معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۶

اخبار اقتصادی موریتانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور موریتانی در هفته اول آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

حضور رئیس جمهور موریتانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه انرژی و مواد معدنی

محمد ولد شیخ غزوانی رئیس جمهور موریتانی روز سه شنبه 22 نوامبر 2022 در مرکز همایش های بین المللی «المورابتون» در نواکشوت در مراسم افتتاحیه ششمین دوره نمایشگاه انرژی و مواد معدنی موریتانی شرکت کرد.

این نمایشگاه توسط وزارت نفت و معادن و وزرات نیرو موریتانی برگزار شده است و هدف از آن معرفی ظرفیت های موریتانی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، معدن و چشم انداز انرژی است که این کشور را به قطب انرژی در منطقه تبدیل کرده است.

در این نمایشگاه دهه‌ها هیئت خارجی و بیش از 2000 بازدیدکننده داخلی و خارجی حضور داشتند و نیز 100 غرفه برای شرکت های مختلف اختصاص داده شده است. وزارت نفت موریتانی نیز در این نمایشگاه غرفه خود را به منظور معرفی توانمندی‌های موریتانی در حوزه انرژی و معدنی و ارائه آن به بازدیدکنندگان برپا نموده است.

رئیس جمهور سنگال، روسای شرکت‌های انرژی و معدنی فعال در موریتانی و مشاوران بین المللی شرکت‌های معدنی و انرژی نیز این مراسم شرکت کرده بودند.

چشم انداز امیدوارکننده توسعه در حوزه انرژی

عبدالسلام محمد صالح وزیر نفت، معادن و انرژی با تاکید بر اینکه چشم انداز توسعه در بخش انرژی و مواد معدنی در موریتانی علی رغم وجود چالش ها امیدوار کننده است، خاطرنشان کرد که این امر به تحول اقتصاد ملی کمک خواهد کرد.

وی در سخنانی که روز سه‌شنبه 22 نوامبر در نواکشوت در جریان افتتاح ششمین دوره نمایشگاه موریتانی ایراد کرد، افزود که دستیابی به اهداف و چشم انداز در حوزه انرژی نیازمند تلاش فراوان در همه سطوح از جمله تامین منابع انسانی، اصلاح ساختارها و ارتقای سطح عملکرد و تثبیت حکمرانی است.

وزیر نفت موریتانی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که ششمین کنفرانس و نمایشگاه موریتانی چند روز پس از اجلاس تغییرات اقلیمی (COP27) و همچنین پس از پیامدهای اقتصادی ناشی از همه گیری کووید-19 و اثرات بحران اوکراین برگزار می‌شود.

برخورداری موریتانی از ظرفیت های مهم

گوردون پرل معاون شرکت بریتیش پترولیوم طی سخنانی در ششمین دوره نمایشگاه موریتانی اعلام کرد که موریتانی دارای منابع گازی بزرگی است که مورد نیاز بسیاری از کشورهای جهان است.

گوردون پرل در بخشی از سخنان خود تاکید کرد که این شرکت به اهمیت گاز مایع برای اقتصادهای سراسر جهان در بلند مدت پی برده است که نشانگر آن است که گاز طبیعی جایگزین مناسبی برای کربن بوده و همچنین بیانگر آن است که انرژی خورشیدی و بادی برای مردم موریتانی و کل قاره آفریقا حائز اهمیت است.

 

نمایشگاه موریتانی فرصتی برای نمایش مهم‌ترین تحولات در زمینه انرژی و مواد معدنی

عبدالسلام محمد صالح وزیر نفت و مواد معدنی و انرژی موریتانی اظهار داشت که ششمین دوره نمایشگاه موریتانی فرصتی ارزشمند برای بررسی مهم ترین تحولات در زمینه انرژی و مواد معدنی است.

وزیر نفت موریتانی طی سخنانی در اختتامیه ششمین دوره نمایشگاه موریتانی تاکید کرد که این نمایشگاه بستری را برای نمایش و معرفی شرکت ها و خدماتی که ارائه می دهند فراهم آورد. وی همچنین افزود حمایت های رئیس جمهور موریتانی از برگزاری این نمایشگاه اعتبار بیشتری را به این رویداد بخشید. محمد صالح همچنین به برخی کشورهای شرکت کننده در این نمایشگاه از جمله سنگال، الجزایر، مراکش، گامبیا و گینه کوناکری اشاره کرد.

حضور موریتانی در کنفرانس منطقه ای همکاری‌های فرامرزی در تونس

کنفرانس منطقه ای همکاری‌های فرامرزی روز سه شنبه 22 نوامبر 2022 در پایتخت تونس و با حضور هیئتی از موریتانی برگزار گردید.

این کنفرانس توسط اتحادیه اروپا و به مدت دور روز با هدف شناسایی فرصت ها و ابتکارها و بهبود همکاری‌های فرامرزی میان دولت لیبی و کشورهای ساحل برگزار گردید.

حضور رئیس جمهور موریتانی در اجلاس فوق العاده اتحادیه آفریقا

محمد ولد شیخ غزوانی رئیس جمهور موریتانی روز جمعه 26 نوامبر 2022 در نیامی‌ پایتخت نیجر در اجلاس فوق العاده اتحادیه آفریقا شرکت نمود.

اجلاس فوق العاده اتحادیه آفریقا درمورد صنعتی سازی و تنوع اقتصادی در آفریقا و جلسه فوق العاده اتحادیه نیز درخصوص منطقه آزاد تجاری آفریقا برگزار گردید.

در این اجلاس سران دولت های آفریقایی راه‌های همکاری میان کشورها در زمینه توسعه صنعتی و اقتصادی و کمک به رشد اقتصادی و اشتغال زایی در کشورهای آفریقایی و همچنین تلاش در راستای صنعتی سازی به عنوان یکی از مهم ترین مولفه‌های رشد اقتصادی در آفریقا را مورد بحث و بررسی قرار می دهند.

دستور کار این اجلاس شامل بررسی سیاست های مربوط به صنعتی سازی، تنوع اقتصادی و منطقه آزاد تجاری آفریقا است. همچنین در اجلاس فوق العاده اتحادیه آفریقا رهبران و سران کشورهای آفریقایی درمورد فعال سازی «موافقت نامه تجارت آزاد آفریقا» و ارتباط آن با صنعتی سازی، ظرفیت مالی و بودجه ای کشورها و اشتغال زائی و همچنین نوآوری‌های فنی و ظرفیت سازمانی به منظور ارتقای عملکرد صنعتی و رقابتی کردن آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.

همچنین در این اجلاس ضمن بررسی مسائل مربوط به صنعتی سازی و روابط و تبادلات تجاری میان کشورهای آفریقا، ایجاد درک مشترکی از توسعه صنعتی قاره آفریقا و چشم انداز همکاری‌های منطقه ای و بین المللی از طریق همگرایی اقتصادی موثر مورد بررسی قرار گرفت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما