معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۰

اخبار اقتصادی ازبکستان-تاشکند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته سوم آبان ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

حجم تجارت خارجی ازبکستان به 28.1 میلیارد دلار رسید

 بر اساس گزارش کمیته دولتی آمار جمهوری ازبکستان، حجم تجارت خارجی ازبکستان در ژانویه تا ژوئیه 2022  معادل 28.1 میلیارد دلار بوده است.

این شاخص نسبت به مدت مشابه سال 2021، 6.3 میلیارد دلار افزایش یافته است.

در حجم تجارت خارجی، 11.3 میلیارد دلار صادرات و 16.8 میلیارد دلار واردات بوده است.

 

تسهیل اعطای تابعیت ازبکستان به سرمایه گذاران بزرگ

ازبکستان ممکن است اعطای تابعیت را به روشی ساده برای سرمایه گذاران بزرگ آغاز کند. وزارت سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان پیش نویس مربوطه قانون را تهیه کرده است.

این سند پیشنهاد می‌کند قانون "در مورد تابعیت جمهوری ازبکستان" اصلاح شود.  مطابق با اصلاحات، رویه ساده شده  برای پذیرش تابعیت جمهوری ازبکستان برای اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت که سرمایه ای معادل حداقل 1 میلیون دلار در پروژه‌های سرمایه گذاری اجرا شده در قلمرو ازبکستان داشته اند، و همچنین دانشمندان، ورزشکاران، فرهنگیان و هنرمندان ممتاز اعمال می‌شود.

گواهی سرمایه گذاری توسط سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار یا سازمان خدمات عمومی ارائه خواهد شد.

 

شرکت هواپیمایی "ازبکستان ایرویز" بیش از 3 میلیون مسافر را در ژانویه تا سپتامبر 2022 جابجا کرده است

کمیته دولتی آمار جمهوری ازبکستان گزارش دادکه شرکت هواپیمایی ملی "ازبکستان ایرویز" بیش از 3 میلیون مسافر را در نه ماه اول سال 2022 حمل کرد. 

رشد نسبت به مدت مشابه در سال 2021 بالغ بر 912.2 هزار یا 43.5 درصد بوده است.

 

نشست با حضور رئیس جمهود درباره توسعه صنعت طلا و جواهرات

در جلسه ای به منظور توسعه صنعت طلا و جواهرات کشور به ریاست رئیس جمهور ازبکستان برگزار شد، فرصت های موجود در زمینه طلا و جواهر بررسی شد. در این نشست ضمن تاکید بر بازار داخلی 300 میلیون دلاری و امکان رفع نیازهای بازار، نیازهای فوق توسط جواهرسازان محلی کشور تأمین شود. تصمیماتی برای حمایت از فعالان این حوزه گرفته شد. طبق این تصمیمات از اول دسامبر 2022:

- ضمانت نامه کلیه بانک ها و سازمان توسعه صادرات برای تأخیر در پرداخت طلا و نقره پذیرفته می‌شود.

- امکان اخذ ضمانت برای جواهرسازان بصورت فردی فراهم خواهد شد.

- الزام مجوز واردات و صادرات موقت برای فرآوری طلا، نقره و سایر مواد اولیه لازم برای جواهرات لغو می‌شود.

- سنگ های گرانبها  و تزئینی که توسط جواهرسازان استفاده می‌شوند، از پرداخت عوارض گمرکی معاف هستند.

- صادرات جواهرات تا سقف 10 هزار دلار مجاز است (اکنون تا سقف 5 هزار دلار مجاز است).

در جلسه مزبور استانداران مربوطه موظف به راه اندازی مجتمع های تجاری و تولیدی طلا و جواهر در شهرهای سمرقند، بخارا و خوقند  شدند.

 

بانک جهانی: ازبکستان سریع ترین رشد در میان 23 کشور  در حال توسعه اروپا و آسیای مرکزی  را دارد

آنا برد، معاون اروپا و آسیای مرکزی بانک جهانی که در دومین همایش اقتصادی ازبکستان در سمرقند شرکت و نظرات خود را در مورد اصلاحات اقتصادی در ازبکستان و اثربخشی آنها بیان کرد.

وی می‌گوید: «ازبکستان سریع ترین کشور در حال توسعه در میان 23 کشور در اروپا و آسیای مرکزی است. - اصلاحات به درستی اجرا می‌شود. ما آماده کمک به شما برای پیوستن به رتبه کشورهای با درآمد متوسط در سال 2026 هستیم. ازبکستان در حال اجرای اصلاحات مبتنی بر اقتصاد بازار است. از سال 2016، ما شاهد آزادسازی عمده سیستم مالی بوده ایم.

رئیس دولت علاقه مند است که شهروندانش نتایج اصلاحات را احساس کنند. بانک جهانی با حمایت از این ابتکارات، بر دو جهت تمرکز می‌کند. کاهش فقر و افزایش رفاه مردم . وقتی افراد شغلی با درآمد خوب داشته باشند، سبک زندگی آنها بهبود می یابد.

 

مرکز حمایت از سرمایه گذاران زیر نظر وزارت سرمایه گذاری و تجارت خارجی  تشکیل خواهد شد

دولت ازبکستان مصوبه ای در مورد اقدامات ویژه برای تسهیل فعالیت های نوآوری و سرمایه گذاری در استان و مناطق کشور را صادر کرده است.

بر اساس این سند، در سال 2026-2023، قرار است پارک های فناوری در نکوس، بخارا، جیزخ و نمنگان مانند پارک فناوری تاشکند  ساخته شود.

اهداف اصلی پارک های فناوری عبارتند از:

- جذب جوانان با استعداد، دانشجویان، کارکنان علمی، اساتید و معلمان به فعالیت های نوآوری در پارک فناوری.

- ایجاد سایت های آزمایشی در پارک فناوری؛

- توسعه، اجرا و تامین مالی پروژه‌های استارتاپی جوانان کارآفرین؛

- برگزاری دوره‌های آموزشی و ماستر کلاس ها با حضور نمایندگان شرکت های معتبر خارجی و کارشناسان.

به عنوان بخشی از مرکز پروژه‌های سرمایه گذاری، پروژه‌های آینده نگر و مرکز مهندسی ایجاد خواهد شد. مرکز حمایت از سرمایه گذاران زیر نظر وزارت سرمایه گذاری و تجارت خارجی تشکیل خواهد شد.

این مرکز می‌تواند در حل مشکلات در همه سطوح بر اساس رویکرد  نوآوری ، حمایت از سرمایه گذاران و کارآفرینان بر اساس اصل "پنجره واحد" مساعدت کند.

 

اختصاص150 میلیون دلار از طرف بانک توسعه آسیایی برای تامین مالی ساخت خانه‌های سبز ازبکستان

منابع مالی - وام برنامه توسعه بازار وام مسکن بانک توسعه آسیایی به وام مسکن شرکت بازپرداخت وام های رهنی ازبکستان، بهبود صندوق مسکن و تامین مالی سبز ازبکستان اختصاص می یابد.

در ازبکستان، وام های نوسازی سبز را می‌توان برای ارتقا یا نصب سیستم های گرمایشی و سرمایشی، نصب پنل های خورشیدی، بهبود سیستم آب بند - افزایش بهره وری انرژی استفاده کرد.

بر اساس برنامه بانک توسعه آسیایی، حداقل 32.5 درصد وام ها باید به زنان داده شود. این وام به توسعه مکانیسم های تامین مالی برای تحریک بازار مالی وام مسکن در ازبکستان، توسعه محصولات وام مسکن، از جمله تامین مالی ساخت مسکن سبز، و معرفی محصولات نوآوری به بخش بانکی کمک خواهد کرد.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

راه اندازی کارخانه تولید کاغذ در سمرقند

پروژه واحد تولید انواع کاغذ مورد استفاده در صنعت در آسیای مرکزی در منطقه نارپای منطقه سمرقند با هماهنگی اداره منطقه ای سمرقند وزارت سرمایه گذاری و تجارت خارجی جمهوری ازبکستان راه اندازی شد. به گزارش بخش مطبوعاتی وزارت سرمایه گذاری و تجارت خارجی جمهوری ازبکستان،  ارزش پروژه اجرا شده توسط شرکت « NBA ALLIANZ » 13 میلیون دلار است که 5.5 میلیون دلار آن سرمایه گذاری مستقیم خارجی است. این طرح که در برنامه بومی سازی تولیدات وارداتی گنجانده شده است، برای تولید 30 هزار تن مقوای صادراتی در انواع مختلف در سال طراحی شده است. در عین حال حجم صادرات حداقل 5 میلیون دلار است. در اثر اجرای این طرح برای 80 نفر مشغول به کار شدند. برنامه ریزی شده است تا در سه ماهه اول سال 2023 فعالیت های این شرکت گسترش یابد و 70 شغل جدید ایجاد شود.

 

امسال 71.5 تریلیون صوم محصولات نساجی و خیاطی تولید خواهد شد

کشت پنبه یکی از رشته‌های مهم بخش  کشاورزی ازبکستان است. بیش از 100 محصول از مواد خام پنبه، برگ پنبه، ساقه، غلاف و بذر ساخته می‌شود. به گفته کارشناسان، یک تن پنبه در سال اشتغال 5 نفر را فراهم می‌کند. پنبه ای که حتی در مناطق دارای آب و هوای خشک کشت می‌شود، 27 درصد نیازهای پوشاک جهان را پوشش می دهد.

 خانم نزاکت عبدالقندوز آوا رئیس سرویس مطبوعاتی وزارت توسعه نوآوری ازبکستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری ملی «اوزآ» ازبکستان چنین گفت: در حال حاضر، ازبکستان از نظر سطح زیر کشت پنبه (1.0 تا 1.1 میلیون هکتار) در بین کشورهای جهان رتبه ششم را دارد، در تولید الیاف پنبه رتبه پنجم و ششم را به خود اختصاص داده است. نکته مهم این است که اگر سالانه 18 تا 20 میلیون تن الیاف پنبه در جهان کشت می‌شود، 0.9 تا 1.0 میلیون تن آن در ازبکستان تولید می‌شود.

768 هزار و 800 تن بنزین در ازبکستان در ماه‌های ژانویه تا اوت امسال تولید شد

به گزارش کمیته آمار دولتی ازبکستان، 768 هزار و 800 تن بنزین توسط شرکت های بزرگ در ازبکستان در فاصله زمان از ژانویه تا اوت سال جاری تولید شده است. نرخ رشد این تولید در مقایسه با دوره مشابه سال 2021، 3.8 درصد بوده است. خاطرنشان می‌شود که در هشت ماه اول سال 2022، بیشترین سهم در تولید بنزین خودرو به شرکت های بزرگ استان بخارا (81.7 درصد) تعلق داشت و حجم تولید 628.8 هزار تن بوده است. بالاترین میزان تولید بنزین خودرو در ازبکستان در پنج سال گذشته، در سال 2018 ثبت شده است.

گزارش شده است که در سال 2018، در مجموع 1.1 میلیون تن بنزین خودرو در کشور تولید شده بود. سهم اصلی بنزین تولیدی خودرو مربوط به استان بخارا (0.7 میلیون تن، 61.9 درصد در سال 2018) است. به طور خاص، سال 2016 1.1 میلیون تن، نرخ رشد 106.6 درصد، 2017 1.1 میلیون تن، نرخ رشد 98 درصد، 2018 1.1 میلیون تن، نرخ رشد 103.2 درصد، 2019 1 میلیون تن، نرخ رشد 89.4 درصد، 2020 1 میلیون تن، نرخ رشد 99.4 درصد بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما