معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۴

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته چهارم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افتتاح کنفرانس بین المللی تبادل و همکاری منابع انسانی‌هانجو

کنفرانس بین المللی تبادل و همکاری منابع انسانی‌هانجو در 12 نوامبر 2022 در هانجو، مرکز استان ججیانگ چین  افتتاح شد. بر اساس گزارشی که توسط وزارت علوم و فناوری چین در جریان این کنفرانس منتشر شد، هانگجو در میان سه شهر بزرگ چین از نظر جذب استعدادهای بین المللی قرار دارد. کنفرانس سالانه تبادل و همکاری بین المللی منابع انسانی‌هانجو که در سال 2009 افتتاح شد، تاکنون 5970 استعداد خارجی از 58 کشور (منطقه) و بیش از 5900 پروژه را در 13 سال گذشته جذب کرده است. همچنین قراردادهای نزدیک به 2000 پروژه به ارزش بیش از 38 میلیارد یوان (5.34 میلیارد دلار) در طول این کنفرانس امضا شده است. چهاردهمین دوره کنفرانس با موضوع " همکاری، نوآوری، کارآفرینی" درحال برگزاری است که مجموعه ای از رویدادها از جمله انجمن‌ها، مسابقات استارتاپ و نمایشگاه‌های استعدادیابی می‌باشد. در مراسم افتتاحیه، کارشناسان بر نقش مهمی‌که استعدادهای بین المللی در پیشبرد نوسازی چین ایفا می‌کنند، تاکید کردند.

لغو ممنوعیت دکه‌های کنار جاده ای در شانگهای

تقریباً 20 سال پس از آنکه شانگهای دکه‌های کنار جاده‌ای را به منظور حفظ ظاهر این شهر ممنوع کرد، بالاخره این ممنوعیت را لغو کرد، اقدامی‌که با استقبال گسترده کاربران و کارشناسان نه تنها بدلیل مزایای اقتصادی، بلکه برای ایجاد آسایش در زندگی مردم مورد استقبال قرار گرفت. طبق مقررات جدید، شهرداری کلانشهر شانگهای مجاز است مناطق عمومی خاصی را برای شهروندان جهت انجام فعالیت‌های تجاری مانند برپایی غرفه‌ها و فروش محصولات کشاورزی و محصولات جانبی تولید خود اختصاص دهند. با این حال، همچنان فروشندگان نمی‌توانند بدون مجوز مکان‌های عمومی را برای ایجاد غرفه اشغال کنند.

یکی از مقامات دفتر اداری محوطه سازی و فضای شهر شانگهای همچنین خاطرنشان کرد که این شهر از برپایی غرفه‌های بی نظم جلوگیری می‌کند، اما همچنین نیازهای فعالیت شهری در مکان‌های خاص را برآورده می‌کند. شی جونیانگ، استاد دانشگاه مالی و اقتصاد شانگهای، طی مصاحبه با گلوبال تایمزگفت؛ مهم‌ترین دلیل لغو ممنوعیت دکه‌های کنار جاده‌ای باید تحریک مصرف محلی باشد، به‌ویژه در شانگهای که به واسطه قرنطینه سه ماهه آسیب جدی دیده است. وی افزود؛ مقررات جدید منعکس کننده تعدیل در مفاهیم مدیریتی سیاستگذاران محلی است که افراد طبقات مختلف جامعه بتوانند امرار معاش کنند. به جز شانگهای، برخی شهرهای دیگر نیز به تدریج ممنوعیت دکه‌های کنار جاده ای را لغو کردند.

 افزایش ارزش قراردادهای امضا شده در نمایشگاه بین المللی واردات چین نسبت به سال گذشته

همزمان با پایان یافتن پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی واردات چین در شانگهای در روز پنجشنبه دهم نوامبر 2022، برگزارکنندگان آن اعلام کردند، قراردادهایی به ارزش 73.5 میلیارد دلار در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین در سال 2022 امضا شد که نسبت به سال گذشته 3.9 درصد افزایش داشت. سان چنگ های، معاون سازمان دولتی که نمایشگاه را برگزار می‌کند، طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که نمایشگاه امسال "موفقیت آمیز" بود اما درخصوص تعداد شرکت کنندگانی که در این رویداد پنج روزه شرکت کردند صحبت نکرد. در مجموع 438 محصول و فناوری جدید در CIIE امسال معرفی شدند که بسیاری از آنها مدل های تجاری پایدار را برجسته می‌کنند. ژو شیائولان، رئیس شرکت بایر چین، به Sixth Tone گفت: «CIIE به یک پلت فرم مهم برای شرکت های چند ملیتی تبدیل شده است تا ادغام در توسعه اقتصادی جدید کشور را برای آنهاتسهیل کند.»  نزدیک به 2800 شرکت از 127 کشور و منطقه در نمایشگاه تجاری امسال شرکت کردند.

برنامه تسلا برای صدور خودروهای برقی ساخت چین به ایالات متحده و کانادا

رویترز به نقل از دو نفر از کارشناسان تسلا که نامی از آنها آورده نشده ادعا می‌کند تسلا برنامه‌هایی برای صادرات خودروهای الکتریکی ساخت چین به ایالات متحده و کانادا در نظر گرفته است، گامی‌که بزرگترین کارخانه تسلا را به آمریکای شمالی بعنوان بزرگترین بازار آن، متصل می‌کند. تسلا در حال ارزیابی این موضوع است که آیا خودروهای برقی مدل 3 و مدل Y ساخته شده در کارخانه شانگهای می‌توانند سال آینده در آمریکای شمالی به فروش برسند. طبق گزارش رویترز، ارزیابی تسلا شامل بررسی این موضوع است که آیا قطعات ساخته شده توسط تولیدکنندگان مستقر در چین با مقررات ایالات متحده و کانادا مطابقت دارند یا خیر. یکی از این افراد گفت، کارخانه شانگهای در حال برنامه ریزی برای یک دوره آزمایشی جهت تولید خودرو مطابق با استانداردهای آمریکای شمالی برای صادرات احتمالی در سه ماهه اول سال 2023 می‌باشد. پس از انتشار مقاله رویترز، ایلان ماسک، مدیر اجرایی تسلا، در یک پست توییتری بدون اشاره به جزئیات این موضوع را رد کرد. هرچند که تسلا اولین خودروساز آمریکایی نخواهد بود که خودروهای ساخت چین را به ایالات متحده ارسال می‌کند.

درخشش نوآوری‌های پیشرفته در اجلاس Wuzhen چین

پانزده دستاورد علمی و فناوری پیشرفته‌ای که توسط غول‌های اینترنتی پیشرو جهان بدست آمده اند، در رویدادی به نام اسکار برای صنعت در کنفرانس جهانی اینترنت 2022 در اجلاس Wuzhen در روز چهارشنبه نهم نوامبر در استان ججیانگ چین رونمایی شد. بنابر اعلام برگزارکنندگان این رویداد، نوآوری‌های قابل توجه امسال، مورد استقبال کارشناسان و مخاطبان در سراسر جهان قرار گرفته است.  در این مراسم همچنین پیشرفت در بخش‌های مختلف مانند هوش مصنوعی، سیستم‌های عامل، امنیت فضای سایبری، ابررایانه‌ها، تراشه‌های با کارایی بالا و ... به نمایش گذاشته شد. این دستاوردها از میان مجموعه ای متشکل از 257 پروژه از طریق رای گیری توسط تیمی از کارشناسان از چین و خارج از کشور انتخاب شدند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما