معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۶

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان-باکو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته چهارم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سرمایه گذاری ترکیه در بندر باکو(خبرگزاری آپا  23 آبان)

هارون اونچوک، مدیر لجستیک شرکت آلبایراک به خبرنگاران گفت: شرکت «آلبایراک» ترکیه در مرحله مقدماتی 30 میلیون دلار در بندر تجارت دریایی بین‌المللی باکو سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

احداث مرحله دوم بندر باکو(خبرگزاری آپا  23 آبان)

خدایار حسنلی، رئیس بخش برنامه ریزی و توسعه استراتژیک بندر تجارت دریایی بین المللی باکو گفت: با توجه به روندهای ژئوپلیتیکی در جهان، کریدور میانی که از آذربایجان می‌گذرد برای شرق و غرب بسیار مهم است. به گفته وی، با توجه به پتانسیل های موجود در این راستا، مقرر شد مرحله دوم بندر باکو احداث شود.

برنامه ریزی برای افزایش جذب وسایل نقلیه به بندر باکو(خبرگزاری ترند  23 آبان)

خدایار حسنلی رئیس اداره برنامه ریزی و توسعه راهبردی بندر باکو به خبرنگاران گفت: آذربایجان قصد دارد در آینده با همکاری طرف ترکیه ای 60000 وسیله نقلیه چرخدار (TIR) یا 50 درصد کل تعداد را به بندر تجارت دریایی بین المللی باکو (بندر باکو) جذب کند. به گفته حسنلی، تردد خودروهای چرخدار بین کشورهای آسیای میانه و ترکیه حدود 120 هزار تیر است. وی افزود: در حال حاضر تنها حدود 20 تا 25 درصد از این تیرها به سهم آذربایجان اختصاص دارد.

 

افزایش ظرفیت حمل و نقل بندر باکو(خبرگزاری ترند  23 آبان)*

خدایار حسنلی، رئیس اداره برنامه ریزی و توسعه استراتژیک بندر تجارت دریایی بین المللی باکو گفت: پیش بینی می‌شود حجم حمل و نقل از طریق بندر تجارت بین المللی دریای باکو (بندر باکو) تا پایان سال 2022 به بیش از شش میلیون تن برسد. تسریع در گسترش ظرفیت حمل و نقل بندر باکو از ضرورت خاصی برخوردار است. به گفته وی، قرار است فاز دوم ساخت بندر در سال 2023 آغاز شود. فاز دوم افزایش حجم تردد بار به 25 میلیون تن در سال و کانتینرهای 500000 TEU را فراهم می‌کند.

احداث خط اصلی کابل بین آذربایجان و ترکمنستان از دریای خزر(خبرگزاری ریپورت 24 آبان)

فواد الله وردیف، رئیس هیئت مدیره «آذرتلکام» طی سخنانی در کنفرانس «ترکمن تل 2022» که در عشق آباد، پایتخت ترکمنستان برگزار شد، گفت: احداث خط اصلی کابل بین آذربایجان و ترکمنستان بین نقاط جغرافیایی سیاهان و ترکمن باشی از طریق کف دریای خزر، کوتاه ترین و سریع ترین کریدور دیجیتال بین اروپا و آسیای جنوبی را تشکیل می دهد.

 

همکاری آذربایجان و بانک اروپایی بازسازی و توسعه در حوزه برق(خبرگزاری ترند 24 آبان)

وزارت انرژی آذربایجان و بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) در نظر دارند در آینده نزدیک یادداشت تفاهمی درباره حمایت فنی برای توسعه بخش برق آذربایجان امضا کنند.

برگزاری مجمع بین منطقه میان روسیه و آذربایجان(خبرگزاری آپا  24 آبان)

باکو در 17 نوامبر میزبان یازدهمین مجمع بین‌منطقه‌ای آذربایجان و روسیه خواهد بود. علی اسدوف و میخائیل میشوستین نخست وزیران جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه در این مجمع شرکت خواهند کرد. این مجمع میزبان بحث هایی در مورد اقتصاد، حمل و نقل، کشاورزی-صنعت، روابط بشردوستانه، همکاری در کارآفرینی کوچک و متوسط، سرمایه گذاری متقابل و آموزش خواهد بود.

همکاری بانک EBRD و آذربایجان در حوزه برق(خبرگزاری آپا  24 آبان)

سمیر ولی اف معاون وزیر انرژی آذربایجان با هیئتی به سرپرستی کاتارینا بیورلین‌هانسن، مدیر منطقه ای EBRD برای قفقاز دیدار کرد. در مورد تفاهم نامه حمایت فنی برای توسعه بخش برق آذربایجان که قرار است بین وزارت انرژی آذربایجان و EBRD به امضا برسد، تبادل نظر صورت گرفت و توافق بر سر امضای سند در آینده نزدیک حاصل شد.

تورم15.6 درصدی ماه اکتبر در آذربایجان(خبرگزاری آپا 25 آبان)

طالح کاظیموف، رئیس بانک مرکزی آذربایجان در سخنرانی خود درباره پیش نویس بودجه دولتی سال 2023 گفت: تورم سالانه در ماه اکتبر 15.6 درصد بوده است. در 10 ماه سال جاری ذخایر استراتژیک ارز خارجی با 6 درصد افزایش به بیش از 55 میلیارد دلار رسید. رئیس بانک مرکزی گفت: ذخایر ارزی بانک مرکزی با 10.3 درصد افزایش به 7.8 میلیارد دلار رسید.

رشد انتقال گاز از خطوط لوله آذربایجان(خبرگزاری آپا 25 آبان)

کمیته دولتی آمار اعلام کرد که در ژانویه تا اکتبر سال جاری، 31 هزار و 707 میلیون متر مکعب گاز از طریق خطوط لوله اصلی گاز در آذربایجان صادر شده است که در مقایسه با سالانه 11.5 درصد بیشتر است. 53.8 درصد از انتقال گاز توسط خط لوله باکو-تفلیس-ارزروم قفقاز جنوبی انجام شده است. از طریق این خط لوله، گاز تولیدی در میدان «شاه دنیز» صادر می‌شود. بنابراین، در طول دوره گزارش، 17069 میلیون مترمکعب گاز از طریق این خط لوله انتقال یافته است (18.8 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال 2021).

4 میلیارد دلار، میزان وام پرداختی بانک توسعه آسیایی به آذربایجان(خبرگزاری آپا 25 آبان)

سانان شعبانوف، مدیر ارشد سرمایه گذاری در بانک توسعه آسیایی (ADB) در سخنرانی خود در سومین مجمع مالی و سرمایه گذاری در باکو گفت: میزان وام هایی که بانک توسعه آسیایی به آذربایجان تاکنون داده و پرداخت شده است 4 میلیارد دلار است.

 

همکاری قزاقستان و آذربایجان در حوزه حمل و نقل، فیبر نوری و نفت(خبرگزاری آپا 25 آبان)

سرجان عبدالکریموف سفیر قزاقستان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: در جریان سفر قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور آذربایجان به قزاقستان بیش از 20 سند به همراه این بیانیه بین دو کشور امضا شد. موضوعات افزایش حجم انتقال کریدور ترانس خزر، کابل کشی فیبر نوری در امتداد کف دریای خزر (جاده ابریشم دیجیتال) و تنوع بخشیدن به صادرات نفت قزاقستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

افزایش مبادلات تجاری خارجی آذربایجان(خبرگزاری ریپورت 25 آبان)

جمهوری آذربایجان در ژانویه تا اکتبر سال جاری مبادلات تجاری با کشورهای خارجی به ارزش 46 میلیارد و 299 میلیون دلار انجام داده است. این نسبت به مدت مشابه سال قبل 76.8 درصد بیشتر است. 34 میلیارد و 711 میلیون دلار از حجم معاملات 10 ماهه تجارت خارجی به صادرات و 11 میلیارد و 588 میلیون دلار به واردات اختصاص داشته است. در یک سال گذشته صادرات 2.1 برابر و واردات 24.15 درصد افزایش یافته است. در نتیجه تراز مثبت 23 میلیارد و 124 میلیون دلاری در تجارت خارجی ایجاد شد. این 3.1 برابر بیشتر از سال گذشته است.

همکاری  نفتی آذربایجان و ازبکستان(خبرگزاری ترند 26 آبان)

به گزارش ترند گروهی از متخصصان بخش منابع انسانی شرکت ازبک نفت گاز ازبکستان از شرکت نفت دولتی سوکار آذربایجان بازدید کردند. این بازدید کاری بر اساس نقشه راه مورخ 5 ژوئیه 2022 که به منظور گسترش همکاری در بخش نفت و گاز بین شرکت ازبک نفت گاز و سوکار تهیه شده است، انجام شد.

افزایش تولید ناخالص داخلی آذربایجان(خبرگزاری ترند  26 آبان)

تولید ناخالص داخلی آذربایجان از ژانویه تا اکتبر 2022 به طور واقعی 5.2 درصد و ارزش افزوده در بخش غیر نفتی و گازی 9.7 درصد افزایش یافته است.

ایتالیا رتبه اول صادرات نفت آذربایجان(خبرگزاری آپا  26 آبان)

با استناد به گزارش کمیته گمرکات دولتی آذربایجان در ژانویه تا اکتبر سال جاری 836289286 تن نفت به ارزش 6263888.2 هزار دلار به ایتالیا صادر کرده است. از این رو، ایتالیا رتبه اول صادرات نفت آذربایجان را به خود اختصاص داده است. بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی در رتبه دوم قرار گرفته است.

افزایش حمل و نقل ریلی در آذربایجان(خبرگزاری آپا  26 آبان)

کمیته دولتی آمار آذربایجان اعلام کرد که در ژانویه تا اکتبر سال جاری، 15.3 میلیون تن بار و 3967.3 هزار مسافر از طریق حمل و نقل ریلی در آذربایجان جابجا شده است. در مقایسه با مدت مشابه سال 2021، 24.8 درصد در حمل و نقل بار و 89 درصد افزایش در حمل و نقل مسافر مشاهده شده است.

بهبود گردشگری در آذربایجان(خبرگزاری ریپورت  26 آبان)

در آذربایجان احیای گردشگری شتاب گرفته است. در ژانویه تا اکتبر سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 2.2 برابری در بخش گردشگری مشاهده شد. به طور کلی صنعت گردشگری 50 درصد بهبود یافته است.

انجام 15.5میلیارد دلار پروژه توسط شرکت های ترکیه در آذربایجان(خبرگزاری ریپورت 26 آبان)

شرکت های پیمانکاری ترکیه 455 پروژه به ارزش 15.5 میلیارد دلار در آذربایجان انجام داده اند. آذربایجان در بین 130 کشوری که شرکت های پیمانکار ترکیه بیشترین پروژه‌ها را در جهان اجرا می‌کنند، رتبه نهم را دارد.

افزایش حجم مبادلات آذربایجان و ترکیه(خبرگزاری ریپورت 26 آبان)

پیش بینی می‌شود امسال حجم مبادلات تجاری آذربایجان و ترکیه برای اولین بار از 6 میلیارد دلار آمریکا فراتر رود.

پیش بینی تولید گاز آذربایجان(خبرگزاری ترند 29 آبان)

به گزارش ترند به نقل از آژانس بین المللی انرژی، در سناریوی STEPS آژانس بین المللی انرژی، آذربایجان قرار است در سال 2030 ، 35 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید کند. در سال 2050، تولید 24 میلیارد متر مکعب در همین سناریو پیش بینی شده است. سناریوی APS به ترتیب 35 میلیارد متر مکعب و 29 میلیارد متر مکعب را در سال های 2030 و 2050 نشان می دهد.

 

حمایت یونیدو از انقلاب صنعتی چهارم در آذربایجان(خبرگزاری ترند 29 آبان)

سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) آماده حمایت از آذربایجان در اجرای طرح ها و طرح های با اولویت استفاده از فناوری‌های انقلاب چهارم صنعتی (4IR) در اقتصاد ملی است.

افزایش ذخایر ارزی آذربایجان(خبرگزاری ترند 30 آبان)

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در سخنرانی خود در مراسم سی امین سالگرد تاسیس حزب آذربایجان نوین گفت: اگر به ذخایر ارزی خود نگاه کنیم، حجم ذخایر ارزی ما هشت برابر بدهی خارجی ما است. امسال اقتصاد ما به رکورد بالایی خواهد رسید. پیش بینی تا پایان سال می‌گوید که اقتصاد ما به 130 میلیارد منات خواهد رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما