معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۳

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته چهارم دی ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تعمیر و نگهداری واحد یک از نیروگاه فلتون

واحد 1 نیروگاه ترموالکتریک لیدیو رامون پرز، در فلتون، در ماه فوریه تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی شده را انجام خواهد داد. این نیروگاه درحال حاضر 235 مگاوات به سیستم ملی برق کمک می‌کند که ۲۵ مگاوات کمتر از میزان طراحی شده برای آن است. رامیرو والدس منندز معاون نخست‌وزیر، پس از بازدید مجدد از این نیروگاه این مطلب را عنوان کرد. یوکلیدز رودریگز، مدیر این نیروگاه ترموالکتریک نیز توضیح داد که هدف از تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده رسیدن به حداکثر بار 250 یا 260 مگاوات، حفظ مصرف سوخت ویژه زیر 238 گرم در کیلووات ساعت و تضمین قابلیت اطمینان توربین و دیگ بخار است.  وی تشریح کرد: برای اینکه خروجی واحد 1 تأثیر محسوسی نداشته باشد، اتحادیه برق مطابق با استراتژی تدوین شده برای آن لحظه، شروع به کار گروهی از ماشین آلات را که در حال حاضر در حال تعمیر هستند، پیش‌بینی کرده است. در خصوص واحد 2، در این جلسه مشخص شد که اقدامات جداسازی قطعات، حفظ قطعات قابل‌استفاده مجدد، مذاکرات با تامین‌کنندگان منابع بسیار خاص و ساخت قطعات سیستم در صنایع ملی ادامه دارد.

کنوانسیون بین المللی SME 2023 در هند برگزار می‌شود

اتاق بازرگانی جمهوری کوبا اعلام کرده است که مجمع شرکتهای کوچک و متوسط در سال ۲۰۲۳ (SME 2023) از 19 تا 21 مارس در هند برگزار می‌شود. این کنوانسیون به طور مشترک با وزارت شرکتهای خرد، کوچک و متوسط و وزارت امور خارجه دولت آن کشور برگزار می‌شود. اتاق بازرگانی به منظور ارزیابی مشارکت کوبا، از شرکت‌های بخش کشاورزی-غذایی و انرژی‌های تجدیدپذیر که بر اساس اهداف خود نسبت به شرکت در این رویداد علاقه‌مند هستند تا تاریخ 27 ژانویه ثبت نام می‌کند.

وزیر خارجه هند از تقویت روابط با کوبا حمایت می‌کند

وزیر امور خارجه و امور فرهنگی هند، میناکاشی لخی، اراده کشورش برای تقویت گفتگوهای سیاسی و روابط اقتصادی با کوبا را تایید کرد. لخی در بازدید از جزیره، با جراردو پنالور، معاون صدراعظم و وزیر موقت کوبا، در مقر وزارت امور خارجه دیدار کرد. این دیپلمات کوبایی «به پتانسیل ادامه گسترش مبادلات در سلامت، بیوتکنولوژی، منابع انرژی تجدیدپذیر، صنعت و کشاورزی اشاره کرد.» هر دو مقام موضوعات اصلی دستور کار دوجانبه و چندجانبه را بررسی کردند و ابراز داشتند که همکاری‌های دوجانبه از دور دوم رایزنی‌های سیاسی که در ژوئن سال گذشته در هاوانا برگزار شد، پیشرفت داشته است. آنها همچنین تاکید کردند که دو کشور مواضع مشترکی در دفاع از اصول حقوق بین الملل، چندجانبه گرایی و حقوق مشروع کشورهای درحال توسعه دارند. هند، در منطقه آسیا و اقیانوسیه، یکی از 20 شریک تجاری برتر کوبا است و خطوط اعتباری مهمی را برای اجرای پروژه‌ها در بخش‌های کشاورزی و انرژی‌های تجدیدپذیر اعطا کرده است.

کوبا و شیلی از تقویت روابط حمایت می‌کنند

جراردو پنالور پورتال، سرپرست وزارت امور خارجه کوبا، و خیمنا فوئنتس توریخوس، معاون وزیر روابط خارجی شیلی از تقویت روابط بین‌دو کشور هم از نظر سیاسی و هم از نظر روابط تجاری و اقتصادی حمایت می‌کنند. در این دیدار که در مقر وزارت امور خارجه برگزار شد، هر دو مقام ضمن تاکید بر پیوندهای تاریخی و فرهنگی دو ملت، تمایل خود را برای تقویت روابط دوجانبه اعلام کردند. هر دو دیپلمات در مورد وضعیت منطقه و نتایج نشست ششم سازوکار رایزنی‌های سیاسی بین وزارتخانه‌های خارجه شیلی و کوبا که در آن خیمنا فوئنتس در راس هیئت کشورش قرار داشت، تبادل نظر کردند.

مقامات کوبا خواستار مقابله با استخراج غیرقانونی طلا در سیگو د اویلا شدند

وزارت انرژی و معادن کوبا خواستار تقویت مقابله با استخراج غیرقانونی طلا در استان سیگو د اویلا (Ciego de Ávila)  شد. ویسنته دلا او لوی، وزیر انرژی و معادن، طی یک تور در منطقه و تبادل نظر با مدیران محلی، خواستار سخت‌گیری، عقلانیت و نظام‌مندی لازم برای مقابله با استخراج غیرقانونی این فلز گرانبها شد. علاوه براین، وی در مورد سایر اقدامات مرتبط با استخراج غیرقانونی معادن و خطرات برای ایمنی و سلامت افراد درگیر در این فعالیت به دلیل نبود تجهیزات و وسایل کافی هشدار داد.

این اولین بار نیست که مقامات کوبا با استخراج غیرقانونی طلا در باراگوآ مواجه می‌شوند. به گفته رسانه‌های اسپانیایی، متخصصان خاطرنشان کرده اند که استخراج مخفیانه برای استخراج طلا از سال 2013 روند رو به رشدی را نشان داده است. وزیر دی لا او لوی گفت که در روزهای آینده گروهی از متخصصان برای مطالعات در زمینه تصویب امتیاز معدنی برای آن منطقه توسط شورای وزیران وارد این استان خواهند شد.

کلمبیا مجوز صادرات مواد غذایی به کوبا را دریافت کرد

موسسه ملی نظارت بر غذا و دارو (Invima) عنوان کرد که کلمبیا مجوز صادرات گوشت گاو، گوشت خوک، مرغ، محصولات لبنی و مشتقات گوشت را به کوبا دریافت کرده است. این موافقت نتیجه ممیزی‌ای بود که توسط مرکز ملی بهداشت حیوانات (Cenasa) کوبا در نوامبر و دسامبر گذشته انجام شد. در این بیانیه آمده است: با هدف تقویت همکاری بین دو کشور و تضمین تجارت روان، اینویما پذیرای هیئت کوبایی بود و با حمایت نهادهای مرتبط با این بخش و موسسات بازرگانان علاقمند، با همکاری نزدیک با موسسه کشاورزی کلمبیا همکاری کرد. علاوه بر این، با حمایت وزارت خارجه کلمبیا و سفارت کوبا، مقامات بهداشتی جزئیات این اقدام روشن تر گشته است. این دستاورد مهم در نتیجه سفر گرمان اومانا مندوزا وزیر بازرگانی، صنعت و گردشگری به کوبا در 13 و 14 نوامبر 2022 به دست آمد که در آنجا با مقامات کوبا برای انجام این ممیزی توافق شد. به رسمیت شناختن سیستم بازرسی رسمی‌کلمبیا که برای یک دوره دو ساله اعطا می‌شود، به فرصت های صادراتی جدید تبدیل می‌شود. با این گشایش جدید که نشان‌دهنده اولین دستاورد در این زمینه در سال 2023 است، اهداف سیاست تجاری کلمبیا برای تعمیق دسترسی به محصولات ملی در بازارهای آمریکای لاتین به صورت متقابل و متوازن ادامه می یابد و به 84 بازار آزاد برای صادرات مواد غذایی کلمبیایی می رسد.

نخست وزیر کوبا دوازدهمین سالگرد تاسیس گروه تجاری پالکو را تبریک گفت

مانوئل ماررو، نخست وزیر کوبا، دوازدهمین سالگرد تاسیس گروه تجاری پالکو را تبریک گفت. رئیس دولت در توییتر نوشت که این نهاد در سازماندهی کنگره‌ها، فستیوال ها و نمایشگاه‌ها، علاوه بر داشتن دستورکار گسترده خدمات در بخش های مختلف، نقش رهبری را داشته است. گروه تجاری پالکو یک سازمان متخصص در ارائه خدمات جامع به مشتریان برجسته از دنیای تجارت، دیپلماسی و دولت است. براساس آمار وب‌سایت کوبادیباته، این نهاد برنامه‌های کاخ کنوانسیون‌ها، نمایشگاه اکسپوکوبا و پاب اکسپو و مدیریت هتل پالکو را برعهده دارد و علاوه بر اینها خدمات متنوع دیگری را در 12 بخش از جمله مدیریت رویداد، واردات، طراحی و چاپ و غذا ارائه می‌کند.

کوبا ناوگان خودروهای خود را با خودروهای برقی چینی بهبود خواهد بخشید

امروزه در خیابان‌های کوبا موتورسیکلت‌ها، سه‌چرخه‌ها، دوچرخه‌ها و حتی اسکیت‌بردهای برقی به وفور دیده می‌شوند که حاصل نوسازی ناوگان خودرویی توسط کشور چین است. شرکت چینی تیانجین دانگ سینگ، با همکاری شرکت کوبایی مینروا (Minerva)، پروژه مشترک تولید خودروهای برقی کارائیب، VEDCA را به راه‌انداخته اند که به سرعت بازار جزیره را به دست آورده است. در حدود 15 کیلومتری غرب مرکز شهر هاوانا، VEDCA یک کارخانه مونتاژ را در مساحتی حدود 9000 متر مربع تاسیس کرده است که در آن حدود 60 کارگر به اولین سرمایه گذاری مشترک در نوع خود بین چین و کوبا جان می‌بخشند. این نهاد، از مشارکت چین در فناوری و تجهیزات تشکیل شد که 58 درصد از کل سرمایه‌گذاری را تشکیل می داد، درحالی که شریک کوبایی درصد باقی مانده را با ارائه تسهیلات و بازسازی آن سرمایه گذاری کرد. از مارس 2019 تا به امروز، 2500 موتور سیکلت، 1500 سه چرخه و 1000 خودروی کودک تولید شده است که همه وسایل نقلیه با باتری‌های برقی کار می‌کنند و حدود شش میلیون دلار فروش داشته اند.

وی یونپو، رئیس این شرکت چینی گفت: «با وضعیت کنونی در کوبا که خودروها قدیمی هستند و خرید قطعات یدکی دشوار است، ما به فکر جایگزینی با خودروهای برقی برای حل مشکلات آلودگی و تعمیر و نگهداری افتادیم.» این تاجر چینی گفت: این پروژه ابتدا تقاضای مردم عادی برای حمل و نقل و نیازهای تجاری را برآورده می‌کند و در کشور شغل ایجاد می‌کند که اثرات اقتصادی برای کل جامعه دارد. حضور چین نفس تازه‌ای برای اقتصاد کوبا است که در نتیجه بحران‌های بین‌المللی، تأثیر همه‌گیری و تشدید محاصره‌ای که آمریکا علیه این جزیره اعمال کرده است.

جولیو اسکار پرز، مدیر کل VEDCA، اظهار داشت بخشی از تولیدات کارخانه به مقصد بازار داخلی کوبا خواهد بود، اگرچه اکثریت آن به کشورهای حوزه کارائیب، آمریکای مرکزی و جنوبی صادر می‌شود و تقاضای قابل توجهی برای کیفیت خودروها وجود دارد. موفقیت VEDCA می‌تواند محرکی برای سایر شرکت های چینی باشد که مایلند از تسهیلات ارائه شده توسط سیاست کوبا برای ترویج سرمایه گذاری خارجی با منافع متقابل استفاده کنند.

رئیس INRH کوبا فرصت های تجاری در امارات متحده عربی را بررسی می‌کند

یک هیئت کوبایی به سرپرستی آنتونیو رودریگز، رئیس موسسه ملی منابع هیدرولیک (INRH)، سفر رسمی‌به امارات متحده عربی برای بررسی فرصت‌ها برای همکاری دوجانبه را به پایان رساند. در چارچوب هفته پایداری ابوظبی، مقامات کوبایی با نمایندگان شرکت‌های داخلی و خارجی درباره کسب‌وکارهای احتمالی برای افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در خدمات هیدرولیک صحبت کردند. آنها به بررسی راهکارهایی برای کمک به توسعه‌پایدار کردند که منجر به کاهش مصرف سوختهای فسیلی و اثرات آن بر جمعیت به دلیل کمبود برق می‌شود. علاوه بر این، آنها برنامه فشرده‌ای از دیدارهای دوجانبه با مقامات امارات متحده عربی انجام دادند که شامل دیدار مجازی با سلطان الشمسی، دستیار وزیر امور خارجه در امور توسعه بین المللی بود. این مقام کوبایی همچنین با خلیفه القبیسی، معاون مدیرکل صندوق توسعه ابوظبی و سایر مدیران این موسسه در مورد سابقه کاری بین هر دو نهاد گفتگو کرد.

نمایندگان صندوق بر تجربیات مثبت همکاری با دولت جزیره تاکید کردند، در حالی که طرف کوبایی برای شرکت در رویداد کوباگوا 2023 که از 22 تا 25 مارس در Pabexpo، هاوانا برگزار می‌شود، از آنها دعوت به عمل آورد. هیئت کوبا متشکل از سرخیو اسپینوزا، مدیر سیاست تجارت با خاورمیانه وزارت تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی، مانوئل فونت، رئیس شرکت کوباهیدرولیکا و فرمین ساردوی، مدیر روابط بین‌الملل INRH بوده است.

دولت چین کمک 100 میلیون دلاری به کوبا را رسمی‌کرد

دولت چین با امضای توافقنامه ای دوجانبه، تحویل کمک مالی به کوبا به مبلغ 700 میلیون یوان معادل 100 میلیون دلار را که برای اجرای پروژه‌های دارای اهمیت اجتماعی و اقتصادی تعیین می‌شود، رسمی‌کرد. قرارداد تحویل این کمک مالی توسط کارلوس پریرا سفیر کوبا در چین و تانگ ونهونگ معاون آژانس همکاری‌های توسعه بین المللی چین امضا شد. این کمک مالی توسط دولت چین در نوامبر 2022 و در جریان سفر رئیس جمهور کوبا میگل دیاز کانل به این کشور آسیایی اعطا شده است. پریرا و ونهونگ در پست خود در شبکه اجتماعی خاطرنشان کرد که اجرای این کمک مالی «مشارکت استراتژیک چین در برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی ما را تایید می‌کند و به ساختن جامعه ای با سرنوشت مشترک بین دو کشور کمک می‌کند.» این دو همچنین پیشرفت در همکاری‌های دوجانبه و اجرای توافقات و اجماع حاصل از سفر رسمی رئیس جمهور کوبا به چین در پاسخ به دعوت شی جین پینگ رئیس جمهور این کشور را بررسی کردند.

رئیس جمهور کوبا یک هیئت تجاری از روسیه را پذیرفت

میگل دیاز-کانل برمودز در هاوانا با بازرگانان روسی جلسه‌ای برای پیگیری توافقات حاصل‌شده در سفر خود به مسکو در نوامبر 2022 برگزار کرد و بر چابکی در پیشرفت مذاکرات با هیئت تجاری تاکید کرد. در این نشست همچنین ریکاردو کابریساس معاون نخست وزیر و رودریگو مالمیرکا وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی، حضور داشتند. دیاز کانل در جریان سفر خود به روسیه با ولادیمیر پوتین دیدار کرد و با وی گفتگوهای رسمی انجام داد که دو نفر طی آن وضعیت فعلی و چشم انداز توسعه اتحادیه راهبردی روسیه و کوبا را در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی-تجاری، فرهنگی و بشردوستانه تحلیل کردند. در نتیجه این بازدید رسمی چهار روزه، مقامات کوبا از پیشرفت پروژه‌های همکاری در شرکت فولاد آنتیلانا د آسرو، اکتشاف و تولید نفت در بوکا دو جاروکو، بازسازی کارخانه مکانیکی در ویلا کلارا، و ثبت داروی Heberprot-P گزارش دادند. به همین مناسبت، پیشرفت هایی نیز در سایر برنامه‌های مربوط به منطقه توسعه ویژه ماریل حاصل شد.

کوبا  پیشتار فهرست مقاصد سفر سال 2023 وبسایت Tripadvisor

براساس جوایز انتخاب مسافران سایت آمریکایی Tripadvisor کوبا امسال پیشتار فهرست مقاصد سفر است. علاوه بر مقاصد، این سایت مکان‌های دیدنی را به تفکیک «سواحل»، «هتل‌ها»، «رستوران‌ها» و «کارهایی که باید انجام شود» معرفی می‌کند. به این ترتیب، جزیره‌ای که مقامات آن ادعا می‌کنند تا قبل از دسامبر سه میلیون گردشگر داشته است، بار دیگر به لطف وارادرو، از مقاصد مهم گردشگری به شمار می آید. مسافران بازدید از نقاط خاصی مانند هاوانای قدیم، هاوانا مالکون یا دره وینالس را به دیگران توصیه کرده اند. در میان 25 مقصد ثبت شده شهرهای هوی آن (ویتنام)، موریس (آفریقا)، سیم ریپ (کامبوج)، سانتیاگو د شیلی و وین (اتریش) به چشم می خورد.

کوبا محصولات جدید تنباکو را در چین ارائه می‌کند

شرکت بین المللی‌هابانوس (Habanos SA) در چین تولید محصول تنباکو جدید ارائه کرد. به مناسبت فرارسیدن سال خرگوش، طبق تقویم قمری چین، این شرکت از محصول جدید خود به نام Cohiba Siglo de Oro به قطر 54 طول 115 میلیمتر رونمایی کرد. این رونمایی در یک فعالیت همزمان در چندین بازار آسیایی، توسط پاسفیک سیگار، توزیع‌کننده انحصاری Habanos، SA در آسیا و اقیانوسیه و Infifon HK، توزیع‌کننده برای چین انجام گردید. این مراسم در ماکائو، تایلند، مالزی، کامبوج، ژاپن، سنگاپور و هنگ کنگ و در هتل گراند حیات با حضور 120 مهمان از جمله دنیس لاموس، کنسول کوبا در گوانگدونگ برگزار شد. تولید این محصول محدود است و تنها تعداد کمی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. تنباکوی کوبا بیش از 500 سال است که با دست ساخته می‌شود و از آن زمان تاکنون مرجعی برای کل جهان بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما