معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۹

اخبار اقتصادی موریتانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور موریتانی در هفته چهارم آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

اجلاس آفریقا-آمریکا؛ نشست ها و دیدارهای رئیس جمهور موریتانی

محمد ولد شیخ غزوانی رئیس جمهور موریتانی که برای شرکت در اجلاس آفریقا-آمریکا به واشنگتن سفر کرده است، روز دوشنبه 12 دسامبر 2022 با کریستالینا جورجیوا مدیرکل صندوق بین المللی پول دیدار و گفتگو نمود. در این دیدار دو طرف درمورد زمینه‌های مختلف همکاری میان موریتانی و صندوق بین المللی پول  و راه‌های توسعه و تقویت این همکاری‌ها در راستای توسعه اقتصادی این کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.

مدیر کل صندوق بین المللی پول در این جلسه اصلاحات اقتصادی موریتانی را مورد ستایش قرار داد و از آمادگی این صندوق به منظور حمایت از موریتانی در راستای توسعه اقتصادی آن خبر داد. وزیر اقتصاد و بخش های مولد و وزیر محیط زیست و توسعه پایدار و برخی از مقامات موریتانی نیز در این ملاقات حضور داشتند.

توافق موریتانی و الجزایر درمورد نقشه راه احداث جاده

ولد چروکا وزیر تجهیزات و حمل و نقل موریتانی و لخضر رخروخ وزیر خدمات عمومی، آبیازی و زیرساخت الجزایر درمورد نقشه راه اجرای پروژه راهبردی احداث جاده به طول 900 کیلومتر میان دو کشور توافق کردند. این جاده قرار است شهر زویرات در موریتانی و تندوف در الجزایر را به هم وصل کند.این جلسه با حضور مقامات  دو کشور برای پیگیری اجرای تفاهم‌نامه امضا شده در رابطه با این پروژه و امضای صورت‌جلسه کمیته مشترک مسئول پیگیری اجرای پروژه احداث جاده برگزار شد.هر دو طرف پروژه احداث این جاده را راهبردی توصیف و تاکید کردند که پروژه به توسعه مبادلات تجاری و روابط فرهنگی و اجتماعی میان دو کشور کمک خواهد کرد.

نظارت رئیس جمهور موریتانی بر جلسه فرصت های سرمایه گذاری در موریتانی

محمد ولد شیخ غزوانی روز جمعه 16 دسامبر 2022 در واشنگتن در جلسه مربوط به فرصت های سرمایه گذاری در موریتانی شرکت و بر کار این جلسه نظارت نمود.

رئیس جمهور موریتانی ابتدا از نمایندگان نهادها و موسسه‌های سرمایه گذاری ایالات متحده برای حضور در این جلسه تشکر کرد. وی سپس با بیان اینکه از نهادهای سرمایه گذاری در موریتانی استقبال می‌کنیم، بر تعهد دولت موریتانی به منظور همکاری با همه سرمایه گذاران در کشور تاکید کرد.

در این جلسه توافق نامه‌ای به امضای وزیر اقتصاد و بخش های مولد موریتانی و میان گروه کشاورزان بوکی و شرکت آمریکایی «کشاورزی آفریقایی» به منظور توسعه کشاورزی تجاری با سرمایه گذاری اولیه 30 میلیون دلار، مشروط بر اینکه در مدت همکاری دو طرف این میزان به 500 میلیون دلار افزایش یابد رسید.

این جلسه در حاشیه نشست آفریقا-آمریکا که هدفش شامل تقویت مشارکت اقتصادی است به منظور تضمین تحقق منافع همه کشورها از طریق اشتغال زایی و توسعه جامع و پایدار، ارتقای سرمایه گذاری میان آمریکا و کشورهای آفریقایی، برگزار گردید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما