معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۵

اخبار اقتصادی موریتانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور موریتانی در هفته دوم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

 برگزاری نشست تبیین مخاطرات بیست و هفتمین جلسه کنفرانس طرفین تغییرات آب و هوایی

 وزرات محیط و زیست و توسعه پایدار موریتانی با همکاری برنامه توسعه سازمان ملل متحد، روز سه شنبه 1 نوامبر 2022 در نواکشوت جلسه را با حضور نمایندگان موریتانی که قرار است در بیست و هفتمین جلسه کنفرانس طرفین درمورد تغییرات آب و هوایی شرکت کنند، برگزار نمود. در این جلسه مخاطرات محتوای برنامه مشورتی مورد بررسی قرار گرفت. هیئت موریتانی پیشتر درخصوص موضع این کشور و آفریقا درمورد نکات اصلی مشورت های مربوط به تغییرات آب و هوایی که قرار است در جلسه شرم الشیخ مطرح گردد، مطلع شده بود.

دبیرکل وزارت محیط زیست و توسعه پایدار موریتانی در افتتاحیه این نشست بیان نمود، «موریتانی در آخرین کنفرانس تغییرات آب و هوایی پیشنهادی را به منظور کاهش گازهای گلخانه ای ارائه کرده است». وی در ادامه افزود که ارائه کمک های ملی خاص صرفا مسئولیت وزارت محیط زیست و توسعه پایدار نیست، بلکه مسئولیت همه کسانی است که خواهان توسعه پایدار برای نسل های امروز و آینده هستند.

بررسی پیش نویس قانون تاسیس شرکت مالی آفریقایی توسط کمیته روابط خارجی مجلس موریتانی

 کمیته روابط خارجی پارلمان موریتانی روز پنجشنبه 3 نوامبر 2022 به ریاست مختار ولد خلیفه، معاون رئیس کمیته مذکور تشکیل گردید و در آن پیش نویس قانون تاسیس شرکت مالی آفریقایی مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه عثمان ممدو کان وزیر اقتصاد و بخش های مولد نیز حضور داشته و توضحاتی را درخصوص پیش نویس از جمله اهداف آن ارائه داد. وی اظهار نمود که شرکت مالی آفریقایی یک شرکت چندجانبه و متخصص در حوزه سرمایه گذاری دولتی و خصوصی و دارای خصوصیت حقوقی و بین المللی است که مقر آن در لائوس نیجریه قرار دارد. وی در ادامه افزود، شرکت مالی آفریقایی شامل سی و شش کشور و سه سازمان چندجانبه با سرمایه 2 میلیارد دلار آمریکا است. وی همچنین بر ضرورت روند عضویت موریتانی در این شرکت به منظور برخورداری از مزایای این شرکت تاکید نمود.

 دیدار رئیس جمهور موریتانی با وزیر کشور اسپانیا

 محمد ولد شیخ غزوانی رئیس جمهور موریتانی در 3 نوامبر 2022 در کاخ ریاست جمهوری درنواکشوت با فرناندو گراند مرلاسا گومز، وزیر کشور اسپانیا دیدار و گفتگو نمود. در این دیدار علاوه بر بررسی موضوعات مرد علاقه، زمینه‌های همکاری دو کشور و راه‌های تقویت و توسعه آن در جهت تامین منافع مشترک دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر کشور اسپانیا ضمن ابراز خرسندی از دیدار با رئیس جمهور موریتانی، بیان کرد که این سفر در چارچوب تقویت همکاری‌ها و توسعه روابط موریتانی در سطوح مختلف انجام شده است. وی همچنین در ادامه افزود، هدف از دیدار با رئیس جمهور موریتانی را علاوه بر توسعه همکاری‌ها در زمینه مهاجرت، گسترش همکاری‌های میان دو کشور در سایر حوزه‌ها از جمله اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دانست. وزیر کشور اسپانیا خاطر نشان کرد که دو کشور بر روی پروژه‌های مشترک بسیاری بایکدیگر همکاری می‌کنند.

 قدردانی رئیس جمهور موریتانی از ابتکار راه اندازی نمایشگاه واردات چین

محمد ولد شیخ غزوانی، رئیس جمهور موریتانی از طریق ویدیو کنفرانس در جلسه افتتاحیه نمایشگاه بین المللی واردات چین که در شانگهای و با ابتکار شی جی پینگ، رئیس جمهور چین در 3 نوامبر 2022 برگزار شد، شرکت کرد.

غزوانی در این جلسه طی یک سخنرانی ضمن قدردانی از شی جی پینگ به خاطر برگزاری چنین نمایشگاهی، به ابتکار رئیس جمهور چین که اساس برگزاری چنین نمایشگاهی بوده است، اشاره نمود. رئیس جمهور موریتانی در ادامه سخنان خود ابراز امیدواری کرد که برگزاری این نمایشگاه موریتانی را قادر خواهد ساخت تا سرمایه گذاری‌های مهمی را در زمینه گوناگون جذب کند. 

حضور موریتانی در نشست سرمایه گذاری آفریقایی

موریتانی در نشست سرمایه گذاری آفریقایی 2022 که در ابیجان، پایتخت ساحل عاج از 2 تا 4 نوامبر توسط بانک توسعه آفریقا برگزار شد، شرکت کرد.موریتانی در این نشست با هیئت عالی رتبه متشکل از یعقوب ولد احمد عایشه، دبیرکل وزارت افتصاد و بخش های مولد، محمد عبدالله خطرا، سفیر موریتانی در ساحل عاج و محمد ول اتلمدی، مدیر کل شرکت ملی صنعت و معدن شرکت نمود. موریتانی با هدف جذب سرمایه گذاری به ارزش 1.3 میلیارد دلار به منظور تولید سنگ آهن به میزان 3.11 میلیون تن حضور داشته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما