معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۹

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته اول بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نقش تاجیکستان در تامین انرژی آسیای میانه

به گزارش آسیا پلوس به استناد گزارش بانک توسعه آسیا، زیرساخت های فرامرزی تاجیکستان نقش مهمی در تجارت و تامین انرژی آسیای مرکزی ایفا می‌کند زیرا با همه کشورهای همسایه در ارتباط است و پاکترین انرژی را تولید می‌کند. کارشناسان بانک مذکور طی تحلیلی به بررسی تجزیه و تحلیل چشم انداز انرژی و تولید برق تا سال۲۰۳۰ در کشورهای عضو برنامه همکاری اقتصادی منطقه ای(CAREC)  پرداخته و اعلام کردند تاجیکستان با داشتن توانمندی‌های ویژه در منابع انرژی برق - آبی در حال برنامه ریزی برای توسعه و افزایش قابلیت صادرات برق به آسیای مرکزی و همچنین افغانستان و پاکستان از طریق پروژه انتقال و تجارت برق آسیای مرکزی( پروژه کاسا۱۰۰۰) می‌باشد.

تاجیکستان از طریق چهار خط انتقال برق به سیستم برق ازبکستان، از طریق سه خط به سیستم برق قرقیزستان و از طریق دو خط به سیستم برق افغانستان دسترسی دارد. بنابر گزارش منتشر شده از سوی شرکت برق دولتی تاجیکستان، این کشور برق را به استان‌های شمالی افغانستان (در تمام طول سال) و همسایه ازبکستان (فقط در دوره بهار و تابستان) تامین می‌کند.

خبرگزاری آسیا پلوس، مورخ 4 بهمن

 

ایجاد مرکزی تجاری تاجیکستان در سن پترزبورگ روسیه با هدف افزایش صادرات این کشور

بنا به اعلام آژانس صادرات تاجیکستان، مرکز تجاری این کشور بمنظور افزایش صادرات محصولات تولیدی این کشور در شهر سن پترزبورگ فدراسیون روسیه ایجاد خواهد شد. دراین مرکز درخواست ها و پیشنهادات خریداران خارجی برای صادرات محصولات بررسی می‌شود. این موضوع  در دیدار بهرالدین سراج الدین زاده، رئیس آژانس صادرات  تاجیکستان با رئیس هیئت نظارت بر انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان روسیه  بحث و بررسی شد.

در این نشست همچنین درباره راه‌های تقویت همکاری‌ها در راستای توسعه و اجرای بستر دیجیتال برای صادرکنندگان، ایجاد مراکز لجستیکی و سرمایه گذاری مشترک در زمینه بسته بندی محصولات، گفتگو شد.

 

تصمیم مدیران شرکت سامان ایر تاجیکستان برای خرید هواپیما

براساس گزارش خبرگزاری دولتی خاور، مدیران شرکت هواپیمایی “سامان ایر” تصمیم گرفتند هواپیمای  L-410  از شرکت «Omnipol» خریداری نمایند. مذاکراتی بین مدیران سامان ایر و شرکت هواپیمایی جمهوری چک  انجام شد. طی آن نمایندگان شرکت Omnipol که مالک صنایع هواپیماسازی L-410 است، هواپیماهای NG و UVP-E20 را برای فروش به مسئولان سامان ایر معرفی کردند. این هواپیما برای خطوط هوایی تجاری طراحی شده است و علاوه بر حمل و نقل مسافر می‌توان از آن برای حمل بار نیز استفاده کرد.

سایت وزارت نقلیات جمهوری تاجیکستان، مورخ 30 دی

 

تصمیم تاجیکستان مبنی بر کاهش واردات انواع مصالح ساختمانی

به گزارش خبرگزاری اوستا، تاجیکستان در نظر دارد با افزایش تولید داخلی برخی محصولات ساختمانی،  واردات آنها از دیگر کشورها را کاهش دهد. براساس گزارش بخش صنایع ساختمانی وزارت صنعت و فناوریهای نوین تاجیکستان، ساخت و ساز ساختمان‌های بلند مرتبه  از جمله مجتمع‌های مسکونی چندین طبقه و طرح‌های اجتماعی افزایش یافته است. بنابراین، نیاز به مصالح ساختمانی از جمله سنگ‌های تزینی که بخش عمده آنها از خارج کشور وارد می‌شود، افزایش یافته است. طی سال‌های 2022-2021 تقریباً بیش از 10 میلیون دلار سنگ‌های تزینی وارد تاجیکستان شده است.  

تاجیکستان دارای ذخایر گسترده سنگ مرمر و گرانیت می‌باشد که متقاضی آن در داخل و خارج از کشور زیاد می‌باشند. در حال حاضر موضوع استخراج و تبدیل سنگ‌های تزینی به محصولات نهایی در دست بررسی می‌باشد و قرار است شرکت بزرگ تولید مصالح ساختمانی از مواد اولیه داخلی، از جمله سنگ گجی در ناحیه یاوان احداث شود. 

خبرگزاری اوستا، مورخ 4 بهمن

 

الحاق تاجیکستان به موافقتنامه کریدور تراسیکا

دولت تاجیکستان مجوز امضای موافقتنامه کریدور ترانزیتی (حمل و نقل اروپا-قفقاز-آسیا) (TRACECA) را صادر نموده است. طبق مصوبه منتشر شده در تاریخ 24 ژانویه در پرتال وزارت دادگستری جمهوری تاجیکستان، وزارت نقلیات موظف شد موافقتنامه مذکور را از طرف دولت کشور امضاء کند.

وزارت امور خارجه کشور موظف شده که تاریخ و مکان امضای سند مذکور با دبیرخانه کمیسیون بین دولتی TRACECA هماهنگ نماید. موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای با استفاده از مجوز واحد ترانزیتی TRACECA امضا و زمینه‌های همکاری بین اعضاء آن موافقتنامه فراهم می‌شود.

مجوز مذکور سند به صورت الکترونیک صادر می‌شود و براساس این سند حق انجام سفر با و یا بدون بار در مسیر مستقیم و بازگشت در طول یک مسیر (مسیر رفت و برگشت) صادر می‌شود. تعداد سفر به هر کشور عضو TRACECA نباید بیشتر از 2 بار باشد. حرکت وسائل نقلیه در قلمرو کشورهای سوم (کشورهایی که عضو TRACECA نیستند) بر اساس موافقنامه‌های دو جانبه با آن کشورها صورت می‌گیرد.

خبرگزاری آسیا پلوس، مورخ 4 بهمن

 

حضور تاجیکستان در نمایشگاه بین المللی شهرهای سبز

براساس گزارش خبرگزاری دولتی خاور، تاجیکستان در نمایشگاه بین المللی شهرهای سبز     “Kahramanmaraş EXPO 2023” شرکت می‌کند. این نمایشگاه بین المللی  که از 23 آوریل تا 31 اکتبر سال 2023 در منطقه Onikishubat  ترکیه برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.

 

تبادل تجربیات بین مدیران ذیربط پزشکان تاجیکستان و ایران در بخش تولید مواد دارویی و پزشکی

در چارچوب همکاری‌های متقابل دولت جمهوری تاجیکستان با دولت جمهوری اسلامی ایران ، همکاری‌ در حوزه بهداشت و حفظ اجتماعی نیز در حال گسترش می‌باشد.

یک هیأت متخصصان تاجیکستان با ترکیب نمایندگان وزارت تندرستی و حفظ اجتماعی اهالی جمهوری تاجیکستان و رؤسای کارخانه‌ها مراکز تولید داروی این کشور به جمهوری اسلامی ایران سفر نمودند.هدف اصلی سفر نمایندگان تاجیکستان، آشنایی با تولید کنندگان مواد دارویی و اقلام پزشکی جمهوری اسلامی ایران و بازدید از کارخانه‌های تولید آن‌ها، گسترش و تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور و در این زمینه افزایش واردات اقلام دارویی و پزشکی از ایران و تاسیس کارخانه‌جات مشترک می‌باشد.  هیأت مذکور به همراه رؤسای 5 شرکت تولیدی تاجیکستانی به منظور آموزش تجربه تولیدی شرکت‌های ایران و راه اندازی آن در تولید داخلی، جلب شرکت‌های ایرانی برای تاسیس کارخانه‌های مشترک و سرمایه‌گذاری، بمنظور تبادل نظر در خصوص تولید داروهای گیاهی شفابخش به عنوان منبع اولیه مواد دارویی به این کشور سفر نمودند.

سایت وزارت تندرستی و حفظ اجتماعی اهالی جمهوری تاجیکستان، مورخ 3 بهمن

 

 گسترش روابط تاجیکستان و ایران در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی

وزارت بهداشت تاجیکستان از سفر هیأتی از نمایندگان شرکت‌های داروسازی این کشور به جمهوری اسلامی ایران خبر داد. نمایندگان 5 شرکت داروسازی تاجیکستان به منظور بررسی تجربیات جمهوری اسلامی در این زمینه به «تهران» سفر کردند. وزارت بهداشت تاجیکستان هدف اصلی سفر هیأت این کشور به ایران را قبل از هر چیزی آشنایی با تولیدکنندگان مواد دارویی و تجهیزات پزشکی ایرانی، بازدید از محل تولید آنها، گسترش و تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور در این زمینه و ایجاد کارخانه‌های مشترک، عنوان کرده است.

بر اساس گزارش این وزارتخانه، در این سفر بین تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران توافقنامه همکاری در زمینه داروسازی به امضا رسیده است. بنابر اعلام نهاد بهداشتی تاجیکستان همکاری پزشکان تاجیک و ایران در حوزه بهداشت و درمان و حفاظت اجتماعی روز به روز بیشتر گسترش یافته و پیش بینی می‌شود روابط دو کشور در زمینه داروسازی و تجهیزات پزشکی نیز ادامه یابد.

رئیس جمهور تاجیکستان در پیام خود به مجلس عالی این کشور، توسعه صنعت داروسازی را از جمله مهمترین موضوعات خوانده و وزارتخانه‌های مربوطه این کشور را به جلب سرمایه‌گذاری مستقیم برای ایجاد و راه‌اندازی کارخانه‌های جدید تولید دارو، فرآوری گسترده گیاهان دارویی و افزایش حجم تولید محصولات دارویی موظف کرد سال گذشته میلادی 540 نوع دارو در 55 شرکت داروسازی در تاجیکستان تولید شده که 3 برابر بیشتر از سال 2021 میلادی است.

امضای تفاهمنامه همکاری دارویی میان ایران و تاجیکستان

تفاهمنامه همکاری دارویی بین ایران و جمهوری تاجیکستان با حضور محمد حسین نیکنام مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مشاور وزیر بهداشت و سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران و هیات دارویی این کشور امضاء شد. محمدحسین نیکنام دستیار ویژه وزیر و مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره این تفاهمنامه اظهار داشت: هیات تاجیکستانی از حوزه دارو در ایران حضور داشتند و بازدیدها و مذاکرات متعددی با مسئولان ما در سازمان غذا و دارو انجام شد و مجموعه این بحث‌ها به امضای این تفاهمنامه بین مدیرکل امور دارو از جانب ایران و مدیرکل دارو تاجیکستان منجر شد.

به گزارش وزارت تندرستی تاجیکستان،  این کشور جزو کشورهایی است که همکاری با جمهوری اسلامی ایران در اولویت مقامات آن بوده زیرا هر دو کشور از نظر فرهنگی و تاریخی و اجتماعی اشتراکات زیادی دارند، بالاخص زبان مشترک همواره ایجاب کرده که جمهوری اسلامی‌با جمهوری تاجیکستان همکاری و ارتباطات گسترده‌ای داشته باشد. نیکنام با بیان اینکه همکاری‌های پزشکی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان از گذشته تاکنون وجود داشته، گفت: یک مرکز درمانی ایرانی در تاجیکستان فعال است و امیدواریم بتوانیم این همکاری‌ها را در عرصه‌های دیگر به ویژه در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی ادامه دهیم.

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت ادامه داد: نظام سلامت ایران دارای مزیت‌های بسیار زیادی بوده و می‌تواند منشا خدمات زیادی در عرصه آموزش، درمان، دارو، تحقیقات و تبادل استاد و دانشجو برای جمهوری تاجیکستان باشد. وی افزود: خوشبختانه روابط سیاسی بسیار خوبی بین تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و زمینه برای گسترش همکاری‌ ها فراهم است و امروز نیز در عرصه دارو تفاهم بسیار خوبی صورت گرفت. نیکنام به اذعان هیات تاجیکستانی از پیشرفت ایران در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: هیات تاجیکستانی در بازدید هایی که از مراکز دارویی و بهداشتی ما صورت دادند از پیشرفت‌های صورت گرفته استقبال کرد و درخواست داشت تا جمهوری اسلامی‌بتواند در این عرصه منشا کمک به آنان باشد.

اختصاص بیش از 456 هزار دلار از سوی دولت ژاپن جهت اجرای 4 طرح اجتماعی در تاجیکستان

مراسم امضای قراردادهای کمک سفارت ژاپن برای اجرای چهار طرح اجتماعی به مبلغ 456 هزار و 751 دلار  در تاریخ 23 ژانویه سال جاری برگزار شد. بنا به اعلام سفارت ژاپن در جمهوری تاجیکستان، قراردادهای مذکور توسط توسوخیرو آئیکی، سفیر ژاپن در تاجیکستان و نمایندگان سازمان‌های ذینفع امضاء شدند.

چهار طرح جدید در چارچوب برنامه دولت ژاپن مبنی بر کمک بلاعوض به اقشار گسترده مردم و امنیت بشردوستانه GGP به شرح زیر می‌باشد:

- طرح احداث زایشگاه در ناحیه درواز به مبلغ 132.527 دلار که از سوی سید‌عبدالرحمان عبدالرحمان‌زاده، رئیس ناحیه درواز به امضاء رسید.

- طرح احداث کانال آبرسانی در شورای ده سوچان ناحیه شوغنان به مبلغ 10.423 دلار که از سوی جمعه جمعه زاده، رئیس ناحیه شوغنان به امضاء رسید. 

- طرح  احداث مرکز زنان در شورای ده آب بوردان ناحیه مستچاه به مبلغ 111.165 دلار که از سوی اعظم علی زاده، رئیس ناحیه مستچاه به امضاء رسید.

- طرح بهبود بخشیدن تجهیزات پزشکی بیمارستان مرکزی ناحیه بابا جان غفوراف به مبلغ 102.623 دلار که از سوی مرادجان جوره یف، مدیر بیمارستان مرکزی ناحیه باباجان غفور اف به امضاء رسید.

در مراسم مذکور سفیر ژاپن گفت  کشورش طی 30 سال پس از استقلال تاجیکستان به این کشور و مردم آن به عنوان دوستان خود در زیمینه‌های مختلف کمک کرده است. بخش های بهداشتی، کشاورزی و حفظ اجتماعی از بخش های دارای اولویت همکاری‌های دو کشور محسوب می‌شوند.

در اطلاعیه سفارت ژاپن اعلام شده دولت ژاپن تصمیم دارد به منظور حمایت و ایجاد جامعه خوب برای تمامی افرد ادامه دهد و در راستای رفاه مردم تاجیکستان تلاش کند.

خبرگزاری اوستا، مورخ 4 بهمن

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما