معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۸

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سنگال در هفته دوم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

بهره برداری از ذخایر هیدروکربنی در سنگال با میزان پیشرفت بین 71 تا 85 درصد پروژه‌ها

مکی سال شامگاه شنبه در سخنرانی خود به مناسبت آغاز سال 2023 اعلام کرد که دولت به اقدامات خود در بخش های استراتژیک معدن و انرژی مطابق با تعهدات خود ادامه خواهد داد. وی تحت ابتکار شفافیت صنایع معدنی Eiti گفت سنگال با انتشار آنلاین شفاف قراردادهای معدنی، نفت و گاز برای دسترس عموم به امتیاز بسیار بالایی در اجرای اهداف این ابتکار دست یافته است. وی افزود: چشم اندازهای خوبی برای دستیابی به دسترسی به انرژی برق در سریع ترین زمان ممکن در پیش رو داریم. کار روی پروژه نفتی سنگومار و پروژه گاز چی تی آ که با موریتانی مشترک بوده به ترتیب 71 درصد و 85 درصد با مشارکت شرکت های سنگالی و نیروی کار داخلی انجام شده است. او همچنین خاطر نشان کرد با توجه به اولین تولید محصولات نفتی در سال 2023 سنگال به منظور دفاع از منافع خود در چارچوب همبستگی با کشورهای قاره آفریقا به سازمان کشورهای تولید کننده نفت آفریقا پیوست. وی در ادامه گفت: شرکت سنلک  با راه اندازی نیروگاه مالیکوندا و سهم 33 درصدی در نیروگاه برق آبی گوینا ظرفیت های خود را تقویت کرده است. همچنین برنامه جدید نصب 115000 چراغ خیابانی خورشیدی عمدتاً در شهرداری‌هایی که از اجرای فاز اول این طرح بهره مند نشده اند و نیز برق رسانی به 2000 روستا در فاز 2 PUDC اجرا می‌شود. رئیس جمهور در انتهای سخنانش گفت: همانطور که قول داده بودیم امسال یک مطالبه قدیمی را با تکمیل پروژه تامین آب آشامیدنی برای جزایر کازامانس انجام دادیم. به همین ترتیب کار بر روی فاز اول کارخانه شیرین سازی آب دریا در ماملس آغاز شده است. این پروژه با نمک زدایی آب دریا در منطقه  Grande Côte به میزان 300000 متر مکعب در روز قابل ارتقا تا 400000 متر مکعب به منظور تامین نیازهای داکار، تیس و مبور انجام دنبال می‌شود. وی همچنین از راه ‌اندازی پروژه بهره ‌برداری از آب‌های سطحی در حوضه نانیجا بولونگ در بخش کونگهول در سال 2023 خبر داد (  46 میلیون متر مکعب در سال برای توسعه 12000 هکتار زمین و جلوگیری از پیشرفت آب شور). همچنین 156 میلیارد فرانک سیفا برای اجرای فاز اول پروژه تقویت تاب آوری اکوسیستم فرلو (PREFERLO) که شامل انتقال 680 میلیون متر مکعب در  سال از دریاچه کویر به منطقه دو فرلو در خطی 214 کیلومتری است اختصاص داده خواهد شد.

روزنامه Le Quotidien   10/10/1401

 

برگزاری روز ملی دام در سنگال و عرضه شکایات دامداران به مکی سال

منطقه تامباکوندا در تاریخ 30 دسامبر 2022 میزبان هشتمین دوره از روز ملی دام (Jne) با حضور رئیس جمهور بود. موضوع این دوره: «مدرن سازی و بهبود سیستم های دامداری برای رقابت زنجیره ارزش حیوانی و حاکمیت غذایی» نام داشت. در این خصوص فعالان صنعت دام از این فرصت استفاده کردند و طی نامه ای شکایات خود را به رئیس جمهور مکی سال تسلیم کردند. در این مراسم پاپا باندا دی شهردار تامباکوندا طی سخنانی با اشاره به اینکه توجه ویژه به بیماری‌های دام ضروری است خاطر نشان کرد درگیری بین کشاورزان و گله داران و همچنین تداوم سرقت گاو از جمله مشکلات حاد این منطقه بوده و کمبود مراتع به دلیل رشد جمعیت  از عوامل عمده عدم توسعه این بخش است. وی افزود: دولت با مدیریت مطلوب زمین باید توسعه دامداری‌های محلی را تشویق کند زیرا این امر به توسعه صنعت دامداری در منطقه نیز کمک می‌کند. رئیس اتحادیه ملی سازمان‌های پرورش دهندگان دام سنگال (Unoes) نیز خطاب به مکی سال گفت: همه از علاقه رئیس جمهوری به بخش دام خبر دارند. شما اولین رئیس جمهوری هستید که در سال 2012 یارانه 12 میلیارد فرانک سیفا برای توسعه صنعت دام و 50 درصد یارانه برای واردات گاوهای شیری اعطا کردید. به بانک ها دستور داده اید که از پرورش دهندگان حمایت بهتری کنند. جاده‌های ساخته شده در منطقه فوتا تاثیر مثبتی بر تولید دام در کشور دارد. وی همچنین به مشکل آتش سوزی جنگل اشاره کرد و افزود: آتش‌سوزی‌های جنگلی عواقب عظیمی‌ بر دام‌ها و حتی جمعیت محلی دارد. در اغلب موارد مرگ انسان‌ها و حیوانات به دلیل آتش سوزی رخ می دهد. وی توصیه نمود مبلغ 6 میلیارد فرانک سیفا برای مبارزه با این پدیده اختصاص یابد. با استقبال از تدوین پیش نویس قانون موسوم به قانون پاستورال توسط دولت سنگال، اسماعیل سو  از مقامات دولتی دعوت کرد تا به سمت هماهنگ سازی قوانین محیط زیست به منظور ارتقای انسجام بین پرورش دهندگان دام حرکت کنند. رئیس انجمن ملی تولید کنندگان لبنیات نیز اظهار داشت: با وجود این چالش ها تولید شیر به 30 میلیون لیتر در کشور رسیده است و برای افزایش بهتر تولید تعداد 1200 راس دام تلیسه در ژانویه سال آینده وارد خواهد شد.

روزنامه Le Quotidien  10/10/1401

ایجاد بازار بزرگ فروش محصولات کشاورزی در جمنیاجو

عبداللهی سو، مدیر عامل بازار بزرگ فروش محصولات کشاورزی برای تولید کنندگان گفت: این بازار هنوز به طور کامل به بهره برداری کامل نرسیده اما در حال حاضر گسترش سریع عملیات اجرایی در دستور کار قرار دارد، به خصوص که قصد دارد شرکای خارجی مانند تجار مراکشی را نیز مشارکت دهد. انتظار می رود این امر به توسعه اشتغال و بازاریابی بهتر محصولات کشاورزی و باغی بعنوان ابزار ضروری برای تقویت تجارت محلی و منطقه ای کمک کند. وی افزود: در حال حاضر تقریباً 54 درصد عملیات اجرای این طرح انجام شده است. ما می‌خواستیم مکانی را برای تولیدکنندگان داخلی در بخش کشاورزی برای فروش عمده محصولاتی از قبیل پیاز، لوبیا و انبه فراهم کنیم. وی در حاشیه بازدید سفیر مراکش آقای حسن نچیری از این مکان از فرصت استفاده کرد و از فعالان اقتصادی مراکشی خواست که در این بازار حضور یابند. وی همچنین از توسعه آتی بازار با ایجاد ایستگاه‌های تخلیه و بارگیری برای شرکت‌های بزرگ تولیدی خبر داد.

  مجله    Lejecos  11/10/1401

 

بررسی راه‌های جذب سرمایه  برای اجرای طرح های استراتژیک جدید توسط سازمان توسعه رودخانه سنگال

رئیس فعلی شورای وزیران، سرین امبای تیام در هفتاد و پنجمین نشست عادی شورای وزیران سازمان توسعه رودخانه سنگال (OMVS)  که از 29 تا 30 دسامبر در داکار برگزار شد طی سخنانی گفت: باید استراتژی‌های جدیدی را در جهت بسیج بودجه برای تحقق پروژه‌های مختلف این سازمان ایجاد کنیم. همچنین باید در مورد استراتژی‌های جدیدی فکر کنیم و آنرا توسعه دهیم که به ما امکان می‌دهد تا موانعی که در مسیر حیاتی تحقق پروژه‌های مختلف قرار دارد به ویژه در مورد بسیج مؤثر تأمین منابع مالی را از پیش رو برداریم. وی افزود: لازم است بررسی‌هایی بعمل آید تا بتوان منابع مالی مورد نیاز برای تحقق پروژه‌های اولویت‌دار به ‌ویژه احداث سد برق آبی کوکوتامبا واقع در حوضه بالا دستی در گینه را فراهم نمود. وی همچنین به دستاوردهای بزرگ این سازمان در سال 2022 اشاره نمود که جدیدترین آنها احداث مجتمع برق آبی گوینا است که در 3 دسامبر 2022 افتتاح گردید. در پایان این جلسه دو روزه و بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشره در این نشست تصمیماتی برای تسریع در جمع‌آوری بودجه برای اجرای پروژه‌های ساختاری سازمان در زمینه تولید انرژی برق آبی از رودخانه اتخاذ شد. در این جلسه وزیر نفت و انرژی سنگال، آیساتو سوفی گلادیما و علی سیدوبا سومه وزیر انرژی و هیدروکربن‌ها گینه نیز حضور داشتند.

روزنامه  Sud Quotidien   12/10/1401

 

تاکید پاپ اندایی بر سودآوری پرورش کبوتر در سنگال

پاپ اندایی یک پرورش دهنده کبوتر است. این علاقه مند به پرورش کبوتر، جوانان را به سرمایه گذاری در این فعالیت بسیار سودآور دعوت می‌کند که می‌تواند راهکار مناسبی برای مبارزه با بیکاری باشد. او انواع طیور به ویژه کبوترها را در نمایشگاه پرورش دهندگان مدرن زیگنشور که توسط پرورش دهندگان منطقه از طریق انجمن  پرورش دهندگان مدرن زیگن شور  (Aemoz)سازماندهی شده بود به نمایش گذاشت. وی طی مصاحبه ای گفت : ما کبوترها را با توجه به نژاد، شکل و زیبایی آنها پرورش می دهیم. من نزدیک به دو سال است که در زیگن شور هستم اما از سال 2017  این کار را بطور حرفه ای شروع کردم. از سوی دیگر مخاطبان انجمن فراتر از سنگال هستند. ما شرکت کنندگانی از مالی، نیجر، ساحل عاج، توگو، گامبیا و موریتانی داریم. وی افزود: این فعالیت جنبه اقتصادی بسیار مهمی دارد زیرا امروزه افراد زیادی از طریق آن در سنگال زندگی و امرار معاش می‌کنند. افرادی که کبوترهای اصیل را پرورش می دهند و آنها را در بازارهای محلی و حتی خارج از سنگال می فروشند. کشور ما قطب این فعالیت در غرب آفریقا است. ما کبوترهای وارداتی از اروپا را می خریم و در همه جای منطقه می فروشیم. همچنین  امروزه کبوترهای مسابقه ای پول زیادی به همراه دارند بطوریکه برندگان دارای جوایز بین 500 هزار تا 1 میلیون فرانک سیفا می‌شوند.

سایت  Equonet.net    13/10/1401

 

تغییرات جدید در راه بازار سهام موسسه بروم سنگال 

بورس در ابتدای سال 2023 با تحولات جدید در بازار سهام آغاز شد. موسسه سهام بروم سنگال در گزارشی اعلام نمود این بازار در سه بخش سازماندهی شده که بر اساس معیارهای جدید در جهت تحول خواهد بود که با در نظر گرفتن سطح سرمایه بازار، سهام شناور آزاد و رعایت تعهدات انتشار تعریف شده است. برای واجد شرایط بودن شرکت های پذیرفته شده در بورس باید حداقل 10 سال فعالیت، ارزش بازار حداقل 50 میلیارد فرانک سیفا و سهام شناور آزاد حداقل 20 درصد از سرمایه را داشته باشند. همچنین حداقل 4 میلیون سهم، انتشار منظم و در مهلت های مقرر کلیه اطلاعات مالی مورد نیاز سال مالی قبل و تعهد آنها به مسئولیت اجتماعی نیز از دیگر شرایط شرکتها است. فراتر از این بخش‌های جدید بورس اوراق بهادار از روز دوشنبه 2 ژانویه 2023 دو شاخص جدید بورس به نام‌های «بروم 30» و «بروم شکلی» را منتشر می‌کند. شاخص «بروم پرستیژ» تمام سهام فهرست شده در بخش «شکلی» را گرد هم می‌آورد. این بررسی به صورت سالانه بر اساس معیارهای واجد شرایط بودن برای شرکت‌های موجود در این بخش انجام خواهد شد. شاخص "بروم 30" که 30 سهم پرمعامله را در بر می‌گیرد جایگزین شاخص "بروم 10" می‌شود. این شاخص تنوع بیشتری دارد و سیر تحول نقدینگی بازار در سال‌های اخیر را در نظر می‌گیرد. بروم توضیح می‌دهد که این پیکربندی جدید بازار، بخشی از جهت‌گیری‌های استراتژیک آن است که هدف آن جذاب‌تر کردن بازار، انطباق با تغییرات بازار سرمایه و پیروی مداوم با بهترین استانداردهای بین‌المللی در بخش بورس و سهام است.

    سایت   Seneweb     15/10/1401

 

درخواست رئیس کنفدراسیون ملی کارفرمایان سنگال مبنی بر حمایت و دسترسی بیشتر بخش خصوصی  به قراردادهای دولتی عمومی

در جریان برگزاری کارگاه مشاوره در مورد تامین مالی شرکت های کوچک و متوسط، آداما لام رئیس کنفدراسیون ملی کارفرمایان سنگال (Cnes) طی سخنانی گفت: قبل از ورود به بازار آفریقا که با اجرایی شدن منطقه آزاد تجاری افریقا Zlecaf برای بخش خصوصی داخلی پیچیده تر می‌شود، باید سهم بازار بسیار بیشتری به این بخش داده شود. وی خطاب به  وزیر تجارت، امور مصرف کنندگان و شرکت های کوچک و متوسط سنگال اظهار داشت: با توجه به موانع و مشکلات موجود ادعای ایفای نقش اصلی در منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا (Zlecaf) برای بخش خصوصی توهمی‌بیش نیست. وی افزود: سازمان‌های کارفرمایی باید با هم متحد شوند تا نیروهای خود را جمع کنند و یک گفتگوی واحد به دولت ارائه دهند. عبدو کریم فوفانا وزیر بازرگانی، امور مصرف کنندگان و شرکت های کوچک و متوسط در رد این ادعا گفت: بر اساس گزارش سالهای 2021-2020 سازمان تنظیم مقررات تدارکات عمومی (Armp)، 67 درصد از قراردادهای مناقصه توسط شرکت های خصوصی داخلی صورت گرفته است. این واقعیتی است که باید به خاطر داشت. سالانه 852 میلیارد فرانک سیفا به شرکت‌های داخلی وام و کمک اعطا می‌شود. به نظر وی محدودیت های مالی بخش خصوصی به آنها اجازه نمی دهد مجری پروژه‌های بزرگ دولتی باشند. وی ادامه داد: پروژه‌های بزرگی وجود دارند که از بودجه دولتی باید استفاده شود. ما طرح بزرگ قطار داکار-جمنیاجو  Ter را انجام دادیم ولی اغلب فراموش می‌کنیم که 55 درصد از کار توسط شرکت های داخلی انجام شده است. البته درست است که ساخت قطار و اجرای  سیستم الکترونیکی آن توسط شرکتهای سنگالی انجام نشده اما باید از شرکت های داخلی که روی پروژه کار کرده اند سئوال شود که اجرای طرح چه تاثیری روی گردش مالی آنها داشته است. وی در ادامه اظهار داشت: 83 درصد از طرح ها از منابع داخلی  تأمین مالی می‌شود. امسال قرار است از اختصاص 1000 میلیارد فرانک سیفا  عبور کنیم. هر پروژه بزرگ بر سهم شرکت های محلی در قراردادهای دولتی عمومی تاثیر می‌گذارد. وی حتی با ابراز مخالفت خود با یارانه‌های همه جانبه عمومی خاطر نشان کرد من یکی از افرادی هستم که فکر می‌کنم یارانه زیادی به مردم می‌دهیم. فکر می‌کنم باید بیشتر هدف گذاری کنیم. اگر ما قصد کمک به آسیب پذیرترین قشرها را داریم واقعاً باید هدف گذاری بهتری انجام دهیم. تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط سنگالی. باید کار توسط همه دست اندرکاران انجام شود. البته تامین مالی این شرکت‌ها موضوع دشواری است. باید برای رقابت بزرگ قاره ای با منطقه آزاد تجاری افریقا Zlecaf آماده شویم که در این راستا دولت سنگال آماده همه گونه حمایت است.

سایت   Dakaractu  16/10/1401

 

تاکید وزیر کشاورزی سنگال بر حمایت دولت از تولید و توسعه کشت پنبه

درحاشیه نشست جلسه شورای وزیران که هفته گذشته در تامباکوندا برگزار شد وزیر کشاورزی، تجهیزات روستایی و حاکمیت غذایی از امکانات شرکت توسعه و الیاف نساجی (سودفیتکس) بازدید کرد. در جریان این بازدید نگویه اندایه گفت: از سرمایه گذاری‌هایی که در بخش تولید پنبه انجام شده راضی است و خواستار آن شد که با توجه به ظرفیت های تولیدی که در اختیار این شرکت قرار دارد، اقدامات بیشتری برای افزایش تولید این محصول انجام شود. رئیس شرکت مذکور نیز گفت: امسال شرکت به اهداف نهایی خود در زمینه تولید پنبه دست نخواهد یافت زیرا در سال جاری تولید حدود 30000 تن پنبه پیش بینی می‌شود ولی در نهایت بعلل مختلف تنها قادر به تولید 15 هزار تن هستیم. این بدان معنی است که مقامات دولت باید تلاش کنند تا حمایتهای بسیار بیشتری برای تولید پنبه بعمل آورند. البته وی متذکر شد در شرایط مطلوب و در طی 100 روز می‌توان 60000 تن پنبه را تولید و فرآوری نمود. وزیر همچنین معتقد بود که فراتر از تولید باید به سمت رونق صنعت ریسندگی نیز حرکت کنیم که این امر باعث ایجاد شغل و توسعه بهتر منطقه می‌شود زیرا یک کارخانه ریسندگی حداقل 1000 شغل ایجاد می‌کند. این شرکت پتانسیل واقعی دارد که در صورت بهره برداری بهینه می‌تواند با افزایش تولید پنبه به توسعه اقتصادی منطقه و کشور کمک شایانی کند. رئیس فدراسیون ملی پنبه کاران نیز اظهار داشت: این فرصتی است برای ما تولیدکنندگان که از وزیر و رئیس جمهور جمهوری تشکر کنیم زیرا دولت تصمیم گرفت بدهی تولیدکنندگان را بپردازد. این یک کمک بزرگ برای همه تولیدکنندگان پنبه است. هفته گذشته نشستی با حضور 15 شرکت تولیدکننده پنبه در آفریقا در داکار برگزار شد و در آنجا رئیس جمهور به وعده خود مبنی بر حمایت بهتر از فعالان این بخش عمل کرد. این اقدام تضمین می‌کند که تولیدکنندگان پنبه در سال آینده زمین‌های قابل کشت را افزایش بدهند که می‌تواند تأثیر گذارد.

روزنامه   24 Hures      16/10/1401

وضعیت شکننده بخش هتل‌داری در سنگال

علیرغم تلاش‌های فراوان دولت سنگال برای حمایت از بخش هتلداری در سنگال در مواجهه با همه‌گیری کووید-۱۹، وضعیت در بخش هتل‌داری در این کشور شکننده است. «به عنوان حمایت از این بخش، یک ردیف اعتباری در نظر گرفته شد که رئیس جمهور اعتبار آن را 50 میلیارد تعیین کرده بود، اما در نهایت 25 میلیارد برای این بخش در نظر گرفت.»

 خبرگزاری dakaractu مورخ ۶ ژانویه ۲۰۲۳

سرمایه گذاری دولت سنگال با مبلغی معادل با 25 درصد از بودجه ملی این کشور در بخش آموزش و پرورش

خبرگزاری dakaractu مورخ ۲ ژانویه ۲۰۲۳،

رئیس جمهور مکی سال در سخنرانی خود در 31 دسامبر ۲۰۲۲ در جمع مردم به مناسبت آغاز سال نو، جایگاهی ویژه به آموزش و پرورش قایل شد. به گفته وی، نظام آموزشی به مثابه قلب تپنده ای است که بدنه اجتماعی را سیراب می‌کند و به ملت حیات و امید می‌بخشد.

«تعلیم و تربیت فرزندانمان حفظ نور دانشی است که ذهن‌ها را روشن می‌کند و حرکت ما را به سوی سنگال رویاهایمان روشن می‌کند. به همین دلیل است که دولت به سرمایه گذاری بیش از 25 درصد از بودجه ملی در آموزش و پرورش ادامه می دهد». وی به ویژه فرصت را غنیمت شمرده و دستاوردهای اخیر مدیریت خود در این حوزه را ارائه کرد. وی در این راستا به افتتاحیه دانشگاه آمادو مهتر امبو، شروع به کار کلاس های پیش دانشگاهی در دبیرستان‌ها، نهایی شدن کارهای ساخت و ساز دانشگاه الحاج ابراهیما نیاس، ظرفیت سازی دانشگاه مجازی سنگال، با ساخت 46 فضای باز دیجیتال، شروع تدریس در پردیس فرانسوی-سنگالی، ایجاد دانشگاه‌های سلیمان نیانگ در استان‌های ماتام و تامباکوندا، اشاره کرد.

مکی سال همچنین به بسیج 52 میلیاردی برای نوسازی تجهیزات علمی دانشگاه‌های سنگال، افزایش مستمری بازنشستگان بخش های آموزشی و پژوهشی و افزایش امتیازات اعطایی به ادارات، بخش فنی و وظیفه نیز اشاره کرد.

 

سخنرانی مکی سال در رابطه با پیشرفت پروژه‌ها در بخش انرژی در سنگال همزمان با آغاز سال نو میلادی

در رابطه با بخش انرژی، رئیس جمهور مکی سال خطاب به مردم سنگال در تاریخ 31 دسامبر 2022 به تداوم برنامه دسترسی همگانی به برق اشاره کرد. به گفته مکی سال، «کارهای پروژه نفتی سانگومار، و پروژه گاز جی. تی. ای که سنگال در آن با همسایه خود یعنی کشور موریتانی شریک است، به ترتیب 71 درصد و 85 درصد با مشارکت شرکت‌ها و کارگران سنگالی پیشرفت داشته‌اند. با این حال، با نگاهی به آینده، در حال حاضر برای سال 2023، «با چشم انداز اولین تولیدات خود در سال 2023، کشورمان در نوامبر گذشته به سازمان تولیدکنندگان نفت آفریقا پیوست تا از منافع خود در چارچوب همبستگی آفریقایی دفاع کند. از سوی دیگر، شرکت برق سنه لک با راه اندازی نیروگاه مالیکوندا و سهم 33 درصدی سنگال در نیروگاه برق آبی گونیا، ظرفیت های خود را تقویت کرده است. نصب 115000 چراغ خیابانی خورشیدی، عمدتاً در شهرداری‌هایی که از فاز اول بی بهره بودند و برق رسانی به 2000 روستا در فاز ۲ به برنامه جدید اضافه شده است.»

خبرگزاری dakaractu مورخ ۲ ژانویه ۲۰۲۳

 

اقدامات دولت سنگال در راستای خودکفایی در تولید موز در این کشور

وزیر کشاورزی، تجهیزات روستایی و حاکمیت غذا، علی انگوی اندیای، بازدید از بخش‌های تامباکوندا و ولینگارا را در تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ به پایان رساند. به همین مناسبت، 3.5 میلیارد فرانک سیفا توسط رئیس دولت برای توسعه 500 هکتار زمین کشاورزی اختصاص یافته برای تولید موز اعطا شده است که به تولید سالانه 20000 تن موز برای رسیدن به مصرف ملی که 70000 تن در سال تخمین زده شده است کمک می‌کند. این ابتکار به پرورش دهندگان موز در دره رودخانه گامبیا این امکان را می دهد تا 500 هکتار دیگر برای تولید این محصول به دست آورند. بنابراین انتظار می رود میزان 20,000 تن موز به 48,000 تنی که در سال ۲۰۲۲ برداشت شد اضافه شود

روزنامه lesoleil مورخ ۲ ژانویه ۲۰۲۳

 

عملکرد سنگال در پروژه‌های زیرساختی در سال ۲۰۲۲

مکی سال، رییس جمهور سنگال در سخنرانی خود به مناسبت آغاز سال نو میلادی گفت:"در مجموع 60 پروژه زیربنایی در حال حاضر در حال انجام است"

مکی سال، رئیس دولت، در سخنرانی خود خطاب به مردم، ارزیابی زیرساختی مدیریت خود را ارائه کرد. با وجود بحران، وی به پیگیری قاطعانه پروژه‌های زیربنایی اشاره کرد.

« در سال ۲۰۲۲، پروژه‌های بزرگی مانند فاز اول قطار سریع السیر، استادیوم عبدالله واد، پل نلسون ماندلا و پل مارساسوم، پل هوایی کور ماسار، بزرگراه‌های تامباکوندا-گودیری-کیدیرا و لوگا را تکمیل کرده‌ایم. وی پیش از بیان، آماری از تعداد پروژه‌های در دست اجرا، تصریح کرد.

تاکید رئیس جمهور بر 60 پروژه زیربنایی با مشارکت بخش خصوصی ملی و با زمان بندی فشرده

مکی سال به خط اتوبوس تندرو بین گیجاوای و داکار، پروژه فاز دوم قطار سریع السیر که شهر جدید جمنیاجو را به فرودگاه بین المللی داکار وصل خواهد کرد و جاده مایو، در محور باکل - کیدیرا، بزرگراه شمالی داکار اشاره کرد. کار بر روی این پروژه‌ها در سال 2023 در راستای افزایش آمد و شد آغاز خواهد شد. همین امر در مورد برنامه اتصال مناطق برای تولید کشاورزی، در مناطق کافرین، کائولاک و تیس، که بسته مالی آن کامل شده است، صادق است. برنامه ویژه افتتاحیه، یک پروژه بزرگ پنج ساله که هم اکنون ساخت 2850 کیلومتر جاده و همچنین آثار هنری در مناطق روستایی و شهری را آغاز کرده است نیز در حال انجام است. مکی سال گفت: «در نهایت، این برنامه 60 شرکت ملی را بسیج کرده و 50000 شغل ایجاد خواهد کرد.»

روزنامه lesoleil مورخ ۲ ژانویه ۲۰۲۳

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما