معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۴

اخبار اقتصادی حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته سوم مهرماه 1401 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن:

 تورم در جمهوری دومینیکن در ماه سپتامبر کاهش یافت

بانک مرکزی جمهوری دومینیکن (BCRD) در گزارش خود در مورد عملکرد شاخص قیمت برای مصرف کننده در ماه سپتامبر گذشته توضیح داد که تورم در ماه  سپتامبر به دلیل اثربخشی یارانه‌های اعمال شده توسط دولت به سوخت، توقف در تعدیل نرخ برق و ابتکارات برای کاهش تأثیر هزینه‌های بالای لوازم کشاورزی کاهش یافته است و تا 0.29 درصد  خواهد رسید. بخش هایی که بیشترین تأثیر را بر کاهش تورم داشتند بخش خوراکی و آشامیدنی غیرالکلی با کاهش (0.37 درصد)، کالاها و خدمات متفرقه (084 درصد) و آموزش و پرورش (2.85 درصد) بودند.

سزار ایگلسیاس به عنوان یک شرکت نوآور بزرگ در دومینیکن شناخته شد

شرکت «سزار ایگلسیاس اس ای» طی مراسمی سازماندهی شده توسط بنیاد نوآور برای ارتقای نوآوری و کارآفرینی در کشور به عنوان "شرکت بزرگ نوآور دومینیکن " شناخته شد. دو امتیاز مرتبط باعث شد این شرکت در سال 2022 انتخاب شود: در اختیار داشتن کارخانه‌ها و ماشین آلات پیشرفته و این که اولین شرکت دومینیکن در بازار سهام بود. شرکت «سزار ایگلسیاس» یک شرکت دومینیکنی با بیش از 100 سال سابقه در بازار است و در تولید و بازاریابی محصولات مصرف انبوه، در زمینه‌های محصولات بهداشتی ، نظافت شخصی و مواد غذایی فعالیت می‌کند.

دومینیکن سوخت به‌هائیتی صادر کرده است

داده‌های اداره کل گمرک صادرات مجدد سوخت از جمهوری دومینیکن به‌هائیتی را اثبات می‌کنند به ویژه از طریق بنادر سان پدرو د مکوری و خیمانی. مجموع صادرات از 1 ژانویه 2021 تا 28 سپتامبر 2022 به 4 میلیارد و 857 میلیون و  800 هزار دلار آمریکا رسید. سوخت های فروخته شده عبارتند از: بنزین، نفت و گاز پروپان.

دومینیکن باید بر برنامه‌های طولانی مدت اقتصادی و ارتقای کیفیت آموزش تمرکز کند

آقای پاول ایسا کنتراس، وزیر اقتصاد، برنامه‌ریزی و توسعه مجدداً تأکید کرد که پس از یک دوره اضطراری دولت باید چالش‌های مهم و اهداف بلندمدت خود را بازنگری کند. وزیر خاطرنشان کرد که پایه‌های مالی و مادی اقتصاد دومینیکن به شدت گسترش یافته است و مردم بیش از گذشته درآمد کسب می‌کنند. با این حال وی تاکید نمود که مردم نیازهای اساسی خود را پوشش نمی دهند. این اقتصاددان و پژوهشگر دومینیکنی در مورد اقتصاد کشور گفت که اقتصاد در شرایط خوبی قرار دارد و چشم انداز امیدوارکننده ای وجود دارد از آنجا که شرکت های مناطق آزاد و جهانگردی  تقاضای نیروی آموزش دیده را آغاز کرده اند و حاضر به پرداخت حقوق بهتر شده اند. در این راستا وی افزود ما موظف هستیم برای ارتقای کیفیت آموزش تلاش کنیم.

دومینیکن به دنبال راه حلی برای قیمت گاز است

آقای رامون پرز فرمین، معاون وزیر تجارت داخلی، گفت که در حال حاضر قیمت گاز طبیعی بسیار بالا است اما دولت دومینیکن با توجه به  وضعیت بحرانی جهانی قیمت گاز به دلیل جنگ میان روسیه و اوکراین موضوع را به عنوان یک دستورکار اولویت دار پیگیری می‌کند و به دنبال بهترین راه حل های ممکن می‌گردد. وی افزود که در کشور ظرفیت ذخیره سازی بیش از یک ماه سوخت وجود دارد اما تشنج بازار جهانی باعث شده که مقامات بازار را به صورت آینده نگر برنامه ریزی کنند. 

جامائیکا :

جامائیکا انتظار دارد امسال حدود 4 درصد رشد اقتصادی را تجربه کند

آژانس بین المللی رتبه بندی "استاندارد اند پور" در آخرین گزارش خود  چشم انداز اقتصادی جامائیکا را مثبت و رشد تولید ناخالص داخلی آن را در سالجاری حدود 4 درصد پیش بینی کرد. داده‌های مزبور مشابه برنامه ریزی موسسه برنامه ریزی جامائیکا است که انتظار دارد اقتصاد کشور در این سال مالی در محدوده 3 تا 5 درصد رشد کند. آژانس "استاندارد اند پور" افزود که همچنین امید دارد دولت جامائیکا به تامین مالی عمومی‌پایدار از جمله دستیابی به اهداف مالی بودجه سال جاری متعهد بماند. 

شرکت NCB جامائیکا به بازار نفت و گاز کشور گویان نزدیک تر می‌شود

از آنجایی که نفت گویان همچنان پتانسیل رشد این کشور  را تقویت می‌کند سایر کشورهای کارائیب به دنبال فرصت های ایجاد شده در این کشور هستند از جمله  شرکت « NCB Capital Markets» از جامائیکا که از طریق مرکز بانکداری سرمایه گذاری در منطقه کارائیب هلندی و جنوبی «NCB Merchant Bank Limited» واقع در ترینیداد و توباگو طی هفته اول ماه اکتبر توافقی را برای اعطای  یک وام 10 میلیون دلاری به شرکت گویانی «Guyana Shore Base» (GYSBI) امضا کرد. شرکت گویانی گفت که این وام به GYSBI امکان می‌دهد ظرفیت خود را در تأمین انبارهای امن، پهلوگیری برای کشتی‌ها، امکانات کارکنان عملیاتی و فعالیت پشتیبانی لجستیکی برای بارگیری و تخلیه بار افزایش دهد.

 هائیتی :

 

سازمان کشورهای آمریکایی بر نیاز به کمک به‌هائیتی تاکید کرد

بیست و چهار ساعت پس از این که آقای آریل هنری نخست وزیر هائیتی از جامعه بین المللی درخواست کمک کرد آقای لوئیس آلماگرو، دبیر کل سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) در جریان نشستی در مورد هائیتی با حضور آقای  ژان ویکتور ژنئوس، وزیر امور خارجه‌هائیتی، آقای آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و خانم ملانی جولی، رئیس دستگاه دیپلماسی کانادا گفت که‌هائیتی برای حل بحران موجود در کشور به حمایت فوری جامعه بین المللی نیاز دارد. وی همچنین از دولت هائیتی خواست تا نیازهای خود و نوع کمکی که نیاز دارد را به وضوح بیان کند. مقدار قابل توجه مردم هائیتی با مداخله نظامی خارجی مخالف هستند. 

 

 بلیز

 کوبا سومین دور گفتگوهای مهاجرتی با بلیز را اعلام کرد

بر اساس اعلام منابع وابسته به وزارت امور خارجه کوبا ، سومین دور گفتگوهای مهاجرتی بین کوبا و بلیز در  هاوانا برگزار می‌شود. بر اساس مدارک وزارت خارجه، هیأت کشور آمریکای مرکزی بلیز توسط گیلروی میدلتون مدیرکل مهاجرت وزارت امور خارجه، تجارت خارجی و مهاجرت هدایت می‌شود. ارنستو سوبِرون گیزمان مدیر کل امور کنسولی و حمایت از  کوبایی‌های مقیم خارج از کشور در وزارت امور خارجه نیز ریاست هیأت کوبایی را در مذاکرات دوجانبه بر عهده خواهد داشت. در این ملاقات، هر دو کشور به بررسی وضعیت موج مهاجرت و نیز امکان تحقق اقدامات مشترک با هدف برحذر داشتن اتباع خود از انجام امور غیرقانونی و تضمین مهاجرت امن، مداوم و نظام مند خواهند پرداخت. در جریان برگزاری 43 امین اجلاس سران دولت های جامعه کارائیب در جولای گذشته، جان برینسِنو نخست وزیر بلیز خواهان پایان دادن به تحریم های مالی، تجاری و اقتصادی آمریکا علیه کوبا شد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما