معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۵

فعالیتهای اگزیم بانک ترکیه در حمایت از شرکتهای صادر کننده

اگزیم بانک ترکیه در چارچوب بسته حمایتی جدید، بیش از 13 میلیارد لیر وام به بیش از 2500 صادرکننده با ضمانت شرکت توسعه صادرات پرداخت کرده است. شرکت توسعه صادرات ترکیه در سال 2021 میلادی توسط اگزیم بانک این کشور تاسیس و فعالیت خود را آغاز نمود و بنگاههای اقتصادی متوسط و کوچک و شرکتهای بزرگ صادر کننده میتوانند از ارائه خدمات حمایت مالی این شرکت برخوردار گردند .

این شرکت که برای حمایت مالی شرکتهای صادر کننده تاسیس شده است قصد دارد تا میزان حمایت تضمینی مالی خود از شرکتها را در سال 2023 میلادی به 30 میلیارد لیر ترک برساند.

اگزیم بانک در چارچوب فعالیتهای حمایتی خود در سال 2023 میلادی با 23 شعبه و 10 دفاتر ارتباطی در حال ارائه خدمات به شرکتهای بخش خصوصی است. این بانک تا پایان سال 2022 میلادی، در مجموع به میزان 45 میلیارد دلار از شرکتهای صادر کنندگان حمایت کرده که از این مقدار، 19.6 میلیارد دلار به صورت ارائه وام و 25.4 میلیارد دلار آن نیز به صورت ارائه بیمه بوده است.

حمایت بیمه ای اگزیم بانک ترکیه از شرکتهای صادر کننده در سال 2021 میلادی 23.5 میلیارد دلار بود که در سال 2022 به 25.4 میلیارد دلار افزایش یافت و به این ترتیب سهم بیمه از کل حمایت این بانک از 50 درصد به 52 درصد رسید.

اگزیم بانک در چارچوب اعمال تخفیف مجدد در وامهای اخذ شده از سوی شرکتهای صادر کننده، در دسامبر سال گذشته میلادی با هماهنگی بانک مرکزی، اولین تراکنش «اعمال تخفیف مجدد بر اساس قراردادهای سوآپ» در چارچوب اعتبارات بانک مرکزی ترکیه را انجام داد.  

این بانک در سال 2023 میلادی نیز در نظر دارد تا بر اساس قراردادهای سوآپ پولی بانک مرکزی ترکیه با سایر بانکهای مرکزی کشورهای دیگراز جمله چین،کره جنوبی،امارات و قطر، حمایتهای تامین مالی خود را از شرکتهای صادر کننده ادامه دهد.

بانک توسعه صادرات در چارچوب اجرای برنامه حمایت مالی از بخش خصوصی درتوسعه دامنه تجارت و صادرات در سال 2023 میلادی، در نظر دارد تا تبادل کالا با ارزهای محل را بیش از پیش گسترش دهد و نخستین گام برنامه مذکور نیز از سوی این کشور با چین برداشته شد. یکی دیگر از برنامه‌های تنظیمی جهت افزایش صادرات کشور، اجرای طرح "بسته حمایتی پیش فاینانس" است که پروتکل همکاری آن از سوی وزارت بازرگانی ، اگزیم بانک و شرکت توسعه صادرات به امضاء رسیده است. این طرح به عبارتی اجرای برنامه تشویقی در محدوده پروژه‌های ورود به بازار، زنجیره تامین جهانی، طراحی و توسعه محصول ، برنامه‌های حمایت از برند ساخت ترکیه ‘’ Made in Türkiye و ‘’ Turk Quality ‘’ است.

حمایت اعتباری و بیمه ای به شرکت هایی ارائه می‌شود که مورد تایید بانک برای  اخذ اعتبار و حدود آن باشد. مسئولان اقتصادی کشور با انجام برنامه‌ها و ارائه بسته‌های مالی تلاش می‌کنند تا راه را برای تسهیل دسترسی صادر کنندگان به وامهای بانکی در شرایط مطلوب تر هموار نموده و بتوانند تنوع زایی در پرداخت وثیقه‌های بانکی از سوی شرکتها ایجاد کنند.

وزارت بازرگانی ترکیه در اجرای سیاست راهبردی جدید کشورهای دور، سیاست جدیدی را با هدف حذف مرزها و فواصل در توسعه صادرات کشور و افزایش دامنه بازارهای بین المللی در تبیین نقشه راه جدید در روابط جهانی و اقتصادی آغاز کرده است.  

در راستای این استراتژی،ترکیه در نظر دارد در سال جاری میلادی صادرات خود را به 18 کشور مختلف که با این کشور به طور میانگین 8500 کیلومتر فاصله داشته و در کل 64 درصد از سهم 85 تریلیون دلاری اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده اند، چهار برابر نموده و به بیش از 80 میلیارد دلار برساند.

در مرحله اول استراتژی مذکور، رایزن‌ها و وابستگان اقتصادی و بازرگانی ترکیه در کشورهای آفریقای جنوبی، مکزیک و کانادا اقدام به برگزاری پانلهای اقتصادی در معرفی توان تولیدی و صادراتی ترکیه نموده و برنامه‌های مشابهی برای برگزاری اجلاس و پانل های مختلف در 15 کشور دیگر تنظیم شده است.  

اگزیم بانک توسعه با اجرای سیاست پشتیبانی اعتباری و بیمه ای خود از شرکتهای ترک توانسته است فضای قابل اعتمادی برای خریداران کالاهای شرکتهای صادر کننده در بازارهای کشورهای دور ایجاد کند.

اقدامات حمایتی اخیر ترکیه و برنامه‌های در نظر گرفته شده اهمیت زیادی در افزایش قدرت رقابت پذیری ترکیه در صادرات داشته و سهم صادرکنندگان از خدمات و حمایتهای بانکی را در سال 2023 میلادی افزایش خواهد داد.

نوآوری ایجاد شده از سوی اگزیم بانک ترکیه در سال 2021 میلادی سبب شد تا شرکتهای فعال در بخشهای فرهنگی،گردشگری، حمل‌ونقل بین‌المللی، مراقبت‌های بهداشتی، پیمانکاری، تعمیرو نگهداری کشتی‌ و هواپیما  بتوانند از حمایت‌های اعتباری و بیمه‌ای بانک بهره مند گردند.

منبع: برگرفته از اظهارات رئیس اگزیم بانک در ارزیابی فعالیتهای این بانک در سال 2022 و برنامه‌های سال 2023 میلادی http://www.eximbank.gov.tr 

                                                                                                       

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما