معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۲- ۰۸:۰۱ - مشاهده: ۱۶۱

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته سوم دی ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 ورود گردشگران به هولگوین کوبا افزایش می یابد

کوبا، ۷ ژانویه، کوباسی، مهمترین مقصد گردشگری در شرق کوبا، هولگوین، به دلیل افزایش تدریجی پروازهای هوایی بین المللی اخیرا، نرخ اشغال بالایی را در هتل ها گزارش می دهد. کارلوس آلوارز، مدیر بازرگانی وزارت گردشگری در هولگوین گفت که در 29 دسامبر گذشته، بیش از 7000 گردشگر یک شب را در هتل های محلی اقامت کردند که آمار بسیار خوبی است. وی همچنین اطمینان داد که این سطح از بازدیدکنندگان ادامه خواهد داشت زیرا 6780 اتاق از بیش از 7300 اتاق موجود رزرو شده است.

یوئل هچاواریا، هماهنگ‌کننده کل فرودگاه بین‌المللی فرانک پایس هولگوین نیز گفت که پروازهای سان وینگ، ترانسات، ایر کانادا، وست جت، کندور، نئوس و آمریکن ایرلاین از جمله پروازهای این فرودگاه هستند. کانادا همچنان کشور اصلی مبدأ است و از دسامبر گذشته، چندین شرکت هواپیمایی آن کشور ارتباطات جدیدی از کبک، همیلتون و اتاوا به این مقصد اضافه کرده اند. وی اظهار داشت که در این تاریخ به طور متوسط 53 پرواز هفتگی به تاسیسات هوایی "Frank País" وارد می‌شود، رقمی‌که ممکن است در فوریه به بالاترین حد خود برسد و رکورد پیش از همه گیری کووید-19 خود را به دست بیاورد.

هلگوین، در 700 کیلومتری‌هاوانا، یکی از جامع ترین مقاصد گردشگری در کوبا است، زیرا در زمینه گردشگری آفتاب و ساحل، طبیعت، تاریخ، فرهنگ و سلامت امکانات مورد گردشگران را فراهم می آورد.

تسهیل واردات غیرتجاری از اولویت های گمرک عمومی در سال 2023 است

هاوانا، ۷ ژانویه، آن کوبا نیوز، تسهیل فعالیت فعالان اقتصادی تجارت خارجی، ارتقای نوسازی فناوری و حفظ کوبا به عنوان مقصدی امن از اولویت‌های گمرک عمومی این کشور برای سال 2023 است. نلسون کوردووس ریس، رئیس گمرک کوبا، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که این نهاد به دنبال تضمین تعادل کافی بین امنیت کشور و تسهیل واردات غیرتجاری غذا، دارو و لوازم بهداشتی خواهد بود. در این راستا پروژه ارتباط فرودگاهی (Aircop) در سال 2022 اجرا شد که با آن کشف و رهگیری مواد مخدر، سایر کالاهای غیرمجاز و تروریسم تقویت شد. در سال 2022 تعداد 15 عملیات قاچاق مواد مخدر به عنوان بخشی از اجرای سیاست «تحمل صفر» که در کوبا اعمال می‌شود، ناکام ماند. یامیلا مارتینز مورالس، مدیرکل فرآیندهای گمرک، اطمینان داد که «نیازهای ابزارهای فنی شناسایی برای تضمین بازرسی‌های امنیتی محموله، مسافران و چمدان‌های آنها پوشش داده شده است.» به همین دلیل آنها موفق به شناسایی اقلام مشمول تسهیلات شده اند و میانگین زمان اقامت در پایانه‌های هوایی را به 35 دقیقه برای هر مسافر کاهش داده اند.

شرکت هواپیمایی کانادایی Swoop برای اولین بار به شهر وارادرو پرواز می‌کند

کوبا، ۹ ژانویه، آن کوبا نیوز، شرکت هواپیمایی کانادایی Swoop در 11 ژانویه برای اولین بار در فرودگاه بین المللی خوان گوالبرتو گومز در وارادرو فرود می آید و ظرفیت ورود بازدیدکنندگان از آن شهر را افزایش می دهد. با در نظر گرفتن این پرواز، تعداد خطوط هوایی خارجی با برنامه‌های سفر به کوبا به 16 عدد خواهد رسید. در حال حاضر، شرکت های هواپیمایی سان وینگ و ترانزیت ایر نیز از کانادا نیز به این کشور پرواز دارند. با ورود هواپیمایی سووپ، گردشگری در این استان در فصل پیک فعلی که از آبان ماه آغاز شده و تا فروردین ماه ادامه دارد، تقویت می‌شود. در نتیجه بازگشایی مرزها و شاخص های بهداشتی مطلوبی که در کوبا به دست آمده، چندین شرکت هواپیمایی مسیرهای خود را به مقاصد مختلف این کشور به ویژه قطب های مهم گردشگری از سر گرفته اند.

فناوری واکسن ضد کووید-19 کوبا ایمن توصیف شده است

هاوانا، 9 ژانویه، پرنسا لاتینا، مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کوبا (CIGB) اعلام کرد که پلت فرم فناوری واکسن ضد کووید-19 عبدالا ایمن و به خوبی تثبیت شده است. Abdala یک واکسن زیرواحد پروتئینی بسیار ایمن، ایمنی‌زا، کارآمد و موثر در بزرگسالان و کودکان است. به تازگی CIGB تأییدکرده است که واکسن عبدالا کوبایی ایمنی و کارایی خود را در مبارزه با همه‌گیری نشان داده است. این واکسن اولین ایمونوژن ضد کووید-19 در آمریکای لاتین و کارائیب است که میزان عوارض جانبی آن بسیار پایین است.  این ماده تزریقی پس از نشان دادن کارایی 92.28 درصدی در پیشگیری از بیماری و 90 درصد اثربخشی در بیماران شدید مبتلا به ویروس SARS-CoV-2، از جولای 2021 مجوز استفاده اضطراری از سازمان ملی نظارتی دریافت کرده است.

سونیا رزیک، محقق اصلی مطالعات این واکسن، زمانی اشاره کرد که بیش از 80 درصد از عوارض جانبی گزارش شده در کودکان خفیف بوده و بقیه شاخص ها با داده‌های به دست آمده در بزرگسالان قابل مقایسه است. از سوی دیگر، واکسن عبدالا با گذشت زمان، ایمنی، اثربخشی و پاسخ ایمنی خود را به کووید-19 حفظ می‌کند که مناسب بودن آن برای دوزهای تقویت کننده را تایید می‌کند. کشورهایی مانند ونزوئلا، نیکاراگوئه، ایران و ویتنام واکسن کوبا را در کشور خود تزریق می‌کنند.

گروه گردشگری گاویوتا د کوبا با شرکت هتل سازی روک به توافق رسید

هاوانا، ۱۰ ژانویه، کوبا دیباته، گروه گردشگری Gaviota کوبا و هتلهای زنجیره ای اسپانیایی Roc برای امضای قرارداد مدیریت و بازاریابی هتل توافق کردند. گفتگوی طرفین نشان می‌دهد که هدف ازاین معامله ساخت هتل لاگوناس دل استه II (کازا دل مار سابق) است که تحت نام هتل روک کازا دل مار به بازار عرضه می‌شود. آنها همچنین موافقت کردند که قرارداد هتل Roc Lagunas del Mar را لغو کنند، که بدلیل شرایط مختلف (کرونا و اصلاحات) با آن نام تجاری افتتاح نشد. افتتاحیه جدید برای 27 ژانویه برنامه ریزی شده است. در این مرکز پنج ستاره که در مقصد شناخته شده Cayo Santa María (مرکز کشور) واقع شده است، قوانین و رویه‌های کاری کارفرمای Roc Hotels اعمال خواهد شد. ROC Hotels یک هتل زنجیره ای خانوادگی است که در سال 1998 در پالما د مایورکا، اسپانیا تأسیس شد و در حال حاضر در حال گسترش بسیار است.

کابل زیردریایی آریمائو به مارتینیک می رسد

کوبا، ۱۰ ژانویه، آن کوبا نیوز، کابل زیردریایی فیبرنوری آریمائو که کوبا را به مارتینیک متصل می‌کند، پس از آغاز استقرار آن در 9 دسامبر از بندر سه قاره‌ای Cienfuegos به مقصد خود رسید. این خبر توسط تانیا ولاسکز، رئیس شرکت مخابرات کوبا (Etecsa) در توییتر عنوان شده است. با پیشروی در پروژه اعلام شده، کابل زیردریایی جدید ARIMAO سواحل کوبا را به مارتینیک متصل می‌کند، یک سیستم اتصال که تنوع و گسترش قابلیت‌های دسترسی به اینترنت کشورمان را افزایش می‌دهد. کابل Arimao نتیجه توافق بین ETECSA و شرکت فرانسوی Orange SA است که طبق گزارش های قبلی، نصب آن از کشتی کابلی Pierre de Fermat انجام شده است. این کابل2500 متر طول دارد و به موازات نصب آن، ایستگاهی برای خدمات فنی در Cienfuegos ساخته شده است. این دومین کابل زیردریایی برای قلمرو کوبا است که قبلاً از طریق سیستم Alba-1 به ونزوئلا و جامائیکا متصل شده است. خبر این مسیر برای خدمات بین‌المللی که اتصال فعلی را متنوع می‌کند، پس از آن منتشر شد که وزارت دادگستری آمریکا توصیه کرد بدلایل امنیت ملی از اتصال بین کوبا و آمریکا از طریق کابل زیردریایی Arcos-1 جلوگیری شود.

کوباگوا 2023: تعهد دیگری به توسعه پایدار

هاوانا، ۱۲ ژانویه، کوبا دیباته، نمایشگاه کوباگوا 2023 از تاریخ 22 تا 25 مارس در نمایشگاه Pabexpo با شعار «برای مهندسی هیدرولیک پایدار» در هاوانا برگزار می‌شود. این رویداد به صورت حضوری و آنلاین با هدف ترویج تبادل دانش، انتشار اطلاعات به روز و ترویج فناوری‌ها و محصولات مرتبط با مدیریت و استفاده از آب برگزار می‌شود. این رویداد دانشگاهیان، محققان، طراحان، جوانان و دانشجویان مرتبط با توسعه هیدرولیک را به منظور ترویج انطباق با دستور کار توسعه پایدار خود برای سال 2030 گرد هم می آورد.

این نمایشگاه تحت نظر سازمان موسسه ملی منابع هیدرولیک (INRH)، انجمن مهندسی هیدرولیک (SIH) و اتحادیه ملی معماران و مهندسان ساختمان کوبا (UNAICC) برگزار می‌گردد و کشور فرانسه میهمان افتخاری آن است. بلادیمیر ماتوس مویا رئیس کمیته سازماندهی، در یک کنفرانس مطبوعاتی توضیح داد که کوبایی‌های مقیم خارج از کشور، شرکت‌های کوچک و متوسط، تعاونی‌ها، کارگران خوداشتغال و سایر فعالان اقتصادی در این کشور می‌توانند در این نمایشگاه شرکت کنند و کار و تجربیات خود را در زمینه جستجو برای استفاده منطقی، مولد و پایدار از آب به اشتراک بگذارند.

سینفوئگوس صادرات سنگ راجون را برای پروژه قطار مایان در مکزیک آغاز کرد

کوبا، ۱۱ ژانویه، کوبا دیباته، اولین کشتی که سنگ راجون را از کوبا برای پروژه قطار مایان در مکزیک منتقل می‌کند، به تازگی بارگیری حجم سنگدانه‌ها را در بندر سینفوئگوس آغاز کرده است. سزار راسل لئون، مدیر شرکت خدمات بندری مرکز شهر گفت که این کشتی 25000 تن بار خواهد برد. او توضیح داد که آنها امیدوارند این محموله پیشگام را تنها در چند روز تکمیل کنند، در حالی که کشتی دیگری در آب های خلیج سینفوئگوس لنگر انداخته و منتظر است تا 18000 تن مواد دیگر را به مقصد ریل قطار مکزیک حمل کند. راسل لئون، با چندین دهه فعالیت در زمینه فعالیت های دریایی، اطمینان داد که این عملیات برای تأسیسات بندری جدید است، چیزی که آنها برای اولین بار در معرض آن قرار می‌گیرند، حتی اگر این فناوری در سایر بنادر جهان استفاده می‌شود. وی افزود که اپراتورهای اسکله تجربه زیادی در بارگیری و تخلیه فله مانند ذرت یا سویا دارند، اما جابجایی سنگ، که برخی از آنها تا یک متر اندازه دارند، یک کار متفاوت است، که در آن چندین نوع حمل و نقل به صورت ترکیبی انجام می‌شود.

سنگ راجون به مقصد مکزیک، از معدن Arriete، در شهرداری پالمیرا با کیفیت عالی استخراج می‌شود. این بار مصالح ساختمانی به عنوان "بالشتک" یا پشتیبان مسیرهای پروژه قطار مایان با طول حدود 1500 کیلومتر عمل می‌کند و چندین ایالت آن کشور را در حمایت از توسعه پایدار شهرهایشان به هم متصل می‌کند.

وسترن یونیون برنامه آزمایشی ارسال حواله‌های ایالات متحده به کوبا را از سر گرفت

ایالات متحده آمریکا، ۱۱ ژانویه، کوبا دیباته، وسترن یونیون پس از دو سال تعلیق، خدمات ارسال حواله از ایالات متحده به کوبا را بدون تبلیغات خاصی از سر گرفت. گابریلا فیتزجرالد، رئیس بخش آمریکای شمالی وسترن یونیون گفت: ما با افتخار از سرگیری عملیات خود در کوبا را با مرحله آزمایشی اولیه خدمات خروجی از ایالات متحده به مشتریان دارای حساب های بانکی کوبایی از طریق مکان‌های منتخب نمایندگی ایالات متحده اعلام می‌کنیم. او گفت: «ارتباط نزدیک بین مشتریان ما در ایالات متحده و خانواده‌های آنها که در کوبا زندگی می‌کنند، همراه با نقشی که خدمات ما در کمک به بهبود زندگی ایفا می‌کند، به طور جدایی ناپذیری مرتبط هستند. ما خوشحالیم که یک بار دیگر این ارتباط حیاتی را برای مشتریان خود ارائه می دهیم.»

طبق بیانیه این شرکت، سرویس مذکور تنها در برخی از نقاط شهر میامی در دسترس است. مشتریانی که به این مکان‌های میامی می‌روند می‌توانند در یک تراکنش تا 2000 دلار با کارت‌های نقدی یا حساب‌های بانکی به کوبایی‌ها ارسال کنند. این شرکت در نوامبر 2020 ارسال حواله به کوبا را به عنوان بخشی از اقدامات قهری یکجانبه اعلام شده توسط دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، متوقف کرد. در 4 ژانویه نیز سفارت آمریکا در هاوانا روند برنامه الحاق خانواده را از سر گرفت و پروازها به استان‌های دیگر کوبا دوباره برقرار شد.

نیویورک تایمز کوبا را در میان مقاصد سال 2023 توصیه می‌کند

آمریکا، ۱۳ ژانویه، آن کوبا نیوز، نیویورک تایمز کوبا را در فهرستی از 52 مکان در سراسر جهان قرار داده است که جهت مقاصد توریستی معرفی می‌شوند. این نشریه اشاره می‌کند که در بهار گذشته مجموعه ای از عوامل باعث شد تا دولت جو بایدن از «قوانین سختگیرانه» وضع شده توسط سلف خود دونالد ترامپ که سفر شهروندان آمریکایی به جزیره را دشوار می‌کرد، کوتاه بیاید. این نشریه از سرگیری پروازهای خطوط هوایی آمریکا به مقاصد دیگر خارج از هاوانا را به عنوان فرصتی برای آشنایی با کوبا و افزایش پیش بینی شده تعداد خطوط هوایی دیگر می داند. کوبا در فهرست توصیه‌ها در رتبه 27 قرار دارد که شهرهای بزرگی مانند لندن و مادرید را نیز شامل می‌شود، اما مکان‌های دیدنی کمتر شناخته‌شده را نیز در بر می‌گیرد که به دلیل فرهنگ، غذا، فرصت‌های ماجراجویی یا زیبایی طبیعی انتخاب شده‌اند.

از جمله جذابیت‌هایی که نیویورک تایمز به آن اشاره کرده، سخاوت کوبایی‌ها و «یک موسیقی متن فراگیر و شادی‌بخش است که در شهرها و شهرستان‌هایشان طنین‌انداز می‌شود». این اولین بار نیست که این جزیره در لیست توصیه‌های روزنامه نیویورک به مسافران گنجانده می‌شود. در سال 2016، دره Viñales نیز در گزارشی از 52 مقصد در رتبه دهم قرار گرفت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما