معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۹

برنامه دولت پاکستان برای طرح توسعه بلندمدت

وزیر توسعه پاکستان : اقتصاد کشور مستلزم تغییرات ساختاری و تهیه الگوی جدید رشد مبتنی بر صادرات است.

دولت فدرال پاکستان مطالعه بر روی برنامه‌های «چشم‌انداز ۲۰۳۵» و «چشم‌انداز ۲۰۴۷» را آغاز کرده است. در این راستا کمیسیون برنامه‌ریزی، مجموعه مطالعه مرتبط با ترسیم نقشه راه توسعه سریع اجتماعی- اقتصادی کشور را در پیش گرفته است.

این مطالعات، با هدف کنکاش و بررسی گزینه ‌های تدوین سیاست مدیریتی که ممکن است رهبری کشور از طریق مشورت با همه ذینفعان و با هدف اتخاذ نقشه راه برای توسعه سریع کشور، به آنها نیاز داشته باشد، قرار است ظرف چند ماه آینده تکمیل شود.

برای نظارت بر این ابتکار، یک کمیته راهبری متشکل از اقتصاددانان برتر، نمایندگان بخش خصوصی و موسسات تحقیقاتی در پاکستان تشکیل شد. رئیس اقتصاددان کمیسیون برنامه ریزی، این اقدام را هماهنگ خواهد کرد.

احسن اقبال، وزیر برنامه‌ریزی و توسعه پاکستان، 13 نوامبر 2022 در جلسه ای که ریاست آن را بر عهده داشت، گفت: «این مطالعه در ابتدای سال 2023 آغاز می‌شود و به عنوان مقدمه‌ای برای طرح های توسعه چشم‌انداز 2035 و چشم‌انداز 2047 پاکستان عمل می‌کند».

وی گفت: اقتصاد پاکستان نیازمند تغییرات ساختاری اساسی و ترسیم الگوهای جدید رشد مبتنی بر صادرات است. این تنها با پیروی از یک چارچوب سیاست اقتصادی منسجم و برای حداقل یک دهه میسر است.

وزیر توسعه پاکستان ادعا کرد که این کشور در سال 2018 - 2017 در مسیر صحیحی برای دستیابی به هدف پیوستن به 25 اقتصاد برتر جهان تا سال 2025، بر اساس برنامه چشم انداز 2025 پاکستان - که در دولت PML-N در سال 2014 آغاز شده بود- دست یافت، اما تغییر دولت در سال 2018 باعث بروز انحراف بزرگ در روند پیشرفت این طرح توسعه ای شد.

احسن اقبال افزود: متأسفانه توقف اجرای این سیاست‌ توسعه ای و شروع روندی معکوس و وارونه توسط دولت سابق، اعتماد سرمایه‌گذاران و در نتیجه فرآیند پیشرفت را از بین برد. وزیر توسعه پاکستان گفت: پس از نزدیک به چهار سال، "ما وارث کشوری شدیم که در آستانه ورشکستگی اقتصادی بود". او گفت که مهمترین اولویت دولت حزب مسلم لیگ (نواز)_ PML-N - از همان روز نخست کسب قدرت، ایجاد یک چرخش در جهت گیری اقتصادی و ثبات در کشور و همچنین از سرگیری حرکت به سمت پیشرفت ملی بوده است. این وزیر فدرال ابراز داشت: در صورتی که بر اساس برنامه مدون به تجارت بپردازیم، چشم انداز پاکستان 2035 به ما کمک می‌کند تا متوجه شویم هم اکنون کجاییم و حدود 15 سال بعد به چه سطحی از توسعه خواهیم رسید.

در این نشست از تمامی اعضای کمیسیون برنامه ریزی خواسته شد تا مطالعات لازم را از طریق تعامل با ذینفعان مربوطه در حوزه‌های ذیربط خود، تکمیل کنند. همچنین تصمیم گرفته شد کمیته ای راهبری برای نظارت بر این ابتکار تشکیل گردد.

نیازسنجی آینده و تعیین اهداف در چشم انداز پاکستان 2035 بر اساس هفت رکن برنامه توسعه قبلی انجام خواهد شد که توسعه سرمایه انسانی و اجتماعی را نیز در بر می‌گیرد. دستیابی به رشد پایدار، بومی و فراگیر، حکمرانی دموکراتیک، اصلاحات نهادی و نوسازی بخش عمومی؛ امنیت انرژی، آب و غذا؛ رشد بخش خصوصی و کارآفرینی برای توسعه اقتصاد، دانش رقابتی از طریق ارزش افزوده و نوسازی زیرساخت های حمل و نقل و ارتباط بیشتر منطقه ای، از جمله اهداف این برنامه است

در هریک از موارد فوق، نیازسنجی و تعیین هدف بر اساس دو سناریو انجام خواهد شد: سناریوی کسب و کار معمول و سناریوی آرمانی یا تحول آفرین.

به منظور دستیابی تدریجی به پیشرفت ملموس در حوزه‌های کلیدی برنامه توسعه اجتماعی- اقتصادی، این مطالعه نیازهای در حال تحول را ارزیابی کرده و مداخلات لازم در هر حوزه را به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، مشخص می‌کند. همچنین عوامل توانمند و محدود کننده در فرآیند را نیز مورد توجه قرار می دهد.

به عنوان مثال، در بخش بهداشت و آموزش، پاکستان باید از قبل ارزیابی کند که به چه امکانات و کارکنان جدیدی با توجه به محدودیت جمعیت و منابع در حال گسترش نیاز دارد. دکتر ندیم جاوید، اقتصاددان ارشد پاکستانی معتقد است: تنها بر اساس چنین ارزیابی‌هایی است که می‌توانیم از منابع انسانی و مادی موجود به نحو مطلوب استفاده کنیم و منابع جدید را برای نیل به اهداف خود، بسیج کنیم.

سند راهبردی چشم انداز 2035 پاکستان با 17 هدف توسعه پایدار سازمان ملل متحد، از کاهش فقر گرفته تا تغییرات آب و هوایی، که دولت متعهد به تحقق پیشرفت آنها تا سال 2030 است، همسو خواهد شد.

یافته‌ها و توصیه‌های این مطالعه به رهبری سیاسی کشور ارائه می‌شود تا یک اجماع ملی در مورد چگونگی هدایت کشور به سوی رونق اقتصادی پایدار با وجود عدم قطعیت‌های اقتصادی و سیاسی در طول این مسیر، ایجاد شود.

 منبع: خبرگزاری داون – 14 نوامبر 2022

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما