معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۹

برنامه‌های دولت ازبکستان در حوزه تولید برق و انرژی در سال 2023

رئیس جمهور ازبکستان مهمترین برنامه‌های دولت در حوزه انرژی برای سال آینده میلادی را تشریح نمود.

 طبق اظهارات آقای میرضیائف رئوس برنامه‌های دولت در حوزه انرژی حول سه محور رفتن به سوی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره وری و مدیریت مصرف انرژی و توسعه فعالیت های کشف و استخراج گاز متمرکز می‌باشد. دولت این کشور از ابتدای سال 2022 تاکنون 7 نیروگاه با ظرفیت 1500 مگاوات را راه اندازی کرده و قصد دارد 10 پروژه بزرگ نیروگاهی را با ظرفیت 4500 مگاوات در سال 2023 تکمیل کند. به گفته ایشان با احداث نیروگاههای خورشیدی و بادی در مناطقی مثل بخارا، جیزخ، قشقه دریا ، نوائی، سمرقند، فرغانه و استان تاشکند،  حدود 13 میلیارد کیلووات برق اضافی تولید خواهد شد. وی در خصوص موضوع آزادسازی قیمت حامل های انرژی اظهار داشت: این پیشنهاد از طرف بسیاری از اقتصاددانان مطرح و من هم فکر می‌کنم که این سیاست درستی است. اما باید درآمد سرانه واقعی مردم و امنیت اجتماعی اقتصادی آنها را نیز در نظر بگیریم. به نظر من اصلاحات در این حوزه بهتر است بصورت تدریجی، متعادل و مرحله ای صورت گیرد.

رئیس جمهور ازبکستان ضمن ابراز تاسف نسبت به عدم مدیریت مصرف انرژی در کشور، بر لزوم تصویب "برنامه ملی بهره وری انرژی" تاکید نمود. وی از برنامه‌های دولت برای تامین برق ساختمانهای اداری از طریق انرژی‌های تجدید پذیر خبر داد و افزود: از سال 2023 نصب پنل های خورشیدی و کلکتورهای آب گرم برای تمامی سازمان‌های اداری و دولتی اجباری خواهد بود. دولت سعی دارد طی سه سال آینده تمامی سازمان‌های دولتی را به پنل های خورشیدی و کلکتورهای آب گرم مجهز کند. البته برای این کار جذب سرمایه گذاری به مبلغ 2 میلیارد دلار مورد نیاز است. به گفته رئیس جمهور ازبکستان، میزان یارانه اختصاص داده شده دولت برای نصب پنل های خورشیدی در سال آینده نیز دو برابر خواهد شد.

در حوزه گاز نیز دولت کلیه مجوزهایی که قبلاً برای تولید گاز صادر شده بود، مورد بازبینی قرار داده  و در خصوص پیمانکارانی که به تعهدات خود عمل نکردند، اقدامات مناسب انجام خواهد شد.

وی درباره برنامه‌های دولت برای افزایش تولید گاز اظهار داشت: به منظور افزایش ذخایر گاز کشور، برنامه ده ساله اکتشافات زمین شناسی را اتخاذ خواهیم کرد. با توجه به ورود فناوری‌های جدید، تولید گاز را در لایه‌های عمیق زمین آغاز خواهیم کرد. در این راستا ما سرمایه گذاران خارجی معتبر را برای کشف و استخراج منابع عمیق گاز در منطقه اوستیورت جذب خواهیم کرد.

دولت ازبکستان، برای تحقق اهداف خود در تولید برق، حساب ویژه ای روی سرمایه گذاری خارجی باز نموده است.

https://uzdaily.uz/ru/post/74295

 https://uzdaily.uz/ru/post/74039

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما