معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۶

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته اول دی ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 بخشودگی جریمه‌های مالیاتی سال‌های گذشته‌ بازرگانان

عبدالسلام حنفی، معاون اداری رییس‌الوزرای طالبان در نشستی در ارگ گفت: به منظور رشد اقتصادی سرمایه‌گذاران، بازرگانان و صنعت‌کاران، از پرداخت جریمه‌های مالیاتی سال‌های گذشته، معاف شده‎اند. محمدیونس مومند، معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، با اشاره به مشکلات بازرگانان و صنعت‌کاران می‌گوید: «امور بازرگانان باید در استان‌های مربوطه انجام شود؛ اما برای یک مورد کوچک به مرکز احضار و سرگردان می‌‌شوند. ما از امارت اسلامی می‌خواهیم که برای رسیدگی به مشکلات بازرگانان و صنعت‌گران، کمیسیون دوجانبه ایجاد کند.» (خبرگزاری سلام وطندار)

https://swn.af/hanafi-all-the-tax-fines-of-the-previous-years-have-been-waived/

 بلخ، در آستانه خودکفایی در تولید گوشت مرغ

سرور خان، مدیر بخش مرغداری و  ماهی اداره کشاورزی، آبیاری و دامداری استان بلخ با بیان اینکه در شهر مزارشریف بیش از 600 مرکز کوچک و بزرگ نگهداری و پرورش مرغ گوشتی وجود دارد، می‌گوید: طی یک سال این مرغداری‌ها در پنج دوره جوجه پرورش می دهند و هر چهل و پنج روز گوشت مرغ بازار را تأمین می‌کنند. به گفته او؛ پیشرفت های چشم‌گیری در افزایش تولیدات نهاده‌های غذایی طیور و قیمت مناسب آن در کشور رخ داده که بیشتر مرغ‌داران را حمایت می‌کند. (خبرگزاری سلام وطندار)

https://www.avapress.com/fa/news/262945/بلخ-آستانه-خودکفایی-تولید-گوشت-مرغ

 گشایش بازار مشترک بین‌المللی «ترمز» در مرز افغانستان و ازبکستان

بختیار روزی‌اوف، مسئول مرکز تجاری بین المللی ترمز می‌گوید که این بازار مشترک بین افغانستان و ازبکستان با هدف توسعه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی دو کشور ایجاد شده است. بیش از ۴هزار مغازه، یک مرکز بزرگ پزشکی، رستوان‌ها، محوطه‌ جداگانه برای تولید و بسته‌بندی در این مرکز جا در نظر گرفته شده‌اند و مغازه‌های این مرکز فعالیت خود را  آغاز کرده‌اند. گفته شده است که با پایان کار همه بخش‌های این مرکز، شهروندان افغانستان می‌توانند بدون ویزا وارد این بازار شوند و تا ده روز اقامت داشته باشند. به نقل از طلوع نیوز، بختیار روزی‌اوف گفت: «در این پروژه بزرگ ۷۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است در این مرکز علاوه بر ساختمان پزشکی و مهمان‌خانه‌ها، یک مرکز بزرگ تجاری تشکیل شده است که تسهیلات سرمایه‌گذاری را برای مردم افغانستان و ازبکستان به ارمغان می‌آورد.» روزی‌اوف می‌افزاید که مرحله بعدی این مرکز تا سه ماه اول سال ۲۰۲۳ به روی سرمایه‌گذاران افغانستان و ازبکستان باز خواهد شد. در همین حال، سرمایه‌گذاران افغانستان در شهر ترمز ایجاد این بازار را برای تقویت روند سرمایه‌گذاری دو کشور مهم می‌دانند. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/547557

 سود 101 میلیون دلاری تاجیکستان از صادرات برق به افغانستان و ازبکستان

مرکز آمار تاجیکستان اعلام کرد که صادرات برق این کشور به افغانستان و ازبکستان در 10 ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10.7 درصد افزایش داشته است. بر این اساس، در دوره ژانویه تا اکتبر ارزش صادرات برق تاجیکستان به دو کشور در مجموع به 101 میلیون دلار رسیده است. با این حال تاجیکستان از اواخر پاییز به دلیل کاهش میزان آب رودخانه‌ها صادرات برق به کشورهای همسایه را به طور موقت متوقف می‌کند. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/547675

وضعیت صنعت فرش دست‌بافت در بدخشان

اتحادیه‌ی فرش‌بافان بدخشان از کم رونقی بازار فروش فرش شکایت دارند و می‌گویند که اگر به این صنعت توجه نشود، احتمال سقوط آن وجود دارد. در گذشته‌ گردشگران خارجی و مسافران داخلی به بدخشان می‌آمدند و از صنایع دستی بدخشان خرید می‌کردند. فرش، گلیم و نمدِ دست‌باف زنان، از فرآورده‌های این استان است که از پشم بز و گوسفند بافته می‌شود. (تلویزیون آمو)

https://amu.tv/29404/

 ابراز علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران ایرانی به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساخت سد در افغانستان

وزارت انرژی و آب گفته است که جلسه هماهنگی‌ با سرمایه گذاران ایرانی در مورد سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های ساخت سدهای آبی برگزار شد. این جلسه با حضور مجیب الرحمن عمر اخندزاده، معاون وزارت انرژی و آب، مهندس رفیع الله استانکزی رئیس انسجام برنامه‌های آب و تعدادی از سرمایه‌گذاران ایرانی برگزار شد . غلام جهانی حق پرست، رئیس مطبوعات وزارت انرژی و آب گفته است: در این جلسه، دو طرف روی هماهنگی‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساخت آب‎گیر و سدهای کوچک و تولید انرژی بحث و تبادل نظر کرده اند. (خبرگزاری آوا)

https://www.avapress.com/fa/news/262999/ابراز-علاقه-مندی-سرمایه-گذاران-ایرانی-روی-پروژه-های-اعمار-بند-آب-افغانستان

سرمایه‌گذاری ایران در تولید برق از ذغال سنگ در افغانستان

وزارت تجارت و صنعت طالبان اعلام کرده که سرمایه‌گذارانی از جمهوری اسلامی ایران و تاتارستان اعلام آمادگی کرده اند تا در تولید برق از ذغال سنگ در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/156548/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما