معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۹

اخبار اقتصادی چین - هنگ کنگ

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین در هفته دوم مهر 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش بینی رشد منفی اقتصادی برای هنگ کنگ

پل چان، وزیر دارایی هنگ کنگ این هفته اعلام کرد، با توجه به وخامت وضعیت فضای اقتصادی خارجی انتظار می رود هنگ کنگ امسال رشد منفی اقتصادی را تجربه کند. دانشگاه هنگ کنگ هم رشد اقتصادی این منطقه در سال 2022 را منفی 0.6 درصد پیش بینی کرده است.

تبدیل هنگ کنگ به یکی از مراکز داد و ستد آثار هنری در جهان 

روزنامه چاینا دیلی در گزارشی نوشت، بر اساس برنامه پنج ساله چهاردهم چین (25-2021) مأموریت جدیدی برای هنگ کنگ به عنوان پل ارتباطی بین چین و بقیه جهان تعریف شده و آن تبدیل شدن به یک قطب بین المللی تبادلات هنری و فرهنگی است. به نوشته این گزارش، هنگ کنگ در کنار نیویورک و لندن عملا به یکی از سه مرکز داد و ستد آثار هنری در جهان بدل شده است.

جهش شاخص هنگ سنگ بورس هنگ کنگ 

در حالی که امیدها به بازگشایی مرز هنگ کنگ و چین پس از نشست کنگره ملی خلق چین در ماه جاری میلادی افزایش یافته است، بورس هنگ کنگ روز 5 اکتبر شاهد بیشترین رشد خود از اواسط ماه مارس تاکنون بود. شاخص هنگ سنگ بورس هنگ کنگ در این روز با جهش 1008 واحدی به 18087 واحد رسید.

پیشنهاد افزایش حقوق ساعتی در هنگ کنگ

موسسه غیردولتی آکسفام هنگ کنگ این هفته به دولت پیشنهاد کرد، به منظور کمک به خانواده‌های کم درآمد، حداقل حقوق ساعتی در هنگ کنگ از 37.5 دلار هنگ کنگ به 45.5 دلار هنگ کنگ افزایش یابد. بر اساس گزارشی که این موسسه خیریه منتشر کرده، تفاوت درآمد بین فقیرترین و ثروتمندترین اقشار جامعه هنگ کنگ به 47.3 برابر رسیده در حالی که این رقم قبل از شیوع کرونا 34.3 برابر بود.

اختصاص بودجه توسط دولت هنگ کنگ برای جذب گردشگر از نقاط مختلف جهان

Hong Kong Tourism Board  (در واقع، أُرگان یا دستگاهِ متولّیِ امورِ گردشگری در دولتِ هنگ کنگ) اعلام کرد، در حالی که این منطقه خود را برای بازگشایی کامل مرزهای بین المللی اش آماده می‌کند، دولت حدود 100 میلیون دلار هنگ کنگ برای جذب گردشگر از نقاط مختلف جهان اختصاص داده است. به گفته مدیر اجراییِ این أُرگان/ دستگاه، ظرفیت محدود صنعت هوانوردی و تقویت ارزش پول هنگ کنگ دو عاملی است که موجب افزایش هزینه سفر تفریحی به هنگ کنگ شده و از این رو انتظار نمی رود که حتی در صورت لغو کلیه محدودیت ها، شاهد رشد ناگهانی ورود گردشگر به هنگ کنگ باشیم.

پیش بینی کاهش قیمت مسکن در هنگ کنگ

بانک آمریکایی گلدمن ساچز این هفته در گزارشی با اشاره به احتمال افزایش 1.5 درصدی نرخ بهره در آمریکا در سه ماهه نخست سال آینده میلادی پیش بینی کرد قیمت مسکن در هنگ کنگ طی امسال و سال آینده میلادی مجموعا 30 درصد کاهش یابد. بازار املاک هنگ کنگ از ابتدای امسال تاکنون تحت تأثیر بالا رفتن نرخ بهره شاهد کاهش 8 درصدی بوده است.

پیش نیاز ترمیم کامل اقتصاد هنگ کنگ 

جورج لئونگ، مدیر اجرایی اتاق بازرگانی عمومی هنگ کنگ این هفته گفت، ترمیم کامل اقتصاد هنگ کنگ در گرو بازگشایی کامل و بدون قرنطینه سفر بین هنگ کنگ و چین است. وی افزود، بخش تجاری و مالی آماده برگزاری رویدادهای مختلف است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما