معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۴

اکتشاف ذخایر نفت و گاز اروگوئه

شرکت ملی نفت اروگوئه (آنکاپ) به تازگی سه پیشنهاد از سوی شرکت های بین المللی برای کشف ذخایر نفت و گاز در دریای اروگوئه دریافت کرده است.

شرکت ملی نفت اروگوئه (آنکاپ) به تازگی سه پیشنهاد از سوی شرکت های بین المللی برای یافتن ذخایر نفت و گاز در دریای اروگوئه دریافت کرد. پیشنهادهای دریافتی مربوط به دو بلوک از سه بلوک نفتی می‌شود که دولت اروگوئه قصد واگذاری پروژه‌های اکتشافی در آنها را دارد. سه پیشنهاد مذکور برای بلوک های شماره 4 و 5 هستند و هنوز پیشنهادی برای بلوک شماره 3 دریافت نشده است. پیشهاد شرکت نفتیYPF (آرژانتین) در ارتباط با بلوک های 4 و 5 است. کنسرسیوم متشکل از شرکت های APA Exploration LDC  و  Bg International Limited  (که به ترتیب شرکت های زیرمجموعه هولدینگ آمریکایی  APA Corporation و شل Shell به حساب می آیند) نیز پیشنهاد خود برای بلوک شماره 4 را ارائه داده است. به گفته مسئولان آنکاپ، رقابت هم اکنون بر سر بلوک شماره 4 می‌باشد. هیأتی فنی و تخصصی قرار است پیشنهادات مذکور را با توجه به تعداد امتیازات دریافتی از سوی هر شرکت با احتساب میزان پایبندی به الزامات درخواستی، مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. هیأت مدیره آنکاپ سپس شرکت های برنده را در هر بلوک تعیین و موارد را به دستگاه اجرایی برای انجام روند واگذاری و انعقاد قراردادها ارسال خواهد کرد.

بر اساس فراخوانی که پیشتر آنکاپ اعلام کرده بود، از مجموع 7 بلوکی که اروگوئه قصد دارد در آنها عملیات اکتشافی را داشته باشد، بلوک شماره 6 در ژوئن سال 2022 به هولدینگ APA Corporation و بلوک های شماره 2 و 7 نیز به شرکت شل Shell تعلق گرفت. بلوک شمار 1 نیز در ماه می سال جاری به شرکت انگلیسی Challenger Energy Group واگذار شد. در حال حاضر تنها بلوک شماره 3 برای دریافت پیشنهاد موجود بوده و هنوز هیچ پیشنهادی در ارتباط با آن ارائه نشده است. در جریان روند پیش ارزشیابی شرکت ها، پنج شرکت بین المللی ذیل اعلام آمادگی کرده و مورد تایید قرار گرفتند:

شرکت چینی: China National Offshore Oil Corporation (Cnooc)

شرکت آمریکایی: Occidental Petroleum Corporation (OXY)

شرکت آرژانتینی: YPF

شرکت آمریکایی: Total Energies

شرکت قطری Qatar Energy

 بدنبال فراخوانی که شرکت ملی نفت اروگوئه (آنکاپ) برای دعوت از شرکت های بین المللی- جهت امکان سنجی اکتشاف ذخایر نفت و گاز در سه بلوک آفشور- به عمل آورده بود، در مجموع پنج شرکت مطرح بین المللی اعلام آمادگی نموده اند که از آن جمله می‌توان به شرکت چینی Cnooc (که از سال گذشته به عنوان یکی از سهامداران شبکه پمپ بنزین اکسیون در اروگوئه حضور یافته است)؛ شرکت نفتی اوکسیدنتال آمریکا OXY؛ شرکت قطر انرژی Qatar Energy؛ شرکت نفتی آرژانتین YPF؛ و شرکت فرانسوی توتال انرژی (توتال سابق) اشاره کرد. شرکت توتال پیشتر در سال 2016 طی کنسرسیومی‌با شرکت اکسون موبیل، پروژه ای را برای اکتشاف ذخایر نفتی (تنها در یکی از حوزه‌های آبی) در اروگوئه پیش برد، ولی برغم متحمل شدن هزینه ی 160 میلیون دلاری تحقیقاتش بی نتیجه ماند و اعلام کرد که تنها 14 درصد امکان اکتشاف نفت در آن منطقه وجود دارد. مسئولان شرکت مذکور در عین حال اکتشاف نفت در سایر مناطق را مردود ندانسته اند و هم اکنون درصدد جبران هزینه‌های قبلی شرکت می‌باشند. شایان ذکر است پنج شرکت مذکور تا پایان نوامبر سال جاری فرصت داشتند تا پیشنهادات خود را برای سه بلوک نفتی 3، 4 و 5 ( از مجموع 7 بلوک نفتی) ارائه دهند.

از طرف دیگر شرکت ملی نفت اروگوئه (آنکاپ) در ژوئن 2022، طی تصمیمی‌پس از اخذ پیشنهادات بین المللی، سه بلوک نفتی خود در دریای اروگوئه را به شرکت های نفتی شل (بلوک های شماره 2 و 7) و شرکت آپا APA Corporation (بلوک شماره 6) جهت انجام اکتشاف نفت و گاز واگذار کرده است. شرکت آمریکایی آپا متعهد به حفاری چاهی در مدت چهار سال می‌باشد. میزان موفقیت برای اکتشاف نفت و گاز در این مناطق، 20 درصد اعلام شده است. شرکت شل نیز قرار است برنامه ای تحقیقاتی در دو بلوک مذکور انجام داده و در زمینه تصویربرداری سه بعدی سرمایه گذاری نماید. دو شرکت مذکور در وهله نخست می‌بایست حدود دویست میلیون دلار سرمایه جهت انجام پروژه‌های اکتشافی در اروگوئه اختصاص دهند.

 اما گروه انرژی چلنجر (Challenger Energy Group) یا همان "باهاماس پترولیوم" سابق در سال 2020 پیشنهاد خود را برای فعالیت در بلوک 1 در آبهای (آفشور) اروگوئه به شرکت ملی نفت اروگوئه (آنکاپ) -طی فراخوانی که بدین منظور برگزار گردید- ارائه داده و در ماه می سال 2022 مجوز لازم را دریافت نموده است. منطقه مزبور به محوطه ای بالغ بر 15 هزار کیلومتر مربع در عمق 20 تا 1000 متری آب (در حدود 100 کیلومتری ساحل اروگوئه) واقع شده است. مجوز دریافتی از سوی شرکت انگلیسی به مدت 30 سال بوده و به گفته مسئولان شرکت تخمین زده می‌شود، پتانسیل منطقه برای استخراج نفت بیش از یک میلیارد بشکه باشد. شایان ذکر است، شرکت چلنجر خاطرنشان کرد، منطقه ای که در اروگوئه قصد اکتشاف دارد، مشابه منطقه ای است که اخیراً در سواحل نامیبیا از سوی شرکت های توتال و شل مورد اکتشاف قرار گرفته و سرشار از منابع نفتی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما