معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۱

فرصت های سرمایه گذاری خارجی در کوبا در سال ۲۰۲۳

وزارت تجارت و سرمایه گذاری خارجی کوبا فهرست فرصت های قابل سرمایه گذاری خارجی در این کشور در سال 2023 را با تاکید و اولویت بر حوزه تولید مواد غذایی معرفی نموده است. اولویت های دیگر این فهرست به ترتیب شامل حوزه‌های انرژی، گردشگری، صنعت و معدن است. این فهرست به دنبال تسهیل تجارت و رفع موانع سرمایه گذاری در کوبا است و امتیازات جذابی را برای کارآفرینان و سرمایه گذاران خارجی علاقه مند فراهم می‌کند.

فهرست جدید فرصت های سرمایه گذاری خارجی کوبا در سال 2023 میلادی شامل: ۷۰۵ پروژه (۳۰ پروژه بیشتر در مقایسه با فهرست سال 2022) می‌باشد. این پروژه‌ها در بخش های متنوعی همچون: ساختمان، انرژی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمل و نقل و لجستیک، بانکی و مالی، فرهنگی، معادن، خدمات حرفه ای، صنایع، صنایع کشاورزی و صنایع وابسته، دارو و صنایع بیوتکنولوژی، تولید مواد غذائی، گردشگری و جهانگردی، گردشگری سلامت، تجارت و بازرگانی، املاک و مستغلات، تولید آب آشامیدنی و شبکه‌های آبرسانی تعریف شده اند. نکته قابل توجه در این فهرست وجود تعداد زیادی از پروژه‌هاست که سرمایه گذاری در آنها به کمتر از ۵۰۰ هزار دلار نیاز دارد تا امکان پذیرتر شوند.

 

با تصویب قانون شماره 118 و ضوابط تکمیلی آن موسوم به " قانون سرمایه گذاری خارجی در کوبا " ، فضای کسب و کار مطلوبی جهت سرمایه گذاری در این کشور حوزه کارائیب ایجاد شده است. مشوق های مالیاتی یکی از مزیت های متنوعی است که کوبا جهت تشویق سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته است . از دلایل دیگر جذابیت سرمایه گذاری در کوبا می‌توان به نکات زیر اشاره نمود:

- تدوین سیاست های کلی برای شناسایی فرصت های سرمایه گذاری با سرمایه خارجی که امکان دسترسی به بازار کوبا و مصرف کنندگان آن را فراهم می‌کند.

- چارچوب قانونی، امن و شفاف

- ثبات سیاسی، اجتماعی و حقوقی

- موقعیت جغرافیایی در مرکز یک بازار رو به رشد و در حال گسترش

- فضای ایمن برای کارکنان خارجی

- شاخص های بالای آموزش، امنیت اجتماعی و سلامت جمعیت

- نیروی کار با صلاحیت بالا

- وجود قراردادهای بین المللی امضا شده توسط کوبا با مجمع همگرائی آمریکای لاتین (ALADI)، جامعه کشورهای حوزه کارائیب (CARICOM)، اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (ALBA)، بازار مشترک جنوب (MERCOSUR)، اتحادیه اروپا (EU) و سازمان تجارت جهانی (WTO)

- وجود موسسات با کارکنان مجرب.

- سیاست دولت که اولویت آن تحقیق و نوآوری و فناوری است

 در فهرست پروژهای قابل سرمایه گذاری خارجی کوبا در سال 2023 برای دومین بار بخش تولید مواد غذایی بیشترین پروژه‌ها را با تعداد ۱۹۶ مورد به خود اختصاص داده است. فهرست این فرصت ها همچنین شامل پروژه‌های دیگر در بخش های انرژی (۱۲۸ پروژه)، گردشگری (۱۱۹ پروژه)، صنعت (۹۸ پروژه)، معدن (۴۹ پروژه)، ساختمان (۲۱ پروژه)، حمل و نقل و لجستیک (۱۹ پروژه)، صنایع کشاورزی و صنایع وابسته (۱۸ پروژه)، گردشگری سلامت (۹ پروژه)، دارو و صنایع بیوتکنولوژی و زیست فناوری (۸ پروژه)، تجارت مقرون به صرفه (۸ پروژه)، ارتباطات و فناوری اطلاعات (۸ پروژه)، فرهنگی (۷ پروژه)، خدمات حرفه ای (۷ پروژه)، بانکی و مالی (۴ پروژه)، تولید آب و شبکه‌های آبرسانی (۴ پروژه) و املاک و مستغلات (۲ پروژه) است. کوبایی‌های مقیم خارج از کشور (دارای شخصیت حقوقی) نیز می‌توانند به مانند اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی در این پروژه‌ها سرمایه گذاری کنند.

با به ‌روزرسانی چارچوب های قانونی مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی توسط دولت کوبا ، جاذبه‌ها و یک رژیم‌مالیاتی ویژه براساس آن تعریف شده که ازجمله هشت سال معافیت مالیاتی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید و 10 سال معافیت مالیاتی برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری مستقر در منطقه ویژه توسعه اقتصادی ماریل در حومه غرب ‌هاوانا می‌باشد. این پروژه‌ها در ۵ محور استراتژیک دسته‌بندی می‌شوند که می‌توان برحسب علاقه از میان آنها انتخاب نمود. محورهای استرتژیک عبارتند از:

- تاثیر زیست محیطی بالا

- تغییر شکل در فرآیند تولید به منظور اتصال به بازارهای بین المللی

- پروژه‌های زیرساختی

- پتانسیل انسانی، علمی، تکنولوژی و خلاقیت

- منابع طبیعی و محیط زیست

 

از نظر پراکندگی و توزیع استانی پروژه‌ها نیز استان‌هاوانا با ۱۱۴ عدد بیشترین تعداد پروژه را در کشور به خود اختصاص داده است که ۵۳ پروژه آن مربوط به منطقه توسعه ویژه ماریل می‌باشد. استان‌های دیگر به ترتیب آرتمیسا (۸۴ پروژه)، هولگین (۵۱ پروژه)، ماتانزاس (۳۸ پروژه)، کاماگویی (۳۷ پروژه)، سینفوئگوس (۳۰ پروژه)، سانتیاگو د کوبا (۳۰ پروژه)، سانکتی اسپیریتوس (۲۸ پروژه)، ویاکلارا (۲۷ پروژه)، گرانما (۲۷ پروژه)، پینار دل ریو (۲۴ پروژه)، لاس توناس (۲۱ پروژه)، مایابکه (۱۸ پروژه)، سیگو د آویلا (۱۸ پروژه)، گوانتانامو (۱۶ پروژه) و ایسلا دلا خونتنود (۴ پروژه) را به خود اختصاص می دهند.  

علاقمندان به کسب اطلاعات دقیق تر و اخذ مشخصات فنی پروژه‌ها و نیز دسترسی به فهرست فرصت های قابل سرمایه گذاری خارجی در کوبا در سال 2023 میلادی می‌توانند به لینک زیر مراجعه نمایند:

https://inviertaencuba.mincex.gob.cu/en/search/

همچنین جهت آشنایی با سیاست های کلی سرمایه گذاری در کوبا به آدرس زیر مراجعه نمایید:

https://inviertaencuba.mincex.gob.cu/en/general-principles-foreign-investment-policy/

در زمینه سرمایه گذاری در منطقه ویژه توسعه ماریل نیز می‌توان به تارنمای زیر مراجعه نمود:

https://www.zedmariel.com/en

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما