معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۷۹

اهداف و استراتژی گردشگری ترکیه در سال 2023

دولت ترکیه بودجه پیشنهادی سال 2023 را به ریاست مجلس ارائه کرد. بر این اساس مخارج بودجه سال 2023 4 تریلیون و 469 میلیارد لیر و درآمد بودجه نیز 3 تریلیون و 810 میلیارد لیر هدف گذاری شده است. طبق پیشنهاد ارائه شده، انتظار می رود کسری بودجه در سال آینده 659 میلیارد لیر باشد. در این میان بودجه تخصیص داده شده به وزارت فرهنگ و گردشگری: 16 میلیارد و 505 میلیون لیر (حدود 892 میلیون و 162 هزار دلار) می‌باشد.

اهداف گردشگری در برنامه سالانه ریاست جمهوری برای سال 2023 گنجانده شد. در این برنامه، اطلاعات مربوط به فعالیت‌ها و تبلیغاتِ گردشگریِ انجام شده (در سال 2022) و اهداف سال آینده در سرفصل‌ها ذکر شد.

 تنوع و توسعه گردشگری در راستای تغییر روند مصرف‌کنندگان و پیشرفت‌های فناوری، تمدید فصل، افزایش کیفیت خدمات و جذب بازدیدکنندگانی که تمایل به صرف هزینه‌های بیشتر دارند، از مهمترین سرفصل‌ها در این حوزه است.

در این برنامه که با مسئولیت وزارت فرهنگ و گردشگری اجرا می‌شود، اطلاعات فعالیت‌ها، تبلیغات و داده‌های گردشگریِ انجام شده در شاخه‌های مختلف گنجانده شده و اهداف سال آینده در ذیلِ سرفصل ها اجرا می‌شود.

افزایش مدتِ زمان اسکان و هزینه‌های غیر اسکان، ایجاد تحول در بخش ویژۀ هر مقصد و کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی با در نظر گرفتن تعادل حفاظتی بهره برداری، تنوع و توسعه گردشگری در راستای تغییر روند مصرف‌کنندگان و پیشرفت‌های فناوری، تمدید فصل، افزایش کیفیت خدمات و جذب بازدیدکنندگانی که تمایل به صرف هزینه‌های بیشتر دارند، از جمله اهداف است.

 

  اهم اهداف گردشگری ترکیه در سال 2023

  • افزایش میانگین هزینه هر گردشگر به850 دلار،
  • پیش‌بینی درآمد 50 میلیارد دلاری از حدود 60 میلیون گردشگر در سال 2023، (پیش‌بینی می‌شود درآمد بخش گردشگری تا پایان سالجاری (2022) به بیش از 41 میلیارد دلار برسد)
  • برآورد میانگین اقامت 9 الی 11 شب و درآمد هر بازدیدکننده 71.4 دلار در هر شب،
  • انجام کمپین‌های تبلیغاتی و فعالیت‌های تبلیغیِ مجازی برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان از کشورهای خاور دور شامل چین، هند، ژاپن و کره جنوبی،
  • برای تحلیل ادراک و تحقیقات بازار در کشورهای بازار هدف و فعالیت‌های کشورهای رقیب، مطالعاتی با نهادهای مربوطه انجام خواهد شد و ترکیه از طریق افرادی که قدرت تأثیرگذاری بر افکار عمومی در بازارهای هدف را دارند، ارتقاء خواهد یافت،
  • به‌روزرسانی دامنه برنامه اقدام اصلی بحران برای شرایطی مانند کووید-19 و همچنین سایر اپیدمی‌ها و جنگ، (برنامه صدور گواهینامه گردشگریِ ایمن، دائمی خواهد شد).
  • افزایش مخارج سرانه با توسعه انواع گردشگری که درآمد بیشتری ایجاد می‌کنند،
  • افزایش مدت اقامت، ایجاد هزینه‌های غیر اقامتی و دسترسی به بازدیدکنندگانی که تمایل به هزینه زیاد دارند،
  • بازآرایی طرح توسعه منطقه گردشگری جانبی برای گردشگری گلف،
  • انجام فعالیت‌هایی برای افزایش ظرفیت سازگاری و سطح آگاهیِ بخش گردشگری با تغییرات اقلیمی،
  • تهیه یک استراتژی ملی و برنامه اقدام برای سازگاری با تغییرات اقلیمی در گردشگری،
  • تاسیس سواحل عمومی رایگان در استان‌های آنتالیا، موغلا، ازمیر و استانبول،
  • در راستای پروتکل تمدید شده با وزارت آموزش ملی، 70 دبیرستان فنی و حرفه ای آناتولی در زمینه گردشگری با امکانات اقامتی تطبیق داده می‌شود و برای دانش‌آموزان، بورسیه تحصیلی و فرصت‌های کارآموزی فراهم می‌شود،
  • برگزاری جشنواره‌های گردشگری در شهرهای آدانا، ازمیر، ترابزون، ارزروم و غازیانتپ در سال 2023،

 

برخی از اهداف استراتژی گردشگری2025-2023 ترکیه

  • کمک به هدف توسعه پایدار از طریق حذف تفاوت‌های توسعه بین مناطق،
  • تضمین رقابت در گردشگری با ایجاد مناطق گردشگری برند به جای محصولات ارزان،
  • برنامه‌ریزی و بازنگری مناطق گردشگری موجود در منظر پایداری و ایجاد محیط‌های قابل زندگیِ با کیفیت،
  • حمایت از توسعه گردشگری با سیاست‌های زیست محیطی پایدار،
  • تقویت همکاری‌های بین‌المللی،
  • توسعه گردشگری مقصد محور و چند منظوره،
  • گسترش فصل به یک سال کامل با تنوع بخشیدن به محصول در گردشگری،
  • افزایش آگاهی سازمان‌های دولتی، خصوصی و غیردولتی در خصوص اکوتوریسم، گردشگری روستایی و گردشگری کشاورزی از طریق ترویج گردشگری پایدار،
  • موثر ساختن تبلیغات و بازاریابی داخلی و بین المللی،
  • ایجاد شهرهای گردشگری،
  • ایجاد یک محصول گردشگری مبتنی بر مشخصات توریستی،
  • افزایش تعداد گردشگران واجد شرایط و درآمدهای گردشگری،
  • استفاده از گردشگری به عنوان ابزاری برای تقویت وضعیت اجتماعی-اقتصادی مناطق توسعه نیافته و به ویژه گروه‌های محروم،
  • کاهش بار مردم از طریق تشویق کارآیی بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی و حمل و نقل مرتبط با گردشگری،
  • توانمندسازی مکانیسم‌های حاکمیتی که بازیگران مرکزی-محلی-مدنی را قادر می‌سازد با یکدیگر همکاری کنند و در فرآیندهای تصمیم‌گیری در بخش گردشگری همکاری کنند،
  • هماهنگی ادارات مرکزی – محلی با رویکرد برنامه‌ریزی کل‌نگر و پرداختن به سازمان اداری و فرصت‌های مالی در کنار هم،
  • افزایش کیفیت نیروی کار با آموزش گردشگری و اجرای موثر سیستم صدور گواهینامه،
  • حل مشکلات زیرساختی و زیست‌محیطی در مکان‌هایی که گردشگری در آن متمرکز است، با مشارکت ادارات محلی و بخش خصوصی،
  • حمایت از واحدهای اقامتی خاص که در آن ارزش‌های معماری محلی حفظ شده و به خدمات گردشگری ارائه می‌شود،

برخی از فعالیتهای انجام شده در بخش گردشگری در سال 2022

 استراتژی سیستماتیک و منظم وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، رمزِ موفقیت در بخش گردشگری، با وجود همه گیری، تورم جهانی و جنگ روسیه و اوکراین است.

  • هر مقصد جدید خطوط هوایی ترکیه،(THY) به عنوان کشور هدف تعیین ‌شد، 
  • تا کنون گسترده‌ترین و موثرترین تبلیغ در جهان با آژانس توسعه گردشگری (TGA) انجام شده است. 16.7 میلیارد بازدید (کلیک) در 200 کشور به دست آمد،
  • با به‌روز شدن وب سایت «GO TÜRKIYE»، تعداد فالوورهای این سایت از380 هزار در سال 2018 به 2.2 میلیون در سال 2022 افزایش یافت، 
  • جشنواره‌های جاده فرهنگ به منظور بهبود ترویج گردشگری ترکیه راه اندازی شد،
  • ۷ جشنواره در ۵ شهر استانبول، آنکارا، چاناکاله، قونیه و دیاربکر برگزار شد،
  • بخش توریسم این کشور با وجود اپیدمی و بحران‌های جهانی، کمتر از رقبای خود از نظر تعداد گردشگر و درآمد ضرر کرد. در مقایسۀ 7 ماهه اول 2019 و 2022، اسپانیا 18 درصد، ایتالیا 29، یونان 12 و ترکیه 7 درصد عقب است. با اینحال، علیرغم تحولات، در حالی که درآمد رقبا کاهش یافته است، در 7 ماهه نخست سالجاری، نسبت به سال 2019، 12 درصد افزایش داشته است، هدف این است که سال 2022 با 18 درصد مازاد درآمد، به اتمام برسد،
  • با شکسته شدن رکوردها در بخش گردشگری، اهداف برای سومین بار به سمت بالا بازنگری شدند. هدف 42 میلیون گردشگر و درآمد 34 میلیارد دلاری تعیین شده در ابتدای سال با 47 میلیون گردشگر و درآمد 37 میلیارد دلاری در تیرماه به روز شد. اینک وزارت فرهنگ و گردشگری، هدف پایان سال خود را 50 میلیون گردشگر و درآمد 44 میلیارد دلاری اعلام کرده است. اگر هدفِ جدید محقق شود، سال 2019، سال رکورد گردشگری در ترکیه، پشت سر گذاشته خواهد شد.

آخرین آمار گردشگری ترکیه در بازه زمانی ژانویه تا پایان سپتامبر 2022

در 9 ماه اول سال 2022، کشورهایی که بیشترین گردشگر را به ترکیه فرستادند آلمان، روسیه و انگلیس بودند.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت فرهنگ و گردشگری، در 9 ماه نخست  با ورود 5 میلیون و 436 هزار و 626 شهروند ترکیه مقیم خارج از کشور در مجموع 40 میلیون و 246 هزار و 899 گردشگر به ترکیه سفر کرده‌اند. تعداد 34 میلیون و 814 هزار بازدیدکننده خارجی بودند. میزان افزایش بازدیدکنندگان خارجی نیز ۹۷.۹۶ درصد بوده است.

بیش از 4 میلیون گردشگر از آلمان

بر اساس این داده‌ها، کشوری که بیشترین بازدیدکننده را در 9 ماهه نخست امسال داشته، آلمان بوده است که با افزایش 99.58 درصدی، 4 میلیون و 527 هزار بازدیدکننده داشته است. پس از آن روسیه با 3 میلیون و 864 هزار بازدیدکننده با 11.80 درصد افزایش و انگلیس با 2 میلیون و 817 هزار بازدیدکننده با افزایش 1952.93 درصدی قرار دارند. بلغارستان با 2 میلیون و 62 هزار و 700 نفر و ایران با 1 میلیون و 844 نفر در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار دارند.

در حالی که 381 هزار نفر از اتریش یکی از بازارهای پیشرو اروپا با افزایش 72.74 درصدی، 508 هزار نفر از بلژیک با 95.63 درصد افزایش، 802 هزار نفر از فرانسه با افزایش 72.72 درصدی بوده‌اند، هلند با افزایش 123.32 درصدی 1 میلیون و 48 هزار و 990 هزار بازدیدکننده داشته است. در مجموع 18 میلیون و 193 هزار بازدیدکننده از کشورهای اروپاییOECD  آمده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال 2021، 154.91 درصد افزایش داشته است.

 درآمد ترکیه از محل گردشگری از 35 میلیارد دلار گذشت

ترکیه در بازه زمانی  9 ماهه ژانویه تا سپتامبر در مجموع 35 میلیارد و 28 میلیون و 540 هزار دلار درآمد از محل گردشگری کسب کرد که به نسبت مدت مشابه سال قبل 67.9 درصد افزایش داشته است.

آمار سه ماهه سوم

ترکیه در سه ماهه سوم سال 17 میلیارد و 952 میلیون و 361 هزار دلار از محل گردشگری درآمد کسب کرد. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 27.1 درصد افزایش داشته است.  14.3درصد از درآمد گردشگری از شهروندان مقیم خارج از کشور، به دست آمده است.

بازدیدکنندگان سفرهای خود را به صورت جداگانه یا از طریق یک پکیج تور سازماندهی می‌کنند. 12میلیارد و 562 میلیون و 557 هزار دلار از هزینه‌های انجام شده در این سه ماهه مربوط به هزینه شخصی و 5 میلیارد و 389 میلیون و 804 هزار دلار مربوط به هزینه پکیج‌های تور بوده است.

افزایش 54 درصدی تعداد بازدیدکنندگان نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل

تعداد بازدیدکنندگان خارجی از ترکیه در سه ماهه سوم سال 2022 با افزایش 54 درصدی نسبت به فصل مشابه سال قبل به 21 میلیون و 128 نفر رسید. 11.3 درصد از بازدیدکنندگان را شهروندان مقیم خارج از کشور با 2 میلیون و 374 هزار و 125 نفر تشکیل می‌دادند.

میانگین هزینه هر شب بازدیدکنندگان از ترکیه در این سه ماهه 89 دلار برای شهروندان خارجی و 62 دلار برای شهروندان مقیم خارج از کشور بوده است.

انواع هزینه‌ها در این سه ماهه نسبت به فصل مشابه سال قبل بدون احتساب هزینه‌های بهداشت و درمان و سایر هزینه‌ها افزایش یافته است. هزینه تورهای پکیج (سهم باقیمانده در ترکیه) ۱۱۰.۵ درصد، هزینه‌های ورزشی، آموزشی و فرهنگی ۸۱.۷ درصد و هزینه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ۳۵.۷ درصد افزایش داشته است.

در این سه ماهه 75 درصد از بازدیدکنندگان با هدف «گردش، تفریح، ورزش و فعالیت‌های فرهنگی»، 17.8 درصد با هدفِ بازدید از اقوام و دوستان و 2.6 درصد با هدفِ «خرید»، از ترکیه دیدن کرده اند.

افزایش 89.3 درصدی هزینه‌های گردشگران خروجی از ترکیه

هزینه‌های گردشگری برای گردشگران خروجی از ترکیه، نسبت به فصل مشابه سال قبل با 89.3 درصد افزایش به یک میلیارد و 106 میلیون و 285 هزار دلار رسید. 907میلیون و 483 هزار دلار از این مبلغ به صورت شخصی و 198 میلیون و 803 هزار دلار هزینۀ بسته‌های تور بوده است.

تعداد گردشگران خروجی از ترکیه نیز در این سه ماهه با 137.3 درصد افزایش نسبت به فصل مشابه سال قبل به 2 میلیون و 72 هزار و 116 نفر رسید. میانگین هزینه آنها برای هر نفر 534 دلار بود.

آمار ماه سپتامبر

بر اساس اطلاعات اعلام شده از سوی وزارت فرهنگ و گردشگری، تعداد بازدیدکنندگان ترکیه در سپتامبر 2022 با 55.84 درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل به 5 میلیون و 993 هزار نفر رسید.

گردشگران روس صدرنشین شدند

روسیه با 860 هزار نفر در لیست کشورهایی که در ماه سپتامبر بیشترین بازدیدکننده را به ترکیه فرستاد، صدرنشین شد. آلمان با 677 هزار نفر در رتبه دوم قرار گرفت و پس از آن انگلیس با 456 هزار، بلغارستان با 349 هزار و ایران با 307 هزار نفر در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

ضریب اشغال هتلها

ضریب اشغال هتلهای ترکیه در 9 ماهه اول 66.9 درصد بوده است. این نرخ در 9 ماهه اول سال 2019، 67.7 درصد بوده است. ضریب اشغال در ماه سپتامبر نیز 77.8 درصد بوده است. وقتی به سپتامبر 2019 نگاه می‌کنیم، این نرخ 74.4 درصد بوده است.

طبق اخبار منتشر شده در بولتن انجمن اپراتورهای تور روسیه(ATOR)، تورگردانان روسیه برنامه‌های پروازی گسترده‌ای را از 12 شهر روسیه به آنتالیا برای فصل زمستان ایجاد کرده‌اند. از سوی دیگر عنوان شد که 90 درصد از رزروهای انجام شده به ترکیه در فصل زمستان به آنتالیا و 10 درصد به استانبول و پیست‌های اسکی اختصاص دارد. قیمت تورهای 7 شبه دونفره به آنتالیا در ماه دسامبر بین 65 تا 85 هزار روبل متغیر است.

بر اساس اعلام دفتر فرمانداری آنتالیا، تعداد گردشگرانی که از طریق هوایی به آنتالیا وارد شده اند از اول ژانویه تا 16 اکتبر2022 از مرز 12 میلیون نفر گذشت.

نرخ تسعیر

1 دلار = 18.5 لیر

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما