معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته سوم مهرماه 1401 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

چندجانبه گرایی بالقوه در سبد ارزی کشورهای آمریکای لاتین

آقای پابلو راسل آرسه تحلیلگر اقتصادی در مقاله ای با عنوان فوق الاشاره که در روزنامه لاراسون بولیوی انتشار یافته است بر این عقیده است که جهان در حال گذر از استیلای دلار بر اقتصاد و سبد ذخیره ارزی بانکهای مرکزی کشورها است.

صنعت تولید و صادرات گوشت در اروگوئه

اروگوئه با مساحتی برابر با 177 هزار کیلومترمربع، با جمعیتی 3.5 میلیون نفری، با پوشش گیاهی ماندگار، بدون تغییرات آب‌وهوایی زیاد و با توپوگرافی هموار و بدون شیب زیاد است. خاک و آب‌وهوای این کشور شرایط مناسبی را برای تولید محصولات کشاورزی و دامی مهیا ساخته است. امروزه اروگوئه دارای حدوداً 12 میلیون رأس گاو گوشتی می‌باشد.

بحران کرونا در کشورهای آمریکای لاتین، سیاست ها و اقدامات

در این گزارش به نقش بحران کرونا در همگرایی سیاسی درون منطقه ای و طرح ابتکاری ساخت واکسن آمریکای لاتینی کرونا و همچنین در خصوص مهم ترین رویدادهای مرتبط با کرونا در این منطقه در بازه زمانی نیمه نخست اسفند ماه 1399 پرداخته شده است.

اوضاع اقتصادی کشورهای آمریکای لاتین در پایان سال 2020

رشد اقتصادی منطقه آمریکای لاتین در سال 2020 منفی 7.7% بوده و طی این مدت حدود 30 میلیون نفر بیکار شدند. از سال 2021 شاخص های رشد اقتصادی مثبت می‌شوند ولی رشد مثبت اقتصادی واقعی یعنی بعد از جبران رکود اقتصادی سال جاری، از سال 2024 تحقق می یابد. در مجموع، سازگاری اقتصادهای بزرگ این منطقه در مقابل کرونا در سطح پایین قرار دارد.

نگاهی به عملکرد اقتصادی آمریکای لاتین در سال 2019

کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آمریکای لاتین و کارائیب ( سپال ) طی گزارش اعلام کرد، رشد اقتصادی این منطقه از 1 درصد در سال 2018 به0.1 درصد در سال 2019 کاهش یافته است. این گزارش رشد اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب در سال 2020 را نیز 3.1 درصد پیش بینی کرد. این گزارش نتیجه گیری کرده است در دوره 2014 تا 2020 آمریکای لاتین و حوزه کارئیب شاهد پایین ترین رشد اقتصادی در طول 7 دهه گذشته خواهد بود. گزارش " سپال " مطالبات اجتماعی روز افزون اعمال فشارها برای کاهش نابرابری‌ها، کاهش تقاضای داخلی، پائین آمدن صدور کالاهای با ارزش افزوده و بازارهای مالی بین المللی را سبب چنین رشد اقتصادی پایینی دانسته است .