معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۵

هشدار نمایندگان پارلمان اروپا در خصوص منع خرید تجهیزات نظارتی از شرکت چینی

نمایندگان پارلمان اروپا در نامه ای به کمیسیون اروپا هشدار داده اند که برنامه اتحادیه اروپا برای خرید 1میلیارد دلاری تجهیزات کنترل و نظارت در گمرکات اتحادیه نباید شامل شرکت چینی نوک تک برای شرکت در این مناقصه شود. بنا بر ادعای این نمایندگان،شرکت مذکور تولید کننده تجهیزات اشعه ایکس ، اسکنر و تجهیزات تشخیص مواد انفجاری است که سال هاست تحت مدیریت پسر هوجین تائو رئیس جمهور سابق چین است و لذا هر گونه قراردادی با این شرکت خطر امنیتی برای اروپا به همراه دارد و اجازه می دهد که اطلاعات کالاها و سفرهای درون اتحادیه به دست دولت چین بیفتد. آنها از کمیسیون خواسته اند که این شرکت چینی را از شرکت در مناقصه خرید تجهیزات برای گمرکات اتحادیه منع کند.

طبق این برنامه مقرر است مبلغ یک میلیارد دلار به کشورهای اروپایی برای خرید و ارتقاء سیستم های نظارت گمرکی و همچنین تجهیزات نظارتی کنترل مرزهای خارجی اتحادیه اروپا هزینه شود. در بخشی از این نامه آمده است ؛ خرید این تجهیزات از شرکت چینی موجب حضور آن در بخش  ها و تجهیزات نظارتی مهم این اتحادیه خواهد شد و فرصتی برای این شرکت چینی و دولت این کشور خواهد بود برای دسترسی و جمع آوری اطلاعات گمرکی و مرزی حساس که می‌تواند نقش تعیین کننده ای برای تجارت و امنیت دولت های عضو داشته باشد، و حتی می‌تواند موجب وابستگی امنیت مرزهای اروپا به پرسنل شرکت چینی برای مدیریت و نگهداری شود که خود آن هم خطری دیگر است.

امضاء کنندگان اصلی این نامه شامل بارت گروتوس عضو لیبرال پارلمان اروپا و عضو سابق امنیت سایبری وزارت دفاع هلند، ناتالی لویزیو نماینده لیبرال فرانسوی عضو کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان اروپا ،رینهاردبوتیکوفر عضوگروه پارلمانی روابط با چین و نماینده اسلواکی عضو پارلمان میریام لکسمان است،که به گفته گورتیوس امضا های بیشتری درراه است.

شرکت چینی نوک تک این ادعاها را رد کرده است. رابرت بوس معاون شعبه هلند شرکت چینی با رد نگران‌های امنیتی نمایندگان پارلمان گفته که؛ شرکت نوک تک تولید کننده تجهیزات اسکن است ولی خریددار خودش بر تصاویر و تکنولوژی و مدیریت آن کنترل دارد. ما این تجهیزات را ارائه می دهیم ولی اطلاعاتی که وارد آن می‌شود از خود خریدار است نه ما و لذا مشتریان شرکت خود بر اساس سیاست و برنامه و قوانین خود آنها را مدیریت می‌کنند. او هر گونه ارتباط با دولت چین را رد کرد و گفت: شرکت چینی اکنون 20 سال است که این تجهیزات را به کشورهای اروپایی می فروشد و تاکنون هیچگونه موضوع نا امنی یا درز اطلاعات پیش نیامده است.

پیش از این نیز تعدادی از سیاست مداران اروپایی از دسترسی این شرکت به اطلاعات در بخش های حساس اروپایی ابراز نگرانی کرده بودند. طی تحقیقی که خبر آن در خبرگزاری پولیتیکو منتشر شد آمده است که؛ این شرکت یکی از تامین کنندگان اصلی صنایع دفاعی چین است.

به گفته گروتوس شرکت چینی تلاش دارد فروش انحصاری این تجهیزات حساس را در دست داشته باشد و این موضوع متفاوت از حضور سایر شرکت های چینی موجود در بازار اروپا است. او با این جمله که خط قرمز ما فروش تکنولوژی این شرکت برای استفاده در تجهیزات حساس اروپایی است گفت؛ ما باید ریسک قرار گرفتن در معرض سوء استفاده چین را حذف کنیم و این به معنی تبعیض نیست. فکر می‌کنم کاهش ریسک اولین کاری است که باید برای تاسیسات حساس خود انجام دهیم.

طبق گزارشات، دولت مکزیک در ماه نوامبر 2022 برنامه خرید تجهیزات نظارتی و اسکن مرزی از این شرکت چینی برای استفاده در نقاط مشترک مرزی با ایالات متحده آمریکا را داشت، ولی با تقاضای رسمی مقامات آمریکایی برای عدم خرید و نصب این تجهیزات مواجه شده است.

 

*منبع: پولیتیکو 5 دسامبر 2022

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما