معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۷

اخبار اقتصادی موریتانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور موریتانی در هفته سوم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

سفر رئیس جمهور موریتانی به مصر به منظور شرکت در بیست و هفتمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی

محمد ولد شیخ غزوانی، رئیس جمهور موریتانی روز یکشنبه 6 نوامبر 2022 به منظور شرکت در کنفرانس تغییرات آب و هوای سازمان ملل متحد، وارد شهر شرم الشیخ در جمهوری عربی مصر شد. این کنفرانس درمورد طیف وسیعی از موضوعات بسیار مهم به منظور رسیدگی به وضعیت اضطراری اب و هوا، ازجمله کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، مقاوم سازی و سازگاری با اثرات منفی تغییرات آقلیمی و پایبندی به تعهدات مالی در کشورهای درحال توسعه برگزار می‌شود.

موریتانی نیز به نوبه خود تلاش هایی را به منظور حفاظت از محیط زیست انجام داده است. این کشور برخی برنامه‌های را راه اندازی و قوانینی را وضع کرده است که آسیب رسانی به محیط زیست را جرم انگاری و سازوکاری را برای حفاظت از مناطقی که در برابر تغیرات آب و هوایی آسیب پذیر هستند، ایجاد کرده است.

غزوانی همچنین در حاشیه کنفرانس تغییرات آب و هوایی  راه اندازی ائتلاف بین المللی برای مقابله با بیابان زایی که شامل 50 کشور و سازمان است، شرکت نمود. این ائتلاف به طور مشترک به ابتکار مکی سال رئیس جمهور سنگال و پدرو سانچر نخست وزیر اسپانیا ایجاد شده است.

کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد؛ موریتانی در خط مقدم حفاظت از حیات بر روی زمین

هیئت موریتانی با حضور در رویداد بین المللی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد تلاش می‌کند تا تا این کشور را در این رویداد بین المللی طور شایسته نمایندگی کند. موریتانی درصدد آن است تا با سازماندهی و هماهنگی برخی فعالیت ها  و رویدادها از جمله رویداد مربوط به «استفاده از هیدروژن سبز و مشارکت جهانی میان بخش های دولتی و خصوصی به منظور مقابله با چالش های اجتماعی و تحول اقتصادی» و نیز «مصرف هیدروژن پاک و ایجاد فرصت هایی برای تولید پاک در موریتانی» نقش برجسته ای در حوزه تغییرات آب و هوایی ایفا نماید.

حضور رئیس جمهور موریتانی در این کنفرانس بین المللی نشانگر آگاهی این کشور درمورد اهمیت و حساسیت این مسئله و اشتیاق آن به یافتن راه حل های مناسب برای مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی و حفاظت از محیط زیست است.

همچنین موریتانی با دارا بودن منابع عظیم همچون منابع گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر در آینده به یک هاب تولید و صادرات هیدروژن سبز تبدیل خواهد شد. موریتانی همچنین با تلاش های خود در راستای حفاظت از محیط زیست تواسنته است برای اقداماتی که به محیط زیست آسیب می رسانند، قوانینی را وضع و از وقوع چنین اقداماتی جلوگیری نماید. 

همچنین دولت موریتانی سرمایه‌گذاری‌های عظیمی را برای سازگاری شهروندان این کشور با تغییرات آب و هوایی از طریق تامین مالی فعالیت های درآمدزا انجام داده است. همچنین دولت برخی قوانینی را در راستای حفاظت از محیط زیست وضع نموده است. برخی دیگر از اقدامات موریتانی در جهت حفاظت از محیط زیست و مقابله با تغییرات هوایی شامل وضع قوانینی درخصوص حفاظت از موجودات دریایی که درمعرض انقراض قرار دارند، جرم انگاری استفاده از مواد سمی در معادن و اجباری کردن تصفیه پسماند معادن، سازماندهی کمپین‌های جنگل کاری و مشارکت در طرح های منطقه و قاره ای می‌شود.

بنابراین، کنفرانس تغییرات آب و هوایی فرصت واقعی برای موریتانی است تا بتواند علاوه بر معرفی خود به عنوان یک بازیگر ملی در زمینه مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی، منابع و سرمایه گذاری‌های لازم را در در راستای حفاظت از محیط زیست جذب نماید.

رئیس جمهور موریتانی ناظر بر امضای یادداشت تفاهم میان موریتانی و شرکت بریتیش پترولیوم برای آماده سازی توسعه پروژه هیدروژن سبز

محمد ولد شیخ غزوانی، رئیس جمهور موریتانی روز سه شنبه 8 نوامبر 2022 درحاشیه بیست و هفتمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی در شرم الشیخ مصر، بر امضای یادداشت تفاهم میان موریتانی و شرکت بریتیش پترولیوم درخصوص توسعه پروژه هیدروژن سبز نظارت نمود.

این یادداشت تفاهم توسط عبدالسلام ولد محمد صالح وزیر نفت و انرژی موریتانی و برنارد لونی مدیر عامل شرکت بریتیش پترولیوم امضا شد. طبق این یادداشت تفاهم بریتیش پترولیوم مطالعات فنی و تجاری را درمورد ارزیابی پروژه تولید هیدروژن سبز در موریتانی انجام خواهد داد. این مطالعات غالبا درخصوص انرژی باد و خورشید در مناطق وسیع واقع در شمال غربی موریتانی خواهد بود.

امضای یادداشت تفاهم میان موریتانی و بریتیش پترولیوم به عنوان بخشی از راهبرد دولت موریتانی به منظور بهره برداری و ارزش گذاری بر منابع عظیم گازی، انرژی تجدیدپذیر و سنگ آهن این کشور در راستای تبدیل موریتانی به‌هاب تولید و صادرات هیدروژن سبز و مشتقات آن از جمله آمونیاک و نیز فولاد سبز به شمار می آید.

معاون اجرایی بریتیش پترولیوم اظهار داشت که اکنون با همکاری دولت موریتانی مهارت های فنی و کارشناسی خود را به منظور کمک به بهره برداری از پتانسیل انرژی‌های پاک این کشور به کار خواهیم بست. وی افزود ما اکنون با همکاری دولت موریتانی درحال بهره‌برداری از یکی از نوآورانه‌ترین پروژه‌های گازی هستیم و قصد داریم با توسعه هیدروژن سبز در موریتانی این مشارکت و همکاری را گسترش دهیم.

موریتانی نقشه راهی را به منظور تولید هیدروژن آماده کرده است و امیدوار است تا سال 2030 به طور کامل به برق و انرژی‌های تجدیدپذیر دسترسی داشته باشد.

کنفرانس تغییرات آب و هوایی: موریتانی درصدد مشاکت موثر در ابتکارات سرمایه گذاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر

حضور رئیس جمهور موریتانی در بیست و هفتمین کنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوایی نشانگر اهمیت و حساسیت این مسئله برای موریتانی است.

شیخ غزوانی علاوه بر شرکت در اجلاس سران کنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوایی در دومین اجلاس سران خاورمیانه سبز که هدف آن ایجاد یک ائتلاف بین المللی به منظور مبارزه با بیابان زایی است، شرکت نمود. همچنین غزوانی در سخنرانی خود در کنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوایی تاکید کرد که موریتانی مصمم است انتشار کربن را تا 11 درصد کاهش دهد و در انرژی‌های تجدیدپذیر در کل مصرف انرژی را تا سال 2030 به 50 درصد برساند. تلاش ها در این زمینه با تولید و توسعه هیدروژن تقویت خواهد شد.

رئیس جمهور موریتانی بیان کرد که کشورش علاوه بر تلاش برای توسعه و گسترش انرژی‌های پاک که امروزه 40 درصد از کل انرژی مصرفی را پوشش می دهد، مبارزه با بیابان زایی در ساحل را تحت چارچوب طرح دیوار سبز و کمیته مشترک مبارزه با اثرات خشکسالی ادامه می دهد.

غزوانی در حاشیه کنفرانس تغییرات آب و هوایی در دومین اجلاس سران خاورمیانه سبز نیز شرکت کرده و در آن طی سخنرانی تاکید نمود که اقدامات انجام شده درچارچوب ابتکار خاورمیانه سبز علاوه بر تاثیر مثبت آن بر محیط زیست؛ پشتوانه قوی برای تلاش های قاره آفریقا در مواجهه با تغییرات آب و هوایی و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن خواهد بود.

وی در ادامه افزود، موریتانی برای رویارویی با اثرات خشکسالی از طریق کمیته مشترک بین الدولی برای مبارزه با خشکسالی در ساحل و ابتکار دیوار سبز و سایر ابتکارات و از سوی دیگر به منظور مقاوم سازی جمعیت از طریق ارتقا و تقویت طرح های توسعه ای و استقرار روش های تولیدی در بخش های روستایی و حمایت از جمعیت آسب پذیر، متعهد به مقابله با بیابان زایی است.

غزوانی همچنین در حاشیه کنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوایی در میزگرد سرمایه گذاری در انرژی‌های آینده: انرژی هیدروژن با ریاست مشترک عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و اول شولز صدراعظم آلمان شرکت کرد. غزوانی در این میزگرد ضمن تبریک به همتای مصری خود به خاطر نقش بسیار مهم و پیشگام ایشان در مقابله با تخریب محیط زیست و تغییرات آب و هوایی، تاکید کرد که این یک نبرد سرنوشت ساز بوده و پیروزی در آن به توانایی ما برای دستیابی به یک شیوه انتقال به محیط زیست پایدار با تکیه بر انرژی‌های تجدیدپذیر بستگی دارد.

حضور موریتانی در برنامه «صحرا» سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان زایی

لالیا کمره وزیر محیط زیست و توسعه پایدار روز پنجشنبه 10 نوامبر 2022در مراسم آغاز به کار برنامه «صحرا» که به ابتکار کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان زایی و در راستای منافع ابتکار آفریقایی دیوار بزرگ سبز ایجاد شده است، شرکت نمود. وزیر محیط زیست و توسعه پایدار موریتانی همچنین در جلسه ای که توسط آژانس آفریقایی دیوار بزرگ سبز و با عنوان «توسعه ارزش افزوده و فرصت های پیش روی گروه‌های محلی، ساکنان و تولیدکنندگان محلی» و در غرفه موریتانی انجام می‌گرفت شرکت کرد. به گفته لالیا کمره، این جلسه باعث می‌شود تا کارشناسان به اهمیت نقش تعیین کننده منابع گیاهی و حیوانی در زندگی را روزانه مردم پی ببرند.

توافق موریتانی و صندوق بین المللی پول

دولت موریتانی و صندوق بین المللی پول روز پنجشنبه 11 نوامبر 2022 پس از مذاکرات دشوار توافق نامه ای را درمورد مشاهدات و بررسی‌های صندوق بین المللی پول که مستلزم رسیدگی دولت موریتانی است، امضا نمودند.

بر اساس منابع آگاه، اختلاف میان موریتانی و صندوق بین المللی پول بر روی مسئله هزینه بودجه و سایر سازوکارهای مربوط به بودجه بوده است. براساس گفته‌های این منابع نگرانی اصلی صندوق بین المللی پول ناتوانایی دولت موریتانی در جذب منابع مالی در یک دهه گذشته به دلیل تاخیر در اجرای پروژه‌ها یا عدم اجرای آن‌ها بوده است. همچنین صندوق بین المللی پول درمورد سازوکارهای مالیاتی برخی مشاهداتی داشت و خواستار بررسی آن‌ها شد.

فلیکس فیشر رئیس هیئت صندوق بین المللی پول پس از این توافق طی مصاحبه ای توضیح داد که منافع صندوق و موریتانی توافق اولیه ای را درمورد برنامه اصلاحات اقتصادی منعقد کرده اند که می‌تواند به یک توافق سه ساله همراه با برخی تسهیلات و سازوکارهای وام دهی تبدیل شود. وی در ادامه افزود براساس این توافق، مروریتانی وامی‌به ارزش 6.64 میلیون دلار از واحدهای ویژه برداشت دریافت خواهد کرد که در مدت 39 ماه 82.75 میلیون دلار خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما