معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۲

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته دوم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دولت فدراسیون روسیه استراتژی‌های توسعه متالورژی و صنعت خودرو را تصویب کرد

در جلسه 28 دسامبر، دولت فدراسیون روسیه استراتژی‌های توسعه متالورژی و صنعت خودرو را تصویب کرد. استراتژی توسعه متالورژی تا سال 2030 و صنعت خودرو تا سال 2035 برنامه ریزی می‌شود. میخائیل میشوستین، نخست وزیر فدراسیون روسیه، خاطرنشان کرد که برنامه اقدام بلندمدت در زمینه متالورژی جامع است و تغییرات هم در اقتصاد کلان و هم در بازارهای جهانی فلزات آهنی و غیرآهنی را در نظر می‌گیرد. استراتژی توسعه صنعت خودرو شامل دو برابر شدن تولید خودرو در دو یا سه سال آینده است. میشوستین همچنین تاکید کرد که تلاش های اصلی به تحقیق، توسعه و سازماندهی تولید قطعات و سیستم ها در فدراسیون روسیه خواهد بود.وی تاکید کرد، این اقدامات "امنیت ملی کشور را تقویت خواهد کرد."

دولت روسیه ممنوعیت ورود کامیون‌ها از اتحادیه اروپا را به مدت شش ماه تمدید کرد

دولت روسیه ممنوعیت حمل و نقل جاده ای کالا به روسیه از کشورهای اتحادیه اروپا، بریتانیا، نروژ و اوکراین را تا 30 ژوئن 2023 تمدید کرد. تغییرات مربوطه در مصوبه فعلی روز پنجشنبه 29 دسامبر در درگاه رسمی اطلاعات حقوقی اینترنتی منتشر شد. در این سند آمده است: «31 دسامبر 2022 با عبارت 30 ژوئن 2023 جایگزین شود.

در 30 سپتامبر، میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه، فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن حمل و نقل کالا به شرکت هایی از کشورهایی که محدودیت های حمل و نقل را علیه روسیه اعمال کرده اند، ممنوع می‌کند. گزارش شده است که این ممنوعیت برای حمل و نقل دوجانبه، حمل و نقل ترانزیت، حمل و نقل از یا به قلمرو کشور سوم اعمال می‌شود. علاوه بر این، فهرستی از کالاهایی که ممنوعیت برای آنها اعمال نمی‌شود، ایجاد شده است که شامل مواد غذایی، دارویی، محصولات پلاستیکی است. این قطعنامه مطابق با فرمان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه "در مورد برخی از مسائل حمل و نقل جاده ای بین المللی کالا" امضا شد.

 

ایرفلوت 10 فروند هواپیمای بوئینگ 777 از یک شرکت لیزینگ ایرلندی خرید

ایرفلوت 10 فروند هواپیمای بوئینگ 777-300ER را خریداری کرده است که از سال 2013 و 2014 تحت لیزینگ مالی از یک شرکت لیزینگ ایرلندی بوده اند و قصد دارد به کار بر روی معاملات خرید هواپیماهای بیشتر ادامه دهد. این اپراتور هوایی روز جمعه 30 دسامبر طی گزارشی اعلام کرد: «"این معامله به عنوان بخشی از اجرای دستورالعمل های دولت روسیه "در مورد اتخاذ اقدامات برای حل و فصل روابط حقوقی با اجاره دهندگان خارجی به منظور اطمینان از انتقال حقوق مالکیت به حوزه قضایی فدراسیون روسیه" و با در نظر گرفتن تمام مجوزهای لازم از رگولاتورهای روسیه و خارجی انجام شد.»  ایرفلوت تاکید کرد که برای حفظ ناوگان خارجی فعلی و گسترش امکان بهره برداری به خرید هواپیما ادامه خواهد داد. این شرکت گفت که این رویکرد قابلیت اطمینان شرکت حامل را به عنوان طرف مقابل در انجام تعهدات قراردادی خود تأیید می‌کند.

دولت روسیه روند عملیات بیشتر هواپیماهای خارجی توسط ناوهای روسی را به مدت دو سال تمدید کرد. بنابراین شرکت های هواپیمایی روسی می‌توانند به پرواز هواپیماهای خارجی اجاره ای یا اجاره شده از شرکت های خارجی ادامه دهند.

مازاد تجارت خارجی روسیه در 9 ماه 2.2 برابر افزایش یافت

مازاد تراز کالاها و خدمات در روسیه در ژانویه تا سپتامبر 2022 از 107.9 میلیارد دلار به 236.5 میلیارد دلار افزایش یافته است. افزایش مازاد تراز کالاها و خدمات از 107.9 میلیارد دلار به 236.5 میلیارد دلار نتیجه افزایش صادرات به دلیل فضای مناسب قیمتی کالاهای اصلی صادرات روسیه و کاهش واردات بوده است.

تحلیلگران بانک روسیه گزارش دادند که مازاد حساب جاری تراز پرداخت های فدراسیون روسیه برای ژانویه تا سپتامبر 2022 به 196 میلیارد دلار رسیده است که 120.7 میلیارد دلار بیشتر از سال گذشته است. بدهی خارجی فدراسیون روسیه از ابتدای سال 48 میلیارد دلار کاهش یافته و به 434.1 میلیارد دلار رسیده است و بر اساس نتایج 9 ماهه سال جاری، موقعیت سرمایه گذاری بین المللی فدراسیون روسیه از 484.8 میلیارد دلار به 619.2 میلیارد دلار افزایش یافته است. بر اساس برآورد اولیه بانک مرکزی، در ژانویه تا اکتبر 2022، مازاد حساب جاری تراز پرداخت ها به 215 میلیارد دلار رسید که 2.3 برابر بیشتر از یک سال قبل است. بانک مرکزی توضیح می دهد که نقش اصلی در چنین پویایی حساب جاری رشد مازاد تراز کالاها و خدمات ناشی از افزایش بهای تمام شده صادرات و کاهش قیمت تمام شده واردات بوده است.

 

دولت با تمدید قرارداد بلندمدت با قزاقستان، درخصوص ترانزیت نفت از روسیه به چین موافقت کرد

دولت روسیه تمدید قرارداد بلندمدت با قزاقستان در مورد ترانزیت نفت روسیه به چین را تصویب کرد. دستور مربوطه در خصوص امضای پروتکل اصلاح توافقنامه بین طرفین در درگاه اینترنتی رسمی اطلاعات حقوقی فدراسیون روسیه منتشر شد. این قرارداد که تا اول ژانویه 2034 تمدید شده است، انتقال نفت روسیه به میزان 10 میلیون تن در سال از طریق قزاقستان از طریق خط لوله آتاسو-آلاشانکو را پیش بینی می‌کند.

سازمان‌های مجازطرفین قرارداد از طرف روسیه شرکت روس نفت(Rosneft ) و از طرف قزاقستان شرکت کازترانس اویل (KazTransOil) است.

این توافقنامه که از 1 ژانویه 2014 لازم الاجرا شده است، انتقال 7 میلیون تن نفت روسیه در سال با امکان افزایش تا 10 میلیون تن در سال از طریق سیستم خط لوله اصلی Tuymazy - Omsk - Novosibirsk-2 را پیش بینی کرده است. در ژوئن 2013، Rosneft و CNPC قرارداد بلندمدت (تا سال 2038) برای خرید و فروش نفت با پیش پرداخت و قراردادی برای عرضه نفت به پالایشگاه‌های چین به حجم کل 360 میلیون تن به ارزش 270 میلیارد دلار امضا کردند.

 

روسیه می‌تواند از طریق ایران به افغانستان و پاکستان گاز برساند

الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه گفت: «صادرات گاز روسیه به افغانستان و پاکستان می‌تواند از طریق سوآپ گاز از طریق خاک ایران انجام شود.» نواک عنوان کرد: « صادرات گاز به افغانستان و پاکستان یا با استفاده از پروژه‌های زیربنایی در آسیای مرکزی یا از طریق سوآپ از خاک ایران انجام خواهد شد. یعنی گاز آنها را در جنوب کشور دریافت می‌کنیم و در ازای آن برای مصرف کنندگان ایرانی گاز شمال را تامین می‌کنیم.» وی پیش از این نیز گفته بود که روسیه و ایران می‌توانند بر سر سوآپ عرضه نفت و گاز به توافق برسند. او افزود: «انتظار داریم سالانه حدود 5 میلیون تن نفت و در مرحله اول تا 10 میلیارد متر مکعب گاز تولید شود.» این مقام روسی همچنین گفت که مسکو در حال مذاکره با قزاقستان و ازبکستان برای افزایش عرضه گاز به بازارهای دو کشور است. میخائیل گالوزین معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز اذعان داشت که آستانه و تاشکند آماده برنامه ریزی برای یک سرمایه گذاری مشترک با روسیه به عنوان بخشی از ایجاد اتحادیه گاز هستند. وی افزود: «هیچ مانع عمده ای برای اجرای این ایده وجود ندارد، اما تلاش های سیستمی متعددی از جمله ارزیابی‌های کارشناسی که توسط سه کشور در حال انجام است، مورد نیاز است.»

 

سازمان ملل خواستار اطمینان از عرضه کودهای روسی به بازار جهانی شد

اجرای طرح  صادرات غلات روسیه از طریق دریای سیاه منجر به کاهش قیمت مواد غذایی شده است، اما همچنین لازم است تا از عرضه کودهای روسی به بازار جهانی اطمینان حاصل شود تا بتوانند توسط کشاورزان کشورهای در حال توسعه خریداری شوند. این خبر را ربکا گرینسپن، دبیرکل کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) بیان کرد که مصاحبه او روز جمعه 30 دسامبر در پادکست UNCTAD توسط سرویس مطبوعاتی این سازمان منتشر شده است.

 

تعرفه صادراتی روغن آفتابگردان روسیه در ماه ژانویه صفر می‌شود

 صادرات روغن آفتابگردان از فدراسیون روسیه در ماه ژانویه، مانند سه ماه گذشته، صفر است. وزارت کشاورزی اعلام کرد که عوارض کنجاله آفتابگردان بلافاصله تقریباً 23 برابر افزایش می یابد و از 79.8 روبل در هر تن در دسامبر به 1826.9 روبل می رسد. قیمت‌های شاخص، که بر اساس آن عوارض محاسبه شد، عبارت بودند از: برای روغن - 1207.6 دلار در هر تن (1178.1 دلار در هر تن یک ماه پیش)، برای کنجاله دانه روغنی - 246.2 دلار (231.1 دلار). از جولای 2022، عوارض به روبل محاسبه می‌شود، نه به دلار. در قطعنامه ای که در 30 ژوئن 2022 به امضا رسیده است، عوارض صادرات روغن آفتابگردان و کنجاله آفتابگردان به مدت یک سال تا 31 آگوست 2023 تمدید شده است.

 

روسیه برای صادرات کود تا پایان سال 2023 تعرفه وضع کرده است

فدراسیون روسیه از 1 ژانویه 2023، عوارض صادراتی را برای انواع کودهای معدنی معرفی کرد که بر اساس آن؛ نرخ 23.5٪ برای قیمت های بیش از 450 دلار در هر تن اعمال می‌شود. اگر هزینه کود در هر تن 450 دلار باشد، نرخ عوارض صفر خواهد بود. لازم به ذکراست که این قوانین تا 31 دسامبر 2023 قابل اجرا خواهند بود.

 

کارشناسان معتقدند روسیه برای بیش از 150 سال ذخایر نفتی دارد

الکساندر امیراگیان، رئیس بخش اقتصاد مجتمع سوخت و انرژی، به ریانووستی گفت: «روسیه در مجموع برای یک دوره بیش از 150 سال بر اساس حجم تولید فعلی، دارای ذخایر و منابع نفتی است.» این کارشناس گفت: «مجموع ذخایر و منابع نفتی حدود 87 میلیارد تن است که بر اساس حجم فعلی تولید سالانه می‌تواند تولید نفت را برای بیش از 150 سال تامین کند.»

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما