معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۰

بررسی صنعت روغن پالم در اقتصاد اندونزی

صنعت روغن نخل اندونزی ستون اصلی انعطاف پذیری اقتصادی این کشور است و هنوز هم دارای سهم اصلی در کسب ارز خارجی است.دولت با تصویب سیاست‌ها و قوانین خاصی برای ایجاد اطمینان و تسهیل کسب‌وکار و فضای مساعد برای این صنعت تلاش می‌کند.

روغن پالم خام یک روغن گیاهی است و عمدتاً در غذاهای فرآوری شده استفاده می‌شود. تخمین زده می‌شود که 50 درصد محصولات سوپرمارکتی، از جمله لوازم آرایشی و بهداشتی و غذاهای خانگی حاوی روغن پالم هستند. صنعت روغن نخل اندونزی ستون اصلی انعطاف پذیری اقتصادی این کشور است. هنوز هم دارای سهم اصلی در کسب ارز خارجی است.

دولت با تصویب سیاست‌ها و قوانین خاصی که مدیریت زمین، مجوزها و مشارکت در صنعت روغن نخل را تنظیم می‌کند، به اقدامات خود برای ایجاد اطمینان و تسهیل کسب‌وکار و فضای مساعد برای این صنعت ادامه می‌دهد.

پیش بینی می‌شود تولید روغن پالم اندونزی به دلیل اجرای بهتر طرح های کشاورزی، شرایط آب و هوایی مناسب و بسته‌های قیمتی جذاب به طور قابل توجهی افزایش یابد و برآورد می‌شود که به حدود 49 میلیون تن CPO (روغن پالم خام) و 4.65 میلیون تن PKO (روغن هسته پالم) برسد.

در بعد اقتصادی، صنایع روغن پالم باعث افزایش فرصت‌های شغلی و بازار ارز می‌شود که در این راستا 10 هزار هکتار از مزارع و صنایع روغن پالم، 2600 نفر غیر فارغ‌التحصیل و 25 نفر تازه فارغ‌التحصیل را استخدام کردند.

در طول سال 2021، اندونزی 35.5 میلیون دلار آمریکا در بازار ارز صرفاً از روغن پالم با درآمدهای ناشی از مالیات اعمال شده به دست آورده است. این می‌تواند تراز تجاری اندونزی را از کمبود نجات دهد.

با وجود موفقیت، بخش روغن نخل در اندونزی همچنان با چالش های متعددی روبرو است. یکی از آنها بهره وری آن است که به دلیل توسعه در زمین‌های پرخطر هنوز به حد مطلوب خود نرسیده است. از نظر زیرساخت ها و محل اقامت، هزینه‌های گران حمل و نقل و روش های توزیع وقت گیر مشکلات همیشه در حال رشد در صنعت هستند.

درباره جنگل‌زدایی در اندونزی ، یک مطالعه در سال 2019، مزارع روغن نخل را به عنوان مسئول 23 درصد (بزرگترین نسبت) جنگل زدایی بین سال های 2001 تا 2016 شناسایی کرد.

تولید روغن نخل اندونزی با 2.1 درصد افزایش به 49.4 میلیون تن در سال 2022 در مقایسه با برآورد 48.4 میلیون تن در سال 2021 خواهد رسید.

اندونزی و مالزی از سال 1980 بر تولید جهانی روغن نخل مسلط بوده اند. بر اساس داده‌های سال 2020، اندونزی 60 درصد تولید و مالزی 24 درصد را به خود اختصاص داده اند که مجموعاً 84 درصد از عرضه جهانی روغن پالم را تشکیل می دهند.

اندونزی صادرات روغن پالم را در نیمه اول سال 2022 محدود کرد تا قیمت‌های بی سابقه را کاهش دهد و برای مصرف‌کنندگان آسوده خاطر کند. اما محدودیت‌ها باعث شد که ذخایر تولیدکنندگان به سطح بی‌سابقه‌ای برسد و برخی از تولیدکنندگان مجبور به توقف خرید دسته‌های میوه تازه از کشاورزان شوند.

از اواسط ژوئیه معافیت از عوارض اعمال شده بر صادرات محصولات روغن پالم را برای کمک به کاهش مازاد ذخایری که پس از ممنوعیت صادرات سه هفته ای در اواخر آوریل که برای تثبیت قیمت های روغن پخت و پز محلی طراحی شده بود، آغاز شد.

قیمت مرجع روغن پالم خام برای 16 تا 31 اکتبر 713.89 دلار در هر تن تعیین شده است، مالیات صادراتی 3 دلار در هر تن در نظر گرفته است که از 33 دلاری که بر قیمت مرجع قبلی اعمال شده بود، کاهش یافته است. در همین حال، اندونزی می‌گوید که قصد دارد معافیت مالیات صادرات روغن پالم را تا پایان سال تمدید کند.

عملکرد صادرات اندونزی به دلیل ممنوعیت صادرات روغن پالم (بین 28 آوریل و 23 می 2022) به شدت مختل شد. در مقایسه با ماه قبل، صادرات چربی‌ها و روغن‌های حیوانی/گیاهی (که شامل فرآورده‌های روغن نخل می‌شود) در ماه می سال ۲۰۲۲ به میزان چشمگیر ۲.۱ میلیارد دلار کاهش یافت. با این حال، علاوه بر روغن پالم، کاهش کلی تری را در عملکرد صادرات اندونزی مشاهده کردیم، بنابراین - در مجموع - صادرات این کشور در ماه می 2022 نزدیک به 6.0 میلیارد دلار کاهش یافت. (اگرچه مازاد بر 2.89 میلیارد دلار باقی مانده است)، از بالاترین رکورد ثبت شده در آوریل 2022 (7.56 میلیارد دلار) کمتر است.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما