور مشترک یک برنامه تامین و تحویل نفت را آماده کنند.

«پتروناس کاریگالی» یکی از «آپراتورهای تولید نفت و گاز در فلات ترکمنستان دریای خزر است.  این شرکت تابعه شرکت نفت و گاز «پتروناس مالزی» است.

مجمع تجاری "قرقیزستان - ازبکستان": بسته ای از توافقنامه‌ها به مبلغ کل بیش از 1.6 میلیارد دلار امضا شد

مجمع اقتصادی قرقیزستان- ازبکستان در تاریخ 26 ژانویه سال 2023 برابر 6 بهمن سال 1401 با حضور مقامات اقتصادی دو کشور برگزار گردید. در این همایش ظرفیت های تجاری اقتصادی دو کشور معرفی و در پایان توافقنامه‌هایی به ارزش بیش از 1.6 میلیارد دلار در صنایع شیمیایی، الکتریکی، خودروسازی، نساجی، کشاورزی، تولید مصالح ساختمانی، کالاهای چرمی و سایر زمینه‌ها امضا شد.

صادرات محصولات میوه و سبزیجات جمهوری ازبکستان برای ژانویه تا دسامبر 2022

بر اساس نتایج سال 2022، حجم صادرات میوه و سبزیجات به 1134.3 میلیون دلار آمریکا، از نظر فیزیکی - 1730.6 هزار تن بالغ شد. نرخ رشد نسبت به مدت مشابه در سال 2021 بالغ بر 18.5 درصد بوده است.

بیشترین سهم در صادرات محصولات میوه و سبزی، به انگور (از جمله خشک شده) - 24.7درصد، ماش -  8.2درصد، هلو - 6.0 درصد، گوجه فرنگی - 5.1درصد، خرمالو - 4.6درصد، پیاز - 3، 7درصد کلم - 3.5درصد، خربزه و هندوانه - 3.3 درصد  اختصاص دارد.

در ژانویه تا دسامبر 2022، سهم میوه و سبزیجات از کل صادرات به 5.9 درصد رسید.

واردکنندگان اصلی میوه و سبزیجات از ازبکستان، روسیه (42.5%)، قزاقستان (18.9%)، چین (9.1%)، پاکستان (8.8%)، قرقیزستان (3.7%)، افغانستان (2.7%)، ترکیه (2.7%) هستند. 2.2٪، بلاروس (1.7٪)، آذربایجان (1.1٪)، ایران 1.2 درصد.

 

افزایش سطح رتبه بندی اعتباری "بانک ملی قعالیت های اقتصادی ازبکستان " JSC

آژانس رتبه‌بندی بین‌المللی «سرویس سرمایه‌گذاران مودیز» رتبه اعتباری JSC «بانک ملی فعالیت‌های اقتصادی خارجی جمهوری ازبکستان» (از این پس - بانک ملی) را از «V1» به «Va3») افزایش داد. طبق گزارش آژانس، این امر با توجه به برنامه جامع اصلاحی اجرا شده در تمامی حوزه‌های اقتصادی از جمله تحول نظام بانکی، بهبود فضای سرمایه گذاری در کشور و جذب گسترده سرمایه گذاران خارجی محقق شده است. افزایش رتبه اعتباری بانک به بهبود بیشتر کارایی و رقابت پذیری شرکت ها کمک می‌کند. ارتقای کیفیت دارایی‌ها، درآمد پایدار بانک، سطح سرمایه کافی و مشتریان قوی از عوامل مهم در افزایش رتبه بانک ملی بود. 

بر اساس گزارش تحلیلی آژانس «مودیز»، ظرفیت اعتباری بانک ملی در دوره پیش بینی پایدار خواهد بود. بانک ملی به عنوان یک بانک دولتی، با ارائه خدمات و محصولات بانکی با کیفیت، گسترش خدمات دیجیتال و تامین مالی پروژه‌های سرمایه گذاری و زیرساختی، فعالانه در اصلاحات کلان کشور مشارکت می‌کند. همه اینها در رتبه فعلی "مودیز" منعکس شده است. 

300 میلیون دلار برای توسعه مشاغل خانوادگی اختصاص می یابد

بر اساس مصوبه و فرمان آقای شوکت میرضیائف، رئیس جمهور ازبکستان، دولت در سال جدید اقدامات فوق العاده ای را جهت حمایت هر چه بیشتر از برنامه‌های توسعه کسب و کارهای خانوادگی" انجام خواهد داد.

بر اساس این سند، در سال 2023 مبلغی معادل 300 میلیون دلار آمریکا با نرخ 10 درصد و برای مدت 7 سال ( با مهلت پرداخت 3ساله  به منظور تأمین مالی پروژه‌های تحت برنامه‌های "توسعه کسب‌وکار خانواده" اختصاص خواهد یافت.

UzDaily.com 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما