معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۱

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته سوم دیماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش ذخایر بین المللی و نقدینگی ارز خارجی بانک مرکزی قطر:

ذخایر بین المللی و نقدینگی ارز خارجی بانک مرکزی قطر در دسامبر گذشته با 9.6 درصد افزایش سالانه به 230.026 میلیارد ریال در مقایسه با 209.932 میلیارد ریال در مدت مشابه سال گذشته رسید و رشد ماهانه 2.7 را به ثبت رساند. ارقام منتشرشده از سوی بانک مرکزی قطر حاکی از افزایش ذخایر رسمی‌بین المللی بانک مرکزی قطر به 172.092 میلیارد ریال در پایان ماه دسامبر سال گذشته بود که با نرخ رشد 12.4 درصدی نسبت به 153.103 میلیارد ریال در مدت مشابه در سال 2021 همراه بود. ذخایر رسمی‌شامل این اجزای اصلی است:

اوراق قرضه و اسکناس خارجی، موجودی نقدی نزد بانک های خارجی، ذخایر طلا، سپرده‌های ویژه حق برداشت و سهم قطر در صندوق بین المللی پول. علاوه بر ذخایر رسمی، دارایی‌های نقدی دیگری (که سپرده‌های ارزی هستند) اضافه می‌شود تا این دو با هم به عنوان کل ذخایر بین‌المللی شناخته ‌شود. از سوی دیگر، مانده سپرده‌های حق برداشت ویژه از سهم دولت قطر در صندوق بین‌المللی پول تا پایان دسامبر 2022 به 5.258 میلیارد ریال در مقایسه با 5.518 میلیارد ریال در مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت.

اطلاعات بخش صنعت قطر :

داده‌های وزارت بازرگانی و صنایع قطر حاکی از بهره برداری از 63 کارخانه جدید و ثبت 2218 محصول داخلی در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر 2022 است. ارزش صادرات با مبدا داخلی در 9 ماهه سال گذشته بالغ بر 361 میلیارد ریال بوده است. داده‌های دقیق ارائه شده توسط وزارت بازرگانی و صنایع حاکی از ثبت 1100 محصول جدید داخلی و بهره‌برداری از 17 کارخانه جدید در سه ماهه سوم 2022 است.

ورود کشتی تفریحی آرتانیا به بندر دوحه :

سازمان بنادر قطر اعلام کرد که بندر دوحه از اولین بازدیدکننده از کشتی تفریحی آرتانیا با 1011 گردشگر از سراسر جهان به عنوان بخشی از فصل گردشگری 2022-2023 پذیرایی کرد. بندر دوحه - دروازه قطر برای گردشگری دریایی - تلاش‌ها را برای تبدیل قطر به یک مقصد گردشگری جذاب در منطقه با تامین امنیت و پذیرش کشتی‌های کروز بین‌المللی و همچنین فراهم کردن تسهیلات لازم در راستای تحقق چشم انداز ملی قطر 2030 افزایش داده است.

امضای قرارداد ساخت مجتمع پتروشیمی راس لفان میان شرکت قطرانرژی وشرکت شورون فیلیپس :

شرکت قطرانرژی از توافقنامه نهایی سرمایه گذاری در پروژه پتروشیمی راس لفان را که مجتمعی یکپارچه برای تولید الفین و پلی اتیلن در شهرک صنعتی راس لفان با هزینه حدود 6 میلیارد دلار با مشارکت شرکت شیمی‌شورون فیلیپس است خبر داد. بر اساس توافقنامه ای که در دوحه توسط مهندس سعدبن شریدة الکعبی، وزیر امور انرژی قطر و مدیرعامل شرکت قطر انرژی با آقای بروس چن، رئیس و مدیرعامل شرکت شیمیایی شورون فیلیپس امضا شد، یک سرمایه گذاری مشترک صورت می‌گیرد که 70 درصد آن متعلق به قطر انرژی و 30 درصد آن برای شرکت شیمیایی شورون فیلیپس است. در مراسم امضای قرارداد، آقای مارک لگر، رئیس و مدیرعامل فیلیپس ۶۶ و تعدادی از مدیران ارشد قطرانرژی و شورون فیلیپس حضور داشتند.

قطر انرژی همچنین از اعطای قرارداد مهندسی، خرید و ساخت کارخانه اتیلن به شرکت SCJV، سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت کره ای مهندسی سامسونگ و شرکت تایوانی  CTCI، و اعطای قرارداد مهندسی، خرید و ساخت کارخانه پلی اتیلن به شرکت ایتالیایی Maire Tecnimont خبر داد. در حالی که قرارداد اصلی اتوماسیون به شرکت آمریکایی امرسون واگذار شده است.

این پروژه جهانی که قرار است بهره برداری تولید آن از 2026 آغاز شود، متشکل از یک واحد کراکر اتان با ظرفیت تولید 2.1 میلیون تن اتیلن در سال است که آن را به بزرگترین واحد در نوع خود در خاورمیانه و یکی از بزرگترین واحدها در جهان تبدیل می‌کند. همچنین شامل دو خط تولید پلی اتیلن با تولید 1.7 میلیون تن در سال است که کل تولید پتروشیمی قطر را به حدود 14 میلیون تن در سال خواهد رساند. وزیر انرژی قطر در سخنانی در مراسم امضای قرارداد گفت: این بزرگترین سرمایه گذاری تا کنون توسط شرکت انرژی قطر در صنعت پتروشیمی در قطر و اولین سرمایه گذاری مستقیم در 12 سال گذشته است که ظرفیت تولید اتیلن قطر را دو برابر خواهد کرد و تولید داخلی پلیمرها را نیز از 2.6 میلیون تن به بیش از 4 میلیون تن در سال با حداکثر  تمرکز بر رشدپایدار و محیط زیست افزایش خواهد داد.

بازگشت رونق سفرهای دریایی به قطر :

«قطر للسیاحة» و «بنادر قطر» از بازگشت دوره سفرهای دریایی 2023-2022 با پیش‌بینی ورود بیش از 50 کشتی‌کروز و حدود 200 هزار بازدیدکننده از هم‌اکنون تا پایان آوریل 2023 خبر دادند. مسافران کشتی‌ها پس از لنگر انداختن در بندر دوحه، بندر تازه‌بازسازی شده‌‌ای را خواهند دید که اخیراً میزبان کشتی‌های کروز بین‌المللی بزرگی بود که در طول دوره جام‌جهانی برای هزاران طرفدار بین‌المللی امکانات فراهم کردند.

تصویب قانون (التستر) یا مبارزه با «مخفی کاری تجارت غیرقطری‌ها» توسط مجلس شورای قطر :

مجلس شورای قطر قانون (التستر) یا مبارزه با «مخفی کاری تجارت غیرقطری‌ها» را تصویب کرد. مجلس شورا در جلسه هفتگی خود در تالار تمیم بن حمد به ریاست آقای حسن بن عبدالله الغانم، پیش‌نویس قانون مبارزه با کتمان تجارت و فعالیت‌های اقتصادی و حرفه‌ای بر خلاف قانون از سوی غیرقطری‌ها را تصویب کرد. اعضای مجلس دراین زمینه بر اهمیت پیش‌نویس این قانون در حمایت از حقوق شهروندان، تقویت اقتصاد ملی و حمایت از فعالیت‌های تجاری و اقتصادی تاکید و خاطرنشان کردند که این لایحه همگام با تحولات اقتصادی، زمینه‌های سرمایه گذاری را فراهم کرده اثرات منفی پنهان کاری بر اقتصاد ملی را محدود می‌کند. پیش‌نویس این قانون شامل 20 ماده قانونی جدید است که بر سود 60 درصدی قطری‌ها و 40 غیرقطری‌ها تاکید دارد.

افزایش مسافران ورودی به قطر در نوامبر گذشته :

تعداد کل مسافران به قطر در نوامبر گذشته با جهش 430.3 درصدی به حدود 592 هزار بازدیدکننده نسبت به ماه مشابه سال قبل (نوامبر 2021) رسید، درحالی که نسبت به اکتبر 2022 افزایش ماهانه 229.5 درصدی را ثبت کرد. سازمان برنامه ریزی و آمار کشور در شماره جدید بولتن «آمار ماهانه» خود اعلام کرد: بیشترین مسافرانی که به قطر می آیند از قاره آمریکا با 23 درصد و پس از آن بازدیدکنندگان از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با 22 درصد قرار دارند. 85 درصد مسافران از مسیر هوایی وارد کشور شده اند.

بالا رفتن ضریب خودکفایی قطر در سبزیجات نسبت به 5 سال گذشته :

دکتر مسعود جارالله المری، مدیر بخش امنیت غذایی وزارت شهرداری و رئیس شورای اجرایی سازمان امنیت غذایی کشور اعلام کرد که میزان خودکفایی سبزیجات در قطر از 20 درصد در 5 سال قبل به 46 درصد خودکفایی در حال حاضر رسیده است.

کسب گواهینامه CEIV توسط خطوط قطرایروز :

خطوط هوایی قطر گواهینامه CEIV دریافت کرد. به این ترتیب این شرکت هواپیمایی دومین شرکت هواپیمایی در جهان شد که این اعتبار را کسب کرد. هدف برنامه CEIV بهبود جابجایی و حمل و نقل باتری‌های لیتیومی در تمام مراحل حمل و نقل است. قطر ایرویز و خدمات هواپیمایی قطر، نقشی کلیدی در طراحی و اجرای این برنامه داشته و به تنظیم و بهبود مستمر و موثر آن مبادرت ورزیده اند.

ورود کشتی ایتالیایی کروز Costa Tuscany به بندر قدیم دوحه :

بندر قدیم دوحه در 15 ژانویه پذیرای کشتی ایتالیایی  کروز Costa Tuscany  است و این کشتی برای اولین بار وارد قطر می‌شود. انتظار می رود بیش از 50 کشتی کروز و نزدیک به 200 هزار مسافر در فصل سفرهای دریایی 2022/2023 وارد قطر شوند. از مسافران کشتی‌های کروز به ترمینال مسافربری جدید در بندر دوحه با طراحی شده با معماری کلاسیک عربی، پذیرایی خواهند شد.

افزایش تولید ناخالص داخلی قطر نسبت به مدت مشابه سال گذشته :

تولید ناخالص داخلی قطر با 30.7 درصد افزایش در سه ماهه سوم 2022 به 228.423 میلیارد ریال در مقایسه با  سه ماهه سوم سال 2021 که بالغ بر (174.814 میلیارد ریال) بود رسید. مجموعه QNB، یکی از بزرگترین مؤسسات بانکی در خاورمیانه و آفریقا اعلام کرد که هیئت‌مدیره در جلسه خود صورت‌های مالی سال منتهی به 31 دسامبر 2022 را تایید کرد. سود خالص قبل از تاثیر تورم، (16.1 میلیارد ریال قطری معادل4 میلیارد دلار آمریکا) بود که برای سال منتهی به 31 دسامبر 2022 22 درصد  نسبت به سال قبل افزایش داشت.

امضای سند "ابتکار بیمه پایدار" برنامه محیط زیست سازمان ملل توسط شرکت بیمه قطر :

به این ترتیب، قطر اولین شرکت بیمه در خاورمیانه است که این توافقنامه جهانی را امضا می‌کند. ابتکار بیمه‌پایدار در کنفرانس توسعه‌پایدار سازمان ملل در سال 2012 ارائه شد و به عنوان یک چارچوب جهانی برای بیمه‌ها به منظور اتخاذ شیوه‌های زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) عمل می‌کند. این ابتکار بزرگترین قرارداد همکاری بین سازمان ملل متحد و صنعت بیمه است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما