معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۸

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته سوم آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 

عدم گشایش ال سی برای واردات گندم از روسیه

بانک‌های پاکستانی از گشایش اعتبار اسنادی (LC) برای واردات گندم از روسیه خودداری کرده‌اند، زیرا نگران اقدامات ایالات متحده هستند. دو بانک پاکستانی قبلاً به دلیل نقض مقررات در ایالات متحده مجازات شده اند. اگرچه واشنگتن هیچ تحریمی‌بر تجارت پاکستان با روسیه اعمال نکرده است، اما بانک‌ها از باز کردن اوراق مشارکت برای تجارت با مسکو محتاطانه عمل می  کنند. اکنون به گفته منابع، گزینه دیگری برای آوردن محموله‌های گندم از روسیه در حال بررسی است. پاکستان به منابع کالای اصلی نیاز دارد زیرا سیل های عظیم اخیر به محصولات این کشور آسیب رسانده است.

چند روز پیش هیئتی برای مذاکره در مورد واردات نفت از روسیه بازدید کرد که بعداً ادعا کرد مسکو با عرضه نفت با نرخ های تخفیف موافقت کرده است. با این حال، تردید بانک ها در واردات گندم، پرسش هایی را در مورد چشم انداز تجارت نفت نیز ایجاد کرده است.

 یک پالایشگاه پاکستانی نیز در گذشته تلاش هایی را برای خرید نفت از روسیه انجام داده است. با این حال، به دلیل تنش بین ایالات متحده و روسیه، این طرح نتوانست محقق شود، زیرا بانک های پاکستانی در آن مورد نیز LC  باز نکردند.

https://tribune.com.pk/story/2389828/banks-reluctant-to-open-wheat-lcs

توقف کالاها در بندر کراچی به علت عدم گشایش ال سی

دولت خود را در وضعیت متناقضی می‌بیند که در آن باید تصمیم بگیرد که آیا از اختلال در عرضه مواد غذایی جلوگیری کند یا ذخایر ارزی را حفظ کند، زیرا صدها کانتینر در بندر به دلیل محدودیت در صدور اعتبار اسنادی (LCs) گیر افتاده‌اند. در بندر کراچی، 250  کانتینر پیاز به ارزش تقریبی 2.107 میلیون دلار، 63  کانتینر زنجبیل به ارزش 816.480 دلار و 104  کانتینر سیر به ارزش 2.533 میلیون دلار متوقف شده اند. حدود 0.6 میلیون تن سویا نیز به دلیل در دسترس نبودن LC در بندر متوقف شده است.

https://tribune.com.pk/story/2389829/vegetable-containers-stuck-at-port

انجمن جهانی خطوط هوایی یاتا اعلام کرد که پاکستان حدود 225 میلیون دلار از  پول  خطوط هوایی را مسدود کرده است .

 پاکستان در ماه آوریل همراه با سریلانکا به یک کشور « منابع مسدود شده» تبدیل شد. این دو کشور در سال 2021 در فهرست "کشورهای تحت نظارت یاتا قرار گرفتند. منابع مسدود شده خطوط هوایی توسط دولتها در 6 ماهه گذشته با افزایش 25 درصدی به 394 میلیون دلار رسیده است.  انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA)، که نماینده حدود 300 شرکت هواپیمایی است،  این خبر را اعلام کرد. بیش از 27 کشور  وجوه خود را به خطوط هوایی پرداخت نمی‌کنند.  نیجریه با 551 میلیون دلار وجوه بلوکه شده در صدر قرار دارد و پس از آن پاکستان (225 میلیون دلار)، بنگلادش (208 میلیون دلار)، لبنان (144 میلیون دلار) و الجزایر با 140 میلیون دلار قرار دارند.

 یاتا از دولت‌ها می‌خواهد «همه موانعی را که بر سر راه شرکت‌های هواپیمایی برای بازگرداندن درآمدهای خود از فروش بلیت و سایر فعالیت‌ها، مطابق با توافق‌نامه‌های بین‌المللی و تعهدات معاهده به کشورشان وجود دارد، از بین ببرند.

 ویلی والش، مدیرکل یاتا، گفت: «ممکن است جلوگیری از بازگرداندن وجوه خطوط هوایی به کشور راه آسانی برای تأمین خزانه‌های مستهلک شده باشد، اما در نهایت اقتصاد محلی هزینه بالایی را پرداخت خواهد کرد.» یاتا در به روز رسانی اطلاعات منتشر شده در ماه سپتامبر اعلام کرد که وجوه بلوکه شده صنعت در شش ماه گذشته 27 درصد افزایش یافته و به 1.851 میلیارد دلار رسیده است. انجمن در آن زمان گفت: "کل مقدار مسدود شده بیشتر است که عمدتاً ناشی از دو عامل است: افزایش فروش در بیشتر بازارها و وخامت اوضاع در نیجریه، پاکستان، مصر، روسیه و اوکراین و دو کشور جدید".

https://www.dawn.com/news/1725417/with-225m-in-blocked-airline-funds-pakistan-among-top-three-on-iatas-list

 کاهش مجدد ذخایر ارزی پاکستان

بانک مرکزی پاکستان اعلام کرد ذخایر ارزی بانک دولتی پاکستان (SBP) طی هفته منتهی به دوم دسامبر به 784 میلیون دلار کاهش یافت و به پایین‌ترین حد در چهار سال اخیر یعنی 6.72 میلیارد دلار رسید.طبق داده‌های بانک مرکزی، ذخایر SBP آخرین بار در هفته منتهی به 18 ژانویه 2019، زمانی که حدود 6.64 میلیارد دلار بود، کمتر از این سطح ثبت شد.ذخایر خالص خارجی که توسط بانک های تجاری نگهداری می‌شود اکنون به 5.867 میلیارد دلار می رسد، به این معنی که کل ذخایر خارجی نقدینگی کشور اکنون 12.58 میلیارد دلار است.

رد خطر نکول توسط شهباز شریف

شهباز شریف، نخست وزیر، در رد شایعاتی مبنی بر نکول پاکستان گفت "کسانی که می خواهند پاکستان را به سریلانکا تبدیل کنند، مثل همیشه ناامید خواهند شد" نخست‌وزیر شهباز این سخنان را در حالی که ریاست جلسه تیم اقتصادی دولت را بر عهده داشت، بیان کرد و قول داد  اقتصادی را که به گفته وی توسط دولت قبلی ویران شده است، نجات دهد.

پیش از این، مفتاح اسماعیل، وزیر سابق دارایی گفته بود که خطر نکول تا زمان از سرگیری برنامه صندوق بین‌المللی پول (IMF) باقی خواهد ماند. مفتاح در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی محلی تاکید کرده بود که اگر برنامه صندوق بین المللی پول بازسازی نشود، سایر نهادهای مالی بین المللی به پاکستان وام نمی دهند که این امر باعث نکول این کشور می‌شود .با این حال، نخست‌وزیر با رد گفت‌وگوها مبنی بر قصور کشور، گفت: انشاءالله پاکستان ورشکست نخواهد شد.

https://tribune.com.pk/story/2391058/pm-shehbaz-dismisses-bankruptcy-talk

وام 100 میلیون دلاری بانک انکشاف آسیایی

بانک انکشاف آسیایی (ADB) وام 100 میلیون دلاری را برای کمک به بهبود آموزش و آموزش فنی و حرفه ای (TVET) در پنجاب تصویب کرده است تا اطمینان حاصل شود که آموزش های مهارتی به تقاضای مشاغل در بخش های اقتصادی اولویت دار کشور پاسخ خواهد داد.

https://tribune.com.pk/story/2390977/adb-approves-100m-for-vocational-training

تلاش برای اعزام نیروی کار بیشتر به خارج

ساجد حسین توری، وزیر فدرال پاکستانی‌های خارج از کشور و توسعه منابع انسانی (OP & HRD) گفت که دولت در حال تلاش برای اختصاص سهمیه‌ای به مروجین اشتغال در خارج از کشور (OEPs) به منظور افزایش صادرات نیروی انسانی با هدف صادرات یک میلیون نفر نیروی انسانی در سال جاری است.

توری خطاب به اتاق بازرگانی و صنعت اسلام آباد (ICCI) گفت که در حال ورود به بازارهای جدید است و از کشورهای زیادی از جمله رومانی، پرتغال و یونان که علاقه مند به واردات نیروی انسانی از پاکستان هستند بازدید کرده است. وی گفت: مالت، لهستان، مجارستان، کره جنوبی، ژاپن، مالزی، تاجیکستان، عربستان سعودی، ایران و عراق نیز به واردات نیروی انسانی پاکستانی علاقه نشان داده اند و تفاهم نامه‌هایی با بسیاری از آنها در حال امضا است.

نهمین بررسی وام صندوق بین المللی

پرز رویز، نماینده مقیم صندوق بین‌المللی پول (IMF) در پاکستان گفت که مذاکرات بین اسلام‌آباد و وام‌دهنده بین‌المللی در مورد نهمین بررسی تسهیلات تمدید شده 7 میلیارد دلاری تاکنون  مفید  و سازنده بوده است.

پاکستان در سال 2019 وارد برنامه 6 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول شد که در اوایل سال جاری به 7 میلیارد دلار افزایش یافت. نهمین بررسی این برنامه در حال حاضر با مذاکرات از راه دور بین مقامات صندوق بین المللی پول و دولت برای آزادسازی 1.18 میلیارد دلار در حال انجام است.

https://www.dawn.com/news/1726309/discussions-on-9th-review-productive-so-far-imf

کاهش تولید صنایع بزرگ

داده‌های به اشتراک گذاشته شده توسط اداره آمار پاکستان (PBS) نشان داد که تولید در مقیاس بزرگ (LSM) در ماه اکتبر 7.75 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت که مربوط  به  بخش نساجی، ماشین آلات و تجهیزات، و خودرو  می‌باشد.

https://www.dawn.com/news/1726488/large-scale-manufacturing-drops-775pc-in-october-led-by-textile-and-automobiles

کاهش 14 درصدی ارسال حواله در ماه نوامبر

حواله‌های ارسال شده توسط پاکستانی‌های خارج از کشور در نوامبر امسال 14 درصد کاهش یافت. جریان ورودی در پنج ماه اول سال مالی جاری (سال مالی 23) 9.6 درصد کاهش یافت.

آخرین داده‌های منتشر شده توسط بانک دولتی نشان داد که حواله‌ها همچنان در حال کاهش بوده و از 2.5 میلیارد دلار در ماه مشابه سال گذشته به 2.1 میلیارد دلار در نوامبر کاهش یافته است. جریان ورودی در مقایسه با 2.215 میلیارد دلار در اکتبر سال جاری 5 درصد کاهش یافت.

https://www.dawn.com/news/1726413/remittances-decline-14pc-in-november

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما