معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۲

اخبار اقتصادی سوئیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئیس در نیمۀ دوم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

نرخ بیکاری در سال 2022 در سوئیس به پایین‌ترین میزان خود در بیش از 20 سال گذشته رسید

بر اساس اعلام دبیرخانه امور اقتصادی سوئیس، نرخ بیکاری در سوئیس در ماه دسامبر اندکی افزایش یافت، اما همچنان در سطح بسیار پایینی قرار دارد و به طور میانگین در کل سال، در پایین‌ترین سطح خود در بیش از 20 سال گذشته بود. به گفته این دبیرخانه، در پایان دسامبر، 96 هزار و 941 نفر به عنوان بیکار در مراکز اشتغال منطقه‌ای (RAV) ثبت‌نام کردند که در مقایسه با دسامبر 2021، تعداد بیکاران 24787 نفر کمتر بود. نرخ ثبت شده در ماه آخر سال، 2.1 درصد بود در حالی‌که در نوامبر، این میزان 2.0 درصد بود. نرخ بیکاری معمولاً در معرض نوسانات فصلی قرار دارد زیرا در ماه‌های زمستان، کار کمتری به عنوان مثال در بخش‌های ساخت و ساز، کشاورزی و غذایی وجود دارد.

منبع: سایت swissinfo

بانک مرکزی سوئیس رکورد زیان 132 میلیارد فرانکی برای سال 2022 ثبت کرد

بانک ملی سوئیس (SNB) در بیانیه‌ای اعلام کرد که این بانک با مجموع زیان سالانه 132 میلیارد فرانکی (143 میلیارد دلار) در سال 2022، بزرگترین زیان خود در تاریخ 115 ساله اش را ثبت کرده است. به گفته بانک، این زیان ناشی از ارزش ارز خارجی، حدود 131 میلیارد فرانک و زیان ناشی از ارزش فرانک سوئیس، حدود 1 میلیارد فرانک بود. از سوی دیگر، در این مدت ارزش دارایی‌های مرتبط با طلا افزایش یافته و به 400 میلیون فرانک رسید. همچنین بانک اعلام کرد که این میزان ضرر بدان معناست که SNB پرداخت معمول خود به دولت‌های فدرال و کانتونی سوئیس را انجام دهد. این در حالیست که SNB سال گذشته 6 میلیارد فرانک در همین راستا پرداخت کرده بود. البته این ارقام، موقتی است و آمار دقیق سالانه در 6 مارس منتشر خواهد شد.

منبع: سایت swissinfo

سهم ثروت ثروتمندان در سوئیس در حال افزایش است

شورای فدرال در اواسط دسامبر، گزارشی در مورد «توزیع ثروت در سوئیس» منتشر کرد که نشان می‌دهد در دوره 2005 تا 2018، سهم ثروت یک درصد ثروتمند سوئیس از 38 به 44 درصد افزایش یافته است. به گفته ماریوس برولهارت، استاد اقتصاد در دانشگاه لوزان، این توزیع ثروت در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار نابرابر است. این محقق امور رفاهی به SonntagsBlick گفت: حتی در ایالات متحده هم تمرکز ثروت یک درصد از ثروتمندترین افراد به اندازه این کشور نیست و این موضوع با کشورهایی مانند برزیل یا روسیه قابل مقایسه است. به گفته وی، احتمالا یکی از دلایل این موضوع، نرخ بهره پایین است. این امر برای ابرثروتمندان کمتر مشکل ساز بوده است تا برای طبقه متوسط، زیرا ثروت آنها عمدتاً شامل سهام و املاک است که قیمت آنها به شدت افزایش یافته است.

منبع: روزنامه Tages Anzeiger

سه شرکت سوئیسی در بین 100 کسب و کار خانوادگی برتر قرار گرفتند

بر اساس مطالعه‌ای که توسط EY سوئیس انجام شده است، گروه داروسازی سوئیسی Roche، شرکت لجستیک Kühne+Nagel و گروه کالاهای لوکس Richemont در میان 100 تجارت خانوادگی برتر جهان قرار دارند. بر اساس این گزارش، در کل شانزده کسب و کار خانوادگی مستقر در سوئیس در میان 500 کسب و کار برتر جهان قرار دارند، عددی که در دو سال گذشته ثابت مانده است. Roche مانند سال 2021 در رتبه شانزدهم این فهرست قرار گرفت، در حالی که Kühne+Nagel از رتبۀ 66 به رتبه 45 و Richemont نیز از رتبۀ 101 به رتبه 79 صعود کردند. البته علاوه بر این سه شرکت، 13 شرکت سوئیسی دیگر نیز در بین 500 شرکت برتر قرار گرفتند. این 16 شرکت مجموعا حدود 235 میلیارد دلار (217 میلیارد فرانک) فروش داشته و 535000 نفر را استخدام کرده اند. این شاخص حاوی اطلاعاتی درباره 500 کسب و کار خانوادگی است که توسط یک خانواده برای حداقل دو نسل اداره شده و بالاترین درآمد جهانی را دارد.

منبع: سایت swissinfo

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما