معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۳

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان-باکو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته دوم آذرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

همکاری الجزایر و آذربایجان در حوزه انرژی(خبرگزاری آپا 8 آذر)

پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان در چارچوب سفر خود به جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر با محمد ارکاب وزیر انرژی و معدن این کشور دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار همکاری‌های آذربایجان و الجزایر در قالب «اوپک پلاس» به منظور ایجاد تعادل در بازار جهانی نفت مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در مورد فعالیت ها و پروژه‌های برنامه ریزی شده دو کشور در زمینه نفت و گاز و همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر و انتقال انرژی تبادل نظر شد. سپس به منظور توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه نفت و گاز، یادداشت تفاهم همکاری در حوزه نفت و گاز بین دولت جمهوری آذربایجان و دولت جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر به امضا رسید.

 

دیدار وزیر حمل و نقل آذربایجان و کمیسر گسترش اتحادیه اروپا(خبرگزاری آپا 9 آذر)

رشاد نبی اف، وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل آذربایجان با الیور ورهلی، کمیسر همسایگی و گسترش اتحادیه اروپا دیدار کرد. به گفته کمیسر اتحادیه اروپا، این اتحادیه از طریق EIP به آذربایجان کمک می‌کند تا پروژه‌های حمل و نقل و اتصال دیجیتال را توسعه دهد که اروپا و همسایگانش را به هم نزدیکتر می‌کند. این پروژه‌های استراتژیک مهم باعث افزایش رشد و اشتغال در سراسر قاره اروپا و فراتر از آن خواهند شد."

 

برگزای نشست کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی آذربایجان و ترکمنستان(خبرگزاری آپا 9 آذر)

ششمین نشست کمیسیون مشترک بین دولتی همکاری‌های اقتصادی و بشردوستانه آذربایجان و ترکمنستان برگزار شد. میکائیل جباروف وزیر اقتصاد آذربایجان و رئیس مشترک کمیسیون تاکید کرد که روابط برادرانه آذربایجان و ترکمنستان با موفقیت توسعه یافت و کشور ما به گسترش مشارکت با ترکمنستان اهمیت می دهد. وی تاکید کرد: افزایش قابل توجهی در تجارت مشاهده شد که یکی از زمینه‌های اصلی همکاری است. به این ترتیب حجم مبادلات تجاری در ژانویه تا اکتبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 6.5 برابر شده است.

مذاکرات آذربایجان و پاکستان برای معافیت های گمرکی(خبرگزاری ترند 9 آذر)

خرم جاوید بهاتی، رئیس اتاق همکاری اقتصادی پاکستان و آذربایجان (پاکازچام) در نشست میزگردی با موضوع "بازارهای خارجی و دسترسی به آنها" در "تجارت و صادرات" گفت که آذربایجان و پاکستان در حال مذاکره برای معافیت برخی از کالاها از عوارض گمرکی هستند.

 

احتمال معافیت گمرکی برخی مواد اولیه وارداتی به آذربایجان(خبرگزاری ترند 9 آذر)

تاریل آلوردیف، رئیس بخش پرداخت‌های گمرکی کمیته دولتی گمرک آذربایجان گفت: انتظار می‌رود واردات برخی از انواع مواد اولیه مورد استفاده در تولید در آینده نزدیک از حقوق گمرکی معاف شود.

 

افزایش مبادلات تجاری چین و آذربایجان(خبرگزاری ترند 9 آذر)

ما چی رایزن اقتصادی و تجاری سفارت چین گفت: گردش تجاری بین جمهوری آذربایجان و چین از ژانویه تا اکتبر 2022 افزایش یافته است. به گفته چی، این رقم بالغ بر 240 میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است. وی توضیح داد که عمده محصولات [در گردش تجاری] نفت خام و محصولات شیمیایی است. وی خاطرنشان کرد که با توجه به بازار مصرف بزرگ چین، آذربایجان پتانسیل بالایی برای صادرات محصولات گوشتی به چین دارد.

روسیه مقصد اول صادرات غیر نفتی آذربایجان(خبرگزاری آذرتاج 9 آذر)

بر اساس گزارش مرکز تحلیل اصلاحات و ارتباطات اقتصادی، روسیه بزرگترین مقصد صادراتی محصولات غیرنفتی آذربایجان در اکتبر سال جاری بوده است. در اکتبر سال 2022، حجم صادرات غیرنفتی با روسیه 84.8 میلیون دلار و با ترکیه 70.9 میلیون دلار و با گرجستان 19.8 میلیون دلار بوده است. آذربایجان در ژانویه تا اکتبر 687 میلیون دلار به روسیه، 582.5 میلیون دلار به ترکیه، 164.4 میلیون دلار به گرجستان، 152.6 میلیون دلار به سوئیس و 75 میلیون دلار به قزاقستان صادر کرده است.

 

تمایل ویتنام به واردات نفت از آذربایجان(خبرگزاری ترند 10 آذر)

نگویان ژوان فوک، رئیس جمهور ویتنام در دیدار با شوقی مهدی زاده، سفیر جدید آذربایجان در این کشور گفت ویتنام به واردات نفت خام از آذربایجان علاقه مند است.

 

انتقال نفت حوزه خزر از طریق خط لوله باکو تفلیس جیهان(خبرگزاری ترند 10 آذر)

شرکت بی پی در آذربایجان اعلام کرد: خط لوله باکو-تفلیس-جیهان (BTC) برای انتقال سایر نفت های منطقه خزر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

همکاری پاکستان و آذربایجان در حوزه بانکی(خبرگزاری آپا 10 آذر)

خرم جواد بهاتی، رئیس اتاق همکاری اقتصادی پاکستان و آذربایجان (پاکازچام) به خبرنگاران گفت: مذاکرات بین جمهوری آذربایجان و پاکستان در زمینه بانکداری در حال انجام است. وی گفت: من معتقدم که معاملات بین بانک های مرکزی آذربایجان و پاکستان آسان تر خواهد شد.

 

برگزاری مجمع تجاری آذربایجان و پاکستان(خبرگزاری آپا 10 آذر)

مجمع تجاری آذربایجان و پاکستان به طور مشترک توسط آژانس توسعه صادرات و سرمایه گذاری - AZPROMO و Global Business Aliance برگزار شد. در کنار مقامات دو کشور، بیش از 60 کارآفرین در زمینه‌های صنعت، غذا، داروسازی، گردشگری و نساجی در این رویداد شرکت کردند.

 

تهیه لیست کالاهای استراتژیک از سوی آذربایجان(خبرگزاری ترند 10 آذر)

هدایت عظیم اف، معاون رئیس آژانس ذخایر دولتی در نشست مشترک کمیته سیاست اقتصادی، صنایع و کارآفرینی پارلمان و کمیته سیاست ارضی، گفت آذربایجان در حال تهیه فهرست کالاهای استراتژیک است. وی خاطرنشان کرد: این فهرست شامل ذخایر غذایی، دارو، ذخایر انرژی، فرآورده‌های نفتی و سایر محصولات است.

 

افزایش صادرات غیرنفتی آذربایجان تا سال 2025(خبرگزاری ترند 10 آذر)

یوسف عبدالله اف، سرپرست آژانس توسعه صادرات و سرمایه گذاری (AZPROMO) گفت: قرار است صادرات غیرنفتی آذربایجان تا سال 2025 به 5 میلیارد دلار افزایش یابد.

 

افزایش ذخایر ارزی بانک مرکزی آذربایجان(خبرگزاری ریپورت 10 آذر)

ذخایر ارزی بانک مرکزی آذربایجان امروز به 7 میلیارد و 969.2 میلیون دلار رسید. این میزان 2.1 درصد بیشتر از اول نوامبر است.

ذخایر ارزی بانک مرکزی نسبت به ابتدای سال 12.6 درصد و در یک سال گذشته 13.5 درصد افزایش داشته است.

 

افزایش حجم ترانزیت کالا از آذربایجان(خبرگزاری آپا 11 آذر)

رحمان همتوف معاون توسعه دیجیتال و حمل و نقل در مراسم افتتاحیه پروژه "پشتیبانی از اجرای مفهوم بندر سبز بندر باکو و تقویت قابلیت های عملیاتی"گفت: ژئوپلیتیک کنونی اهمیت استراتژیک آذربایجان را در حمل و نقل بین المللی افزایش داده و منجر به رشد حمل و نقل ترانزیتی شده است. به گفته وی، طی ده ماهه امسال حجم کالاهای ترانزیت شده از آذربایجان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 75 درصد افزایش داشته است.

 

سرمایه گذاری و فعالیت شرکت های اروپایی در آذربایجان(خبرگزاری ریپورت 11 آذر)

در 10 سال گذشته، اتحادیه اروپا بیش از 20 میلیارد دلار آمریکا در آذربایجان سرمایه گذاری کرده است. این مطلب را صاحب ممداف معاون وزیر اقتصاد آذربایجان در مراسم افتتاحیه پروژه «حمایت از اجرای مفهوم بندر سبز بندر باکو و تقویت توان عملیاتی» بیان کرد. به گفته وی، آذربایجان شریک مهم اتحادیه اروپا و یکی از بازارهای جذاب برای سرمایه گذاران اروپایی است. در حال حاضر بیش از 700 شرکت اروپایی در این کشور فعالیت می‌کنند.

 

سرمایه گذاری و تجارت متقابل آذربایجان و ترکیه(خبرگزاری ریپورت 11 آذر)

آذربایجان تاکنون 19.5 میلیارد دلار در اقتصاد ترکیه و ترکیه 12 میلیارد دلار در اقتصاد آذربایجان سرمایه گذاری کرده اند. اورخان ممدوف، رئیس هیئت مدیره آژانس توسعه تجارت کوچک و متوسط وابسته به وزارت اقتصاد این مطلب را در "اجلاس سران بخش مالی ترکیه" که در باکو برگزار شد، گفت. به گفته وی در حال حاضر حدود 2000 شرکت آذربایجانی در ترکیه و بیش از 4100 شرکت ترک در آذربایجان فعالیت می‌کنند. در حالی که ارزش سالانه گردش تجاری دو کشور در سال 2016 2.3 میلیارد دلار آمریکا بود، در سال 2021 دو برابر و حدود 5 میلیارد دلار آمریکا بود. برای ژانویه تا سپتامبر 2022، این رقم 4.2 میلیارد دلار آمریکا است.

همکاری‌های تجاری و اقتصادی روسیه و آذربایجان(خبرگزاری ترند 14 آذر)

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: آذربایجان و روسیه انتظار دارند که حجم معاملات در سال جاری بی سابقه باشد. روسیه یکی از شرکای تجاری پیشرو آذربایجان است. در سال جاری بیستمین نشست کمیسیون بین دولتی همکاری‌های اقتصادی برگزار شد. در 10 ماه سال جاری، حجم مبادلات تجاری به طرز چشمگیری افزایش یافته و از مرز 3 میلیارد دلار عبور کرده است. پیش بینی می‌کنیم سال 2022 به رکورد 4 میلیارد دلار برسد. اجرای تعدادی پروژه بزرگ در دستور کار است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما