معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۷

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در هفته چهارم آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:
اعلام زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی الجزیره 
شرکت نمایشگاه‌ها و صادرات الجزایر(سافکس) اعلام کرد پنجاه و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی الجزیره  از تاریخ 19 تا 24 ژوئن 2023( 29 خرداد لغایت 3 تیر 1402) در محل دائمی نمایشگاه‌های شهر الجزیره برگزار خواهد شد. این نمایشگاه بزرگترین و قدیمی ترین رویداد تجاری الجزایر در تمامی زمینه‌های فعالیت تجاری، صنعتی، خدمات و کشاورزی محسوب می‌شود و همواره از طرف مردم و شرکت های داخلی  و خارجی مورد استقبال گسترده ای قرار می‌گیرد. طی سال گذشته اتاق تعاون ایران، پاویون رسمی‌کشورمان در این نمایشگاه را برگزار کرد. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وب سایت سافکس به نشانی www.safex.dzمراجعه کنند. 
برگزاری چهارمین دور نشست انرژی الجزایر- آلمان 
چهارمین دور نشست انرژی الجزایر- آلمان در شهر الجزیره و با حضور هیئتی از فعالان اقتصادی آلمان به ریاست وزیر انرژی الجزایر و  معاون وزیر اقتصاد آلمان برگزار شد. این نشست با همکاری وزارت انرژی و معادن الجزایر و وزارت فدرال اقتصاد و حمایت از اقلیم، در چارچوب فعالیت های مشارکت انرژی دو کشور و با هدف بحث درباره چشم اندازهای توسعه انرژی‌های نوین و تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی در الجزایر برگزار شد. 
موضع الجزایر درباره تعیین سقف قیمت گاز توسط اروپا 
محمد عرقاب وزیر انرژی و معادن، روز سه شنبه 20 دسامبر تأکید کرد که الجزایر از ایده اعمال سقف برای قیمت گاز طبیعی در بازارهای انرژی حمایت نمی‌کند چنین اقدامی  مستقیماً بر سرمایه‌گذاری‌های بالادستی تأثیر می‌گذارد. وی در حاشیه چهارمین دور نشست انرژی الجزایر و آلمان و در پاسخ به سوالی درباره تصمیم اتحادیه اروپا برای تعیین سقف قیمت گاز اظهار داشت الجزایر از این ایده حمایت نمی‌کند و بازارهای انرژی باید آزاد بمانند تا بتوانند طرح های سرمایه‌گذاری بالادستی را دنبال کنند. وی افزود: ما با شرکای خود در اروپا برای تامین انرژی به ویژه گاز طبیعی توافقاتی داریم. الجزایر یک تامین‌کننده مطمئن و معتبر برای اروپا محسوب می‌شود و ما با شرکای اروپایی خود در مورد قیمت های بلندمدت توافق کامل داریم. 
امضای تفاهمنامه همکاری در زمینه تولید هیدورژن سبز 
شرکت سوناطراک(شرکت ملی نفت وگاز) الجزایر با شرکت آلمانی VNG AG روز سه شنبه 20 دسامبر، تفاهمنامه‌ای برای بررسی فرصت های همکاری در زمینه اجرای پروژه‌های مربوط به هیدروژن و آمونیاک سبز را با هدف صادرات این محصولات به آلمان امضا کردند. بر اساس اطلاعیه منتشره، اولین گام، انجام مطالعات امکان‌سنجی مربوط به زنجیره ارزش هیدروژن، از مرحله تولید، حمل و نقل تا تجاری‌سازی، با هدف ارزیابی پتانسیل پروژه‌های تجاری در توسعه مشترک در این حوزه خواهد بود. شرکت سوناطراک متعهد به اجرای نقشه راه ملی توسعه هیدروژن سبز است و به دنبال اجرایی کردن پروژه‌های آزمایشی(پایلوت) در میان‌مدت است. محمد عرقاب وزیر انرژی الجزایر نیز در این  خصوص اظهار داشت: این توافق امکان راه‌اندازی «اولین پروژه آزمایشی» برای تولید هیدروژن سبز در الجزایر با ظرفیت 50 مگاوات را با هدف تسلط بر فناوری‌های مربوط در این حوزه فراهم می‌کند. به گفته وی این پروژه زمینه انتقال فن آوری و دانش فنی آلمان را به کادر و پرسنل الجزایری فراهم می‌کند تا بتوان از سال 2030 به مرحله تولید تجاری با ابعاد بالای هیدروژن سبز ارتقا یابد. 
اعلام علاقه ژاپن برای حضور در صنعت خودرو الجزایر
کانجی یامادا وزیر مشاور دولت ژاپن در امور روابط خارجی که به الجزایر سفر کرده است، از علاقه کشورش به سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو در الجزایر خبر داد. وی در دیدار با احمد زغدار وزیر صنایع الجزایر بر علاقه بسیاری از شرکت‌های ژاپنی برای سرمایه‌گذاری در الجزایر، به‌ویژه در زمینه صنایع مکانیکی و به‌طور مشخص صنعت خودرو و همچنین صنعت داروسازی و انرژی تأکید کرد. در همین راستا، این مقام ژاپنی تصریح کرد کشورش آمادگی‌های لازم را برای رعایت مقررات جدید لازم جهت ورود به بازار الجزایر انجام داده است. وی همچنین بر اراده کشورش برای تقویت حضور شرکت‌های ژاپنی در الجزایر بطوری که اجازه ورود به بازارهای آفریقایی و عربی را به آن‌ها بدهد تأکید کرد. در این دیدار همچنین وضعیت روابط اقصادی میان الجزایر و ژاپن و راه‌های ارتقا و توسعه آن در چارچوب روابط اقتصادی مبتنی بر سرمایه‌گذاری و مشارکت برد ـ برد بررسی شد.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما