معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

قانون‌گذاری برای هوش مصنوعی در اروپا و ایتالیا

پارلمان اروپا در جلسه ژوئن 2023 در استراسبورگ، اولین پیش‌نویس قانون نظارتی برای ساماندهی کاربرد سیستم‌های هوش مصنوعی را به رای گذاشت که با 499 رای موافق، تصویب شد. پیش‌تر نیز در آوریل سال 2021، کمیسیون اروپا اولین چارچوب قانونی اتحادیه اروپا را برای هوش مصنوعی پیشنهاد کرد که بر اساس آن، کاربرد سیستم‌های هوش مصنوعی بر مبنای خطراتی که برای کاربران ایجاد می‌کنند، محدود خواهد شد.

هشدار نمایندگان پارلمان اروپا در خصوص منع خرید تجهیزات نظارتی از شرکت چینی

نمایندگان پارلمان اروپا در نامه ای به کمیسیون اروپا هشدار داده اند که برنامه اتحادیه اروپا برای خرید 1میلیارد دلاری تجهیزات کنترل و نظارت در گمرکات اتحادیه نباید شامل شرکت چینی نوک تک برای شرکت در این مناقصه شود. بنا بر ادعای این نمایندگان،شرکت مذکور تولید کننده تجهیزات اشعه ایکس ، اسکنر و تجهیزات تشخیص مواد انفجاری است که سال هاست تحت مدیریت پسر هوجین تائو رئیس جمهور سابق چین است و لذا هر گونه قراردادی با این شرکت خطر امنیتی برای اروپا به همراه دارد و اجازه می دهد که اطلاعات کالاها و سفرهای درون اتحادیه به دست دولت چین بیفتد. آنها از کمیسیون خواسته اند که این شرکت چینی را از شرکت در مناقصه خرید تجهیزات برای گمرکات اتحادیه منع کند.

اخبار اقتصادی سوئیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئیس در هفته دوم مهر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

گزارش نخست‌وزیر پرتغال از اولویت‌های این کشور در دوره ریاست بر پارلمان اروپا

آنتونیو کوشتا نخست‌وزیر پرتغال روز چهارشنبه اول بهمن در جلسه علنی پارلمان اروپا اولویت‌ها و برنامه‌های پرتغال برای دوره شش ماهه ریاست خود بر شورای اروپا را به اعضای پارلمان اروپا ارائه کرد. وی در سخنرانی خود خلاصه راهبردهای پرتغال برای دوره ریاست را این گونه بیان کرد که " اکنون وقت اقدام در جهت انجام سریع واکسیناسیون است، زمان اقدام در جهت بازیابی اقتصادی و اجتماعی فرا رسیده است، زمان اقدام در جهت توسعه ستون اجتماعی اروپا است، زمان اقدام در جهت تقویت استقلال استراتژیک اتحادیه اروپایی است که درهای آن به روی جهان باز است."

بررسی مصوبه پارلمان اروپا برای مهار رو به رشد بی‌خانمانی در سطح اتحادیه اروپا

رشد70 درصدی میزان بی‌خانمانی در اتحادیه اروپا طی 10 سال اخیر با نگرانی توسط نمایندگان پارلمان اروپا دنبال می‌شود. از منظر پارلمان اروپا بی‌خانمانی یکی از شدیدترین اشکال فقر محسوب شده و علت موجده آن، ترکیبی از عوامل ساختاری، نهادی و شخصی است. کشورهای عضو باید با غیرجرم انگاری بی خانمانی، زمینه دسترسی برابر به خدمات عمومی مانند مراقبت های بهداشتی، آموزشی و خدمات اجتماعی را برای آنان فراهم کنند. کمیته دادخواست پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای در مهر سال‌جاری زمینه تصویب آن در نشست علنی پارلمان در تاریخ 7 آذر را فراهم و نمایندگان این قطعنامه را به منظور پایان دادن به بی خانمانی در سطح اتحادیه اروپا تا سال 2030 تصویب نمودند. این قطعنامه که مجموعه ای از توصیه‌ها برای مبارزه با بی خانمانی و پایان دادن به محرومیت از مسکن در سطح اتحادیه اروپاست با 647 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 32 رأی ممتنع تصویب شده است. بنظر پارلمان اروپا بیش از 700 هزار نفر هر شب در اروپا، بی خانمان هستند که این میزان طی دهه اخیر با رشد 70 درصدی روبرو بوده است. بحران اقتصادی اواخر دهه گذشته و کاهش منابع مالی برای رفاه و تامین اجتماعی را می‌توان از دلایل مهم وضعیت جاری دانست که اثرات آن پس از همه‌گیرشدن بیماری کووید 19 آشکارتر شده است. از این رو در قطعنامه پارلمان اروپا تأکید شده است که داشتن مسکن از حقوق اساسی بشر است و لازم است تا کمیسیون و کشورهای عضو برای پایان دادن به بی‌خانمانی در سطح اتحادیه اروپا تلاش کنند.پارلمان اروپا همچنین از کمسیون اروپا و کشورهای عضو خواسته است تا با ابزارهای موجود در بودجه بلند‌مدت اتحادیه اروپا (2027-2021) زمینه‌ساز بهبود فرصت‌های شغلی و همگرایی اجتماعی خانوارهای بیکار شوند.

تاثیر پاندمی کرونا بر صنایع کوچک پرتغال

تاثیرات شیوع کرونا بر بخش های پائین‌دستی و اقشار عمدتا متوسط کشورهای جنوب اروپا از جمله پرتغال شدید بوده و می تواند مشکلات اجتماعی حادی را برای این کشورها در آینده بوجود آورد. از طرفی، شرکت‌های کوچک و متوسط اقتصادی در کشور پرتغال و نیز کشورهایی مانند یونان و ایتالیا بخش مهمی از صنایع تولیدی را تشکیل می‌دهند. تاثیر کرونا بر این صنایع نیز بسیار عمیق بوده است و چه‌بسا منجر به از بین‌رفتن بخشی از طبقه مولد در اقتصاد این کشورها خواهد شد. نظر‌سنجی‌ها و بررسی‌های نهادهای اتحادیه اروپا در این زمینه اطلاعات و شواهدی ارائه می‌دهد که در گزارش ذیل به آنها پرداخته می‌شود.

بررسی اقدامات اتحادیه اروپا برای کاهش اثرات اقتصادی ناشی از عوارض همه‌گیری کووید-19

اثرات مخرب اقتصادی همه‌گیری بیماری کووید-19 بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، نهادهای تصمیم‌گیر در این اتحادیه را بر آن داشته است تا برای برون‌رفت از وضعیت جاری به کشورهای عضو بصورت مستقیم و غیرمستقیم کمک کنند تا دوباره روی پای خود بایستند.