معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۵

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بنگلادش در هفته اول آذر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 قیمت  انرژی برق  تقریبا 20درصد افزایش یافت

قیمت انرژی برق در بنگلادش 19.92 درصد افزایش یافت. کمیسیون تنظیم مقررات انرژی بنگلادش(BERC) قیمت مصرف برق در هر واحد را از 5.17 تاکا به 6.20 تاکا افزایش داده است. شرکت های توزیع برق باید قیمت‌های جدید را از دسامبر پرداخت کنند. در همین حال، چندین شرکت توزیع کننده برق پیشنهاداتی را برای افزایش قیمت برق در سطح مصرف کننده به «کمیسیون تنظیم مقررات انرژی بنگلادش» ارائه کرده اند. آنها می‌گویند نمی‌توانند برق را گران بخرند و به قیمت پایین بفروشند. بنابراین قیمت در سطح مصرف‌کننده  نیز باید افزایش یابد.

توصیه بانک مرکزی بنگلادش در مورد تنوع مقصد صادرات پوشاک

در سال مالی گذشته بیش از 50 میلیارد دلار کالا در بازار جهانی از  مبدا بنگلادش صادر شد  که حدود 82 درصد آن را پوشاک آماده تشکیل می‌داد. 64.61 درصد از این محصولات صادراتی به آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا رفته است. وابستگی به یک محصول و دو مقصد، اکنون صادرکنندگان کشور را در یک معضل بزرگ قرار داده است. زیرا بازارهای سنتی پوشاک بنگلادشی اکنون وارد رکود اقتصادی شده اند. بانک مرکزی معتقد است که برای پایدار کردن صادرات بخش پوشاک کشور، به مقاصد جدیدی نیاز است. وابستگی به محصول واحد و تنها به دو مقصد، صادرکنندگان این کشور را در وضعیت نابسامانی بزرگ و شدیدی قرار داده است.( بانیک بارتا)

 نامه صندوق بین المللی پول به بنگلادش برای تسریع اصلاحات در بخش مالی

صندوق بین المللی پول (IMF) با ارسال نامه رسمی‌به اداره مالیات بنگلادش، علاقه خود را برای همکاری بر روی اصلاحات در بخش درآمد دولتی (مالیات) از جمله معافیت های مالیاتی ابراز کرده است. بنگلادش برای دریافت وام چهار و نیم میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول باید این اصلاحات را انجام دهد. دولت در سال مالی جاری بخش‌های مختلف را از پرداخت مالیات معاف کرده است. این باعث کاهش درآمد سالانه 2.5 تریلیون تاکا می‌شود.  لازم به ذکر است که پروژه نیروگاه هسته‌ای روپور که با کمک روسیه در حال احداث است، از پرداخت مالیات معاف است. ( کالرکانتا)

در سال 2040 اقتصاد بنگلادش تریلیون دلاری خواهد بود

آژانس مشاوره آمریکایی معروف به «گروه مشاوره بوستون» (BCG) در گزارشی خود اعلام کرد که بنگلادش در مسیر تبدیل شدن به یک اقتصاد تریلیون دلاری تا سال 2040 است. به گفته این آژانس، این کشور با تکیه بر خوش بینی مصرف کننده، نوآوری‌ها در بخش مالی در حال ظهور و نیروی کار جوان، در حال حرکت به جلو است. ( آمادر شومای)

دعوت اتحادیه بازرگانی بنگلادش از ولز برای سرمایه گذاری در بخش منسوجات و انرژی‌های تجدیدپذیر

«صنعت مد جهانی» به دلیل افزایش قیمت پنبه و کاهش عرضه، به سمت محصولات پوشاک غیرپنبه­ ای حرکت می­کند. بنابراین مطابق با بازار جهانی، تقاضا برای الیاف مصنوعی در صنعت پوشاک آماده بنگلادش در حال افزایش است. با برجسته کردن چنین اطلاعاتی، فدراسیون اتاق­های بازرگانی و صنعت بنگلادش ( FBCCI ) از بازرگانان ولز که از داکا بازدید می­کنند خواست تا در بخش نساجی سرمایه گذاری کنند. محمد جاسم الدین، رئیس FBCCI ، همچنین با اشاره به فرصت­های سرمایه گذاری در انرژی­های تجدیدپذیر، سرامیک، مبلمان، فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه منابع انسانی، گفت، تجار ولز فرصت­های خوبی برای سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها دارند. ( شاماکال)

حمل و نقل کالا با مسیرهای آبی از چیتاگونگ متوقف شد

«بنگلادش ناوپاریباهان سارامیک سنگرام پریشاد» (شورای مبارزه کارگری حمل و نقل آبی) با خواسته­ های 10 ماده ­ای از جمله تعیین حداقل دستمزد 20 هزار تاکا، در سطح کل کشور، فراخوان اعتراض و اعتصاب سراسری داده است. در نتیجه، حمل و نقل کالا از چیتاگونگ به سراسر کشور از مسیرهای آبی متوقف شده است. به دلیل اعتصاب کارگران، کالاها از کشتی‌های بزرگ به کشتی‌های کوچک در لنگرگاه بیرونی بندر چیتاگونگ منتقل نمی‌شوند. همچنین توزیع کالاها از بندر چیتاگونگ به سراسر این کشور از طریق رودخانه‌ها نیز متوقف شده است. ( پروتوم آلا)

بانک توسعه آسیایی 2 میلیارد دلار در بخش آموزش و پرورش بنگلادش سرمایه گذاری خواهد کرد

بانک توسعه آسیایی طی سه سال آینده 2 میلیارد دلار در بخش آموزش و پرورش بنگلادش سرمایه‌گذاری خواهد کرد. دکتر دیپو مونی، وزیر آموزش و پرورش بنگلادش،  که به فیلیپین سفر کرده است، با ماساتسوگو آساکاوا، رئیس بانک توسعه آسیایی دیدار کرد و در مورد پروژه ­های جاری در بخش آموزش و پرورش بنگلادش که توسط بانک توسعه آسیایی پیگیری می­شود، بحث شد. ( جوگنتار)

400 مگاوات برق به شبکه سراسری اضافه شده است

بنا به اعلام وزارت برق و نیروی بنگلادش، نیروگاه جدید برق در آشوگنج، 400 مگاوات برق را به شبکه سراسری کشور وصل کرد. اواخر ماه ژوئن سال جاری نیروگاه برق آشوگنج از یک واحد جدید خود، تولید برق به ظرفیت 400 مگاوات را به صورت آزمایشی آغاز کرد. گفتنی است که شش واحد این نیروگاه هم اکنون روزانه یک هزار و 293 مگاوات برق تولید می­کنند. ( بنگلا نیوز24)

واردات از برونئی مشکل گاز را حل خواهد کرد

انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک بنگلادش (BGMEA) بر این باور است که در صورت آغاز واردات گاز از برونئی، بحران جاری گاز در کارخانه‌های پوشاک این کشور حل خواهد شد. فاروق حسن، رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان پوشاک بنگلادش، این انتظار را در یک کنفرانس مطبوعاتی که روز گذشته به مناسبت «هفته مید این بنگلادش» در یکی از هتل‌های داکا برگزار شد، عنوان نمود که مشکل برق کارخانه­های پوشاک حل شده است. اگر گاز برونئی وارد کشور شود، مشکل گاز هم حل می‌شود. ( بانیک بارتا)

افزایش 15 درصدی واردات کود اوره از کشورهای خاورمیانه

با توجه به ادامه بحران گاز، نگرانی در مورد امنیت غذایی در کشور همچنان وجود دارد. لذا وابستگی بنگلادش به کشورهای خاورمیانه برای پاسخگویی به تقاضای کود اوره نیز در حال رشد است و در چنین شرایطی، واردات کود اوره از کشورهای عربی 15 درصد افزایش یافته است.  بخش کشاورزی بیش از 11 درصد اقتصاد این کشور با جمعیتی حدود 165 میلیون نفری را تشکیل می­دهد. از طرفی دیگر، برای بخش کشاورزی، بنگلادش هر سال به دومیلیون و ششصدهزار تن کود اوره نیاز دارد. ( بیجنس استاندارد)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما