معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۰

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته چهارم مهرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اقتصاد روسیه ضعیف شده است، اما در راه تقویت است

مجله اکونومیست در 11 اکتبر نوشت جنگ اقتصادی بین روسیه و غرب به یک مقطع حساس رسیده است. در حالی که اروپا در آستانه یک رکود عمیق است، وضعیت اقتصادی در روسیه رو به بهبود است. این مجله در مقاله‌ای گزارش می دهد که با وجود تحریم ها، اقتصاد روسیه "احتمالاً در رکود قرار خواهد گرفت." نویسنده مقاله به داده‌های گلدمن ساکس استناد می‌کند که «شاخص فعالیت فعلی» را محاسبه می‌کند و نشان می دهد «فعالیت در روسیه به طور قابل توجهی بیشتر از کشورهای بزرگ اروپایی است».

روزنامه نگاران می‌گویند که حجم تولید در صنعت خودرو نیز بهبود یافته و تولیدکنندگان موفق به جایگزینی عرضه از کشورهای غربی شده اند. همچنین نشان می‌دهد که امروزه واردات ماهانه کالا به روسیه بر حسب دلار تقریباً تضمین شده است که از میانگین سال گذشته فراتر رود. صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش‌های پیش‌بینی خود که در 11 اکتبر منتشر شد، پیش‌بینی خود از اقتصاد روسیه در سال جاری را بهبود بخشید. در ماه آوریل، انتظار می رفت تولید ناخالص داخلی روسیه 8.5 درصد کاهش یابد. اکنون کاهش 3.4 درصدی پیش بینی می‌شود. در اوایل سپتامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که اوج سخت ترین وضعیت در اقتصاد روسیه پشت سر گذاشته شده است. به گفته رئیس دولت، بازارهای ارز و مالی روسیه تثبیت شده است، تورم در حال کاهش است و نرخ بیکاری به پایین ترین سطح تاریخی کمتر از 4 درصد رسیده است.

 

رئیس شرکت "گازپروم"  دریای سیاه را امن ترین مسیر برای تامین گاز نامید

در حال حاضر دریای سیاه نسبت به سایر مسیرها، مسیر ترانزیت گاز امن تری است. این خبر در 13 اکتبر توسط الکسی میلر، رئیس گازپروم اعلام شد.

میلر در شبکه تلویزیونی Rossiya 24 گفت: "تا آنجا که به چشم انداز مربوط می‌شود، بدون شک دریای سیاه در حال حاضر مسیری امن تر از سایر مسیرهای شناخته شده برای ما است." پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود در آستانه اعلام کرد که مسیر عبور از ترکیه قابل اعتمادترین مسیر برای انتقال گاز به اروپا است. علاوه بر این، در 12 اکتبر، در هفته انرژی روسیه، پوتین از امکان ایجاد یک هاب انرژی ترکیه برای عرضه سوخت به بازارهای اروپایی خبر داد.پیشنهاد پوتین پس از خرابکاری خطوط لوله گاز نورد استریم و نورد استریم 2 که منجر به نشت گاز شد، مطرح گردید.

 

پوتین از رشد تجارت با کشورهای CIS خبر داد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در 14 اکتبر در اجلاس CIS در آستانه گفت که مبادلات اقتصادی با کشورهای CIS حتی در پس زمینه تحریم ها نیز در حال گسترش است و تجارت در نیمه اول سال 7 درصد افزایش یافته است. پوتین همچنین خاطرنشان کرد که در کل دوره وجود مشترک المنافع، کشورهای مستقل مشترک المنافع موفق به ایجاد و حفظ روابط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بشردوستانه شده اند. علاوه بر این، رئیس جمهور خاطرنشان کرد، علاقه متقابل کشورهای CIS به همکاری در توسعه اقتصاد سبز، دیجیتالی شدن، نوآوری و استفاده منطقی از منابع طبیعی در حال افزایش است. رئیس جمهور روسیه همچنین افزود که کشورها در تسویه حساب های متقابل به ارزهای ملی روی می آورند.

روز قبل، در 13 اکتبر، در اجلاس سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (CICA)، پوتین به لزوم بازنگری در سیستم مالی جهانی اشاره کرد. به گفته وی، گذار به پول ملی باعث تقویت حاکمیت اقتصادی کشورها می‌شود. وی در همان روز خاطرنشان کرده بود که جهان در حال چند قطبی شدن است و مراکز جدید قدرت در آسیا در حال تقویت هستند. کشورهای آسیایی در حال تبدیل شدن به لوکوموتیو اقتصاد جهان هستند.

نواک به اتحادیه اروپا در مورد عواقب اعمال محدودیت بر قیمت گاز هشدار داد

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا محدودیت قیمتی برای گاز خریداری شده اعمال نکند و این امر می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. وی این موضوع را روز 14 اکتبر در گفت و گو با شبکه تلویزیونی الشرق نیوز بیان کرد. او گفت: «در مورد گاز، این بحث ادامه دارد، و نه تنها برای گاز روسیه، بلکه به طور کلی برای عرضه گاز به اروپا. من می دانم که در چارچوب بحث، مخالفانی هستند که کاملاً منطقی و درست موضع می‌گیرند و می‌گویند این دخالت در اقتصاد بازار است که جز کمبود و افزایش قیمت بنزین هیچ چیز خوبی را در پی نخواهد داشت. امیدوارم این تصمیم گرفته نشود.»

پیش از این، در 13 اکتبر، نواک اعلام کرد که روسیه به کشورهایی که سقف قیمت تعیین می‌کنند، نفت عرضه نخواهد کرد. وی خاطرنشان کرد که روسیه آماده همکاری با مصرف کنندگان بر اساس شرایط بازار است.

 

پوتین از کشورهای آسیایی خواست به پروژه‌های جایگزینی واردات روسیه بپیوندند

 ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از کشورهای آسیای مرکزی خواست به پروژه‌های فدراسیون روسیه در زمینه جایگزینی واردات بپیوندند. پوتین این مطلب را روز جمعه ۱۴ اکتبر در نشست روسیه و آسیای مرکزی در آستانه بیان کرد. او گفت: «ما علاقه مندیم که کشورهای شما به طرح های جایگزین واردات روسیه در مقیاس بزرگ، برنامه‌ها و پروژه‌های دیگر بپیوندند. من مطمئن هستم که این به توسعه همه اقتصادهای ما و کسب شایستگی‌های جدید کمک خواهد کرد.»

وی خاطرنشان کرد: «امروزه از خارج تلاش می‌شود تا در روابط روسیه و کشورهای آسیای مرکزی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و بشردوستانه دخالت کند.» با این حال، به گفته وی، وضعیت پیچیده روزافزون در جهان، کشورها را به تعامل وادار می‌کند. رئیس جمهور تاکید کرد: «در این راستا، گام های مشترک برای ایجاد اتحاد و مشارکت استراتژیک در حال حاضر تقاضای زیادی دارد.» پوتین همچنین افزود که روسیه آماده کمک به احیای سیستم انرژی واحد آسیای مرکزی است.

یک شرکت کننده جدید در پروژه ساخالین-2 قبل از پایان سال جایگزین شل خواهد شد

الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه گفت که یک شرکت کننده جدید در پروژه ساخالین-2  جایگزین شل خواهد شد. این فرمان قبلاً در مورد ساخالین-2 صادر شده بود. آنها اپراتور را به اپراتور روسی تغییر دادند. قبلاً یک اپراتور شل وجود داشت که اکنون گازپروم عهده‌دار مسئولیت های آن است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که روسیه به کار خود در قالب قراردادهای اشتراک تولید ادامه خواهد داد. نواک افزود: «همه شرایط مربوط به فعالیت این شرکت، شرایط مربوط به مالیات، به طور کامل حفظ شده است، شرایطی که بر اساس توافقنامه اشتراک تولید بوده است».

روسیه به دلیل تحریم ها و اقدامات غیردوستانه کشورهای خارجی، اپراتور ساخالین-2 (ساخالین انرژی) را در تابستان به یک شخصیت حقوقی جدید روسی تغییر داد. شرکت کنندگان خارجی در این پروژه حق داشتند با همان سهام مشارکت در آن باقی بمانند، اما در اوایل سپتامبر فقط شرکت ژاپنی Mitsui & Co و Mitsubishi Corporation از آن استفاده کردند. شل انگلیسی-هلندی تصمیم به خروج گرفت.

طبق فرمان رئیس جمهور، سهم شرکت کننده که پروژه ساخالین-2 را ترک می‌کند ظرف 4 ماه به یک شخص حقوقی روسی فروخته می‌شود. بر اساس مصوبه دولت روسیه، یکی از معیارها این است که چنین فردی تجربه بهره برداری از کارخانه LNG با ظرفیت بیش از 4 میلیون تن در سال را داشته باشد. نیکولای شولگینوف، رئیس وزارت انرژی روسیه، گفت که این وزارت انتظار دارد نواتک در پروژه ساخالین-2 شرکت کند.

بانک مرکزی فدراسیون روسیه حق صدور مجوز برای صادرات ارز خارجی به ارزش بیش از 10 هزار دلار از روسیه را دریافت کرد

بانک مرکزی روسیه قادر به صدور مجوز برای صادرات ارز نقدی خارجی از روسیه به مبلغ بیش از 10 هزار دلار خواهد بود که فرمان مربوطه به آن در 15 اکتبر توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه امضا شد.

رئیس جمهور در حکمی جدید به بانک مرکزی این اختیار را داد که برای صادرات مقادیر زیادی مجوز صادر کند که پیش از این در اوایل سال جاری ممنوع اعلام شده بود. همانطور که در سند ذکر شده است، صدور مجوزها "در موارد و به روشی که توسط هیئت مدیره بانک مرکزی فدراسیون روسیه تعیین شده است" انجام می‌شود. خاطرنشان می‌شود که این اقدام به منظور اعمال فرمان رئیس جمهور فدراسیون روسیه "در مورد اقدامات اضافی با ماهیت اقتصادی برای اطمینان از ثبات مالی فدراسیون روسیه" انجام شده است.

 

پمپاژ نفت در بخش لهستانی خط لوله نفت دروژبا از سر گرفته شد

اپراتور لهستانی Pern اعلام کرد که پمپاژ نفت از طریق بخش خط لوله نفت صادراتی روسیه دروژبا که قبلا در لهستان آسیب دیده بود، به طور کامل بازسازی شده است. خاطرنشان می‌شود که خدمات فنی این شرکت در روز شنبه، 15 اکتبر، "عملکرد کامل خط لوله آسیب دیده را که نفت را به مشتریان آلمانی این شرکت می رساند، بازیابی کرد." در محل نشت نفت، کارکنان خدمات این شرکت مشغول پاکسازی منطقه هستند.

خط لوله نفت دروژبا تامین نفت پالایشگاه‌های بلاروس و ترانزیت آن به اروپا را فراهم می‌کند. خط لوله از منطقه سامارا سرچشمه می‌گیرد، از بریانسک می‌گذرد، پس از آن به دو بخش شمالی و جنوبی منشعب می‌شود و از بلاروس، اوکراین، لهستان، جمهوری چک، اسلواکی، آلمان، مجارستان، لتونی و لیتوانی می‌گذرد.

یونان واردات از روسیه را 2.5 برابر افزایش داد

یونان واردات کالا از روسیه را در سال 2022 حدود 2.5 برابر افزایش داد. این در 17 اکتبر توسط اداره آمار یونان اعلام شد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، ارزش واردات از ژانویه تا آگوست 2022 بالغ بر 5.727 میلیارد یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 137.3 درصد افزایش داشته است. همچنین در مرداد ماه گذشته افزایش عرضه به ثبت رسید. در این ماه، واردات از روسیه به 1.207 میلیارد یورو رسید که 178.3 درصد نسبت به آگوست 2021 افزایش داشت. بیشترین واردات نفت، گاز، محصولات فرآوری آنها و آلومینیوم خام بوده است.

در عین حال، صادرات یونان به روسیه از ژانویه تا آگوست 2022 بالغ بر 77.999 میلیون یورو بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 33.8 درصد کاهش داشته است. در آگوست 2022، صادرات بالغ بر 8.149 میلیون یورو بوده که نسبت به آگوست 2021 کاهش 44.2 درصدی داشته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما