معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۱

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بولیوی در هفته دوم مهرماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش صادرات قهوه

بر اساس داده‌های موسسه ی آمار بولیوی، ارزش صادرات قهوه در هفت ماه اول سال جاری ، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 52 درصد افزایش یافت و از 5 میلیون دلار به 7.6 میلیون دلار رسید. حجم صادرات نیز در سال جاری به بیش از هزار و 199 تن رسید که در هفت سال گذشته بی سابقه بوده است. بر اساس گزارش مذکور، بلژیک، آمریکا، فرانسه، ژاپن و آلمان از کشورهای اصلی وارد کننده قهوه  بولیویایی می‌باشند.

بانک جهانی پیش بینی رشد اقتصادی بولیوی برای سال 2022 را به 4.1 درصد افزایش داد

بانک جهانی (WB) در گزارش اخیر خود با عنوان "رویکردهای جدید جهت کاهش شکاف مالی"، پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی بولیوی (GDP) برای پایان سال 2022 را از 3.9 درصد پیش بینی شده در ماه ژوئن به 4.1 درصد افزایش داد. لازم به ذکر است برنامه ی مالی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی منتشر شده در ماه مارس رشد اقتصادی کشور تا پایان سال جاری را 5.1 درصد پیش بینی نموده است. بانک جهانی همچنین در گزارش اخیر، پیش بینی رشد اقتصادی منطقه ی آمریکای لاتین را نسبت به گزارش قبلی خود به دلیل افزایش قیمت مواد خام از 2.5 درصد به 3 درصد افزایش داد.

بولیوی دارای کمترین میزان تورم در سراسر جهان

خوان خوزه بدرگال، کارشناس اقتصادی اظهار داشت که رسانه‌های اقتصادی درجه یک جهانی، از اقتصاد بولیوی و تورم پایین آن در مقایسه با سایر کشورهای جهان تمجید نموده اند. وی در مصاحبه ی تلویزیونی افزود: « اخبار بولیوی در سطح بین المللی منتشر شده است؛ بولیوی در سال 2022 و تقریباً از ماه مارس تا کنون، در میان کشورهای با کمترین تورم در جهان قرار دارد. » سازمان‌های مالی بین المللی مانند بانک توسعه ‌قاره آمریکا (IDB)، و صندوق بین‌المللی پول (IMF) نیز در گزارش اخیر خود اشاره نمودند که بولیوی یکی از کشورهای با کمترین میزان تورم می‌باشد.

میزان تورم در 9 ماه اول سال جاری

در ماه سپتامبر سال جاری، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) ، نسبت به ماه آگوست، 0.14 درصد افزایش یافت و میزان تورم در مدت مذکور نیز 1.76 درصد تخمین زده شد. بر اساس گزارش مذکور مواد غذایی و مواد شوینده از محصولاتی با بیشترین افزایش قیمت بوده اند.  مارسلو مونته نگرو، وزیر اقتصاد، با توجه به نگرانی‌هایی که به دلیل افزایش هزینه مایحتاج اولیه به وجود آمده، خاطرنشان نمود همانطور که قیمت‌ برخی کالاها افزایش می‌یابند، قیمت‌های کالاهای دیگر کاهش می‌یابند، و در کل یک ثبات میانگین وجود دارد.

صادرات دانه ی شاه بلوط

۷۵ درصد اقتصاد منطقه آمازون شمالی بولیوی حول زنجیره تولید دانه شاه بلوط یا "گردوی آمازونی" می چرخد. بر اساس داده‌های موسسه تجارت خارجی بولیوی (IBCE)، کشور از سال 2001 خود را به عنوان صادرکننده ی بزرگ دانه ی شاه بلوط در جهان تثبیت کرده و در سال گذشته 50 درصد از بازار جهانی را به خود اختصاص داده است. بر اساس گزارش مذکور، صادرات شاه بلوط در نیمه ی اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 3 درصد از نظر حجم و 50 درصد از لحاظ ارزش، افزایش یافت و به 14 هزار تن شاه بلوط به ارزش 104 میلیون دلار رسید. این محصول در بین صادرات غیر سنتی بولیوی رتبه دوم را دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما