معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۶

گزارش اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای در خصوص کمبود راننده کامیون و تریلی در جهان

بحران اشتغال رانندگان کامیون و تریلی که از انگلستان شروع شد و به کشورهای دیگر سرایت کرد در دهه اخیر به یک معضل جهانی تبدیل شده و فعالیتهای تجارت خارجی را تحت تاثیر قرار داده است. صف های طولانی و هفته‌ها انتظار در مرزها ، مشکل مهاجران غیرقانونی و ساعات کاری مداوم، به تدریج جذابیت این شغل را نزد داوطلبان از دست می دهد.

معضل عدم وجود رانندگان کامیون و تریلی‌های حامل سوخت در تامین و عرضه سوخت به نقاط مختلف انگلستان، علاوه بر این کشور سبب ایجاد مشکلاتی در سایر کشورهای اروپایی به ویژه آلمان شد.

اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای (IRU ) با انجام بررسیها و نظر سنجی‌هایی در بخش حمل و نقل جاده ای طی گزارشی به بررسی علل و عوامل اصلی بروز مشکلات موجود در این بخش پرداخته است که اهم نکات آن به شرح ذیل می‌باشد:

  • بر اساس تحقیقات انجام شده از 1524 شرکت حمل و نقل 25 کشور مختلف جهان، در سال 2021 میلادی، کمبود راننده کامیون در شبکه حمل و نقل جاده ای بیش از 2.6میلیون راننده بوده که با توجه به میانگین سن راننده‌ها تعداد آنها در سال جاری میلادی به حد قابل توجهی کاهش یافته و موجب کمبود جهانی راننده کامیون و تریلی در جهان شده است که این کمبود میتواند در آینده نزدیک فعالیتهای تجارت خارجی کشورها را تحت تاثیر قرار دهد.
  • ریشه اصلی مشکل موجود در حمل و نقل جاده ای فقدان نیروی کار ماهر است. نسبت رانندگان کامیون و تریلی زن در کشورهای دیگر در مقایسه با چین و ایالات متحده کمتر از 3 درصد است، این در حالیست که افزایش تعداد نیروی بیکار در این کشورها میتواند در شرایط کنونی کمبود نیروی کار در این بخش را تا حد زیادی جبران کند.
  • پیش بینی میشود که کمبود راننده در بخش حمل و نقل جاده ای در منطقه اوراسیا در سال آینده به بیش از 26 درصد خواهد رسید، این کمبود در اروپا 14 درصد، مکزیک 11 درصد و ترکیه 18 درصد خواهد شد.
  • کمبود رانندگان حمل و نقل جاده ای در جهان، در آینده نزدیک همچنان به عنوان یک مشکل ساختاری در صنعت حمل و نقل ادامه داشته و عامل محدود کننده ای در رشد بخش حمل و نقل جهانی در سال های آتی خواهد بود.

در این گزارش در بررسی وضعیت حمل و نقل جاده ای در ترکیه نیز آمده است که اقدامات انجام شده اعم از حمایتهای مالی و مشوق های افزایش دستمزد رانندگان در این کشور کافی نبوده و این کشور در بین سه کشوری در جهان است که دارای کمترین راننده زن نسبت به مرد را دارد. ترکیه برای تشویق حرفه رانندگی خودروهای سنگین از جمله کامیون و تریلی،سن ورود به این حرفه را کاهش داده و تسهیلاتی در شرایط اشتغال و کار برای داوطلبان این حرفه ایجاد کرده است.

اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای (IRU ) نقشه راهی برای رفع مشکل و جبران کمبود راننده در بخش حمل و نقل جاده ای تدوین نموده و آن را به کشورهای عضو این اتحادیه ارسال نموده است تا با پیروی از آن بتوانند نسبت به بهبود فضای کار در بخش حمل و نقل جاده ای اقدام نمایند. در این راستا، درکشورهایی مانند پرتغال،اسپانیا و کشورهای اروپای غربی مقرراتی در قوانین ملی برای بهبود  و اعمال رفتار مناسب و عملکرد کارمندان و پرسنل گمرکی در مناطق بارگیری و تخلیه بار نسبت به رانندگان وضع شده است.

اتحادیه اتاقها و بورسهای ترکیه نیز با همکاری و هماهنگی اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای (IRU ) یک سری اقداماتی در راستای حل معضل موجود در این بخش انجام داد و اقدام به برگزاری پانل های مختلف و کارگاههای آموزشی برای رانندگان کرد و در دسامبر 2021 میلادی یک نظر سنجی در میان بیش از 9000 راننده کامیون و تریلی در کشور انجام داد و به شناسایی شکایات،نظرات و پیشنهادات انها در بهبود فضای کسب و کارپرداخت.

اتحادیه اتاقها و بورسهای ترکیه نقشه راه اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای را به تمامی انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنفی ارسال کرد و در خصوص اجرای اقدامات پیشنهادی در حسن رفتار با رانندگان کامیون و تریلی اطلاع رسانی  نمود و نمایندگان این اتحادیه علاوه بر پیگیری اقدامات انجام شده، با انجام بازدیدهای میدانی از شرکت های حمل و نقل به تعیین نیازها،انتظارات به ویژه کمبود راننده در بخش حمل و نقل پرداختند.

اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای در گزارش و بررسیهای میدانی، علاوه بر پیشنهاد  در خصوص جذب زنان در بخش حمل و نقل جاده ای، راه حل هایی در خصوص حل مشکل کمبود رانندگان کامیون و تریلی در بخش حمل و نقل جاده ای ارائه کرد که اهم آن عبارتند از:

  • هماهنگ سازی و تسریع در اجرای مقررات وضع شده در چارچوب قوانین اتحادیه اروپا با کشورهای دیگر در تبیین بسته‌های کاری مناسب شامل، میزان دوره‌های کاری و استراحت، ورود به حرفه رانندگی و بازار کار، بازگشت کامیون و راننده به کشور مبداء
  • کاهش حداقل سن ورود به این حرفه که در حال حاضر 21 سال برای حمل و نقل بار و 26 سال برای حمل و نقل مسافر است.
  • ایجاد یک سیستم انتقالی از مرحله شاگردی به استادی برای احراز شغل رانندگی به صورت حرفه
  • بهبود اعمال اقدامات و رفتار مناسب با رانندگان در مکانهای بارگیری و تخلیه بار
  • آغاز فعالیتهای لازم برای جذب نیروی کار زن در بخش حمل و نقل و تشویق زنان برای ورود به بخش حمل و نقل جاده ای
  • ارائه آموزش های دوره ای و مستمر در بخش حمل و نقل جاده ای
  • تلاش برای جذب نیروهای کار واجد شرایط در بخش حمل و نقل جاده ای توسط سازمان کاریابی کشور در تامین نیروهای مورد نیاز
  • اعمال مقررات لازم در راستای کاهش هزینه‌های جانبی مرتبط با حرفه رانندگی در بخش حمل و نقل از جمله هزینه‌های امتحانات ورودی، اخذ و تمدید گواهینامه
  • به روز کردن قوانین مربوطه و معرفی مشوق های اشتغال به منظور بهبود و استانداردسازی سیاست های دستمزد برای رانندگان حرفه ای در بخش حمل و نقل جاده ای

 

منبع : اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای (IRU ) http://.iru.org

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما