معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۰

اولویت های اندونزی در توسعه کیفی منابع انسانی در سال 2023

وزیر هماهنگ سازی توسعه انسانی و فرهنگی اندونزی، اولویت ها و سیاست های وزارتخانه تحت رهبری خود در سال 2023 را ابلاغ نمود. بر اساس بیانیه منتشر شده توسط این وزارتخانه، توسعه منابع انسانی و آمادگی نیروی انسانی برتر یکی از اولویت های ملی اندونزی در سال 2023 می‌باشد که در راستای تحقق چشم انداز اندونزی طلایی 2045 طراحی شده است.

مهاجر افندی، وزیر هماهنگ سازی توسعه انسانی و فرهنگی اندونزی، اولویتها و سیاستهای وزارتخانه تحت رهبری خود در سال 2023 را ابلاغ نمود. بر اساس بیانیه منتشر شده توسط این وزارتخانه، توسعه منابع انسانی و آمادگی نیروی انسانی برتر یکی از اولویتهای ملی اندونزی در سال 2023 می‌باشد که در راستای تحقق چشم انداز اندونزی طلایی 2045 است و در همین راستا به تقویت برنامه‌های خود برای بهبود کیفیت و منابع انسانی رقابتی ادامه داده و از همه ذینفعان از جمله بخش آموزش می خواهد نقش فعالی در این حوزه داشته باشند و در موفقیت برنامه اولویت منابع انسانی مشارکت نمایند. برنامه توسعه منابع انسانی این وزارتخانه بر سه موضوع اصلی کاهش فقر، احیای آموزشگاه‌های حرفه‌ای و کاهش شیوع کوتاهی قدم  متمرکز است.

در بخش کاهش فقر، تلاش های دولت برای مقابله با فقر شدید با راه اندازی برنامه‌های کاهش بار هزینه‌های عمومی، برنامه‌های افزایش درآمد مردم و برنامه‌های کاهش تعداد مناطق فقیر انجام خواهد شد که از طریق حرکت هایی متشکل از چندین عنصر انجام شود. دولت اندونزی در سال 2000 یک کمپین سراسری برای از بین بردن فقر و گرسنگی، کاهش مرگ و میر کودکان و بهبود سلامت مادران راه اندازی نمود و دولت‌های محلی تلاش کردند تا موضوعات مربوط به غذا و تغذیه را برای زنان و کودکان اجتماعی کنند تا از اهمیت رژیم غذایی سالم آگاه شوند. در همین رابطه باپناس سوهارسو مونوآرفا، وزیر برنامه‌ریزی توسعه ملی در کنفرانس برنامه‌ریزی توسعه در آوریل 2022 اعلام کرد هدف دولت اندونزی کاهش نرخ فقر از 8.5 درصد به 7.5 درصد در سال 2023 و از طریق افزایش بهره وری برای یک تحول اقتصادی فراگیر و پایدار است. به گفته وی نرخ فقر در اندونزی در دوره 2019-2015 کاهش یافت اما در سال 2020 به دلیل تأثیر کووید-19 شاهد رشد آن بودیم که خوشبختانه با تلاشهای دولت بار دیگر در سال 2021 ای رقم کاهش یافت. به گفته مقامات اندونزی، سیاست تسریع کاهش فقر شدید در اندونزی به روشهای معمول امکانپذیر نمی‌باشد و تلاش ها باید از طریق جهت گیری‌های سیاستی که با دستور کار اهداف توسعه پایدار (SDGs) همسو هستند، تسریع شود که یکی از آنها پایان دادن به فقر شدید تا سال 2030 است و رئیس جمهور جوکو ویدودو دستورالعمل هایی را برای دستیابی به آن تا پایان سال 2024 ارائه کرده است.

احیای آموزشگاه‌های حرفه‌ای متمرکز، یکی دیگر از اولویتهای وزارت هماهنگی توسعه انسانی و فرهنگ اندونزی است. در بیانیه این وزارتخانه آمده  است: برای تحقق نسل طلایی 2045، لازم است از آماده سازی منابع انسانی تحصیل کرده، سازگار و مشارکتی حمایت شود. در همین ارتباط دولت آیین‌نامه شماره 68 سال 2022 را در راستای احیای آموزش‌های حرفه‌ای و حرفه‌آموزی به منظور آماده ‌سازی نیروی انسانی برتر، شایسته، مولد و رقابت‌پذیر صادر کرده است و اقداماتی را در برمی‌گیرد که در استراتژی ملی آموزش حرفه ای مشخص شده است. این برنامه‌ها شامل افزایش مشارکت جامعه در برنامه‌های توسعه آموزشی، افزایش حرفه‌ای بودن معلمان و روش‌های یادگیری و بهبود آموزشهای حرفه‌ای و آموزش شخصیت می‌شود. این استراتژی نقش بخش تجاری، صنعت و مشاغل را در اجرای آموزش حرفه ای برجسته می‌کند و هدف از احیاء آن این است که اطمینان حاصل شود فارغ التحصیلان دارای شایستگی‌هایی هستند که نیازهای بخش های مورد نظر را برآورده می‌کند. نیروی انسانی ممتاز باید دارای چهار ویژگی مهارت، دانش، شخصیت قوی و رقابتی بوده و به طور مستمر تقویت و توسعه یابد. انتظار می رود با این برنامه نیروی انسانی برتر و شایسته تربیت شود.

سومین اولویت این وزارتخانه نیز در سال 2023 کاهش شیوع کوتاه ‌قدی در میان کودکان می‌باشد. دولت در صدد است تعهد خود برای بهبود تغذیه جامعه، از جمله کاهش شیوع کوتاه‌قدی از 24 درصد به 14 درصد، مطابق با برنامه توسعه میان‌مدت ملی تا پایان دوره دوم ریاست جمهوری جوکوویدودو در سال 2024 را به انجام برساند. در سال 2013، نظرسنجی پایه سلامت وزارت بهداشت اندونزی اعلام نمود به دلیل سطوح بالای سوء تغذیه، 9 میلیون کودک زیر پنج سال از کوتاهی قد رنج می‌برند. در سال 2020، با شروع همه‌گیری کووید-19، آژانس کودکان سازمان ملل متحد یونیسف نیز  اعلام کرد بیش از 2 میلیون کودک در اندونزی دچار ضایعات شدید هستند و بیش از 7 میلیون کودک زیر پنج سال مشکل کوتاهی قد دارند. داده‌های تازه ترین تحقیقات وزارت بهداشت اندونزی در سال 2021 نشان می دهد با شیوع 24.4 درصدی رشد کوتاه‌قدی، از هر چهار کودک اندونزیایی یک کودک زیر پنج سال کوتاه‌قد است. به همین منظور جوکووی در فرمانی که در سال 2021 در مورد تسریع کاهش رشد کوتاه مدت صادر نمود اعلام کرد  قصد دارد این نرخ را در کمتر از 2.5 سال 10.4 درصد کاهش دهد. اندونزی از سال 2013 تا 2021 هر سال موفق به کاهش حدود 2 درصدی این نرخ شده است، اگرچه در واقع این نرخ طی سه سال گذشته به طور متوسط سالانه 1.6 درصد کاهش یافته است.

رئیس جمهور اندونزی در آغاز دومین دوره دولت خود در سال 2019، چشم انداز تبدیل اندونزی به کشوری توسعه یافته تا سال 2045 و پنجمین اقتصاد بزرگ جهان را تکرار نمود. انتظار می رود تا سال 2045، جمعیت اندونزی از 300 میلیون نفر فراتر رفته و درآمد سرانه آن به 23000 دلار آمریکا برسد. رئیس جمهور جوکووی در روزهای ابتدایی دولت خود تصریح کرد که سرمایه انسانی یکی از بخش های اولویت بندی شده مورد نیاز برای دستیابی به اهداف چشم انداز است. در همین ارتباط، وزارت هماهنگ سازی توسعه انسانی و فرهنگی اندونزی امیدوار است که همه نهادهای ذیربط در کشور برای آماده سازی منابع انسانی شایسته و رقابتی به عنوان سرمایه اصلی برای تحقق اندونزی توسعه یافته همکاری کنند زیرا منابع انسانی پیشرفته، مستقل و با کیفیت، توسعه ملی را تسریع خواهد کرد و جنبه‌های توسعه و زندگی مردم را بهبود می‌بخشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما