معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۳

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته دوم مهرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) پیش بینی تولید ناخالص داخلی روسیه برای سال 2022 را بهبود بخشید

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) پیش‌بینی خود را برای انقباض اقتصاد روسیه در سال جاری برای بهتر شدن اصلاح کرده است و اکنون انتظار دارد تولید ناخالص داخلی روسیه به جای کاهش 10 درصدی پیش‌بینی شده در سال جاری، 5.5 درصد کاهش یابد. در همین حال، چشم انداز سال 2023 با 40 واحد کاهش به منفی 4.5 درصد رسید. تورم در فدراسیون روسیه در سال 2022، همانطور که تحلیلگران OECD پیش بینی می‌کنند، به جای 16.2 درصد قبلی، 13.9 درصد خواهد بود. پیش بینی تورم برای سال 2023 تقریباً به نصف کاهش یافت و از 13.3 درصد به 6.8 درصد رسید. پیش‌بینی OECD برای رشد تولید ناخالص داخلی جهانی برای سال 2023 از 2.8 درصد به 2.2 درصد کاهش یافت، در حالی که پیش‌بینی برای سال 2022 روی 3 درصد تأیید شد.

روسیه در حال افزایش عرضه غلات به کشورهای خاورمیانه و آفریقا است

دیمیتری پاتروشف، رئیس وزارت کشاورزی روسیه در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در روز 27 سپتامبر، گفت: «روسیه با وجود کاهش جزئی نرخ صادرات به دلیل تحریم ها، در حال افزایش عرضه غلات به کشورهای خاورمیانه و آفریقا است.» به گفته وی، نرخ بالای برداشت ناخالص غلات، این امکان را فراهم می‌کند تا بازار داخلی را تامین کند و همچنین حجم قابل توجهی را صادر کند. او همچنین اظهار داشت: «برداشت ما طبق معمول ادامه دارد. سرعت و عملکرد ما نسبت به سال گذشته بیشتر است، در حال حاضر حدود 90 درصد از سطح زمین خرمنکوب شده و حدود 140 میلیون تن غلات در حال حاضر برداشت شده است. بر اساس پیش بینی‌ها، در سال 2022، برداشت غلات در وزن خالص به 150 میلیون تن نزدیک می‌شود که حدود 100 میلیون تن آن گندم خواهد بود. ما منتظر یک رکورد تاریخی هستیم.»

نمایشگاه  «ساخت روسیه» (Made in Russia) در دبی در WETEX افتتاح شد

مرکز صادرات روسیه (REC، بخشی از VEB.RF) گزارش می دهد که بزرگترین نمایشگاه فناوری‌های توسعه پایدار منطقه WETEX و نمایشگاه خورشیدی دبی 2022 کار خود را در 27 سپتامبر در دبی آغاز کرد، جایی که نمایشگاه ملی روسیه با نام تجاری Made in Russia افتتاح شد.مراسم افتتاحیه نمایشگاه روسیه با حضور اولگ فومین سرکنسول روسیه در دبی و امارات شمالی، آندری ترخین نماینده تجاری روسیه در امارات و سرگئی رئیس دفتر نمایندگی VEB.RF در امارات برگزار شد.امسال 13 شرکت روسی با یک برند در نمایشگاه WETEX شرکت می‌کنند. صادرکنندگان راهکارهای خود را در زمینه تصفیه و تصفیه آب، فرآوری زباله، انرژی‌های جایگزین و صرفه جویی در انرژی ارائه خواهند کرد.بیش از 140 جلسه b2b با نمایندگان تجارت بین المللی و همچنین سازمان‌های دولتی امارات در جریان این نمایشگاه  برنامه ریزی شده است.

مجمع بین المللی اقتصادی یالتا

مجمع بین المللی اقتصادی یالتا (YIEF) یک رویداد تجاری بین المللی سالانه در حوزه اقتصادی است که از سال 2015 در کریمه، در شهر یالتا برگزار می‌شود. این یکی از چهار رویداد بزرگ اقتصادی است که هرساله در روسیه برگزار می‌شود.

این انجمن توسط دولت فدراسیون روسیه، جمهوری کریمه (RK) و جمهوری باشقیرستان پشتیبانی می‌شود.

اپراتور YIEF بنیاد مجمع بین المللی اقتصادی یالتا است که در آگوست 2015 با تصمیم بخش اصلی وزارت دادگستری فدراسیون روسیه برای جمهوری کریمه با کمک شورای وزیران جمهوری کریمه تأسیس شد و با حمایت اداره ریاست جمهوری فدراسیون روسیه فعالیت می‌کند.

YIEF پلت فرم اصلی روسیه برای نشان دادن فرصت های اقتصادی و پتانسیل سرمایه گذاری کریمه است.

هر ساله نمایشگاه بزرگی از پروژه‌های سرمایه گذاری منطقه در حوزه کشاورزی، انگورسازی، توسعه زیرساخت ها، صنعت، ساختمان، گردشگری و ده‌ها صنعت دیگر در حاشیه این مجمع برگزار می‌شود که در آن، بزرگترین شرکت های منطقه نه تنها پیشرفت های خود را ارائه می دهند، بلکه مناطق موضوعی ارتباطات تجاری را برای سرمایه گذاران روسی و خارجی سازماندهی می‌کنند.

این نمایشگاه در مرکز توجه سرمایه گذاران خارجی که مایل به سرمایه گذاری در اقتصاد محلی هستند و مقامات دولتی قرار دارد.

ششمین مجمع اقتصادی بین المللی یالتا چندین بار توسط برگزارکنندگان به تعویق افتاد. در آوریل 2020، مجمع یالتا به دلیل همه گیری ویروس کرونا برگزار نشد. انتظار می رفت که در آوریل 2022 برگزار شود، اما به دلیل وضعیت ناپایدار بین المللی، این مجمع به سه ماهه چهارم سال 2022 به تعویق افتاد. در سپتامبر 2022، سرگئی آکسیونوف، رئیس کریمه، اعلام کرد که ششمین مجمع اقتصادی بین المللی یالتا به سه ماهه دوم سال 2023 موکول شده است.

دولت روسیه می‌تواند بدهی‌های خود از کشورهای خارجی را بفروشد

خبرگذاری RBC با استناد به پیش نویس بودجه نوشته است، از سال 2023، دولت روسیه می‌تواند حق مطالبه دولت های خارجی برای بدهی به مسکو را به ساختارهای غیرتحریمی‌که در کشورهای بدهکار فعال هستند، منتقل کند.

به گفته این نشریه، این ساختارها قادر به بازپرداخت بدهی خواهند بود. این طرح فرصتی را برای اطمینان از دریافت وجوه برای بدهی‌های سایر کشورها به بودجه فدرال با دور زدن محدودیت های اعمال شده توسط غرب فراهم می‌کند. هنگام فروش بدهی، تسویه حساب ها با ارزهایی انجام می‌شود که تحریم ها آن‌ها را تهدید نمی‌کنند. این برنامه مربوطه قرار است در پیش نویس بودجه فدرال گنجانده شود.

پوتین فرمان حمل و نقل بین المللی بار را امضا کرد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در رابطه با اقدامات غیردوستانه تعدادی از کشورها فرمانی را در مورد برخی مسائل حمل و نقل جاده ای بین المللی کالا امضا کرد و سند آن در پورتال اطلاعات حقوقی منتشر شد.

مضمون فرمان "در مورد برخی از مسائل حمل و نقل جاده ای بین المللی کالا" می‌باشد که در 29 سپتامبر "در ارتباط با اقدامات غیردوستانه و مغایر با قوانین بین المللی برخی از کشورهای خارجی با هدف اعمال اقدامات محدود کننده علیه شهروندان فدراسیون روسیه و اشخاص حقوقی روسیه به منظور حفاظت از منافع فدراسیون روسیه" توسط رئیس جمهور روسیه؛ ولدیمیر پوتین امضا شد.

در این فرمان آمده است: "به دولت فدراسیون روسیه این اختیار را بدهید که ممنوعیت حمل و نقل جاده ای بین المللی کالا در سراسر قلمرو فدراسیون روسیه توسط کامیون‌های متعلق به حامل های خارجی ثبت شده در کشورهای خارجی را که اقدامات محدود کننده ای را در رابطه با شهروندان فدراسیون روسیه اعمال کرده اند اعمال کند.

این فرمان همچنین خاطرنشان می‌کند که کابینه وزیران فدراسیون روسیه، در صورت ایجاد ممنوعیت مربوطه، باید مدت زمان ممنوعیت را تعیین کند. فهرستی از کشورهای خارجی که اقدامات محدودکننده ای را علیه شهروندان و شرکت های روسیه در زمینه حمل و نقل بین المللی حمل و نقل جاده ای اعمال کرده اند نیز در آن درج شده است.

نرخ یورو در بورس مسکو برای اولین بار از اکتبر 2014 به زیر 52 روبل رسید.

بر اساس داده‌های بورس مسکو، نرخ مبادله یورو در حراج روز جمعه به زیر مقادیر اوج مارس 2014، زمانی که کریمه بخشی از روسیه شد، سقوط کرد.

با توجه به وضعیت در 30 سپتامبر ساعت 13:20 به وقت مسکو، نرخ تبدیل دلار با تسویه حساب های "فردا" 2.28 روبل کاهش، به 54.94 روبل و یورو نیز با 2.13 روبل کاهش، به 53.34 روبل کاهش یافتند.

قیمت جهانی نفت در حال کاهش است. تا ساعت 8:14 به وقت مسکو، قیمت معاملات آتی دسامبر برای نفت خام برنت با 0.36 درصد کاهش به 86.87 دلار در هر بشکه، معاملات آتی نوامبر برای WTI با 0.34 درصد کاهش به 80.95 دلار رسید.

گازپروم به دنبال راه حلی برای از سرگیری عملیات سیستم نورد استریم است

سرگئی کوپریانوف، سخنگوی گازپروم از طریق لینک ویدئویی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که گازپروم به دنبال راه حل های ممکن برای احیای سیستم نورد استریم است. وی افزود: «قطعاً می‌توان گفت که این یک کار فنی بسیار دشوار است.»

به گفته وی، اولین اقدامات، معاینه فیزیکی محل های آسیب دیده است. به طور کلی، وضعیت قطعی‌هایی که در یک روز به طور همزمان در سه رشته خط لوله گاز دریایی رخ داد کاملاً بی سابقه است. در واقع اروپا از یکی از مسیرهای کلیدی برای دستیابی به مهمترین منبع انرژی برای مدت نامحدود محروم است.

کمیته دومای دولتی از پیش نویس بودجه سال 2023 حمایت کرد

کمیته دومای دولتی از پیش نویس بودجه سال 2023 و دوره برنامه ریزی 2025-2023 حمایت کرد.کمیته دومای دولتی از تصویب در اولین قرائت پیش نویس بودجه فدرال فدراسیون روسیه برای سال 2023 و دوره برنامه ریزی 2025-2024 حمایت کرد.

سند ارائه شده توسط دولت برای تصویب حجم درآمدهای بودجه فدرال برای سال 2023 به مبلغ 26.13 تریلیون روبل (17.4٪ از تولید ناخالص داخلی)، هزینه‌ها نیز 29.056 تریلیون روبل (19.4٪ از تولید ناخالص داخلی) برآورد شده است. در سال 2024 نیز، درآمدهای بودجه باید به 27.24 تریلیون روبل، در سال 2025 - تا 27.98 تریلیون، و هزینه‌ها - به ترتیب تا 29.43 تریلیون و 29.24 تریلیون روبل افزایش یابد.

پیش بینی شده است که در کل دوره سه ساله، بودجه دارای کسری باشد. در سال 2023، کسری 2٪ تولید ناخالص داخلی، در سال 2024 ، 1.4٪ از تولید ناخالص داخلی، در سال 2025 نیز 0.7٪ از تولید ناخالص داخلی خواهد بود. علاوه بر این، استقراض دولتی منبع اصلی پوشش کسری خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما