معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۳

برنامه افزایش میزان تولید قیر جمهوری قزاقستان در آکتائو

براساس دستورالعمل جدید دولت قزاقستان برای افزایش تولیدات کارخانجات و صنایع تولید و پالایش نفت در غرب این کشور ، کارخانه "کسپی بیتم – قیر کاسپین" مستقر در آکتائو اعلام کرده که ظرفیت تولید قیر خود را افزایش خواهد داد.

براساس دستورالعمل جدید دولت قزاقستان برای افزایش تولیدات کارخانجات و صنایع تولید و پالایش نفت در غرب این کشور شامل استان‌های مانگیستائو، آتیرائو و وست قزاق؛ کارخانه "کسپی بیتم – قیر کاسپین"  (CASPI BITUM) مستقر در آکتائو اعلام کرده که دستور افزایش تولید قیر را دریافت کرده است.

در همین خصوص آقای "مگزوم میرزاگالیف"، رئیس هیئت مدیره شرکت نفتی "کز مونای گاز" (Kaz Munay Gas JSC NC) از این کارخانه بازدید نموده و دستور تسریع در اجرای پروژه افزایش ظرفیت تولید کارخانه مذکور را صادر کرده است. به نقل از نامبرده در حال حاضر امکان افزایش حجم پالایش نفت تا 1.5 میلیون تن در سال در این کارخانه تولید قیر وجود دارد. این برنامه قرار است تولید قیر در این شرکت را تا 750 هزار تن در سال افزایش  دهد.

این کارخانه، قیر بسته بندی و اصلاح شده تولید می‌کند؛ که گفته می‌شود از نظر خواص و کیفیت دست کمی از قیر سنتی ندارد و همچنین امکان کاهش هزینه‌ها در حمل و نقل و نگهداری را نیز با شرایطی بهتر فراهم می‌کند. لازم به ذکر است، بنا به اظهار نظر کارشناسان قزاقی؛ قیر اصلاح شده این کارخانه آستانه مقاومت بیشتری در دمای بسیار پایین و نیز دمای بالا دارد. این ویژگی باتوجه به سرمای شدید زمستان قزاقستان و گرمای نسبتا بالای این کشور در تابستان می‌تواند از نکات مثبت و قابل توجه این محصول تولیدی باشد. مدیران شرکت "کسپی بیتم" همچنین تاکید نموده اند که در حال حاضر بحث صادرات این قیر در حال بررسی است. پیش از این، صادرات قیر اصلاح شده از قزاقستان انجام نمی‌شد، زیرا تولید آن کمتر از میزان مصرف سالانه داخلی این کشور بود.

همچنین، آقای "دیمیتری ماکیف" مدیر بخش پالایش نفت و پتروشیمی‌شرکت "کز مونای گاز" اعلام کرده است: " ظرفیت تولید قیر قزاقستان در حال حاضر، حدود 200.000 تن در سال است و کارخانه آکتائو فقط برای تامین بازار داخلی این کشور قیر تولید خواهد کرد."

کارخانه قیر "کسپی بیتم" آکتائو (JV CASPI BITUM LLP) از سال 2013 به طور مداوم در حال تولید قیر می‌باشد. ظرفیت اسمی این کارخانه سالانه تا یک میلیون تن برآورد شده است. در این کارخانه از نفت میدان "کرازنباس" واقع در استان مانگیستائو برای تولید قیر استفاده می‌شود. کارخانه آکتائو در سال گذشته 43 درصد از کل قیر مصرفی غرب کشور قزاقستان را تولید کرده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما