معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۲

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان-باکو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته سوم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تکمیل راه آهن گورادیز-آقبند(خبرگزاری ترند 16 آبان)

وحید حاجی اف نماینده ویژه رئیس جمهور آذربایجان در منطقه زنگیلان که بخشی از منطقه اقتصادی شرق زنگزور است، گفت: راه آهن گورادیز - آقبند در دست ساخت است و تا پایان سال آینده تکمیل می‌شود.

 

سفر گردشگران روس به آذربایجان(خبرگزاری ریپورت 16 آبان)

در ژانویه تا سپتامبر سال جاری، 54 هزار و 900 نفر از روسیه برای اهداف گردشگری از آذربایجان دیدن کردند.

 

افزایش میانگین حقوق ماهانه در آذربایجان(خبرگزاری ریپورت 19 آبان)

در ژانویه تا آگوست سال جاری، متوسط حقوق ماهانه حقوق بگیران در باکو 1068.7 منات بوده است.  این میزان نسبت به دوره مشابه سال 2021،  13.3 درصد افزایش داشته است. لازم به یادآوری است که در همین مدت، متوسط حقوق ماهانه حقوق بگیران کشور با 14.3 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال 2021 به 829 منات رسید.

 

ایجاد مناطق محلی تولید تنباکو در آذربایجان(خبرگزاری ریپورت 19 آبان)

با کاهش نرخ غیر مستقیم تنباکو و جایگزین‌های تنباکو برای قلیان، در آذربایجان مناطق تولید محلی ایجاد می‌شود. به گزارش «ریپورت»، این مطلب را سمیرا موسیوا معاون سازمان مالیاتی وزارت اقتصاد در نشست کمیسیون سیاست اقتصادی، صنعت و کارآفرینی مجلس ملی گفت. وی اعلام کرد: تاکنون برای تولید داخلی و واردات این محصولات نرخ مالیات غیر مستقیم  یکسان اعمال شده است.

 

افزایش نرخ پیش بینی شده رشد اقتصادی آذربایجان(خبرگزاری ریپورت 19 آبان)

آژانس بین المللی رتبه بندی اس اند پی گلوبال پیش بینی می‌کند که رشد تولید ناخالص داخلی آذربایجان در سال 2022 در سطح 4 درصد باشد. S&P در پیش‌بینی جولای خود رشد اقتصادی آذربایجان را 3.5 درصد در سال 2022 پیش‌بینی کرده بود که عمدتاً نشان‌دهنده افزایش تولید گاز، بهبود بخش غیرنفتی و کاهش جزئی تولید نفت است.

 

2 برابر شدن بودجه آموزشی طی سال های اخیر در آذربایجان(خبرگزاری ریپورت 19 آبان)

در سال های اخیر، هزینه‌های آموزش در بودجه دولتی آذربایجان تقریباً 2 برابر شده است. این موضوع توسط وزیر دارایی آذربایجان در اولین قرائت لایحه «بودجه سال 2023 کشور» در نشست مشترک کمیسیون‌های اتحادیه‌ها و نهادهای مذهبی، علمی و آموزشی، خانواده، امور زنان و کودکان، بهداشت و فرهنگ اعلام شد.

 

افزایش ثبت موسسات تجاری در آذربایجان(خبرگزاری ریپورت 19 آبان)

در ژانویه تا اکتبر سال جاری 12975 موسسه تجاری در آذربایجان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 34.1 درصد رشد داشته است.

 

اختصاص یارانه برای کاشت گندم(خبرگزاری ریپورت 19 آبان)

فریدون تقیف، رئیس اداره کنترل کاربری اراضی وزارت کشاورزی  گفته است که در آذربایجان، قراردادهایی با مالکان مزارع منعقد شده است که در آن یارانه برای گندم خوراکی برای مدت 5 سال اعمال خواهد شد.

 

افزایش صادرات آذربایجان(خبرگزاری اپا 19 آبان)

مجموع صادرات آذربایجان در ژانویه تا اکتبر 2022،  34.7 میلیارد دلار و صادرات بخش غیرنفتی 2.4 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با 10 ماهه سال 2021 بیش از 16.2 درصد رشد داشته است. صادرات محصولات صنایع شیمیایی دو برابر، محصولات آلومینیوم و آلومینیوم 25.7 درصد، فلزات آهنی و محصولات ساخته شده از آنها 24.5 درصد و صادرات چای 48.9 درصد رشد داشته است.

اظهارات وزیر انرژی درباره میزان تولید و صادرات نفت(خبرگزاری ترند 20 آبان)

پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان گفت: آذربایجان از ژانویه تا اکتبر 2022، 21.9 میلیون تن نفت صادر کرده است. وزیر نفت گفت: بر اساس اطلاعات عملیاتی، کل حجم نفت تولیدی کشور در 10 ماهه سال 2022 بالغ بر 27.2 میلیون تن بوده است.

 

کاهش بدهی ملی از طریق تامین مالی مجدد(خبرگزاری اپا 20 آبان)

سمیر شریف اف، وزیر دارایی آذربایجان در نشست مشترک کمیسیون‌های سیاست قانون و دولت سازی، کمیته دفاع، امنیت و مبارزه با فساد، کمیته حقوق بشر، کمیته امور خارجی و روابط بین پارلمانی گفت: هزینه‌های بدهی ملی کاهش یافته است. وزیر دارایی تاکید کرد که آذربایجان چندین بدهی ملی خود را از طریق تامین مالی مجدد مدیریت می‌کند.

 

تامین 800 میلیون منات برای تولید گندم(خبرگزاری اپا 20 آبان)

الدار ابراهیم اف، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان در نشست مشترک کمیسیون‌های سیاست های قانون و دولت سازی، دفاع، امنیت و مبارزه با فساد، کمیته حقوق بشر، کمیته روابط خارجی و بین المجالس آذربایجان گفت: آذربایجان 800 میلیون منات برای تولید گندم غذایی از بودجه دولتی سال آینده اختصاص داده  است.

 

افزایش تورم در آذربایجان(خبرگزاری آپا 20 آبان)

بر اساس گزارش کمیته دولتی آمار آذربایجان تورم در آذربایجان در ژانویه تا اکتبر 2022 به 13.7 درصد رسید. شاخص قیمت مصرف کننده 113.7 درصد و همچنین محصولات غذایی، آشامیدنی و دخانیات 119.4 درصد، محصولات غیرخوراکی 107.9 درصد شده است.

 

تاکید وزیر دارایی آذربایجان بر امنیت غذایی(خبرگزاری آپا20 آبان)

سمیر شریف اف وزیر دارایی در نشست مشترک کمیسیون‌های اتحادیه‌های عمومی و نهادهای مذهبی، علم و آموزش، خانواده، امور زنان و کودکان، کمیته‌های بهداشت و فرهنگ مجلس ملی گفت: در حال حاضر، موضوع ایمنی مواد غذایی در جهان بسیار ضروری است وزیر دارایی با بیان اینکه در این راستا به موضوع ساماندهی تامین مواد غذایی در آذربایجان توجه ویژه ای شده است، گفت: 52 درصد از هزینه‌های تامین مواد غذایی صرف ایمنی مواد غذایی می‌شود و توسعه کارآفرینی همواره در کانون توجه دولت است.

میزان تولید نفت و گاز از میادین آذربایجان(خبرگزاری آپا 20 آبان)

وزارت انرژی آذربایجان اعلام کرده است که حدود 603 میلیون تن نفت (با میعانات) از بلوک میادین نفتی- گازی آذری-چراغ-گونشلی و میعانات گازی شاه دنیز از زمان راه اندازی تا اول نوامبر 2022 تولید شده است.

 

دستور رئیس جمهور آذربایجان برای کاهش وابستگی به واردات غلات(خبرگزاری آپا 20 آبان)

وزیر دارایی آذربایجان اعلام کرده است که بی توجهی به بازار غلات بسیار خطرناک است و دستورات مربوطه از سوی الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان برای کاهش وابستگی آذربایجان به واردات غلات صادر شده است. کارهایی شروع شده و  در سال جاری نیز ذخیره خواهد شد.

 

خدمت رسانی فرودگاه بین المللی حیدرعلی اف به 4/4 میلیون نفر(خبرگزاری آپا 20 آبان)

فرودگاه‌های بین المللی آذربایجان در اکتبر 2022 به بیش از 507000 مسافر خدمات رسانی کردند. به گزارش سرویس مطبوعاتی فرودگاه بین المللی حیدر علی اف، در مجموع، برای 10 ماه سال جاری، این رقم از 4.4 میلیون نفر فراتر رفته است.

 

انتقال 90 میلیون متر مکعب گاز آذربایجان از طریق خط لولهIGB  (خبرگزاری آپا 20 آبان)

بیش از 90 میلیون متر مکعب "سوخت آبی" در اولین ماه عملیات تجاری از طریق خط لوله اتصال یونان - بلغارستان (IGB)  که گاز آذربایجان را به بلغارستان می رساند، منتقل شد.

 

افزایش صادرات گاز آذربایجان(خبرگزاری آپا 20 آبان)

پرویز شهبازوف، وزیر انرژی آذربایجان در توییتر نوشت: طی ژانویه تا اکتبر، صادرات گاز 17.4 درصد رشد داشته است. 9.3 میلیارد مترمکعب گاز به اروپا، 6.9 میلیارد مترمکعب به ترکیه و 2 میلیارد مترمکعب به گرجستان صادر شده است.

 

ایجاد ترمینال کود در بندر باکو(خبرگزاری آپا 23 آبان)

در نیمه اول سال آینده ترمینال کود در بندر تجارت دریایی بین المللی باکو به بهره برداری می رسد. ظرفیت تخلیه سالانه ترمینال 3 میلیون تن خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما