معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۳

اخبار اقتصادی گرجستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته سوم آذر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

رکورد صادرات انگور گرجستان

بر اساس داده‌های اداره ملی آمار گرجستان، در سال جاری 1301 تن انگور به ارزش 1096 میلیون دلار از گرجستان به خارج صادر شده است که  نشان دهنده حدود 60 درصد افزایش نسبت به سال گذشته است.

در سال گذشته، 947 تن انگور به خارج صادر شد که ارزش کل آن 682.6 هزار دلار بوده است. مقصد اصلی صادرات در سال جاری روسیه بوده است. بطوری که 1289 تن از 1301 تن انگور صادراتی معادل 99 درصد به روسیه صادر شده است. 10.6  تن انگور به ارمنستان و تنها یک تن به بلاروس فروخته شده است.

 

خصوصی سازی استراحتگاه‌های گرجستان

لوان داویتاشویلی معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد گفت: وزارت اقتصاد و توسعه پایدار در نظر دارد در آینده نزدیک بسته‌های خصوصی سازی و تسهیلات واگذاری 50 مرکز استراحتگاهی ـ تفریحی در مناطق مختلف گرجستان را ارائه دهد.

پیش از این، قریباشویلی نخست وزیر گفته بود که در سراسر کشور حدود 300 استراحتگاه اقلیمی، درمانی و تفریحی با ظرفیت بسیار بالا وجود دارد که بیشتر آنها غیرفعال بوده و باید برای فروش عرضه شوند.

داویتاشویلی گفت: تا به امروز حدود 50 مکان مورد ارزیابی و آماده سازی قرار گرفته است که به نظر ما مورد توجه سرمایه گذاران خواهد بود.

داویتاشویلی همچنین گفت که این وزارتخانه در زمینه توسعه طرح های جامع فعالیت گسترده ای خواهد داشت تا این استراحتگاه‌ها یا مناطق تفرجگاهی مطابق با برنامه صحیح توسعه بیابند و در این مسیر آشفتگی وجود نداشته باشد.

 

میانگین دستمزد کارکنان حوزه کسب و کار به 1714 لاری رسید

دستمزد میانگین ماهانه پرداختی به کارکنان حوزه کسب و کار در سه ماهه سوم سال 2022 با افزایش 259 لاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از 1714 لاری (635 دلار) رسید.

طبق گزارش اداره ملی آمار گرجستان دستمزدهای کارکنان حوزه کسب و کار با توجه به اندازه شرکت ها به قرار زیر بوده است:

شرکتهای بزرگ ـ 1794 لاری

شرکتهای متوسط ـ 1955 لاری

شرکتهای کوچک ـ 1420 لاری

 

ده کالا که در ماه نوامبر بیشترین افزایش قیمت را داشته اند

به گزارش اداره ملی آمار گرجستان، نرخ تورم در ماه نوامبر نسبت به ماه قبل 0.5 درصد بوده و تورم سالانه نیز در یکسال منتهی به این ماه به 10.4 درصد رسیده است.

همچنین  10 کالا که در ماه نوامبر 2022 بیشترین افزایش قیمت را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته اند عبارت است از:

 آرد ذرت - 82.78٪

سیب زمینی - 39.23٪

لبنیات - 38.92٪

بیسکوییت ویفر - 37.97٪

پیاز - 37.85٪

هندوانه - 37.16٪

خردل - 32.57٪

لوبیا سبز - 32.04٪

لیمو - 29.62٪

روغن مارگارین ـ 29.50

 

هتلهای مناطق تفریحی زمستانی در انتظار سال جدید خوب می‌باشند

زمستان 2022 اولین سال پس از همه‌گیری خواهد بود که هتل‌های مناطق تفریحی زمستانی گرجستان می‌توانند بدون محدودیت‌های قرنطینه ای از مهمانان پذیرایی کنند.

به گفته مدیران هتلها، تقریباً 100٪ اتاق ها برای ایام سال نو رزرو شده است و انتظارات از این فصل گردشگری خوب است.

رزرو هتلهای منطقه گوداوری که عمدتاً گردشگران خارجی را به خود جذب می‌کند، نسبتاً زود شروع می‌شود و در شهر باکوریانی، که اکثریت گردشگران گرجی هستند، رزروها کمی‌بعد انجام می‌شود.

گفته می‌شود در حال حاضر مشکل کمبود نیرو وجود دارد. سال گذشته این مشکل بسیار حادتر بود. امسال نیز کسری وجود دارد. اما در مقیاسی کمتر از سال 2021.

مسئولین هتل ها امیدوارند بتوانند تا قبل از شروع فصل کادر مورد نیاز هتلها را تکمیل کنند. برآورد میزان کادر مورد نیاز سخت است. اما به احتمال زیاد از 5٪ تجاوز نمی‌کند.

 

دولت مالک مشترک بندر آناکلیا می‌شود

ایراکلی قریباشویلی نخست وزیر گرجستان در نشست اعضای کابینه دولت گفت که دولت در ساخت اولین بندر عمیق گرجستان در آناکلیا مشارکت خواهد کرد و مالک مشترک آن خواهد شد.

قریباشویلی گفت: بندر آناکلیا با مشارکت دولت ساخته می‌شود و مالک 51 درصد آن دولت خواهد بود و برای بقیه سهام، مناقصه بین المللی اعلام و شرکای خود را انتخاب می‌کنیم.

تعداد پروازهای مستقیم از گرجستان افزایش خواهد یافت

اسپوتنیک جورجیا-مریم کوریویشویلی معاون وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گفت که این کشور تصمیم دارد در آینده نزدیک مقاصد جدید پروازی میان گرجستان و دیگر کشورها را تعریف  کنند.

وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ایمدی گفت: ما با یک دستاورد بسیار بزرگ وموفق باز خواهیم گشت و این دستاورد مربوط به افتتاح مقاصد جدید و جالب از فرودگاه بین المللی ما است.

به گفته وی، وزارت اقتصاد کشور توجه زیادی به همکاری با شرکت های بین المللی دارد تا گرجستان پروازهای مستقیم بیشتری به ویژه با کشورهای اروپایی داشته باشد.

وی گفت: با وجود همه‌گیری، در 2021 سخت‌ترین سال و امسال توانستیم تعدادی پرواز بین‌المللی جدید را معرفی کنیم. تاکید می‌شود که پیشرفت‌های زیادی به ‌ویژه در مسیر اروپا داشته‌ایم. پروازهای مستقیم از گرجستان می‌توانند به 26 کشور جهان و 40 شهر انجام شوند. پروازهای بین المللی از سه فرودگاه این کشور انجام می‌شود.

در 10 ماه سال 2022، فرودگاه‌های گرجستان به بیش از 3.7 میلیون مسافر خدمات رسانی کرده اند که 85 درصد بیشتر از سال 2021 است و میزان بهبودی در مقایسه با سال 2019 بیش از 81 درصد بوده است.

 

حجم پول در گرجستان چقدر است؟

در اکتبر 2022، حجم پول در گرجستان به 17.5 میلیارد لاری رسید ( معادل 6.53 میلیارد دلار).

در گزارش منتشر شده توسط بانک ملی آمده است، حجم پول نسبت به ماه قبل 150 میلیون لاری افزایش یافته است. طی یک سال حجم پول ۲.۲۶ میلیارد لاری افزایش یافته است.

 وجه نقد در گردش نیز 4.92 میلیارد لاری است که نسبت به ماه قبل 120 میلیون لاری افزایش یافته است. میزان نقدینگی سالانه 280 میلیون لاری افزایش یافته است.

افزایش حجم مبادلات تجارت خارجی گرجستان

به گزارش سازمان ملی آمار گرجستان در ماه‌های ژانویه ـ نوامبر 2022، گردش مالی تجارت خارجی گرجستان به بیش از 17 میلیارد دلار رسیده است که 32.2 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته می‌باشد.

بر اساس این گزارش صادرات گرجستان با نزدیک به 32 درصد رشد به بیش از 5 میلیارد دلار و واردات با 32.5 درصد رشد نزدیک به 12 میلیارد دلار بوده است.

تراز تجاری منفی طی 11 ماه سال 2022 نزدیک به 7 میلیارد دلاراست و نزدیک به 41 درصد از کل حجم تجارت خارجی را تشکیل می دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما