معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۹

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته سوم آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کوبا و فرانسه برای اتصال کابل زیردریایی توافق کردند

کوبا و شرکت فرانسوی Orange S.A بر سر اتصال کابل زیردریایی که به پوشش تقاضای فعلی کوبا برای اینترنت و پهنای باند مورد نیاز کمک می‌کند، توافق کردند. سند امضا شده بین این شرکت اروپایی و شرکت مخابرات کوبا (ETECSA) نشان می دهد که این اتصال یک سیستم کابلی زیردریایی است که توسط شرکت Orange و از طریق شرکت تابعه آن Orange Marine جزیره مارتینیک در دریای کارائیب را به استان مرکزی سینفوئگوس (Cienfuegos) در کوبا متصل می‌کند. سازه فیزیکی این اتصال تا سال 2023 آماده می‌شود و مسیر جدیدی را برای خدمات بین‌المللی به کوبا ارائه می‌کند و از نظر جغرافیایی اتصال فعلی را متنوع می‌کند. این پروژه در حال حاضر در حال انجام است و تمامی مجوزهای استقرار آن را دریافت کرده است. پس از اجرایی شدن، شرکت های درگیر اطلاعات بیشتری را ارائه خواهند کرد.

بانک مرکزی کوبا حاشیه تجاری برای تراکنش های حساب بانکی به ارز خارجی را حذف می‌کند

طبق مقررات شماره  ۲۷/۲۰۲۲ کمیته سیاست پولی، بانک مرکزی کوبا (BCC) در عملیات سپرده گذاری و برداشت نقدی از حساب های ارزی اشخاص حقیقی، حاشیه تجاری (سود اختلاف بین بهای تمام شده و بهای فروش) را اعمال نمی‌کند. این توافقنامه برای تراکنش های نقدی، چه ورودی و چه خروجی در حساب های بانکی به ارزهای خارجی ساکنان جزیره معتبر است. به گزارش رسانه‌های مذکور، موافقتنامه شماره 27 کمیته سیاست پولی BCC، سود پولی صفر درصدی را برای بانک های تجاری برای ارائه خدمات ایجاد می‌کند که هزینه عملیات را برای مردم کاهش می دهد.

آنها همچنین توضیح می دهند که برای سپرده گذاری در کارت به دلار آمریکا، با پشتوانه ارزهای قابل تبدیل آزاد (MLC)، مقدار ارزی که در اختیار دارید باید در نرخ فعلی مبادله خرید بدون حاشیه تجاری ضرب شود. به همین ترتیب، عملیات بدون حاشیه تجاری یورو به صورت نقدی با نرخ مبادله 125.97600 CUP و با حاشیه تجاری 123.45648 CUP اعمال می‌شود. سود حاصله که قبلا برای بانک در نظر گرفته می‌شد حالا برای مشتری و به میزان 2.51952 CUP اعمال می‌گردد. علاوه بر این اگر به عنوان مثال 10 یورو در 125.97600 CUP ضرب شود - نرخ مبادله این ارز - تقسیم بر 120 CUP- نرخ تبدیل USD; مبلغی که باید روی کارت واریز شود 10.50 دلار است که با نرخ ارز قبلی 10.29 دلار واریز می‌گردید. این محاسبه برای سپرده‌های ارزهای قابل تبدیل آزاد (MLC) در کشور، که شامل دلار استرالیا، دلار کانادا، فرانک سوئیس، یورو، پوند استرلینگ، ین ژاپن، پزو مکزیک، کرون دانمارک، کرون نروژ و کرون سوئد می‌شود، نیز اعمال می‌شود.

با این حال محدودیت برای واریز دلار به صورت نقدی در حساب های بانکی به قوت خود باقی است و برداشت پول با توجه به در دسترس بودن ارزهای موجود انجام می‌شود.

فرودگاه وارادرو کوبا از افزایش پروازها خبر می دهد

فرودگاه بین‌المللی خوان گوالبرتو گومز، واقع در استان ماتانزاس کوبا، بیش از 1700 پرواز را در مقایسه با مدت مشابه سال 2021 نشان می‌دهد که شاهدی بر افزایش گردشگری در این کشور است. به گفته لیوبا کوینترو،  رئیس بخش عملیات واحد تجاری پایه (UEB) مستقر در مقصد توریستی وارادرو، تا به امروز این فرودگاه 2623 پرواز داشته است که 1797 پرواز بیشتر از 826 پرواز در سال 2021 است. وی افزود: تعداد بازدیدکنندگان نیز افزایش قابل توجهی داشته است زیرا از 296000 نفر در دسامبر سال گذشته، امروز 648476 مسافر داریم که درصد بالایی از آنها از کانادا از طریق خطوط هوایی سان‌وینگ (Sunwing) وارد می‌شوند. کوینترو توضیح داد که با توجه به افزایش زیاد گردشگران از طریق فرودگاه بین‌المللی خوان گوالبرتو گومز در طول فصل گردشگری بالا در کوبا، بین ماه‌های نوامبر و آوریل، انتظار می‌رود که امکان گزارش رکوردهای حتی بالاتر به نفع اقتصاد ملی فراهم شود.

بر اساس گزارش ONEI، کوبا از افزایش ورود گردشگران خبر می دهد

دفتر ملی آمار و اطلاعات کوبا (ONEI) گزارش داد که ورود گردشگران به کوبا افزایش یافته است. این امر تلاش مقامات برای تقویت گردشگری را موجه می‌کند. این گزارش اشاره می‌کند که تا اکتبر، یک میلیون و 729 هزار و 98 بازدیدکننده خارجی وارد کوبا شده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال 2021، 540.4 درصد را شامل می‌شود. این رقم معادل 1409105 مسافر بیشتر است. این گزارش حاکی از آن است که تا ماه اکتبر از یک میلیون و 198 هزار و 402 بازدیدکننده بین المللی استقبال شده است که نشان دهنده 587.6 درصد یا 994 هزار و 455 مسافر بین المللی بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. ONEI افزود که منابع اصلی ارسال توریسم به کوبا کشور کانادا، جامعه کوبا در خارج از کشور، ایالات متحده، اسپانیا، آلمان، روسیه، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، مکزیک و غیره هستند. کانادا 359034 بازدیدکننده داشته است و همراه با جامعه کوبا در خارج از کشور با میزان 266264 نفر مقام های اول و دوم این فهرست را دارند.

CIMEX فعالیت شرکت های چندملیتی خارجی از سال 2023 در کوبا را رد می‌کند

شرکت دولتی وادات و صادرات کوبا موسوم به سیمکس (CIMEX) فعالیت شرکت‌های چندملیتی مانند والمارت (Walmart)، کرفور (Carrefour) یا الکورنه اینگلس (El Corte Inglés) را جهت فعالیت تجاری از سال آینده در کوبا تکذیب کرد. این شرکت که یکی از زیرمجموعه‌های گروه بازرگانی گائسا (GAESA) است، در شبکه‌های اجتماعی بیانیه‌ای از فروشگاه‌های زنجیره‌ای پان آمریکایی منتشر کرد و هشدار داد که همه چیز دروغ است. این بیانیه خاطرنشان می‌کند که فروشگاه‌های زنجیره‌ای پان‌آمریکن پیامی را که در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر فعالیت خرده فروشی شرکت های خارجی در واحدهای فین دسیگلو (Fin de Siglo) و سوپرمارکت فوکسا (Supermarket Focsa) از ابتدای ژانویه در هاوانا منتشر شده است را تکذیب می‌کند. شرکت سیمکس عنوان کرد که ما از مشتریان خود می خواهیم که خبرها را تنها از طریق کانال های ارتباطی رسمی ما پیگیری کنند. طبق شایعات این خبر توسط آژانس خبری اسپانیا (EFE) منتشر شده است که پیگیری‌ها نشان می دهد این مطالب نادرست بوده و منبعی در این زمینه وجود ندارد.

دیاز کانل از تقویت نوآوری در شرکت های کوبایی حمایت می‌کند

رئیس جمهور میگل دیاز کانل در دیدار با نمایندگان سیستم تجاری که در کاخ انقلاب در هاوانا برگزار شد، تأکید کرد که ترویج نوآوری در شرکت های کوبا برای دستیابی به توسعه اساسی است و این امر در راستای رفاهی است که امروز کشور به آن نیاز دارد.

این نشست که به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، با محوریت تاثیر علم، فناوری و پژوهش بر نظام کسب و کار کشور بود. دیاز کانل معتقد است که «تنها با نوآوری می‌توانیم بر ناملایمات غلبه کنیم» زیرا منجر به دستیابی به نتایج بهتر در هر یک از اهدافی می‌شود که کوبا در تعقیب شکوفایی خود تعیین می‌کند. وی همچنین گفت که بنگاه دولتی سوسیالیستی می‌تواند قوی تر باشد و خود را از بقیه فعالان اقتصادی متمایز کند تا جایی که بتواند از تحقیقات علمی استفاده و آن را به نوآوری تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه علم و نوآوری، تحول دیجیتال و ارتباطات اجتماعی از ارکان مدیریت دولتی است، گفت: معتقد است که اگر علم و نوآوری به کار گرفته نشود، توسعه محلات - که دولت به دنبال ارتقای آن است - محقق نخواهد شد. وی همچنین با اشاره به مفهوم «مقاومت خلاقانه» خاطرنشان کرد: این مفهوم به معنای مقاومت، پیشرفت، رشد و توسعه است زیرا برای ما رشد اقتصادی بدون توسعه اجتماعی معنا ندارد، خودمان را با تلاس و استعداد خودمان توسعه دهیم و این به معنای نوآوری است. دیاز کانل از تمامی‌کادرهای تجاری، دولتی و حزبی خواست تا در ترویج علم و نوآوری پرچمدار باشند.

در این نشست همچنین نخست وزیر، مانوئل ماررو، معاون رئیس جمهور، سالوادور والدس مسا، و معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد و برنامه ریزی، آلخاندرو خیل فرناندز و دیگر مقامات حضور داشتند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما