معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۴

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته چهارم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تورم ماهانه در بلاروس منفی شد

طبق گزارش مرکز ملی آمار جمهوری بلاروس (Belstat)، تورم ماهانه بلاروس در ماه اکتبر منفی شد. شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی در اکتبر 2022 نسبت به ماه قبل (سپتامبر 2022) برابر با 0.99 بوده است. نرخ سالانه تورم در اکتبر سال جاری (در مقایسه با اکتبر 2021) برابر با 15.2 بوده است که این نرخ در ماه سپتامبر برابر با 17.4 درصد بود. در نرخ تورم سالانۀ 15.2 درصدیِ اکتبر، محصولات غیرخوراکی با 16.8 درصد افزایش قیمت، خدمات با 9.3 درصد و محصولات غذایی با 13.7 درصد بیشترین تاثیر را داشته‌اند.

https://sputnik.by/20221111/inflyatsiya-v-belarusi-zamedlilas-esche-bolshe-1068962577.html

شرکت گاز: تمام مخزن‌های گاز در بلاروس به صورت کامل پر است

آندری ویروچکین، معاون اول مدیرکل و مهندس ارشد شرکت مینگاز بلاروس گفت که تمام مخزن‌های گاز در بلاروس، صد در صد پر است. آندری ویروچکین گفت که مانند سرتاسر اروپا، در بلاروس نیز مخزن‌های گاز وجود دارد که امروز این مخزن‌ها به طور کامل پر شده‌اند. ضمنا تمام قراردادهای تامین گاز نیز به صورت کامل اجرا شده است و بلاروس با مشکل فقدان یا کمبود گاز مواجه نیست.

https://www.belta.by/economics/view/mingaz-vse-gazovye-hranilischa-belarusi-zapolneny-na-100-534617-2022/

کاهش 4.3 درصدی صادرات کالاها و خدمات بلاروس از ژانویه تا سپتامبر 2022

از ژانویه تا سپتامبر 2022، صادرات کالاها و خدمات بلاروس، 4.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت و به 33.529 میلیارد دلار رسید. در طی 9 ماه اول سال جاری میلادی، کل تجارت خارجی کالا و خدمات (مجموع صادرات و واردات) بلاروس به 63.105 میلیارد دلار رسید که 6.2 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است. در طی این مدت، میزان واردات برابر با 29.575 میلیارد دلار بوده است که کاهش 8.3 درصدی را نشان می‌دهد. تراز تجارت خارجی کالا و خدمات در این بازه زمانی، مثبت و برابر با 3.954 میلیارد دلار ثبت شده است. لازم به ذکر است در مدت مشابه سال قبل، تراز تجاری، مثبت و برابر با 2.802 میلیارد دلار بوده است.

https://www.belta.by/economics/view/eksport-belorusskih-tovarov-i-uslug-v-janvare-sentjabre-snizilsja-na-43-do-335-mlrd-534114-2022/

روسیه، همچنان اصلی‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در بلاروس

کمیته ملی آمار بلاروس گزارش داد براساس داده‌های ژانویه تا سپتامبر سال جاری، روسیه همچنان اصلی‌ترین سرمایه‌گذار در بخش واقعی اقتصاد بلاروس است. کمیته ملی آمار خاطرنشان کرد که در مجموع، طبق نتایج 3 سه ماهه سال جاری، جمهوری بلاروس 5.3 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی را جذب کرده است که سهم سرمایه‌گذاران روسی بیش از 50 درصد است. سرمایه‌گذاران اصلی در بلاروس، نهادهای تجاری فدراسیون روسیه (50.4 درصد)، قبرس (17.7 درصد)، هلند (5.2 درصد) و اوکراین (4 درصد) بوده‌اند. این کمیته گفت که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، 4.6 میلیارد دلار یا 87.4 درصد از کل سرمایه‌گذاری خارجی ورودی بوده است. به گفته کمیته ملی آمار، در مدت مشابه، سازمان‌های بلاروسی، سرمایه‌گذاری‌هایی به ارزش 4.2 میلیارد دلار در خارج از کشور انجام داده‌اند که 85.2 درصد از آن به روسیه، 2.6 درصد به ایرلند و 2.2 درصد به اوکراین اختصاص یافته است. بنابر اعلام کمیته ملی آمار، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، 90.4 درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های بلاروس در خارج از کشور را تشکیل می‌دهد.

https://sputnik.by/20221111/rossiya-ostaetsya-glavnym-investorom-belarusi-1068971671.html

تعویق بازپرداخت 1.4 میلیارد دلار بدهی بلاروس به روسیه

دومای دولتی روسیه، توافقنامه و پروتکل بین دولت فدراسیون روسیه و دولت بلاروس در مورد تغییر شرایط اعطای وام را تصویب کرد. تیمور ماکسیموف معاون وزیر دارایی روسیه گفت که در آغاز سال جاری دولت بلاروس به دلیل وضعیت دشوار مالی، درخواست کرد تا بدهی‌های وام را مجددا تامین مالی و بازسازی کند. توافقنامه بین دولت‌های دو کشور اصلاح شده است که به معنای انتقال بازپرداخت وام از ماه مارس 2022 تا ماه آوریل 2023 به مبلغ کل 1.4 میلیارد دلار است. همچنین به گفته تیمور ماکسیموف، تغییرات جدید بر نرخ سود نیز تاثیرگذار خواهد بود. قبلاً نرخ سود شناور بود و نسبت به بدهی دولت روسیه محاسبه می‌شد، اما اکنون 12 درصد است. به گفته وی، طرف بلاروسی از همکاران روسی خواست تا سقف کل استفاده از وام‌ها را افزایش دهند و فرمول محاسبه پرداخت‌های ماهانه وام را تغییر دهند. همه این نوآوری‌ها در توافقنامه جدید گنجانده شده است.

https://sputnik.by/20221115/rf-perenesla-vyplatu-15-mlrd-dolga-belarusi-1069070152.html

کاهش سرمایه‌گذاری در بلاروس برای دومین سال متوالی

بانک ملی بلاروس، گزارش هشت ماهۀ سرمایه‌گذاری در این کشور را منتشر نمود. بر مبنای این گزارش، سرمایه‌گذاری در سال 2021، زمانی که اقتصاد بلاروس در حال رشد بود، روندی کاهشی داشته است، اما در بحران اقتصادی اخیر، این کاهش با شدت بیشتری همراه شده است، به نحوی که از ژانویه تا آگوست 2022، حجم سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت به 16.7 میلیارد روبل رسیده است که 18.5 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. همچنین سهم سرمایه‌گذاری در تولید ناخالص داخلی نیز در حال کاهش است. اگر در ژانویه تا آگوست 2021 این سهم 16.3 درصد بود، اکنون به 13.7 درصد کاهش یافته است. بر اساس این گزارش، همۀ بخش‌ها، سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت را کاهش داده‌اند. شرکت‌های دولتی کاهش بیشتری در سرمایه‌گذاری را به ثبت رساندند که برابر با منفی 22 درصد بوده است. شرکت‌های خصوصی نیز به میزان 18.4 درصد کمتر از سال قبل سرمایه‌گذاری انجام داده‌اند.

https://thinktanks.by/publication/2022/11/04/investitsii-prodolzhayut-padat-vtoroy-god-podryad.html

افزایش مبادلات کانتینری بلاروس و چین با شیوه حمل ریلی

الکساندر چرویاکوف، وزیر اقتصاد جمهوری بلاروس گفت که مبادلات کانتینری بلاروس و چین با شیوه حمل ریلی، از ژانویه تا اکتبر سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، تقریبا 4.5 برابر شده است. در این راستا، تدابیری برای مقابله با تحریم‌هایی که بر حمل و نقل و لجستیک تأثیر می‌گذارند، اتخاذ شده است. به گفته وزیر اقتصاد، پس از افتی پنج ماهه، اقتصاد بلاروس شروع به رشد کرده و از ماه اوت وارد مسیر رشد شده است. مهمترین بخش اقتصادی که رشد اقتصادی را به پیش برده است، کشاورزی بوده و از ماه سپتامبر، بخش صنعت نیز با رشد مثبت همراه بوده است. به گفته وی، بخش صنعت بلاروس در بخش‌هایی رشد می‌کند که محصولات با تکنولوژی بالا تولید می‌کنند.

https://1prime.ru/state_regulation/20221116/838845322.html

بلاروس به دنبال صادرات انواع واگن‌های راه‌آهن به جمهوری آذربایجان

ایگور پتریشنکو، معاون نخست‌وزیر بلاروس در دیدار با علی احمدوف، معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان گفت که روابط بین باکو و مینسک، ماهیتا یک مشارکت استراتژیک است.

ایگور پتریشنکو گفت: روابط بلاروس و آذربایجان مبتنی بر دوستی محکم بین رهبران دو کشور و برادری دو ملت است و ماهیت یک مشارکت استراتژیک را دارد؛ لذا طبیعی است که شرایط سخت سیاسی جهان هیچ تاثیر منفی بر روابط ما نداشته است. برعکس، ما همیشه در شرایط سخت از یکدیگر حمایت کرده‌ایم و این سنت همچنان ادامه دارد. همکاری اقتصادی سودمند متقابل نماد توسعه بیشتر روابط بین بلاروس و آذربایجان است.

وی افزود: پس از سفر نخست وزیر بلاروس به آذربایجان در ماه مه، نشست سران دولت در چولپون آتا در ماه اوت و همچنین در جریان دوازدهمین نشست کمیسیون بین دولتی که در یکم ژوئن برگزار شد، ما زمینه‌های خاصی از همکاری‌های اقتصادی را تعیین کرده و اسناد مربوطه را امضا کرده‌ایم که حصول اطمینان از اجرای آنها یکی از وظایف کمیسیون بین‌دولتی است. ایگور پتریشنکو خاطرنشان کرد: جلسه امروز به ما امکان می‌دهد همگام‌سازی مربوط به اجرای توافقات دوجانبه را انجام دهیم، برنامه‌ها برای بازدیدها و رویدادها را مورد بحث قرار دهیم و زمینه‌های خاصی را برای توسعه همکاری‌های متقابل سودمند تعیین کنیم. من فقط یک نمونه از این فرصت‌های جدید را بیان می‌کنم که می‌توانیم به سرعت آنها را ارائه کنیم. با توجه به رشد شدید قابلیت ترانزیت آذربایجان و نیاز قابل توجه این کشور به واگن‌های باری، ما آماده صادرات انواع مختلف واگن‌ها هستیم. ظرفیت‌های دو کارخانه خودروسازی بلاروس این امکان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن فرآهم می‌کند. وی افزود: من متقاعد شده‌ام که ما زمینه‌های همکاری بسیار سودمندی داریم که می‌توانیم از آنها به نفع کشورهایمان استفاده کنیم و با تلاش‌های مشترک، می‌توانیم همکاری اقتصادی فیمابین را به سطح کیفی بالاتری برسانیم.

http://interfax.az/view/880836

امضای تفاهم‌نامه همکاری مابین کنسرسیوم صنایع سبک بلاروس و انجمن ملی شرکت‌های صنایع سبک قزاقستان

 به گفته مارینا واسکویچ، دبیر مطبوعاتی انجمن صنایع سبک بلاروس (Bellegprom)، در پایتخت قزاقستان، یک تفاهم‌نامه همکاری مابین این انجمن و انجمن ملی شرکت‌های صنایع سبک قزاقستان (Qaz Textile Industry) امضا شد. این سند، همکاری بین طرفین را به منظور تحقق پروژه‌های مشترک، ترویج فعالیت‌های نوآورانه و حمایت از سازمان‌های صنایع سبک دو کشور پیش‌بینی می‌کند. طرفین با امضای این تفاهم‌نامه قصد دارند برای جستجوی شرکا، مقابله با محصولات تقلبی، ترویج محصولات و گسترش بازار همدیگر در دو جمهوری و نیز در بازار کشورهای ثالث همکاری نمایند. انتظار می‌رود در چارچوب فعالیت‌های مشترک تعریف شده در تفاهم نامه، همکاری‌های تولیدی در زمینه تامین مواد اولیه، عرضه محصول نهایی و تجهیزات گسترش یابد.

https://www.belta.by/economics/view/bellegprom-i-qaztextileindustry-podpisali-memorandum-o-sotrudnichestve-535342-2022/

افزایش چندین برابری صادرات خاک تورب از بلاروس

کازیمیر بانتسویچ مدیر کارخانه پوده بریکت «دیتوا» گفت که حجم صادرات خاک تورب (پیت) بلاروس در سال گذشته 2.7 برابر افزایش یافته است. کازیمیر بانتسویچ خاطرنشان کرد که تمامی 13 شرکت «بلتوپگاز» صادرات به کشورهای دیگر را افزایش داده‌اند. کازیمیر بانتسویچ گفت: «در سال گذشته در شرکت ما، حجم صادرات 2.7 برابر شد و به طور متوسط در کشور حدود 45 درصد رشد داشت». با توجه به افزایش تقاضا، شرکت دیتوا استخراج پوده را در سال گذشته 46 درصد افزایش داد، کاری که سایر شرکت‌های فعال در صنعت تورب نیز انجام دادند. اخیرا تورب بلاروس وارد بازار چین شد و اولین واگن‌ها در ماه سپتامبر به چین رفتند. این محموله برای تولید خاک‌های مغذی و سایر نیازهای کشاورزی به کار می‌رود. در حال حاضر، کل ذخایر خاک پیت در بلاروس 2.4 میلیارد تن برآورد شده است. با این حال، حدود 12 درصد از ذخایر بلاروس برای صنعت مناسب است که شامل 8.9 هزار هکتار زمین با کل ذخایر 26.9 میلیون تن است. بلاروس در هشت ماهه امسال 154 هزار تن خاک تورب صادر کرده است. وارد کننده اصلی، روسیه است اما این محصول به ترکیه، لتونی، جمهوری چک و سایر کشورها نیز ارسال می‌شود.

https://sputnik.by/20221113/eksport-torfa-vyros-v-razy-v-belarusi-1069001352.html

برنامه فروش 25 هزار خودرو توسط شرکت خودروسازی «بل جی» در طول سال جاری

مدیرعامل کارخانه «بل جی» در یک کنفرانس مطبوعاتی عنوان کرد که این شرکت قصد دارد امسال 25 هزار خودرو بفروشد. وی گفت: ما تا امروز 17 هزار دستگاه خودرو تولید کرده و فروخته‌ایم (14 هزار دستگاه در روسیه). در مجموع، قصد داریم تا پایان سال 25 هزار دستگاه خودرو بفروشیم. بنابراین، نوامبر و دسامبر ماه‌های پرکاری برای این شرکت هستند. تولید ما باید عملا دو برابر حجم تابستان باشد، بنابراین شیفت کاری تولید، هم اکنون به 7 روز در هفته و 12 ساعت در روز تغییر یافته است.

https://www.belta.by/economics/view/beldzhi-planiruet-realizovat-v-etom-godu-25-tys-avtomobilej-535344-2022/

مزارع زیاد و هوای خوب؛ عوامل جذب تجار ایرانی به بلاروس

میزان سرمایه‌گذاری ایرانیان در بخش کشاورزی منطقه باریسوف بالغ بر چند ده میلیون دلار بوده است. بلاروس و ایران روابط دوستانه دیرینه‌ای دارند و پروژه‌های مختلف اقتصادی را به صورت مشترک اجرا می‌کنند. در سال‌های اخیر، شرایط جهان، دو کشور را بیش از پیش به هم نزدیک کرده است. اگر بلاروس اخیرا تحت تحریم‌های غرب قرار گرفته است، ایران بیش از 40 سال است که در چنین شرایطی زندگی می‌کند و در این مدت استراتژی خود را برای مقابله با تحریم‌ها توسعه داده است. علاوه بر آن، مشکلات به ایرانیان اجازه داد تا حوزه کشاورزی را توسعه دهند. این تجربه در بلاروس هم اجرا می‌شود.

https://sputnik.by/20221116/mnogo-poley-i-khoroshaya-pogoda-chem-privlekaet-belarus-iranskikh-biznesmenov-1069058128.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما