معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۵

سومین کنوانسیون بین المللی نفت و گاز بالادستی اندونزی

در راستای تلاش‌ برای دستیابی به توسعه صنعت نفت و گاز، "سومین کنوانسیون بین‌المللی نفت و گاز بالادستی اندونزی 2022 " برگزار گردید. این همایش بین المللی به مدت سه روز از 23 تا 25 نوامبر 2022 به صورت ترکیبی از طریق آنلاین و آفلاین در بالی با حضور بیش از 120 مدعو داخلی و خارجی انجام شد.

وزیر هماهنگ کننده امور دریایی و سرمایه گذاری در سومین کنوانسیون بین المللی نفت و گاز بالادستی اندونزی گفت که مصرف انرژی اندونزی به ویژه برای استفاده از نفت خام همچنان بالا است. او گفت که این نیاز، دولت را وادار کرده است تا تولید یک میلیون بشکه نفت در روز تا سال 2030 را هدف قرار دهد.

به گفته وی، در صورت تحقق این هدف، اندونزی می‌تواند واردات را کاهش دهد و رشد اقتصادی را بالای 5 درصد حفظ کند. در دسترس بودن گاز طبیعی همچنین کاتالیزوری برای فرآیند انتقال انرژی در آینده خواهد بود.  

وزیر هماهنگ کننده امور دریایی و سرمایه گذاری همچنین گفت که تعهد دولت، به ویژه در بخش انرژی، مستلزم انجام فعالیت های تجاری بالادستی نفت و گاز برای انجام تنظیمات مناسب همانند سازگاری با تغییرات آب و هوایی از طریق مدیریت انرژی و فناوری جذب و ذخیره کربن است.

به گفته وی، فشار برای انتقال انرژی برای دستیابی به اهداف سبزتر باعث شد بخش مالی از تامین مالی پروژه‌های جدید نفت و گاز خودداری کند و از آنجایی که بودجه بیشتری برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر لازم می‌باشد منجر به سرمایه گذاری کم در اکتشاف و بهره برداری نفت و گاز می‌شود. این تحولات بخش مالی را مجبور کرده است که تامین مالی پروژه‌های جدید نفت و گاز و هدایت وجوه به سمت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را متوقف کند که منجر به کسری سرمایه گذاری شده است.

وزیر انرژی و منابع طبیعی در سومین کنوانسیون بین‌المللی نفت و گاز بالادستی اندونزی 2022 با اشاره به چشم انداز 2045 جهانی نفت اوپک در سال 2022، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود تقاضا برای نفت به عنوان سوخت اصلی از 88 هزار بشکه نفت در روز در سال 2021 به 101 هزار بشکه در سال 2045 افزایش یابد. همچنین پیش‌بینی می‌شود تقاضای گاز از 66 مگابون در سال 2021 به 85 مگاپیون در سال 2045 افزایش یابد و سهم آن در ترکیب انرژی از 23 درصد به 24 درصد افزایش یابد.

 بلوک های نفت و گاز اندونزی

اندونزی چهار بلوک نفت و گاز را در دور دوم مناقصه امسال ارائه می دهد. وزارت انرژی اندونزی در بیانیه ای اعلام کرد، در حالی که این کشور به دنبال سرمایه گذاری بیشتر در بخش بالادستی نفت و گاز خود است، یک دور مناقصه برای چهار بلوک نفت و گاز را همزمان با برپایی "سومین کنوانسیون بین‌المللی نفت و گاز بالادستی اندونزی 2022 " آغاز کرد.

بر اساس داده‌های وزارت انرژی، چهار بلوک ارائه شده در دور دوم مناقصه امسال دارای منابع تخمینی 3730 میلیون بشکه نفت (MMBO) و 300 میلیارد فوت مکعب (BCF) گاز هستند. بلوک های ارائه شده عبارتند از بلوک سانگکار در فراساحل و خشکی جاوه مرکزی و شرقی، بلوک بونگا در فراساحل شرق جاوه، بلوک Peri Mahakam در فراساحل و خشکی شرق کالیمانتان و بلوک بوز در خشکی و فراساحل شرقی Nusa Tenggara.

رئیس گروه ویژه برای فعالیت‌های تجاری بالادستی نفت و گاز (SKK Migas) در سومین کنوانسیون بین المللی نفت و گاز بالادستی اندونزی اعلام کرد؛ دولت اندونزی بر گسترش مشوق‌ها برای توسعه صنایع بالادستی نفت و گاز تعهد دارد.  در همین زمینه ؛ مشوق هایی را برای توسعه میدان اکسون موبیل Cepu، Pertamina Hulu Mahakam، Pertamina Hulu Energy Sanga-Sanga، Pertamina Hulu East Kalimantan و چندین حوزه کاری دیگر ارائه کرده ایم.

دولت همچنین بلوک West Kampar را به کنسرسیومی از Aserra Petrolindo Gemilang و SPR Langgak اعطا کرد که موافقت کردند 32.5 میلیون دلار در فعالیت های اکتشاف و بهره برداری و 250,000 دلار پاداش امضا سرمایه گذاری کنند.

در سومین کنوانسیون بین المللی نفت و گاز بالادستی اندونزی ؛ همچنین اعلام گردید که چند پروژه نفتی بالادستی در معرض بازدید سرمایه گذاران قرار گرفته است. آخرین وضعیت مشارکت شرکای خارجی بر روی پروژه‌ها عبارتند از ؛ اینپکس و شل روی بلوک ماسلا کار می‌کردند، اما در میانه راه، شل عقب نشینی کرد. بلوک Masela اپراتور Inpex ژاپن است، برای تسریع سرمایه گذاری در بلوک Masela و استقبال از مشارکت دیگران به این پروژه‌ها بپیوندند.

پتروناس از مالزی قبلا برای پیوستن به پروژه بلاک ماسلا ابراز علاقه کرده بود. آخرین خبر این است که یک شرکت چینی هم هست که می خواهد وارد ماسلا شود. پتروچاینا می‌خواهد در پروژه Masela Block مشارکت داشته باشد. علاوه بر PetroChina و پتروناس ، پرتامینا (شرکت نفت اندونزی) نیز اعلام کرده است که وارد بلوک ماسلا خواهد شد.

 وضعیت کلی منابع نفت و گاز

رئیس گروه ویژه برای فعالیت‌های تجاری بالادستی نفت و گاز (SKK Migas) در سخنرانی ویدئویی خود در سومین کنوانسیون بین‌المللی گفت: داده‌های مربوط به تراز ملی گاز وزارت انرژی و منابع معدنی نشان می‌دهد که عرضه گاز برای نیازهای داخلی با کسری مواجه خواهد شد به طوری که در سال 2026 نیاز به واردات خواهد داشت. در واقع، ذخایر گاز اندونزی بسیار بزرگ است. اما مشکل اصلی در بخش گاز ، برنامه ریزی ناکافی زیرساخت است.

وی ادامه داد: حداقل ذخایر گاز بالقوه اندونزی حدود 43 تریلیون فوت مکعب (TCF) است. در حال حاضر اکتشافات زیادی از ذخایر گاز وجود دارد، اما برنامه ریزی زیرساختی مناسب برای اتصال مکان‌های تولید با مصرف کنندگان بالقوه گاز طبیعی لازم است تا اطمینان حاصل شود که تقاضا می‌تواند به طور موثر با عرضه موجود برآورده شود.

در سال 2012 سهم گاز خانگی همچنان 52 درصد بود و در سال 2021 به 65 درصد افزایش یافت. بخش‌های صنعتی و کودهای شیمیایی بیشترین سهم را در افزایش مصرف داخلی گاز طبیعی دارند که به ترتیب 26.68 درصد و 12.73 درصد از کل تولید گاز ملی را به خود اختصاص داده‌اند.

لازم به ذکر است دولت اندونزی هدف تولید نفت خود را برای سال 2030 یک میلیون بشکه در روز و هدف تولید گاز را 12 میلیارد فوت مکعب استاندارد در روز برای رفع نیازهای داخلی تعیین کرده است. اندونزی دارای پتانسیل بالادستی نفت و گاز با 68 حوضه بالقوه اکتشاف نشده و ذخایر اثبات شده نفت 2.4 میلیارد بشکه (بشکه آبی) و ذخایر گاز اثبات شده است که 43 تریلیون فوت مکعب تخمین زده می‌شود.

مجلس نمایندگان اندونزی می‌گوید که بحث در مورد بازنگری قانون نفت و گاز تکمیل گردیده و قانون بازنگری شده در سال 2023 نهایی خواهد شد. با بررسی برنامه‌های راهبردی برای حمایت از چشم انداز بالادستی صنعت نفت و گاز ، حداقل سرمایه گذاری بالای 160 میلیارد دلار نفت و گاز در 10 سال آینده تا سال 2030 مورد نیاز است.

در حال حاضر ؛ توان تولید نفت و گاز در اندونزی نتوانسته پاسخگوی همه نیازها باشد، بنابراین واردات همچنان ادامه دارد و این امر قطعاً بار مالی دولت را افزایش می دهد. برای جلوگیری از بحران و تلاش برای دستیابی به هدف تولید نفت و گاز در سال 2030 ، اندونزی به سرمایه گذاری در نفت و گاز بالادستی به ارزش 20 تا 26 میلیارد دلار در سال نیاز دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما